Pagina 15 van 85

Re: SRAM ETAP

Geplaatst: 18 apr 2016 15:40
door Lcsmet
havana schreef:..........
Voor mij staat eTap op de pole position voor m'n volgende fiets mits de kritieken positief blijven :winkthumb:
Idem hier.
Als er iemand een Campagnolo Record 2015 groep wil overnemen hoor ik het wel :)

Re: SRAM ETAP

Geplaatst: 18 apr 2016 16:14
door amclassic-fan
Sieper schreef:Ik zat nog even te denken, misschien is het advies ook wel niet zozeer voor batterij verbuik maar meer gericht op het volgende (sram noemt idd het vliegtuig, maar zelfde geld denk ik voor liggen in de auto); stel dat je fiets schokt in het vliegtuig en je shifter wordt daardoor "geklikt" dan gaat de derailleur proberen te schakelen als de batterij er op zit (want door de beweging stond het system ook al aan), maar je ketting draait natuurlijk niet. Wellicht boel klem, iig niet fijn voor het mechaniek.
Nee hoor het probleem is de draadloze ontvanger die constant stroom staat te verbruiken. Iedere keer dat de ontvanger even aangaat om te luisteren staat die tussen de 15 mA en 20 mA te trekken. Dat gaat best hard met een accu waar maar een paar honderd mAh in zit.

Re: SRAM ETAP

Geplaatst: 18 apr 2016 16:17
door Sieper
Maar hoe kan de batterij het dan maanden vol houden als je "gewoon" fietst? dan moet de ontvanger toch continu aan staan om naar signaal te luisteren?

Re: SRAM ETAP

Geplaatst: 18 apr 2016 16:22
door havana
Nee, die gaat dus in een soort slaapstand. Amclassic-fan heeft op één van de eerste pagina's uitgelegd hoe e.e.a. werkt. Als eenvoudige gamma begrijp ik daar niet veel van...

[edit]

Gevonden
De manier waarop het systeem gebouwd is zorgt dat er altijd een trade-off is tussen snel reageren en accu duur. Het punt is dat een 2.4 GHz radio ontvanger die staat te luisteren op z'n minst 14 mA op vreet. De accu's zullen niet meer dan een paar honderd mAh aan capaciteit hebben. De enige oplossing om te voorkomen dat je accu binnen 2 dagen in de schuur staan leeg is, is door de ontvanger periodes uit te zetten. Maar hoe langer je de ontvanger uit zet, des te groter kan de vertraging worden op 't moment dat je schakelt.

Een ander punt wat vertraging oplevert is de manier van schakelen. Niemand kan exact tegelijk 2 knopjes indrukken, dus daar op zal je al snel op z'n minst 100 ms 'dead time' ingebouwd, omdat je anders steeds per ongeluk aan de achterkant schakelt ipv voor.

Re: SRAM ETAP

Geplaatst: 18 apr 2016 16:34
door Sieper
aaaah OK, bedankt Havana (en natuurljjk in eerste instantie AM classicfan). Dus ook onder het fietsen gaat hij gewoon leeg, stel dat je continu zou fietsen gedurende 2 dagen dan is de batterij ook gewoon een flink stuk richting leeg, zelfs als je niet eens zou schakelen, gewoonweg door het luisteren naar signaal. Als ik het goed begrijp gaat hij dan ook wel (tijdens het fietsen) toch in de slaapstand, maar omdat dat telkens maar kort is heb je een relatief kleine vertaging bij het schakelen, dat is dan de trade off die AMCfan beschrijft. Vlieg je 20 uur naar Australia dan heb je niet veel batterij meer over, of iig scheelt het veel batterij. Ik denk dat Sram dit dus adviseert om teleurstelling bij een (spontane) vlieg&fiets vakantie te voorkomen (je denkt ik heb nog wel voor een maand of zo stroom en neemt geen lader of extra batterijen mee) en bij aankomst blijkt de batterij ineens veel leger...

Correct me if I'm wrong! Zou wel eens leuk zijn (om te vermelden door een van de etap bezitters) om te zien hoeveel batterij je echt verliest als je je fiets met volle accu's in de auto legt en 2 uur later aan de start staat van een tourrit in Limburg oid.

Re: SRAM ETAP

Geplaatst: 18 apr 2016 17:08
door boswielrenner
Erg fraai dat Etap. Ik zit ff op het vinkentouw. Wel moeilijk, maar ik wacht nog ff wat langer. Een Wifli uitvoering zou wel fijn zijn of de huidige Etap moet vlekkeloos werken met een 11-30 cassette. Het wordt 100% zeker ook mijn volgende groepset.

Re: SRAM ETAP

Geplaatst: 18 apr 2016 17:15
door havana
Op WW las ik al dat 30 geen probleem is. Groter wel.

Re: SRAM ETAP

Geplaatst: 18 apr 2016 17:24
door boswielrenner
Dat is een goed bericht Frank. ;-)

Re: SRAM ETAP

Geplaatst: 18 apr 2016 18:31
door havana
Let wel, WW is niet de meest betrouwbare bron van informatie. Dat is althans mijn ervaring.

Re: SRAM ETAP

Geplaatst: 18 apr 2016 19:02
door Wiliertoerist
havana schreef:Verwijderen van de batterijen werd volgens mij vooral aangeraden tijdens vliegreizen. Maar DCR liet al doorschemeren dat hij dat ook onzin vond.
Misschien om een andere reden. Lithium batterijen (met name de oplaadbare versie's) vallen onder de IATA Dangerous Goods Regulations en de wetgeving wordt steeds strenger.
Ze vallen nu onder UN3090 wanneer in bulk verpakt en UN3091 wanneer in apparatuur gemonteerd. Ook het versturen van laptops in de vrachtruimen van vliegtuigen levert de nodige uitdagingen voor afzenders, controle van accu's, verpakken, apart labelen.

Van de hooverboards voor kinderen met veelal goedkope Chinese Lithium batterijen krijgen de luchtvaartmaatschappijen echt hoofdpijn, zoveel als ze er al hebben moeten weigeren voor vertrek van vluchten.

Als passagier met een fotocamera in je handbagage heb je nog geen last, maar hoe lang dat nog zomaar door mag ?

Re: SRAM ETAP

Geplaatst: 18 apr 2016 20:40
door Frankievenge
Thnx voor de terugkoppelingen kerels.
Kleine tip: als je groter dan 28 nodig hebt moet je harder trainen!!!! :lol: ;)
Volgende upgrade wordt mijn Fsa crank vervangen voor een Sram red

Morgen mag ik weer trainen!

Re: SRAM ETAP

Geplaatst: 18 apr 2016 20:55
door Frankievenge
:winkthumb: Ow... En niet te vergeten... De wijze van stiften (kloten woordenboek denkt dat ik bij crediteuren debiteuren zit) schiften bedoel ik natuurlijk. Echt geweldig rechts opschakelen en links lichter.... Voelt alsof ik nooit campa en Shimano heb gereden... Een kind zou dit volgens mij uit automatisme doen.... (Ik heb het gevoel dat je er harder door gaat fietsen! ) mijn fietsmaatjes verdenken me ervan dat er elders nog een mega accu verscholen zit voor de aandrijving. :lol: