Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2014

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 21 jan 2014 08:41

Wat betreft startnummer: ik heb zelf 2x meegedaan. De eerste keer met nummer 3000-zoveel. Vooral op de Glandon was het slalommen, daarna viel het wel mee. Op de finish bleek mijn netto tijd een kwartier langer dan mijn bruto tijd. In de einduitslag stond toen de bruto tijd. Heb ik me nooit druk om gemaakt.
Twee jaar later had ik startnummer 300-zoveel en stond ik letterlijk met mijn voorwiel op de startlijn. Iets te hard gestart, met de tweede of derde groep was ik bovenop de Glandon. Dat brak me een beetje op tijdens de klim de Alpe op. Doelstelling niet gehaald (bij eerste 100 eindigen) Uiteindelijk wel bijna een half uur harder dan de (bruto) tijd van twee jaar eerder.
Bij de 3 ballons heb ik ook wel eens in het eerste vak gestaan, maar toen was de voorbereiding zeer matig. Dat was gewoon niet leuk, ik werd aan alle kanten voorbij gereden en blies mezelf desondanks volledig op in de eerste 50 km.
Mijn voorzichtige conclusie: Denk je bij de eerste 100-200 fietsers te kunnen eindigen, dan heeft voorin starten echt zin. Bij de eerste 400? Dan is het vooral leuk voor jezelf. Daarboven? Dan is het waarschijnlijk leuker en verstandiger iets meer achterin te staan (uiteindelijk kom je vanzelf wel in een goed groepje terecht)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

JoostG
Forum-lid

JoostG 21 jan 2014 09:05

Ik heb ook een nummer in de 5000. Ga rustig afdalen richting de start om een uurtje of 7.30. Bij start nog wat eten en drinken, plasje en dan ga ik op mijn gemak beginnen. Voel je je goed, dan pak je uiteindelijk toch de meeste winst in het laatste gedeelte. En vergeet niet: dat gestress kost ook energie.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 21 jan 2014 09:17

@ allen, bedankt voor reacties.

@ inkiepinkie. Dat is inderdaad waar ik "bang" voor ben. Ben eigenlijk van plan om op de Glandon helemaal niet te stoppen, water tanken doe ik dan wel in st Michel de M. Vóór 7.00 uur is erg vroeg. Zal aan het weer liggen of dat interessant is.

@ 53x11, Bij de eerste honderd, daar droom ik af en toe ook van, maar daar blijft het dan ook wel bij :lol: , Vorig jaar inderdaad in eerste groep gestart, Ik kreeg met name op Galibier en Alp het idee dat het hele deelnemers veld me zo zoetjes aan voorbij aan het rijden was :twisted: . Viel achteraf toch mee maar is inderdaad niet erg motiverend.

@ Tom; Klopt wel, maar gaat erom dat je wel door kan rijden. Heb geen zin om ergens (bv bij voet Glandon) stil te moeten staan. Alhoewel ik zeker niet voor de prijzen mee doe, wil ik wel graag mijn tijd van vorig jaar verbeteren (aard van beestje ;) ).

Voorlopig op schema, Ben al 5 kilo lichter dan vorig jaar rond deze tijd. Dat zou er voor moeten zorgen dat ik het voorjaar kan focussen op trainen en niet op afvallen (geen goede combi namelijk).
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 21 jan 2014 17:26

Hoezo aan de voet vd Glandon stil staan? Dat komt echt nooit voor hoor. Tis heen AmstelGold oid met teveel mensmw op een te smalle/stijle helling.
Less is bore

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 22 jan 2014 08:32

OK Thanks, Was daar inderdaad wel een beetje bang voor, heb geen ervaring met starten in laatste startgroep, vandaar al mijn vragen. Goed, verder met de voorbereiding dan maar: Nog 5 weken tot mijn weekje Gran Canaria!

Bedankt allen voor antwoorden.

ruben74
Forum-lid

ruben74 22 jan 2014 11:36

Stil staan aan de voet van de Glandon zal niet snel gebeuren. Vorig jaar wel op de top, vlak voor het meetpunt, stilgestaan/opstopping. Als dat niet was gebeurd dan was ik zeker 4889ste geworden…. Nu in de vijfduizend geëindigd!

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 22 jan 2014 15:47

@ruben74;

interessant! Wat was je startnummer/groep was en hoe laat/ hoe ver stond je in het vak?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 22 jan 2014 16:06

Tracing, je maakt je VEEL!!!! te druk.
Je staat straks stijf van de zenuwen in het startvak als je zo doorgaat vrees ik met alle gevolgen van dien.
Less is bore

elefantino
Forum-lid

elefantino 22 jan 2014 16:08

Het is maar een toertochtje, dus waar hebben we 't over...

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 22 jan 2014 16:25

Hm zou kunnen, ben nu eenmaal graag goed voorbereid. Jullie hebben gelijk, ik zal erover ophouden. Ben aan vakantie toe denk ik.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 22 jan 2014 16:56

elefantino schreef:Het is maar een toertochtje, dus waar hebben we 't over...
Je krijgt een startnummer, er wordt tijd bijgehouden, er is een eindklassement en er wordt een podium opgemaakt aan het einde, met de winnaar op het hoogste treedje. Volgens mij gewoon een wedstrijd dus. Dat dit voor 99% van de mensen vooral een wedstrijd met zichzelf en eventueel hun fietsmaatjes is doet niet ter zake, relativeren kan je al die andere 364 dagen per jaar doen ;-)

M.a.w. ik herken me wel een beetje in Tracing_NL. Daarentegen zou ik me nou weer niet zo heel druk maken over of ik op plek 3000 of plek 5000 zou starten, je hebt hoe dan ook langzame mensen voor je en ongetwijfeld ook snellere mensen naast en achter je om een groepje mee te vormen waarmee je naar de voet van de Glandon kunt rijden. Met een beetje mazzel heb je daar zelfs voordeel van achteraan starten, omdat je zonder al te veel energie naar voren kunt rijden in het peleton. De Glandon wordt een lange slalom. Naar de Telegraphe toe moet je een beetje mazzel hebben, aangezien daar niemand op kop wilt rijden. Ikzelf heb de beide keren dat ik meedeed veel te veel energie in kopwerk gestoken, en daarnaast ook nog eens veel te veel energie in het me druk maken op anderen die zich zaten te drukken. Bij de voet van de Telegraphe is het veld zo uiteen geslagen dat je geen last meer van anderen hebt. Als je daar goede benen hebt dan is het heel motiverend dat je van fietser naar fietser kunt rijden. Vanaf de Lauteret naar beneden is het weer hopen op een snel groepje. De Alpe tenslotte is vooral overleven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

elefantino
Forum-lid

elefantino 22 jan 2014 17:08

Een wedstrijd op een niet voor verkeer afgesloten parcours....

Plaats reactie