Het grote schijfremmentopic
Bij de gewone "wielrenners"(wij dus) zie ik nog steeds mensen zonder stuurproppen. Niet veel, maar toch.MarkVeenstra schreef:Ben het met je eens dat het iets is om over na te denken.nuzaiacpogodi schreef:deze tweet is gevolg van renner die bij val blessure heeft opgelopen door op schijfrem van andere in de val te landen (tijdens PR). Renner moest naar ziekenhuis voor hechtingen op zijn been.... dus tweetje moet ook geen gevolgen hebben, maar feit dat het snijwond veroorzaakt bij val... dat is wel iets om even na te denken.MarkVeenstra schreef:Verwacht je gevolgen voor teams, omdat quinziato zijn zorgen uit in een twitter bericht?
Zou wat zijn als er na elke tweet van een sporter direct regels aangepast zouden worden...
Maar ik denk ook dat het een reactie op iets nieuws is. Bij een val in een peloton kan je ook op een stuur, een pedaal, een zadel, een snelspanner, een wiel vallen. Om nog maar te zwijgen van items langs de kant van de weg of het wegdek zelf.
Had er geen schijf gezeten, was hij op de snelspanner beland. Had hij ook een verwonding gehad? Nogmaals, ook al ben ben niet overtuigd van de meerwaarde van schijfremmen, zeker onder normale, droge omstandigheden, ze afserveren omdat je er wel eens op zou kunnen vallen, en je er dus aan kunt verwonden, vind ik wel te makkelijk argument tegen die dingen.
Het wordt iets anders als blijkt dat die schijven verhit raken in situaties met reeel risico op massa valpartijen, en je dus risico op brandwonden gaat krijgen. Is een brandwond erger dan een snijwond? dat niet zo zeer, maar zonder schijven geen brandwonden. Ik vraag me dan alleen weer af, wanneer worden schijven warm? -> afdalingen. Liggen renners dan met bosjes dicht op elkaar als ze vallen? -> eigenlijk nooit.
Als het een tandwiel was geweest zou die dan ook getweet hebben.nuzaiacpogodi schreef:deze tweet is gevolg van renner die bij val blessure heeft opgelopen door op schijfrem van andere in de val te landen (tijdens PR). Renner moest naar ziekenhuis voor hechtingen op zijn been.... dus tweetje moet ook geen gevolgen hebben, maar feit dat het snijwond veroorzaakt bij val... dat is wel iets om even na te denken.MarkVeenstra schreef:Verwacht je gevolgen voor teams, omdat quinziato zijn zorgen uit in een twitter bericht?
Zou wat zijn als er na elke tweet van een sporter direct regels aangepast zouden worden...
Lijkt me niet !?
Nee, het had moeten zijn:senior schreef:Sorry, maar deze snap ik nietKeezx schreef:En zo worden steeds meer motorfietsen zonder motor.
Edit: er staat een typo. Je bedoelt ZE worden ipv ZO worden.
En zo worden fietsen steeds meer motorfietsen zonder motor.
Uit Amerika komt veel goeds, maar dit vind ik niet goed.
Laatst gewijzigd door Keezx op 12 apr 2016 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Een tandwiel zit toch wel op een iets minder gevaarlijke plek. Je hebt niet veel fantasie nodig om te bedenken dat een schijfrem aan het voorwiel een lelijke snijwond kan veroorzaken tijdens een valpartij of zelfs al een moment waarbij een voet aan de grond gezet moet worden.
Zelf ben ik heel blij met mijn schijfremmen maar in een peloton vind ik het geen goed idee. Zelfs de UCI had kunnen bedenken dat dit ging gebeuren. Met een simpel kapje had dit voorkomen kunnen worden maar het grootste tegenargument is al dat schijfremmen lelijk zijn dus de sponsors hebben ze het liefst zo onopvallend mogelijk.
Zelf ben ik heel blij met mijn schijfremmen maar in een peloton vind ik het geen goed idee. Zelfs de UCI had kunnen bedenken dat dit ging gebeuren. Met een simpel kapje had dit voorkomen kunnen worden maar het grootste tegenargument is al dat schijfremmen lelijk zijn dus de sponsors hebben ze het liefst zo onopvallend mogelijk.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 1245
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Ik rij al jaren met remschijven, bij mij zijn ze geintegreerd in de flank van mijn velgen. Dat is echt een geweldige oplossing voor alle hierboven vermelde problemen.
Ik hoop echt dat je gelijk krijgt!! Dat over 5, 6 of 7 jaar high end fietsen met velgremmen en mechanische groepen nog niet tot het retro segment behoren.havana schreef:Dat is denk ik ook de positie die schijven gaan innemen. Het is iets dat erbij komt, maar zeker niet in plaats van. Net als Di2. We hebben daar kunnen zien dat Di2 weliswaar populair is geworden, maar zeker niet de standaard, ook niet op high end fietsen.
De grootste nadelen zijn in mijn ogen toch de herrie, aanlopen, afstellen, ontluchten, in remmen nieuwe blokken en dus veel gedoe. Nadelen die de redactie van Fiets ook maar zo'n beetje in de marge wegmoffelt maar die zijn denk ik ook niet meer objectief.
Zal straks de standaard flat mount, 140 mm schijven en 12 mm steekassen zijn???
Ben ik straks ook verplicht om die dingen op mijn fiets te hebben als oplossing voor een niet bestaand probleem?
Ik hoop dat het iets is wat ernaast komt en niet in plaats van maar ik vrees dat dit er gewoon doorgedrukt wordt en dat ook de profs zich ernaar moeten schikken.
Zal straks de standaard flat mount, 140 mm schijven en 12 mm steekassen zijn???
Ben ik straks ook verplicht om die dingen op mijn fiets te hebben als oplossing voor een niet bestaand probleem?
Ik hoop dat het iets is wat ernaast komt en niet in plaats van maar ik vrees dat dit er gewoon doorgedrukt wordt en dat ook de profs zich ernaar moeten schikken.
Ik plaats hier ook maar even wat al eerder gedaan had....Keezx schreef:
Ook al zou de schijfrem met de dingen die daar bijhoren mainstream worden , ook dan zullen we nog vele jaren goede velgremmen, daarvoor geschikte wielen/velgen en zelfs frames kunnen kopen.
Twijfel ik absoluut niet aan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig