Toch echt niet nodig. Voor fietsen met trapondersteuning boven de 25km/u is minimaal een bromfietsrijbewijs verplcht. Dus zonder enig rijbewijs of onder de 16 mag je niet op zo'n fiets rijden. De rest van de verplichtingen zal er ook wel komen.jer81 schreef:Daar zou je eigenlijk gewoon fietsbewijzen voor in moeten voeren, helmplicht enz enz.
Het E-Bike topic
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
alliance_0 schreef:Prachtige fiets. De VERPLICHTE blauwe kentekenplaat (op het spatbord) zal wel erg fraai staan op deze fiets.Marco71 schreef:Zelf sinds twee maanden in bezit van een Specialized Turbo S.
Bevalt prima! Ik fiets er zelf meestal mee naar het werk, woon-werkverkeer dus.
Enkele reis afstand is 17 km, perfecte afstand om hem in de Turbo te zetten en perfect voor deze fiets. Na die 17 km heb ik er nog ca. tussen de 50 en 60% in zitten en ik laad hem op mijn werk bij, dan kan ik er terug ook weer in de Turbo stand mee rijden. Bij 20% schakelt hij namelijk over in de spaarstand en kan je er evengoed nog ca. 35 km per uur mee rijden.
Gemiddelde snelheid die ik meestal rij is tussen de 38 en 42 km per uur, ook bij een windje tegen. Heb hem meestal in het zwaarste verzet staan. Uiteraard moet je wel een klein beetje mee trappen. Tot nu toe niet helemaal zonder bezweet hoofd/lijf aangekomen op mijn werk maar lang niet zo erg als met mijn gewone mountainbike. Komt ook omdat ik meestal op de maximale snelheid wil rijden. In de vakantie een paar keer een langere rit (ca. 55 km) mee gemaakt en rij ik in de spaarstand weg, onderweg schakel ik een paar keer over naar de Turbo stand, al naar gelang ik de route kan halen zonder helemaal zonder hulp te zitten. Zonder hulp fietsen is wel mogelijk maar doordat de fiets iets zwaarder is als de gemiddelde fiets wel iets moeilijker.
Die laat ik er uiteraard af, net als iedereen. Fietsenzaak vertelde mij dat ze er nu minstens een per week verkopen. Ik kan het iedereen aanraden voor woon- werkverkeer tot een km of 25 enkele reis. Beter dan de auto en niet met een vol bezwete kop op het werk aankomen bij een werkgever zonder douche... En met een mum van tijd op het werk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 13 sep 2014 17:18
Sinds kort rijd ik vooral voor woon werkverkeer met een Blu Label Charger HS !
Geweldige ervaring, vooral door de Bosch Performance 350 Watt motor,
Dagelijkse afstand is 20 km enkele reis die ik dan met plezier doe inde turbo stand.
Wel heb ik er een tweede 400w frame accu erbij gekocht om zeker te zijn van genoeg power heen en terug! Is een behoorlijke extra 800 euro investering, maar je benut beide accu,, s dan optimaal. Er wordt wel gezegd dat je onbeperkt kan bijladen , maar toch, een extra accu geeft
meer zekerheid onderweg, inde turbo stand is de accu na 28 km leeg !
Geweldige ervaring, vooral door de Bosch Performance 350 Watt motor,
Dagelijkse afstand is 20 km enkele reis die ik dan met plezier doe inde turbo stand.
Wel heb ik er een tweede 400w frame accu erbij gekocht om zeker te zijn van genoeg power heen en terug! Is een behoorlijke extra 800 euro investering, maar je benut beide accu,, s dan optimaal. Er wordt wel gezegd dat je onbeperkt kan bijladen , maar toch, een extra accu geeft
meer zekerheid onderweg, inde turbo stand is de accu na 28 km leeg !
Ja en het schijnt dat het aantal dodelijke ongelukken met wagens is toegenomen tegenover de periode dat er nog geen auto's bestonden. Over een open deur intrappen gesproken.jer81 schreef:Normale electrische fietsen zorgden al voor een grote toename in het aantal valpartijen met verwondingen geloof ik.
Je bent zelf verantwoordelijk voor de manier waarop je met die fiets rijdt. Het is niet omdat een fiets 45 per uur kan dat je s'ochtends langs een schoolpoort moet knallen. Op de autostrade rijden er ook gekken rond, daarom moet men niet alle auto's limiteren op 120.
Leven en laten leven, het is een mooi motto!
Tja en gelukkig zijn ze allemaal verzekerd, hebben ze dus het verzekeringsplaatje achterop en draagt de bestuurder een helm. De gebruikers van die fietsen zijn allemaal zo verantwoordelijk
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Iedereen aanraden om onverzekerd rond te rijdenMarco71 schreef:
Die laat ik er uiteraard af, net als iedereen. Fietsenzaak vertelde mij dat ze er nu minstens een per week verkopen. Ik kan het iedereen aanraden voor woon- werkverkeer tot een km of 25 enkele reis. Beter dan de auto en niet met een vol bezwete kop op het werk aankomen bij een werkgever zonder douche... En met een mum van tijd op het werk.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 13 sep 2014 17:18
Daarom heb ik zoals vemeld een tweede 400w frameaccu in mijn fietstas...Karl66 schreef:Want na die 28km moet je de wegenwacht bellen of zo???
Deze is heel compact, dus makkelijk mee te nemen, eerste accu leeg, snel even omklikken en rijden maar in de turbostand, want daar heb je dergelijk voertuig voor !!
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40205
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Voor woon-werk heb ik nog wel begrip voor zo'n ding. Maar wel met verzekering en bewijs zoals een bromfiets. Want qua snelheid ben je dat gewoon.
Less is bore
Interessant trouwens dat de gebruikers van dit vervoersmiddel waar we voor vreesden zich nu hier beginnen te melden. Eerst waren het nog redelijke verantwoordelijke bestuurders maar nu zie ik toch de trend meer richting te hard (want het is een snorfiets) en onverzekerd rondrijden gaan.
En dan zullen er nog heel wat zijn die zich hier niet melden. Ik denk dat het een kwestie van wachten is op de eerste ernstige ongevallen...
En dan zullen er nog heel wat zijn die zich hier niet melden. Ik denk dat het een kwestie van wachten is op de eerste ernstige ongevallen...
Campagnolo Ultra Dork
Dat denk ik ook. Ik verwacht vooral veel eenzijdige ongevallen van mensen die hun snelheid niet goed inschatten op zo'n fiets. Fietspaden zijn er iig niet voor gemaakt om zo hard te gaan zeker niet in de steden.Ernie C. schreef:En dan zullen er nog heel wat zijn die zich hier niet melden. Ik denk dat het een kwestie van wachten is op de eerste ernstige ongevallen...
En dan zijn er ook vele fietspaden waar verkeer van beide richtingen op hetzelfde fietspad fietst. Frontale aanrijdingen zullen er ook wel komen. Dat zullen flinke klappers worden.