Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
kees0251
- Forum-lid
kees0251
07 nov 2013 19:49
sloeren schreef:Fokschaap is belachelijk construct. Bestaat geen enkele syntactische basis voor. Nee! Dan die tussen-N; daar maakt helemaal niemand zich druk over
; terwijl daar wel een beargumenteerbaar (sorry) verhaal achter zat.
Stam+t
Ik verkeer
Jij verkeert
Hij verkeert
Wij hebben verkeerd
Cheap light strong, choose two
-
Erik
- Forum-lid
Erik
08 nov 2013 20:16
Dat schaap (of schip, of wat voor andere constructie je er ook maar van wilt maken) is natuurlijk niet meer dan een ezelsbruggetje. Het is hetzelfde als het gebruik van 'lopen' om het onderscheid tussen -d en -dt te maken.
Overigens ben ik het wel met Sloeren eens: taalkunde is een descriptieve wetenschap, al wordt dat in Nederland door het continu hervormen van de spelling wel ernstig ontkent.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
-
havana
- Forum-lid HC
havana
08 nov 2013 22:00
Continu is overdreven. Laatste Groene Boekje is alweer even oud... (2005)
"Lopen" en "tKofschip" zijn overigens prima trucs, maar als je niet kunt ontleden dan heb je er niks aan. En de meeste ex-havisten die ik zie op het HBO kunnen echt geen persoonsvorm van een voltooid deelwoord onderscheiden...
-
Erik
- Forum-lid
Erik
08 nov 2013 22:24
Vergeleken bij 'mijn' taal (ik geef Engels op het havo/vwo) wel, want daar is sinds Johnson niet echt meer wat aan veranderd.
Maar ik moet je verder gelijk geven, want het niveau van de gemiddelde student is inderdaad vrij treurig.
- H.G. Wells
-
buzz
- Forum-lid
buzz
08 nov 2013 22:43
Erik schreef:Dat schaap (of schip, of wat voor andere constructie je er ook maar van wilt maken) is natuurlijk niet meer dan een ezelsbruggetje. Het is hetzelfde als het gebruik van 'lopen' om het onderscheid tussen -d en -dt te maken.
Overigens ben ik het wel met Sloeren eens: taalkunde is een descriptieve wetenschap, al wordt dat in Nederland door het continu hervormen van de spelling wel ernstig ontkent.
't Knofschip?
-
Erik
- Forum-lid
Erik
08 nov 2013 23:05
Hey, I don't teach Dutch, do I?
- H.G. Wells
-
joko
- Forum-lid
joko
09 nov 2013 00:05
De handleiding spelling voor groep 7 en 8 bij mij op school heeft het overigens over 't ex-kofschip omdat de letter x niet in 't kofschip zit.
-
sloeren
- Forum-lid
sloeren
09 nov 2013 07:18
Dat gemopper op de talige prestaties van de jeugd van tegenwoordig vind ik overtrokken. Ze zijn volgens mij creatiever geworden en hun Engels is breder. De baby-boom generatie was formeel wel beter in taal in de zin dat ze minder vormfouten maakten maar van groot taalinzicht kan je bij hen niet spreken. Dat is het makkelijkst te zien als ze een vreemde taal hanteren: zeer beperkt lexicon en erg eenvoudige grammatica.
Alle lagere school-docenten die ik ken - en dat zijn er heel erg veel - hebben nogal wat tekortkomingen die hun vaardigheid om taal te doceren beperken. Het gaat vooral om mensen die 5 tot 10 jaar voor hun pensioen zitten. Die hebben er dus al 40 jaar voor gezorgd dat het allemaal niet best is met de algehele taalvaardigheid in dit landje.
Taal is gewoon erg lastig. Zo lastig dat het zonder talent niet mogelijk is het goed te leren.
Van alle studenten Nederlands begrijpt ongeveer de helft waar ze mee bezig zijn. De andere helft rommelt zich naar een bul. U mag raden wat dit laatste contingent als werkgever zal kiezen en wat dat betekent voor het toekomstig taalonderwijs.
Ikzelf vind dit allemaal niet zo erg en van alle tijden.
-
Kilowatt
- Forum-lid
Kilowatt
09 nov 2013 11:35
"Dat iets lastig is" hoeft toch geen belemmering te zijn? Dan doe je gewoon beter je best ( dat doen de meeste fieters ook nietwaar...)
Maarja, fietsers kennen geen zesjescultuur natuurlijk.
older Budweiser
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
09 nov 2013 13:49
Kilowatt schreef:"Dat iets lastig is" hoeft toch geen belemmering te zijn? Dan doe je gewoon beter je best ( dat doen de meeste fieters ook nietwaar...)
Maarja, fietsers kennen geen zesjescultuur natuurlijk.
Volgens mij verdient het Nederlandse profwielrennen al jarenlang een mager zesje...
Zelf kan ik niet wakker liggen van taalfouten, zeker niet niet als ze gemaakt worden door mensen die niet voor hun werk met taal bezig zijn. Maar ja, ik heb dan ook geen noemenswaardige opleiding genoten.
Waar ik mij we mateloos aan kan ergeren is de taalverkrachting door reclamebureaus. Net zag ik bij het Kruidvat een bord buiten staan met 1+1 gratizzz, zaterdag zenzatiez en kiez & mix. Dan voel ik mij echt aangesproken alsof ik een kind van 12 ben.
Dat kinderen in dat soort taal naar elkaar sms'en, facebooken en twitteren moeten ze zelf weten maar van een professionele organisatie mag je toch wel wat meer verwachten.
Campagnolo Ultra Dork
-
dario
- Forum-lid
dario
09 nov 2013 14:20
Ik begrijp je standpunt volkomen; zelf ben ik beroepshalve wel met taal bezig, maar daarbuiten probeer (probéér!
) ik me er ook niet al te zeer op te fixeren: zou anders maar slecht zijn voor mijn bloeddruk...
Maar waar ik me wel mateloos aan erger zijn lieden die "Vlaams zo'n gek taaltje" vinden, en er tegelijk rotsvast van overtuigd zijn dat het Polderhollands dat ze zelf uitkramen kan doorgaan voor Algemeen (beschaafd? nou...) Standaardnederlands.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
-
dario
- Forum-lid
dario
09 nov 2013 15:32
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)