Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Locomotief Tour de France (Klaar!)

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 20 dec 2010 21:40

[quote="BianchiSL3"][quote="Theodoro Campagnolo"][quote="BianchiSL3"]Inmiddels is het probleem met de wiebelende base-plate ook opgelost.
Ik heb daarvoor een speciale flexibele zilverkleurige reep gebruikt die op maat te snijden is.[/quote]
Ik knip voor dat soort gevallen altijd met een huishoudschaar een reepje van een bierblikje af. Wel een beetje oppassen want 't is vlijmscherp. Blijft de rest van je leven zitten.
[/quote]
Dat had ik dus ook gedaan maar dat zakte er aan de onderkant weer uit.[/quote]

Een FM heeft mij ooit eens de volgende 'oplossing' voor dit probleem aan de hand gedaan: met een drevel/centreerpons rondom op de verdikking van de vorkbuis (voorzichtig) kleine 'centreerputjes' slaan. Rondom zo'n 'putje' ontstaat altijd een soort 'kraagje', waardoor als het ware de totale diameter van de vorkbuis vergroot wordt. Ik heb het zelf eens een keer bij de vork van een Koga Gentsracer moeten toepassen en met succes. 't Werkt uiteraard alleen als de speling niet al te groot is.
60 x Ventoux

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 20 dec 2010 22:02

Dat is een mooie tip! Als deze tape in het gebruik niet blijkt te voldoen ga ik het zo proberen.

fixiefreek
Forum-lid

fixiefreek 20 dec 2010 22:41

Wow! Ben hier net op het forum, heb je hele topic doorgelezen, heb je super netjes gedaan zeg!

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 21 dec 2010 11:09

[quote="Le Grimpeur"] 't Werkt uiteraard alleen als de speling niet al te groot is.
[/quote]

Ik ben meer voorstander van materiaal toevoegen in plaats van stuiken.
Anyway, heb je de binnendiamer van de conus gemeten? Op het gevaar af een open deur in te trappen maar 't is je bekend dat er twee soorten conussen -coni?- bestaan? De meesten zijn 26,4 mm., maar er zijn er ook van 27.0....

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 21 dec 2010 16:33

[quote="Theodoro Campagnolo"][quote="Le Grimpeur"] 't Werkt uiteraard alleen als de speling niet al te groot is.
[/quote]

Ik ben meer voorstander van materiaal toevoegen in plaats van stuiken.
Anyway, heb je de binnendiamer van de conus gemeten? Op het gevaar af een open deur in te trappen maar 't is je bekend dat er twee soorten conussen -coni?- bestaan? De meesten zijn 26,4 mm., maar er zijn er ook van 27.0....

[/quote]

Staat dat los van JIS of geen JIS?

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 21 dec 2010 17:19

[quote="BianchiSL3"]Staat dat los van JIS of geen JIS?[/quote]

JIS is de Japanse Industrie Standaard aanduiding .

http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_I ... _Standards

Zegt dus niks over de afmetingen van de onderdelen. Ik zou 't gewoon even nameten.
Het Tange Levin imi Campa Record balhoofdset is iig 26,4 dus mocht jouw conus daadwerkelijk 27.0 zijn dan zou ik de Tange erinzetten want misstaat zekers te weten niet:)

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 21 dec 2010 17:58

We praten toch over het zelfde, een conus van 27mm is JIS en 26,4mm is een standaard 1"balhoofd. De balhoofdbuis (van het frame dus) is zeker JIS. De conus ga ik bij gelegenheid een keer nameten. Voorlopig zit het speling vrij, eerst maar eens wat kilometers maken!

Afbeelding

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 21 dec 2010 18:46

[quote="BianchiSL3"]We praten toch over het zelfde, een conus van 27mm is JIS [/quote]

Kijk, dat wist ik weer niet! Ik weet bijna zeker dat je als je een 26,4 conus monteert klaar bent. Heb je 't oude balhoofdsetje niet meer? Ik draai altijd de onderste conus een kwart slag en monteer 'm daarna weer. Dan heb je altijd fris lagermateriaal daar waar 't nodig is. Tenzij de boel zo uitgewoond is dat dat zelfs niet meer werkt natuurlijk.

Puik zoekwerk overigens!

bianchisl3
Forum-lid

bianchisl3 21 dec 2010 19:00

[quote="Theodoro Campagnolo"]Heb je 't oude balhoofdsetje niet meer? Ik draai altijd de onderste conus een kwart slag en monteer 'm daarna weer. Dan heb je altijd fris lagermateriaal daar waar 't nodig is. Tenzij de boel zo uitgewoond is dat dat zelfs niet meer werkt natuurlijk.

[/quote]

Dat was het eerste wat ik probeerde maar liep heel korrelig. Ik ga het eerst zo maar eens proberen en zodra ik wat speling constateer gaat de boel weer uit elkaar om eens goed te meten en een andere baseplate te monteren.
Leuk om hier even over heen en weer te bomen.

Mijn printje uit de vorige post komt overigens hier vandaan: Klik!

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 22 dec 2010 13:41

[quote="BianchiSL3"]
Leuk om hier even over heen en weer te bomen.
[/quote]

Niet alleen leuk, ook uiterst leerzaam. Net even op je link gekeken maar ik moet je bekennen dat 't me een beetje duizelt. Vooruitgang is prima maar ik kan me toch niet aan de gedachte onttrekken dat de industrie er zelf ook nog niet helemaal uit is wat balhoofdlagering betreft.
Qua fietsen ben ik zeker een nostalgist (http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=46588&page=3) dus is 't meeste compleet nieuw voor me. Dat de overgang van staal naar alu en carbon zo'n impact blijkt te hebben op iets simpels als een balhoofdstelletje had ik nooit verwacht.

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 14 nov 2011 11:49

Laat ik nou nèt zo'n Locomotief opgescharreld hebben! Alleen is de mijne een damesmodel.

Hier een fotootje: Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
En hier 't volledige verslag van de restauratie: http://klassiekeracefiets.wordpress.com ... -vriendin/" onclick="window.open(this.href);return false;

Zowiezo is de site http://klassiekeracefiets.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false; een onwijs leuke site met een schat aan informatie. Aanradertje!!

knutmo
Forum-lid

knutmo 14 nov 2011 11:53

SCHITTEREND!

Plaats reactie