Pagina 15 van 23

Geplaatst: 07 apr 2011 00:31
door andromeda
Eerste indruk, Rapha wannabee, saai.
Kwaliteit is uiteraard niet te beoordelen maar ik mag aannemen dat dat in orde is met zo'n "vooronderzoek".

Waarmee wil je deze kleding eruit laten springen tussen het geweld van alle andere merken?

Geplaatst: 07 apr 2011 00:44
door HenH
Ik mag wel over dat zwarte.
Maar sluit mij bij Stephan68 aan, waarom de naam niet blauw? Ergens heb je ook donker blauw en zeg je dat dat nog donkerder wordt, maar waarom niet helder blauw?
Ik vind blauw een erg mooie kleur en je ziet het weinig. Plus dat het er dan wat meer uit springt.
Wat betreft de rest: goed bezig!

Geplaatst: 07 apr 2011 00:50
door fiets381
Als ik naar de naden kijk en de afwerking ziet het er op de foto's wel netjes uit. Productie in Italie?
Wel vindt ik de kleding erg saai en op het eerste gezicht niet echt bijzonder qua design. A-symetrische panden van het jack vind ik wel weer leuk bedacht.

Alleen vraag ik me toch af hoe je in de toch redelijk volle markt van wielerkleding er uit wilt gaan springen. Je zult dealers enzo moeten gaan zoeken, maar voor hun ben je een van de zoveel.

Geplaatst: 07 apr 2011 12:09
door paul@blueonbike
@allen, Mijn excuses dat het onderstaande vrij uitgebreid is geworden. Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

@.Jeroen. bedankt voor je reactie, leuk te horen

@Rikkert en Stephan68, ik begrijp helemaal dat jullie 1 zwart shirt weinig vinden, ik zou ook graag starten met shirts in een aantal verschillende kleuren (waaronder blauw natuurlijk). Als kleine starter heb je een puzzel voor je met inkoop prijzen, minimale aantallen, wensen van je doelgroep etc.
De keuze voor kwaliteit komt met een bepaalde inkoop prijs/minimale aantallen waardoor ik de keuze heb moeten maken om te starten met 1 kleur. Dat is jammer maar dat is zo. De keuze voor zwart is gemaakt omdat deze bij iedereen goed staat, en goed te combineren is met de kleding de fietsers natuurlijk al hebben. Een gekleurde broek met een zwart shirt staat goed en anders om natuurlijk ook.

Het is een lastige markt met veel spelers, met natuurlijk ook zwarte kleding. Maar kleur is 1 punt waarom voor een bepaald product gekozen word (wel ene belangrijke).

@andromeda als je Rapha kleding saai vind dan zal mijn kleding dat ook zijn, gelukkig heb jij dan wel een grote keuze bij andere merken. De klassieke look die ook de basis voor mijn kleding is minder beschikbaar. Over “wannabee”, als starter lijkt jou product enigszins altijd wel op die van een bedrijf dat zich al in de markt bevind zeker in een volle markt als die van de fiets kleding. Het gaat er om je eigen visie te hebben en door op je kleding te maken, een kopie van Rapha zou me niet verder helpen dan een rechtszaak aan mijn broek. Op je andere vraag kom ik hieronder terug.

@H&H dank voor je reactie. Ik vind blauw ook erg mooi en met ons vele anderen, maar er zijn ook mensen die rood, groen etc. mooi vinden. De naam is blauw en dit komt terug in de details maar niet overheersend, ik wil ook graag rode en groene mensen als klant. Omdat ik denk dat er naast de kleur ook andere redenen zijn waarom een fiets kleding gekocht word. Natuurlijk zal er snel een blauw shirt komen maar daar voor moet ik ook enig geduld bewaren.

@fiets381 goed te horen dat je de kwaliteit zo van een foto kan zien, je bent vast een kenner? En ja, deze zijn gemaakt in Italië.

@allen hoe ga ik er uit springen? Als je een oneindig budget dan kan dat direct, maar ik heb dat budget niet dus ik moet ergens starten. Een sterk punt is o.a. dat ik de kleding maak voor de doelgroep en naar hun luister. (Als ik een groter budget had kwam ik bijvoorbeeld direct met arm en been stukken in breedte maten.) Maar het budget is niet oneindig, maar dit onthoud mij er niet van om toch te starten. Omdat ik weet dat er nog mogelijkheden zijn om kleding stukken op bepaalde punten te verbeteren.

Wat Rapha goed doet is de kleding te combineren met verschillende zaken rond het fietsen waardoor zij een bepaalde sfeer rond het merk creëren. Natuurlijk ziet de Nederlander zich als nuchter maar op bepaalde manieren wil ik hier toch op inspringen. Ja, andromeda inspirerend zijn ze wel, maar alles op onze manier voor onze doelgroep.

Daarnaast zie ik mogelijkheden door met een online bedrijfsvoering kwalitatief hoogstaande kleding voor een “Nederlandse” prijs te kunnen verkopen. (natuurlijk zijn er mensen die kleding eerst willen voelen en vasthouden maar dat geld ook voor fietsen en toch is een bedrijf als Canyon een succes).

Maar dan de belangrijkste vraag, hoe ga ik er de eerste jaren uitspringen want alleen met een goed product kom je er niet? Stel je hebt 20% budget voor marketing. Wat zouden jullie dan doen?
1. Die 20% gebruiken om zoveel mogelijk te adverteren en sponsoren.
2. 5% gebruiken voor acties die alleen je doelgroep bereiken. En de andere 15% van het budget terug geven aan de doelgroep door hen 15% korting te geven op de kleding. Waardoor je klanten op een ander manier (positievere) naar je kijken je en je eerder aanbevelen bij hun vrienden.

De vraag is eigenlijk, wat heeft tegenwoordig meer impact, advertenties of mond op mond reclame (persoonlijk of online op Facebook, twiter etc.)?

Dank voor jullie tijd en goede/scherpe reacties.

Groetjes,

Paul

Geplaatst: 07 apr 2011 13:08
door dapoker
Op de eerste plaats wil ik zeggen dat ik het erg knap vind dat je dit aan het opzetten bent. Ik ben zelf een tijd in de kledingbranche actief geweest (als designer... voor mezelf en voor een aantal grote merken) en weet hoe moeilijk het is. Zeker als je geen 'onbeperkt' budget hebt.

Het is blijkbaar al een paar maal gezegd maar ook mij doet het veel denken aan Rapha. Echter is dat moeilijk te beoordelen als je maar een paar foto's ziet; maar als ik het topic zo doorlees dan gaat je over-all concept ook wel enigzins die kant op. Niet dat dat slecht is maar je maakt het je zelf niet makkelijk.

Alles draait om onderscheidend vermogen. In kwaliteit, in design en in communicatie. Dit geldt voor alles in en om je merk. Waarschijnlijk ben je ook niet vreemd met het fenomeen 'branding'? Mijn inziens heb je op het gebied van 'branding' wel de klepel gevonden maar ben je nog op zoek naar de rest van de bel.
Dan zijn we meteen bij je vragen.

Om maar met de makkelijkste te beginnen.

Nooit korting! Korting bestaat namelijk niet. Tenminste niet in deze fase waarin je nu bent. Als merk moet je bouwen aan loyaliteit en laat zich nooit vertalen in kortingsacties.

In de kledingbranche is 20% van je inkomsten geen vreemd percentage om aan markting te spenderen. Als merkstrateeg/designer geloof ik niet (in de fase waarin je verkeerd) in adverteren. Sponsoring is veel interessanter omdat je een direct contact maakt met je doelgroep. Denk ook aan de free-publicity. Doormiddel van bloggen of je aan 'n event of team/personen te verbinden.

Het is wijselijk om een communicatie plan op te stellen met daaraan gekoppeld een set heldere doelen. Ben verstandig en focus je op 'n sterke website en social-media. En dan niet om maar wat te doen met social-media maar geef het ook meerwaarde. Pas het in in je business-plan want alleen online kom je er niet. Je moet echt naar een goede comminicatie-mix om je doelgroep te bereiken. Schieten met hagel is een makkie maar schieten met scherp vereist wat denkwerk.

Persoonlijk vind ik dat je logo niet slecht is. Het leent zich goed voor veel toepassingen. Als ik nu op de foto's kijk op je facebook dan moet je wel uitkijken voor een te 'cheap' design er om heen, het oogt nu wat schraal allemaal. Vergeet niet dat design 20% is van wat je in communicatie doet. Eenmaal een (verkeerde) stap zet je moeilijk meer recht. Geef je merk echt 'smoel' en 'less is more' zou ik zeggen.

Als je vragen/opmerkingen hebt hoor ik het wel.
Succes verder!

Geplaatst: 07 apr 2011 14:42
door paul@blueonbike
Hoi daPOKER,

Leuke reactie, dank voor je support. Makkelijk is het zeker niet, maar dat had ik ook niet gedacht van te voren. Zo als je zegt, het is niet slecht om op bepaalde punten op een ander merk te lijken als je start (het is vrijwel onmogelijk om dit niet te doen in vele branches). Het gaat er om duidelijk te maken waar jou producten verschillen van die van de rest van de markt en dat is de uitdaging. Waar Rapha zich onderscheid in het mode aspect wil ik o.a. onderscheiden in het functionele aspect voor mijn doelgroep. Dit wil ik doen door te luisteren naar de doelgroep en niet van bovenaf innovaties in de markt te gooien.

Ik ben erg blij met jou reactie als iemand met ervaring in de branche en met mijn situatie. Het zoeken naar de bel is lastig zeker omdat er verschillende manieren zijn om hem te bereiken. Tijdens mijn studie is branding veelvuldig ter sprake gekomen, en ik weet dat er andere/misschien beter manieren zij om bleuOn neer te zetten. Ik heb vertrouwen dat blueOn over een paar jaar een merk is met een eigen gezicht, maar ook daarvoor luister ik graag naar jou en jullie reacties als doelgroep en expert.

Ik begrijp je standpunt over korting, laat mij dit anders formuleren aan de hand van Canyon. Zij verkopen een fiets die in vergelijken met ander merken een waarde heeft van x voor 3/4x omdat zij de kosten in hun organisatie laag weten te houden. Het lastige hierin is dat je de klanten eerst moet overtuigen dat een fiets met een prijs van 3/4x een waarde heeft van x.(hierbij is de impact van een advertentie veel lager dan de mond op mond reclame) Die 1/4x is geen kortingsactie maar een belangrijk onderdeel van hun marketing strategie, graag hoor ik hoe je hier naar kijkt. Ik wil de klanten aan mij binden door hen voorop te laten staan.

Met je standpunt over adverteren ben ik het helemaal eens, er zijn veel betere manieren om daar invulling aan te geven. Het is zo dat ik hier al veel over na gedacht heb maar realiseer me dat ik de laatste maanden vooral met de producten en andere zaken ben bezig geweest. Jou reactie heeft me wakker geschut om het communicatie plan wat langzaam naar benden is gezakt op de stapel er bij te pakken en helemaal aan te passen aan de situatie zo als die nu is. De structuur moet terug in alle ideeën voor de communicatie zodat we af en toe raak kunnen schieten.

Ik ben blij te horen dat je het logo niet “slecht “ vind en zie helemaal in dat het gene wat naar buiten gaat echt top moet zijn. Dit is lastig als je enthousiast snel even de eerste samples wilt laten zien. Maar met alles zullen we daar continu rekening mee (moeten) houden.

Zou jij het leuk vinden om op het communicatie plan te schieten?

Nogmaals bedankt,

Paul

Geplaatst: 07 apr 2011 15:44
door dapoker
paul@blueOn bike schreef:Hoi daPOKER,
Zou jij het leuk vinden om op het communicatie plan te schieten?


Prima... stuur me t.z.t. maar 'n berichtje

Dan over je vergelijking met Canyon. Leuk dat je dat voorbeeld noemt. Kijk dan eens naar het design van de fietsen die ze maken. Strak, industrieel en helder. Dit wordt dan nog eens versterkt door het design van de website en hoe ze hun bedrijfsvoering volgen. Ofwel... als staat in dienst om de meerwaarde van hun merk naar buiten toe uit te dragen. Of je er nu van houdt of niet... Vanuit mijn vak gezien, erg knap gedaan.

Dit is precies wat ik bedoel met de meerwaarde van design. Design in combinatie van het gedrag (lees communicatie-plan) van een merk bepaald of je je meerwaarde over de bühne krijgt. Doe dus geen concessies op wat je de wereld in stuurt. Je hebt maar één kans om het goed te doen.

Als ik het zo lees en er over nadenk moet ik eerlijk zeggen dat een Canyon-like concept wel moeilijk te realiseren valt. Waarom?

a. je hebt geen 'onderdelen' van derden nodig en kunt dus niet groot inkopen met 'zichtbaar' voordeel > wat is het verdien-model voor de klant?
b. kleding heeft nog veel meer met like-ability' te maken dan technische spullen
c. de main-stream opvatting is over het algemeen zo dat 'goedkoop = slecht' gevoel overheerst. Bij kleding al helemaal.(spreekt uit ervaring)

Je opgave is dus:
- overtuigen op basis van reken-model' met 'leuk' design
of
- overtuigen op basis van like-ability i.c.m. een fijne prijs

Ik zou kiezen voor optie twee ;-)

Geplaatst: 07 apr 2011 16:36
door paul@blueonbike
@daPOKER

Bedankt je de tijd neemt om mij op deze heldere wijze te helpen, ik zie dat ik de afgelopen maanden te veel in de cijfers heb gezeten. De waardes voor blueOn zijn duidelijk voor mij en aan de hand daarvan zal ik opnieuw naar het communicatie plan kijken.

Mijn gedachtes gingen de laatste maanden te veel naar een opsomming van voordelen voor de klant op product niveau in plaats het gevoel van de klant als uitgangspunt te nemen. Het is duidelijk voor mij dat overtuiging twee de weg is die ik in zal slaan. Mijn complimenten dat je in deze korte tijd met een paar woorden mijn manier van denken weer in de juiste volgorde hebt gezet.

Ik hou je op de hoogte,

Paul

Geplaatst: 07 apr 2011 17:22
door dapoker
paul@blueOn bike schreef:@daPOKER
Bedankt je de tijd neemt om mij op deze heldere wijze te helpen, ik zie dat ik de afgelopen maanden te veel in de cijfers heb gezeten.


Normaliter 135 per uur.
Nu voor de gratis ;)

Ik vind het leuk waar je mee bezig bent... als je nog wat wilt weten of iets tegen het licht wilt houden geef maar een seintje.

Geplaatst: 07 apr 2011 18:29
door swoosh
Ik heb wel eerder geschreven in dit topic maar geen inlog voor je blog ontvangen.
waarschijnlijk vond je me niet positief genoeg. En helaas nu ik dit topic verder doorlees en de facebookfoto's zie kan ik nog steeds niet positief zijn.

Je hebt een idee en dat is leuk natuurlijk maar ik heb na al je schrijven hier nog steeds de indruk dat je er eigenlijk allemaal geen bal van weet.

Je hebt het maar over kwalitatief goede producten en er goed uitzien etc.
Ik vind je producten erg gewoontjes en mager over komen. Bovendien zijn je foto's wat toch je eerste promotie is bijzonder slecht. Zwart fotograferen in het buitenlicht is niet zo makkelijk omdat al snel details wegvallen en in je foto's zie ik zwarte kleding die nogal lijkt aan te hangen wat pluisjes en stof betreft . . .

Laat ik het zo zeggen; als jij in mijn winkel zou komen, waar hoofdzakelijk kwaliteits kleding en -materialen verkocht worden, en jij zou komen praten of ik misschien je kleding zou willen toevoegen aan mijn assortiment dan zou ik resoluut nee zeggen.

Ik support graag goede ideeen maar wat ik hier zie vind ik kansloos.
Er zijn zat producten op de markt die best betaalbaar zijn en er beter uitzien wat ik hier zie. Neem nu bijv Vermarc fietskleding, een bedrijf wat al vele jaren bestaat en kleding levert met een zeer goede prijs kwaliteit verhouding. Hoe ga je daar nu tegen concureren met jouw magere producten? Ik zie het niet . . .

Je hebt een idee.
Je bent jarenlang actief bezig geweest in de wielersport zeg jezelf.
Dan weet je wat wel en niet werkt lijkt mij en ook weet je wat van de voorkeuren van jezelf en van anderen. Maar je gaat hier op een forum staan vragen wat forumgebruikers voor voorkeuren hebben. Wat daarbij opvalt is dat dat kleine groepje mensen wat schreef behoorlijk verschillend denken over bep zaken. Als marktonderzoek heb je eigenlijk geen fluit aan de input van die paar forumleden hier. Je schrijft dat je vooral wil luisteren naar wat wielersporters vinden maar ik zie je hoofdzakelijk vasthouden aan je eigen idee. Naar jouw zeggen kwaliteitskleding voor een betaalbare prijs voor mensen die er goed uit willen zien. En nu zie ik wat zwarte simpele fietskleding die totaal geen indruk maakt. Fietskleding zonder kraak of smaak, zonder eigen smoel, het mist eigenlijk alles en totaal niet concurerend met bestaande merken. Je onderscheid je op geen enkele manier.

Jouw idee lijkt mij een doodlopende straat.
Mijn advies? Of je past je concept drastisch aan of je houdt het beter voor gezien.
Dat laatste is denk ik het beste advies, simpel omdat je naar mijn stellige idee geen feeling hebt voor deze markt.

Geplaatst: 07 apr 2011 18:39
door HenH
Swoosh wat ben je weer positief, zoals altijd. De inlog voor de blog heb ik wel ontvangen, mis had je er nog eens een pm achteraan moeten sturen;)
Alle commentaar die je geeft heb je ook weinig aan. Kom dan ook met concrete verbeteringen in plaats van te zeggen het is niks en pas het drastisch aan. Daar heeft iemand niks aan...
In mijn ogen verdient iedereen een kans, Paul ook;) Het is al lang mooi dat mensen nog wat proberen.

Geplaatst: 07 apr 2011 18:40
door daniel1975
H&H schreef:Swoosh wat ben je weer positief, zoals altijd..


:D :D