Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2013

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 13 mei 2013 01:05

Tja, mentale weerbaarheid maakt, buiten een sublieme fysieke conditie, een winnaar. Dat mentale aspect wordt nogal eens over het hoofd gezien maar is oh zo belangrijk op momenten van tegenslag.
Degene die zijn brein bij tegenslag kan 'resetten' en mentaal kan teruggaan naar momenten dat hij wel in de flow zat wint.
Wegzetten die angst om te verliezen, dat het niet meer lukt, je pech hebt en anderen niet is het credo.
Easier said then done en een brein verander je niet zo snel vandaar dat grote winnaars vaak jong zijn (onbevangen) of door de wol geverfd.

Fysiek kunnen ze het allemaal zo ongeveer wel en zijn aan elkaar gewaagd maar het koppie moet goed zitten.

Het zou mij ook niets verbazen als Wiggo er de brui aan gaat geven in de Giro. Nog 1 tik en hij is er geweest.

Dat wordt nog 'lachen' bij de TdF waar Froome kopman wil en zou zijn. Sky brokkelt af qua team.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 13 mei 2013 09:07

Het is maar weer eens duidelijk geworden dat de Giro een totaal andere koers is dan de Tour. Is de Tour al nerveus in de eerste week dan is de Giro dat in het kwadraat.
Het parcours is net even wat lastiger door de smallere wegen, pittige etappes en lastige aankomsten . Dit jaar komt daar ook nog eens het slechte weer bij.

Die eerste week is het overleven en niet vallen voor de klassementsrenners in de Tour en in de Giro moet je daarnaast ook nog eens aan de bak om geen tijd op je concurrenten te verliezen. De Giro is veel minder te regisseren in die eerste week. Wat mij betreft is wat dat betreft de Giro al vele malen interessanter dan de Tour.

Ongelofelijk om te zien hoe Wiggins zo op breken staat. In de tijdrit laat hij zien fysiek meer dan in orde te zijn maar zijn mentale staat is hem aan het nekken. Ik denk dat hij deze rustdag nodig gaat hebbben om eens goed in de spiegel te kijken.

Opvallend is het goede en attente rijden van Blanco en het is duidelijk dat gesink er niet alleen voor staat in de lastige momenten tot nu toe. Ik ben benieuwd of in de komende dagen dit ook zo zal blijven want nu komen de echte etappes eraan waar het niet meer om de kruimels gaat.
Wat dat betreft zijn de kaarten mbt het klassement nog lang niet geschud en als Wiggins goed uit de kleedkamer komt zou ik hem nog niet afschrijven. Hij heeft in ieder geval mazzel want als ik de meteo mag geloven is het morgen droog op de afdaling van de Cason di Lanza ;)

http://www.cercaagriturismo.it/friuli-v ... -lanza.php

-edit typo
Laatst gewijzigd door mrcoffee op 13 mei 2013 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 13 mei 2013 09:37

Na zijn zwakke Tour vorig jaar had ik Evans al helemaal afgeschreven, maar nu komt hij toch wel verrassend sterk voor de dag: respect! En dat Wiggins in de breedte de sterkste ploeg heeft leek me vooraf al duidelijk, maar ook Nibali blijkt toch wel beter omringd dan ik had gedacht (met name die Kangert kan een flink stukje fietsen)!
En wat ik eerder zei over Gesink ('een degelijke subtopper') moet ik misschien terugnemen - al zal de komende weken moeten blijken of hij echt een topper is. Het wordt nog boeiend - morgen alvast de eerste bergrit! :P
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

janwillem92
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 nov 2011 10:49

janwillem92 13 mei 2013 13:24

@20wetee,

wat is er mis mee, vind thijs zonneveld een verfrissende aanvulling. Bovendien vaak namen goed en snel...

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 13 mei 2013 14:03

Ik heb onlangs nog in het "wielrennen op tv" topic gereageerd op negatieve reacties over Thijs (maar nooit een antwoord gekregen). Vind het ook wel meevallen..

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 13 mei 2013 14:31

Ik vind Thijs ook wel prima, zijn gelul (als je urenlang over fietsende mannen heen moet praten ontkom je er niet aan dat 95% van je commentaar gelul is) vind ik een stuk minder wollig dan bij de Belg of de NOS. En je hoort hem vaak ook dingen hardop zeggen die ik, en daarmee denk ik dan ook anderen, zich ook afvragen. Daarbij nemen die twee bij Eurosport ook niet alles zo serieus, de Belgen hebben er bijvoorbeeld nog al een handje van om overal heel gewichtig bij te doen, en is er ook vaak ruimte voor een flauwe grap :)

De Giro zelf is alleen maar genieten tot nu toe, als NL-er hoop ik natuurlijk dat Gesink en Kelderman zo goed blijven presteren in het algemeen klassement en dat Weening voor zijn etappe kan gaan. Krijg ook de indruk dat de vorm Kruijswijk ook wel prima is, maar die heeft wat tegenslagen te verduren gekregen, dus misschien zien we die ook nog mooi werk doen in de bergen. Overigens vind ik het voor Gesink een meer dan goed teken dat hij in de regen-etappes prima mee zat, waar hij in Romandië met slecht weer nog door het ijs zakte.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 13 mei 2013 18:00

zorroi schreef:Tja, mentale weerbaarheid maakt, buiten een sublieme fysieke conditie, een winnaar. Dat mentale aspect wordt nogal eens over het hoofd gezien maar is oh zo belangrijk op momenten van tegenslag.
Degene die zijn brein bij tegenslag kan 'resetten' en mentaal kan teruggaan naar momenten dat hij wel in de flow zat wint.
Wegzetten die angst om te verliezen, dat het niet meer lukt, je pech hebt en anderen niet is het credo.
Easier said then done en een brein verander je niet zo snel vandaar dat grote winnaars vaak jong zijn (onbevangen) of door de wol geverfd.

Fysiek kunnen ze het allemaal zo ongeveer wel en zijn aan elkaar gewaagd maar het koppie moet goed zitten.

Het zou mij ook niets verbazen als Wiggo er de brui aan gaat geven in de Giro. Nog 1 tik en hij is er geweest.

Dat wordt nog 'lachen' bij de TdF waar Froome kopman wil en zou zijn. Sky brokkelt af qua team.
Zaterdag daalde hij als een oud wijf en had ook nog een fietswissel, maar wint gewoon tijd op alle concurrenten. Zondag daalde hij nog steeds als een oud wijf en verliest geen tijd in tegenstelling tot bijvoorbeeld Hesjedal. De roze trui gaat heel moeilijk worden, dan moet Nibali een echt slechte dag in de bergen hebben, maar het podium is zeker nog mogelijk. Ik zou Wiggins dus zeker nog niet afschrijven.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 13 mei 2013 18:14

Als er in een bergrit regent valt is hij gezien. En dan is er eigenlijk geen reden om uit te rijden.

De volgende paar dagen geven ze iets beter weer maar vanaf donderdag alle dagen kans op regen. Zaterdag is er de rit naar Bardonecchia met de afdaling vanop Sestriere, als het dan regent is de Giro over voor Wiggins.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13539
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 mei 2013 21:59

Ik hoorde even op de belg dat wiggo maagproblemen zou hebben gehad deze week of het waar is weet ik niet natuurlijk.

Je weet het nooit in een grote ronde, je kan hem sneller verliezen dan een potje judo en winnen duurt toch ruim drie weken.

Er zitten etappes in waar de beste zomaar minuten kan verliezen. En wat thijs sonneveld deze week zei is natuurlijk gewoon waar een giro of vuelta controleren is veel moeilijker dan de tour. In de tour kan je met drie vier krachtpatsers op kop gaan rijden en er komt niemand meer weg.

Wat mij betreft is wielrennen ook sturen, ook in de regen, ook in de afdaling, als je dat niet kan heb je er niets te zoeken.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 14 mei 2013 08:51

wasbeer2006 schreef:Ik hoorde even op de belg dat wiggo maagproblemen zou hebben gehad deze week of het waar is weet ik niet natuurlijk.

Je weet het nooit in een grote ronde, je kan hem sneller verliezen dan een potje judo en winnen duurt toch ruim drie weken.

Er zitten etappes in waar de beste zomaar minuten kan verliezen. En wat thijs sonneveld deze week zei is natuurlijk gewoon waar een giro of vuelta controleren is veel moeilijker dan de tour. In de tour kan je met drie vier krachtpatsers op kop gaan rijden en er komt niemand meer weg.

Wat mij betreft is wielrennen ook sturen, ook in de regen, ook in de afdaling, als je dat niet kan heb je er niets te zoeken.
De Giro is de mooiste koers, door de onvoorspelbaarheid, het parcours, het landschap, de nervositeit, de chaos (inmiddels wel iets minder dan vroeger). De Tour heeft de naam bij het grote publiek maar de Giro is de echte Keizer van rondes.

Vandaag twee lekkere beklimmingen:
Cason di Lanza:

Afbeelding

En de slotklim naar Altepiano del Montasio:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mrcoffee op 14 mei 2013 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 14 mei 2013 09:19

Dat hij schrik heeft van de regen (wel vreemd voor een Brit, eigenlijk) weten we intussen, maar iemand een idee of Wiggins van sneeuw houdt? Dit is de Galibier waar ze zondag overheen moeten (foto van gisteren - maar in het weekend zou het nog wat sneeuwen)...

Afbeelding
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 14 mei 2013 10:24

Alvast wat voorpret. Een schitterende "must see" preview van het parcours van vandaag:

http://www.youtube.com/watch?v=tG3pr_O342k

Ex-prof Daniel Lloyd met 34x25 :)
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Plaats reactie