Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 15 mar 2011 20:12

heb gister compakt op Pina gezet, was niet echt lastig. als verwoed trippel fan heeft Campa de keus voor mij gemaakt. zal nu met 34-29 de muur op moeten.
is toch meer dan 10% zwaarder dan 30-29. ben benieuwd.
wel mooi spul super record.
Funny the way it is

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 15 mar 2011 20:20

Van dubbel naar compact, gewoon de bladen wisselen...?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39671
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 mar 2011 20:24

Nee, van dubbel naar compact is echt hele crank wisselen.
De steek van een compact is kleiner dan van een standaardcrank. Je kunt op een compact-crank wel normale 39-53 bladen zetten.
Less is bore

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 15 mar 2011 20:29

Daniel1975 schreef:Nee, van dubbel naar compact is echt hele crank wisselen.
De steek van een compact is kleiner dan van een standaardcrank. Je kunt op een compact-crank wel normale 39-53 bladen zetten.


Welke handelingen moet ik allemaal uithalen om het 34T blad van een compact te vervangen door een 39T?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 15 mar 2011 20:45

Daniel1975 schreef:Nee, van dubbel naar compact is echt hele crank wisselen.
De steek van een compact is kleiner dan van een standaardcrank. Je kunt op een compact-crank wel normale 39-53 bladen zetten.


Maar shifters en derrailleusr kunnen blijven? Of moeten die opnieuw gesteld worden?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39671
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 mar 2011 21:10

Voorderrailleur moet opnieuw worden afgesteld, verder in principe niets.

@vincent: bladbouten los, kettingblad eraf, nieuw kettingblad erop en bladboutjes vastzetten.
Dan nog even de voorderrailleur iets omhoog, afstellen en klaar ben je.
Less is bore

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 16 mar 2011 14:16

Daniel1975 schreef:Voorderrailleur moet opnieuw worden afgesteld, verder in principe niets.

@vincent: bladbouten los, kettingblad eraf, nieuw kettingblad erop en bladboutjes vastzetten.
Dan nog even de voorderrailleur iets omhoog, afstellen en klaar ben je.


Dus ik kan het kettingblad gewoon omwisselen, zonder de crank te demonteren?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39671
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 mar 2011 18:09

Normaal gesproken wel.
Less is bore

toerfietserftw
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 03 okt 2010 17:05

toerfietserftw 18 mar 2011 14:35

Misschien is de vraag al eens gesteld, maar laten campagnolo-shifters (Centaur, Athena, Chorus) zich combineren met een triple-crankstel, bijvoorbeeld van FSA? Ik rijd nu met een triple (Shimano 105), maar wil op mijn volgende fiets graag overstappen op Campagnolo. Ik vermoed overigens dat ik met 34-27 (en desnoods 29) ook wel bijna overal bovenkom, het kleinste blad heb ik alleen maar in Zuid-Limburg gebruikt en dat was vooral om geen al te scheve kettlinglijn te hebben (op de Keuteberg reed ik 30-17, net iets te zwaar maar ik kon niet meer terugschakelen).
Kijk mama, zonder handen :-)................. Kijk mama, zonder tanden :-(

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 18 mar 2011 14:42

ToerfietserFTW schreef:Misschien is de vraag al eens gesteld, maar laten campagnolo-shifters (Centaur, Athena, Chorus) zich combineren met een triple-crankstel, bijvoorbeeld van FSA? Ik rijd nu met een triple (Shimano 105), maar wil op mijn volgende fiets graag overstappen op Campagnolo. Ik vermoed overigens dat ik met 34-27 (en desnoods 29) ook wel bijna overal bovenkom, het kleinste blad heb ik alleen maar in Zuid-Limburg gebruikt en dat was vooral om geen al te scheve kettlinglijn te hebben (op de Keuteberg reed ik 30-17, net iets te zwaar maar ik kon niet meer terugschakelen).


Ik rijd met een Chorus 10 speed icm met een FSA carbon cranckstel.

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 21 mar 2011 12:53

Ik weet haast zeker dat ik het al een keer gelezen heb, maar kan het niet weer vinden.

Als ik mij Ultegra dubbel crankset omwissel voor een compact moet ik dan ook een medium-cage achterderailleur er aan schroeven?

Zo nee, wat is het maximum aantal tanden wat ik dan achter kwijt kan..
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mar 2011 12:56

Nee dat is niet nodig. Je kan achter gewoon met 11-28 rijden bij de 6700 groep. Bij de 6600 zal dat officieel waarschijnlijk 12-27 zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie