Pagina 15 van 25

Re: De nederlandse berg

Geplaatst: 20 dec 2011 19:18
door WdvB
kool486 schreef:ff gerekend, 1 km hoog 10% stijging dan is de voet 2x10= 20 km in het vierkant. is 200.000.000.000m3 8.000.000.000 vrachtwagens, zand uit zee, hoeven we ook geen dijken meer op te hogen.
resume: laat maar
maar leuk blijft het.....
om een beetje schaal te geven in een plaatje

thijs goes new york
Afbeelding

thijs goes rotterdam
Afbeelding

amsterdam
Afbeelding

schiermonikoog
Afbeelding

parijs
Afbeelding

cairo
Afbeelding
thijs' scrapheap goes viral, think big

Re: De nederlandse berg

Geplaatst: 20 dec 2011 20:45
door _pfw_
kool486 schreef:ff gerekend, 1 km hoog 10% stijging dan is de voet 2x10= 20 km in het vierkant. is 200.000.000.000m3 8.000.000.000 vrachtwagens, zand uit zee, hoeven we ook geen dijken meer op te hogen.
resume: laat maar
10% stijging is misschien ook wel weinig voor een berg, wel makkelijk om rechtdoor een weg tegen aan te leggen, wordt ook een mooie afdaling dan, zonder bochten.

Re: De nederlandse berg

Geplaatst: 20 dec 2011 22:21
door Puffdaddy
Je kunt zeggen wat je wilt van Thijs en dat hij aandacht wil.
Maar WIJ hebben het er hier nu ook nog steeds over.
Zelf vind ik een portie SF ook wel leuk, meer zal die "Nederlandse berg" niet worden.

Re: De nederlandse berg

Geplaatst: 21 dec 2011 08:46
door JeanineL
ff gerekend, 1 km hoog 10% stijging dan is de voet 2x10= 20 km in het vierkant. is 200.000.000.000m3 8.000.000.000 vrachtwagens, zand uit zee, hoeven we ook geen dijken meer op te hogen.
resume: laat maar
Er is al eens berekend dat de voet van de berg 13m2 moet worden :). Toch 7 vierkante kilometertjes minder dan wat jij berekent ;). Én het idee voor een holle berg is ontstaan, dus dan heb je ook niet al dat zand nodig.

Re: De nederlandse berg

Geplaatst: 21 dec 2011 09:47
door rbr
Technisch gezien moet dit realiseerbaar zijn. In Nederland hebben we al extremere dingen gedaan zoals de Delta werken. Economisch zal het niet eenvoudig worden.

Re: De nederlandse berg

Geplaatst: 21 dec 2011 10:44
door amclassic-fan
De bodem in Nederland lijkt me wel een vrij groot probleem, voor een beetje gebouw moeten ze al palen diep de grond in heien.

Re: De nederlandse berg

Geplaatst: 21 dec 2011 11:11
door soloist
amclassic-fan schreef:De bodem in Nederland lijkt me wel een vrij groot probleem, voor een beetje gebouw moeten ze al palen diep de grond in heien.
Kunnen we gelijk dat andere luchtkasteel realiseren ("reis naar het middelpunt der aarde"), want zo diep moeten die palen wellicht komen. Moet toch lukken met een beetje VOC-mentaliteit...

Re: De nederlandse berg

Geplaatst: 22 dec 2011 18:55
door erikvandermaat
rbr schreef:Technisch gezien moet dit realiseerbaar zijn. In Nederland hebben we al extremere dingen gedaan zoals de Delta werken. Economisch zal het niet eenvoudig worden.
De Deltawerken zijn nou ook weer niet zo hoog. De hoogste kering is 12 m boven NAP. Overigens hebben ze met deze hoogte al veel problemen met de slappe instabiele ondergrond.
kool486 schreef:ff gerekend, 1 km hoog 10% stijging dan is de voet 2x10= 20 km in het vierkant. is 200.000.000.000m3 8.000.000.000 vrachtwagens, zand uit zee, hoeven we ook geen dijken meer op te hogen.
resume: laat maar
Je berekening klopt niet:
1 km omhoog met 10% stijgingspercentage geeft een horizontale verplaatsing van 10 km. De diameter van de kegel (berg) is dan 20 km. Dat geeft een oppervlak van 3,15 * 10.000 * 10.000 = 315.000.000 m2.
De inhoud van de kegel is 1/3 * 315.000.000 * 1.000 = 100.000.000.000 m3 (100 km3).
In een vrachtwagen (10x8 = type) gaat 25m3 --> 4.000.000.000 stuks vrachtwagens (4 miljard).

Overigens heeft een berg niet een hellingshoek van 10% maar circa 200% gemiddeld. Indien 'onze' berg uit zand moet bestaan is een minimale hellingshoek van 1:3 benodigd. Dat geeft dan een diameter van 6 km. Inhoud = 1/3 * 3,15 * 3.000 * 3.000 * 1.000 = 10.000.000.000 m3 (massa = 180.000 Megaton = 180.000.000.000.000.000 kg)
Vrachtwagens --> 400.000.000 stuks (4 miljoen).

Rendabeler is om een pijpleiding vanuit zee aan te leggen (en dan niet een maar een stuk of wat).

Veel succes zou ik zeggen.

Re: De nederlandse berg

Geplaatst: 23 dec 2011 00:35
door WdvB
En bij een zandduin van 2km hoog heb je slechts 3 miljard vrachtwagenritjes nodig. Wat daar in hemelsnaam duurzaam, innovatief en sportief aan is, geen flauw idee.

Het is te hopen dat zonneveld op 1 april 2012 weer snel wat geloofwaardigheid terug verdient door de complete opbrengst van de verkoop van berg-certificaten in zijn geheel door te sluizen naar Stichting Alpe d'HuZes. Je kunt uiteraard ook rechtstreeks je geld storten op Rekeningnummer: 37.31.46.116, Stichting Alpe d'HuZes, Everdingen. Altijd beter dan een tweede schuldenberg financieren.
.

Re: De nederlandse berg

Geplaatst: 24 dec 2011 15:34
door Herman_N

Re: De nederlandse berg

Geplaatst: 24 dec 2011 17:08
door WdvB
mei 2054
een week na opening van de berg werd nobelprijswinnaar thijs zonneveld door De Pers geïnterviewd:

"Thijs, hoe is het je gelukt om alle problemen in de wereld (honger, wereldvrede, ziektes, overbevolking, oorlogen, ontbossing, drijvende plastic afvalbergen, behoud bio-diversiteit, euro-crisis, en de redding van de javaanse neushoorn) op te lossen met die fantastische berg van je?”.

“Tja”, antwoord Thijs, “jaren geleden tijdens een Tour de France werd ik door Mart Smeets (nog steeds werkend voor de NOS) uitgenodigd om als tafelgast mee te praten over wielrennen. Toen zag ik daar op de alp dhuez al die dronken Hollanders over Voeckler heen pissen. En ik dacht, als dat daar kan, dan kan het toch ook in Nederland. Ik denk dat Mart me het laatste zetje heeft gegeven om groots en meeslepend te denken en om dromen na te jagen. Van techniek wist ik nietsnakkesnada, maar het enige wat ik wist is dat er een berg moest komen. Ik wil dan ook graag alle jongeren van Nederland meegeven om je dromen na te jagen. Zolang je maar volhoud, dan kom je er wel.”

Re: De nederlandse berg

Geplaatst: 24 dec 2011 18:47
door kool486
erikvandermaat schreef:
rbr schreef:Technisch gezien moet dit realiseerbaar zijn. In Nederland hebben we al extremere dingen gedaan zoals de Delta werken. Economisch zal het niet eenvoudig worden.
De Deltawerken zijn nou ook weer niet zo hoog. De hoogste kering is 12 m boven NAP. Overigens hebben ze met deze hoogte al veel problemen met de slappe instabiele ondergrond.
kool486 schreef:ff gerekend, 1 km hoog 10% stijging dan is de voet 2x10= 20 km in het vierkant. is 200.000.000.000m3 8.000.000.000 vrachtwagens, zand uit zee, hoeven we ook geen dijken meer op te hogen.
resume: laat maar
Je berekening klopt niet:
1 km omhoog met 10% stijgingspercentage geeft een horizontale verplaatsing van 10 km. De diameter van de kegel (berg) is dan 20 km. Dat geeft een oppervlak van 3,15 * 10.000 * 10.000 = 315.000.000 m2.
De inhoud van de kegel is 1/3 * 315.000.000 * 1.000 = 100.000.000.000 m3 (100 km3).
In een vrachtwagen (10x8 = type) gaat 25m3 --> 4.000.000.000 stuks vrachtwagens (4 miljard).

Overigens heeft een berg niet een hellingshoek van 10% maar circa 200% gemiddeld. Indien 'onze' berg uit zand moet bestaan is een minimale hellingshoek van 1:3 benodigd. Dat geeft dan een diameter van 6 km. Inhoud = 1/3 * 3,15 * 3.000 * 3.000 * 1.000 = 10.000.000.000 m3 (massa = 180.000 Megaton = 180.000.000.000.000.000 kg)
Vrachtwagens --> 400.000.000 stuks (4 miljoen).

Rendabeler is om een pijpleiding vanuit zee aan te leggen (en dan niet een maar een stuk of wat).

Veel succes zou ik zeggen.
je zou best gelijk kunnen hebben, maar het blijft veel, zal lang duren. in mijn berekening heb ik er een beetje rekening mee gehouden dat er een paar kubjes zullen wegwaaien!