Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Koga of Cannondale; lastige keuze.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2510
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 24 mei 2013 14:35

zeker weten, niks zagen!
Gewoon die spacers er bovenop plaatsen.
En als je de fiets ooit weer wil verkopen, dan is dat alleen maar een voordeel, dat de vork niet helemaal afgezaagd is.
En oh ja, had ik al gezegd dat je een prachtexemplaar van een fiets hebt? Veel plezier ermee!

Gebruikersavatar
hansieonthemove
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mar 2013 22:05
Locatie: Tilburg

Gebruikersavatar hansieonthemove 24 mei 2013 22:28

Leuk topic! Ben ook beginner en heb vorig jaar een x-road gekocht via MP en vind het zo leuk dat ik nu ook op het punt sta om een racer te kopen. Ben beginnen met orienteren en kwam uit bij Sensa en via Ridley en Bianchi en ja hoor ook een Koga uiteindelijk bijna zeker bij Cannondale. Weet alleen nog niet of het de Caad 8 of 10 wordt. De 8 schijnt wat meer comfie te zijn maar ben bang dat ik na een jaar zoiets heb van had ik toch maar de 10 gekozen. Zal in het begin echt geen tochten gaan rijden van 150 km maar hoop daar wel naar toe te groeien. Ben 47, 186 en 78kg (met sigaret :D ). Wil stoppen met roken maar dan zonder 10kg+.
Heb me laatst laten meten en kwam uit op een maat 58 maar vraag me af of dat niet te groot is. Zal wel verschil zijn met mijn hybride maar had het idee dat ik amper bij het stuur kon op een maat 58 exemplaar.
Graag wat tips en tricks (blijft dit topic ook wat langer in de lucht :D )

Thnx! Hans

Remco H
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 mei 2013 15:20

Remco H 25 mei 2013 09:04

Hans, zo te zien heb je mijn lengte. Mijn Koga heeft maat 58. Dus dat zal wel meevallen, met dat te groot.

Gebruikersavatar
hansieonthemove
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 mar 2013 22:05
Locatie: Tilburg

Gebruikersavatar hansieonthemove 25 mei 2013 09:48

Hallo Remco,

Zal het meenemen maar neig toch erg naar Cannondale gezien de goede revieuws! Wat voor Koga heb je?

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 25 mei 2013 13:51

De eerste ervaringen.

Beginnen we met een foto, bijna volgens de ongeschreven regels:
- De "toren" wordt lager, daar ben ik nu zeker van. Moet alleen nog een momentsleutel zien te bemachtigen.
- De spullen van de fietscomputer zijn nog voor nood, er komt een draadloos setje op van Sigma, maar die is nog niet binnen.

Afbeelding

Dan de fiets zelf.

Ik had gehoopt gemiddelden van boven de 40 te kunnen gaan fietsen, dat valt dus erg tegen ;)

Het frame. Stijf, veel stijver dan ik had verwacht. Vooral als je gaat staan merk je dat. Comfort van de fiets zit in de banden en in de achterbrug. Je voelt nog gewoon op welk soort wegdek je fietst (gelukkig wel). Gevoel van "dode" voeten na 40 km is er niet meer, die hoog frequente trillingen worden gelukkig wel gedempt.

Het zadel is nog een twijfelgeval. Na zo'n 30 km ga ik hem voelen. Misschien omdat ie net iets anders is en is het een kwestie van wennen, misschien is het mijn zadel gewoon niet. Afwachten wat het gaat worden.

De banden geven ook nog wat twijfels. Ik ben inmiddels GP 4000S gewend. Die lugano's zouden wat meer comfort moeten bieden maar lijken toch wat meer rolweerstand te geven. Misschien zit dat ook nog wel tussen de oren. Ook nog maar even afwachten wat het wordt.

105. Geweldig. Ik ben Tiagra 8 speed gewend. Die 105 schakelt dan toch wel erg soepel en mooi. 12-25 is een goede keuze geweest, bij snelheden tussen de 28 en 35, waar ik me de meeste tijd in begeef, liggen de schakelafstanden lekker dicht bij elkaar (voor 39). Natuurlijk zal Ultegra nog beter en mooier zijn, ik vind voorlopig die 105 een uitstekende groepset met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

SPD pedalen, DD A520, prima. Alleen inklikken gaat nog wat moeizaam omdat het "vet" nog wat dik is denk ik, gaan de pedalen nog niet mooi hangen, maar draaien mee met de crackarm. Ik verwacht dat dit binnenkort beter zal gaan.

De algemene indruk is heel goed, positief. De fiets stuurt erg direct. Toch is het stuurgedrag nooit zenuwachtig. Met losse handen fietsen (ook op lagere snelheden) gaat prima, de fiets blijft keurig rechtuit sporen. Het stuur moet nog wel lager. Dit zal helaas ten koste gaan van de "toren". ;) Even wachten op een moment sleutel dus.
De fiets gaat erg strak. Je merkt dat er veel ervaring in de bouw zit, kan niet zo goed uitleggen waar je dat in merkt.
Beetje wennen zijn die dikke buizen onder je.
Al met al denk ik dat ik de goede keuze heb gemaakt en dat ik nog vele km's fietsplezier op deze fiets kan gaan beleven.
Het blijft een heel mooie fiets om te zien, ontdek steeds meer mooie details :D


Wat dan weer een beetje tegenvalt is het weer, erg veel wind en regen ervaar ik op deze fiets.
Ook had ik gehoopt wat meer collega wielrenners tegen te komen die me een goedkeurende blik zouden toewerpen, helaas viel ook dat tegen. :lol:
Avatar gebruiker

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 25 mei 2013 14:24

Bert, goed om te horen dat de fiets bevalt ,en je de juiste keus hebt gemaakt ;)
Die goed keurende blikken geven wij je wel op het forum :D
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27874
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mei 2013 14:28

Mooi testverslag. Die bandjes kun je moeilijk vergelijken, is ook een totaal andere prijsklasse dacht ik?

Remco H
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 mei 2013 15:20

Remco H 25 mei 2013 14:31

hansieonthemove schreef:Zal het meenemen maar neig toch erg naar Cannondale gezien de goede revieuws! Wat voor Koga heb je?
Een Koga Kimera Road UD Team Ultegra Compact, om precies te zijn. Op de website van Koga is die wel te vinden. (Direct linken lijkt helaas niet mogelijk.) Zo te zien een iets andere prijsklasse dan waar jij in zoekt.

Helaas heb ik nog weinig ervaring met mijn nieuwe fiets. 'k Heb er nog maar één keer op gereden. Ik zit nu met een vervelende verkoudheid, al lijkt die gelukkig over zijn hoogtepunt heen.

Remco H
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 mei 2013 15:20

Remco H 25 mei 2013 14:45

RelicBert schreef:Ik had gehoopt gemiddelden van boven de 40 te kunnen gaan fietsen, dat valt dus erg tegen ;)
Als je kijkt naar wat ze in de grote ronden rijden, zou je haast gaan denken: dat moet kunnen. Maar in de praktijk valt dat niet mee. Ik heb het ook nog nooit gehaald. Als het lekker gaat rijd ik 32 km/u gemiddeld. In hoeverre dat voor verbetering vatbaar is met mijn nieuwe fiets heb ik nog niet proefondervindelijk kunnen vaststellen.
RelicBert schreef:Wat dan weer een beetje tegenvalt is het weer, erg veel wind en regen ervaar ik op deze fiets.
Ik betwijfel sterk of dat op een andere fiets anders zal zijn. ;)

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 22 aug 2013 11:12

hansieonthemove schreef:Leuk topic! Ben ook beginner en heb vorig jaar een x-road gekocht via MP en vind het zo leuk dat ik nu ook op het punt sta om een racer te kopen. Ben beginnen met orienteren en kwam uit bij Sensa en via Ridley en Bianchi en ja hoor ook een Koga uiteindelijk bijna zeker bij Cannondale. Weet alleen nog niet of het de Caad 8 of 10 wordt. De 8 schijnt wat meer comfie te zijn maar ben bang dat ik na een jaar zoiets heb van had ik toch maar de 10 gekozen. Zal in het begin echt geen tochten gaan rijden van 150 km maar hoop daar wel naar toe te groeien. Ben 47, 186 en 78kg (met sigaret :D ). Wil stoppen met roken maar dan zonder 10kg+.

Thnx! Hans
Blaas ik dit topic even lucht in 8-)
Aangaande je opmerking over 10kg+: Ik ben ook gestopt en dat was de beste beslissing die ik ooit genomen heb. Al zou je wat aankomen (wat mij uiteindelijk niet gebeurd is), een paar kilo's extra is minder ongezond dan een paar gram teer, benzeen en nicotine...

@RelicBert: We zijn nu een paar maanden verder en ik ben benieuwd naar je ervaringen sinds je laatste bericht. Ik ben zelf bezig met een nieuwe fiets (huidige specialized secteur wordt de winterfiets) en twijfel tussen Cannondale Synapse enerzijds en Koga Solacio anderzijds.

Ik fiets rond de 250 km/week, waarvan 1x een langere rit van 100-120 km in het weekend.

Hoeveel kilometers heb je er inmiddels opzitten?
Wat vind je van de fiets als "comfort-racer". M.a.w., hoe voelen de lange ritten?
older Budweiser

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 22 aug 2013 17:45

Kilowatt schreef: @RelicBert: We zijn nu een paar maanden verder en ik ben benieuwd naar je ervaringen sinds je laatste bericht. Ik ben zelf bezig met een nieuwe fiets (huidige :| specialized secteur wordt de winterfiets) en twijfel tussen Cannondale Synapse enerzijds en Koga Solacio anderzijds.

Ik fiets rond de 250 km/week, waarvan 1x een langere rit van 100-120 km in het weekend.

Hoeveel kilometers heb je er inmiddels opzitten?
Wat vind je van de fiets als "comfort-racer". M.a.w., hoe voelen de lange ritten?
Goed, status update:

Het nieuwtje is er natuurlijk af: mijn vrouw mag al weer bij me in bed; de fiets is nu naar de schuur verbannen.

Het Prologo zadel is vervangen door een BBB Razer, net als op mijn oude fiets. Dit zadel past beter bij mijn achterwerk.

De bandjes zijn vervangen door GP4000S wat een hele verbetering is. Het blijft jammer dat C'dale zo'n mooie fiets niet aflevert met betere bandjes.

Het stuur is weer twee cm naar beneden gezet, Buis nog niet afgezaagd overigens.

Pedalen zijn van SPD naar SPD-SL gegaan.

Nu zo'n kleine 1800 km gefietst op deze Synapse. Zowel tochten alleen als ook een paar toertochten. Echt vergelijken met andere fietsen kan ik niet, mijn vorige (winter-) fiets is een omgebouwde Koga hybride.

De fiets bevalt me prima. Hij is erg stijf in de trappers, wat je bij staand fietsen merkt. Comfort? Nou bij comfort denk ik aan een lui lederen bankstel. De achterbrug constructie zal best voor meer comfort zorgen dan bij een "normale" fiets, het blijft natuurlijk wel een racefiets.

De geometrie lijkt wel speciaal voor mij ontworpen, zo voelt het tenminste. Eerst wat gestoeid met de zadel hoogte / afstelling. Later dus het stuur nog iets omlaag.

De keus voor triple, tja, soms denk dat een compact beter was geweest. Kom ik weer zo'n bult tegen, blijkt toch de 30 weer aangenaam aanwezig. Ik fiets veel op de 39, dat merk ik wel. Veel schakelen met de cassette, 12 - 25.

Verder merk ik dat mijn conditie steeds beter wordt, dat ik wel wat anders zou moeten trainen. Rijden in een groep gaat prima, totdat er een bocht komt, Dat weer aanhaken is toch wel eens moeilijk, zeker na 80 km. Rijdt dan wel vaak achteraan de club.

Schoonhouden van zo'n zwart witte fiets is ook lastig gebleken. Kwestie van de goede middeltjes vinden. Onderhoud ketting e.d. is natuurlijk gelijk als bij een andere fiets.

Dan de hamvraag: Zou je deze fiets opnieuw aanschaffen?
Ja. Punt uit.

Vanavond mag ik weer een stuk. Trots als een echte wielrenner zul je me zien fietsen in de buurt van Apeldoorn. Het is alleen jammer dat het al weer merkbaar vroeger donker wordt.
Het blijft een mooi en fijn gevoel om op zo'n mooie fiets, zo'n mooi stukje techniek rond te rijden. En dan thuiskomen, De fiets nog even zichtbaar in de tuin parkeren. Banden schoonmaken. Hopen dat de buren kijken. Ben best heel trots op mijn fiets
Avatar gebruiker

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 22 aug 2013 20:52

mooi stuk geschreven Bert, ik heb een synapse 2012.
Vraagje aan je: Wat staat er nu precies op de zadelbuis.?aan de achter en voorkant.
Ik ben benieuwd.

veel fietsplezier met je mooie fiets.

Plaats reactie