Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

De Alternatieve
Forum-lid

De Alternatieve 08 feb 2016 14:39

@Kilowatt,

leuk artikel, staat wel een klein foutje in. Het hart is geen (verbrandings)motor maar een pomp voor het rondpompen van brandstof(zuurstof e.d.) voor de spieren, de daadwerkelijke motoren van onze fietsbenen.
De hartspieren zijn uiteraard wel weer motortjes maar puur voor de pompfunctie.

De formules in het artikel zijn leuk als richtlijnen en gaan waarschijnlijk op voor de gemiddelde ouder wordende wielrenner maar zegt natuurlijk niks over het individu.

En nu over jouw hartslag, jouw rusthartslag daalt als gevolg van training gedurende november, december en januari en daalt dan nog een keer in februari.
Lijkt mij volkomen logisch als je door traint.

Met de opmerking dat intervaltraining intensiever is als rustige duurritjes dus vaak heb je van intervaltraining wat meer herstel nodig met als gevolg dat na een zware intervaltraining de rusthartslag wat hoger kan zijn omdat je nog niet helemaal hersteld bent.
Maar de rusthartslag is afhankelijk van nog veel meer factoren zoals slaap, stress, hydratatie etc.

knukkel
Forum-lid

Gebruikersavatar knukkel 10 feb 2016 08:39

Kilowatt schreef:We zijn nog niet klaar...niet helemaal offtopic, dus ik plaats hem hier maar.

Ik lees net een stukje over prestaties, leeftijd en rusthartslag.
http://www.fiets.nl/2016/02/08/de-invlo ... requentie/

Kan iemand hier uit ervaring vertellen wat de invloed is van verschillende soorten training op de rusthartslag (dat lees ik niet in dat stuk)? Ik heb het idee dat mijn rusthartslag sneller afneemt met rustige duurtrainingen dan met kortere, intensievere training. Kan dat (fysiologisch) kloppen ?

Voorbeeld: Vanwege blessure vanaf juni weer in November, december, januari voornamelijk Tacxritjes gedaan, interval&kracht. Rusthartslag zakt van 64 tot rond de 57.

Laatste 3 weekenden weer langer en rustig buiten kunnen fietsen: Rusthartslag rond 49.

Ik meet bijna elke dag, na het opstaan

En ja, ik beleef aan alle trainingsvormen plezier...
Goeie vraag! Bij mij kloppen de formules heel aardig, maar ik heb een rustpols van rond de 60. Als ik die naar beneden krijg dan zou dat dus een positieve uitwerking hebben. Ik doe nu al maanden hoofdzakelijk duurtrainingen (sorry, vind ik ook nog eens leuk...) en ben pas afgelopen weke begonnen met de eerste intervallen.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 10 feb 2016 09:00

Interessant topic waar veel nuttige dingen worden gezegd.

Ik doe mijn duurtrainingen ook met hf rond de 135 en dat betekent dat ik in de winter met een gemiddelde van 23-25 km/h thuis kom. In de zomer ligt dit gemiddelde met de zelfde snelheid rond de 28km/h. De laatste tijd had ik wel steeds moeite met dat slakkentempo en knaagde het aan mijn motivatie. Door dit topic weet ik weer ff dat ik niet de enige ben en lukt het mij om weer rustig te peddelen.

Zoals hier ook wordt gezegd, het gaat erom met wat voor doelstelling je op de fiets stapt. Is rustig fietsen met lage hf je doel, dan kan je dat veel beter opbrengen dan wanneer je denkt dat je te langzaam gaat. Ik kijk naast mijn hf naar mijn vermogen en zie dat ik vorig jaar (na 4 weken vakantie en zware voedselvergiftiging) mijn duurritten met een gemiddeld vermogen van 100w deed. Nu trap ik 125-135w avg met dezelfde hartslag. Dus 25-35w rendement in de lage zones.

Het heeft gewoon tijd nodig om die lage zones beter te ontwikkelen. De hogere zones zijn bij mij wel goed getraind. Ondanks dat ik in D1 een slak ben kan ik wel goed mee met de KNWU amateur koersen (meestal top 10). Ik merk door een betere basis dat ik in de koers ook sneller kan herstellen. Bergop heb ik door deze aanpak ook een enorme progressie gemaakt. Dus we gaan zo door :)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 10 feb 2016 09:42

NuitKor schreef:Ik kijk naast mijn hf naar mijn vermogen en zie dat ik vorig jaar (na 4 weken vakantie en zware voedselvergiftiging) mijn duurritten met een gemiddeld vermogen van 100w deed. Nu trap ik 125-135w avg met dezelfde hartslag. Dus 25-35w rendement in de lage zones.
Ik heb geen idee wat je hier mee wil zeggen. Als je 4 weken niets op de fiets gedaan hebt en ook nog flink ziek geweest ben, zegt dat vermogen van toen helemaal niets. Op die manier kom je makkelijk aan een rendement van duurtrainingen. Gelukkig heb je wel vermeld dat er toen een bijzondere situatie was.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 10 feb 2016 10:14

De uitslag van mijn inspanningstest is binnen. Ik heb alleen de inspanningstest gedaan (geen VO2max, geen lactaatmeting), omdat ik wilde weten of fietsen verantwoord is.

Mijn hartslag is niet lineair.
Wattmax 160, wat uitkomt op 2,75 Wat/kg.
De basisuithouding is niet zo goed: de hartslag gaat onmiddellijk naar 152/min bij een
belasting van 80 W (1,38 W/kg en reeds 89 % van het maximum, dus waarschijnlijk al in het
“rood” (verzuring, lactaatvorming, anaerobe inspanning) bij het begin van de test.
Veel basisuithouding trainen met hartslagen onder de 150 /min is aangewezen en misschien
ook wat krachtraining (op de fiets) om een iets groter verzet rond te krijgen.,

Nu hoef ik niet trots te zijn op mijn uitkomsten, maar wat ik hier steeds probeer te vertellen, we zijn niet allemaal hetzelfde, lijkt me hier aardig mee verklaard.

knukkel
Forum-lid

Gebruikersavatar knukkel 10 feb 2016 10:24

Helemaal mee eens dat iedereen anders is, maar staat hier ook niet dat je juist veel kunt winnen door tijd aan je basisconditie te besteden?

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 10 feb 2016 10:38

@Nuitkor, 125-135w klopt dat wel? Lijkt me extreem laag.
What makes the boat go faster?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 10 feb 2016 10:42

knukkel schreef:Helemaal mee eens dat iedereen anders is, maar staat hier ook niet dat je juist veel kunt winnen door tijd aan je basisconditie te besteden?
Ja, maar dat ligt dus in de zone "onder de 150". En als ik meer hms maak, valt dat natuurlijk niet mee, maar buiten de cols fiets ik al veel tussen de 135-145. En dat is met mijn max. hs van 171, die buiten een test om ca. 178 is, dus geen D1 ;)
Maar we gaan gewoon verder met fietsen en af en toe dan maar een "rondje krachttraining".

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 10 feb 2016 11:01

Jans schreef:De uitslag van mijn inspanningstest is binnen. Ik heb alleen de inspanningstest gedaan (geen VO2max, geen lactaatmeting), omdat ik wilde weten of fietsen verantwoord is.

Mijn hartslag is niet lineair.
Wattmax 160, wat uitkomt op 2,75 Wat/kg.
De basisuithouding is niet zo goed: de hartslag gaat onmiddellijk naar 152/min bij een
belasting van 80 W (1,38 W/kg en reeds 89 % van het maximum, dus waarschijnlijk al in het
“rood” (verzuring, lactaatvorming, anaerobe inspanning) bij het begin van de test.
Veel basisuithouding trainen met hartslagen onder de 150 /min is aangewezen en misschien
ook wat krachtraining (op de fiets) om een iets groter verzet rond te krijgen.,

Nu hoef ik niet trots te zijn op mijn uitkomsten, maar wat ik hier steeds probeer te vertellen, we zijn niet allemaal hetzelfde, lijkt me hier aardig mee verklaard.
Dit is een hele normale uitslag die ik ook bij alle andere renners zie. Het was ook wel te verwachten dat je basis niet zo goed zou zijn omdat je in jouw omgeving moeilijk op rustige duur kunt trainen. Dit komt dus ook weer overeen met wat er in het lichaam van anderen plaatsvindt. Als je geen basis traint of te hard traint dan is je basis dus minder en verzuur je eerder.

Als jouw max op de weg 178 slagen per minuut is dan is een tempo onder de 150 slagen per minuut nog veel te hard. Je geeft niet aan wat je omslagpunt is maar ik denk dat je de rustige duur op ongeveer 120 moet doen en waarschijnlijk nog lager.

Je moet in ieder geval geen zwaarder verzet gaan ronddraaien, daar is de krachttraining niet voor bedoeld. De test zelf zegt niet veel, belangrijk is dat je doet waar jij je goed bij voelt en waar jij plezier in hebt!

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 10 feb 2016 11:17

@Alan Daar zit nu juist het probleem, rustige duur onder de 120 kan ik dus niet. Je lijkt het nog steeds niet te geloven. Of denk je dat ik met een stijging van 5% in zijn achteruit moet? De sportarts is mijn huisarts en wielrenner, en begeleider geweest van een profploeg.
Maar ik ga zo straks weer fijn fietsen en ik denk dat juist kilometers maken voor mij de manier zou zijn om beter te worden.
Als ik binnenkort een paar weken in Nederland ben en het weer is er naar dan zal ik proberen of het lukt om onder de 130 te blijven.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 10 feb 2016 11:18

Als 152, 89% van max dan ligt max op 170, dan moeten de D1 trainingen vlgs mij inderdaad onder de 120 slagen per minuut plaatsvinden, als je bij 80 Watt op 152 slagen uitkomt wordt dat in een heuvelachtige omgeving echt heel lastig inderdaad. Lijkt me inderdaad vrijwel ondoenlijk om dan echt lange duurtrainingen in D1 te doen om je basis sterker te maken. Denk dat de laatste zin van Alan het beste advies is in dit geval.
Ach, ik zeg ook maar wat

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 10 feb 2016 11:27

Ja of een Tacx kopen en daar uren lang in D1 op gaan zitten trainen. Geen wind. Geen hellinkjes. Maar geloof me dat wil je niet. Ik heb het gedaan toen ik vorig jaar zo ziek was maar pffff.

@ Jans Ik heb een tijdje geleden ook zo'n inspanningstest gedaan. Dat is wel alweer 1.5 jaar geleden. Uit mijn test kwam toen juist wel dat ik een uitstekende conditie heb (dit door Alan bevestigd die het hele rapport heeft gezien;) ). Mijn max watt was 225, dat was 3.9 w/per kg voor mij. Mijn VO2max is wel gemeten, dat was 56,6. Mijn max hartslag was 188, omslagpunt 178, rust was 55. Mijn aërobe drempel (zeg ik dat zo goed) was 155.

Maar net als jij schiet mijn hartslag omhoog als ik maar naar mijn fiets kijk... Die rusthartslag van 55 verbaast me nog het meest want ik heb bij mezelf nooit lager dan 60 gezien en dan lig ik comatoos op bed. Nou is het wel zo dat ik na die sportmedische keuring erg ziek ben geweest. Ik heb in 2015 moeten herstellen van zowel een nogal heftige griep/longontsteking als een zware depressie. Bij de griep moesten er vanwege een bacteriële infectie nog antibiotica en toen het nóg niet over was na een half jaar prednizon aan te pas komen. De depressie is wel voorbij maar ik merk er nog steeds de naweeën van; zoals bijvoorbeeld heel traag op gang komen 's morgens. Ik ben al blij dat ik inmiddels uit mezelf weer rond 9 uur wakker word en niet pas om half 11.
Dus het zou niet heel vreemd zijn als mijn conditie nu nog steeds niet heel geweldig is. Maar dan nog.

Voorlopig kom jij anders wel al die bergen op en waai ik er al af als het er een briesje staat op de Brienenoordbrug.;) Met een zogenaamd betere basisconditie. :shock: Schiet mij maar lek...ik snap er niks van.
Het enige dat ik nog kan bedenken is dat mijn hartslagmeter niet goed is. Aan dat we "oude vrouwtjes" zijn kan het ook niet echt liggen want Louise kan wel makkelijk in D1 rondfietsen en dan nog een redelijke snelheid maken. (sorrie Louise :))
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie