Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon wielen en wind/gebergte

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 03 jan 2017 19:26

Jans schreef:
djatwork69 schreef:btw, reed dit jaar 7min sneller tot aan Chalet Renard tov van vorig jaar.
Vorig jaar met Fulcrum 7, dit jaar met Fulcrum 3. Ge ziet wa wielen doen he :)
En toen? was de pap op? Je rijd toch niet een halve Ventoux?
Den top was afgesloten he frisse ;)

Was tijdens Cannibale vorig jaar

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 03 jan 2017 19:27

jakkel schreef:
djatwork69 schreef:Ik vrees dat het wattage van de benen zal moeten komen.

btw, reed dit jaar 7min sneller tot aan Chalet Renard tov van vorig jaar.
Vorig jaar met Fulcrum 7, dit jaar met Fulcrum 3. Ge ziet wa wielen doen he :)
Dat bewijst niets hé.
Je gaat echt geen 7 minuten winnen door die 200 grammetjes minder van je wielen hoor.
Allez gij ;)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8827
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 jan 2017 20:06

Moet je het komend jaar nog maar een keer proberen, toch? ;)

djatwork69
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 03 aug 2015 19:26

djatwork69 03 jan 2017 21:03

Yes, ben al ingeschreven.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 04 jan 2017 15:36

Dit topic ging hard de afgelopen dagen.
Na alle (de meeste) zever die hier is geschreven wil ik even afronden met mijn eigen zever:

1. aero >>> gewicht, ook bergop.
2. aero kan lage velgen of hoge velgen zijn, maar hoge velgen met de rest hetzelfde zijn meer aero dan lage velgen. Hoge velgen zijn tegenwoordig vaak erg licht, dus voor het gewicht moet je geen lage velg zoeken (verschilt misschien paar 100 gram), tenzij die lage velg meer aero is!
3. lage velgen dalen/sturen fijner. Vandaar dat je de combo hoog (achter) en laag (voor) vaak ziet bij profs in de bergen. Dat heeft dus niets met gewicht te maken, wel met stuurgedrag.

geen bronnen, als het niet waar is, roep maar, dan kom ik met bronnen.

Nog een gelukkig nieuwjaar!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 04 jan 2017 17:21

Je moet dus eigenlijk altijd hoge aero velgen hebben ?
Neen want die zijn te zwaar
Moet je dan Full Carbon clinchers nemen, die zijn bijna net zo licht als lage alu velgen ?
Neen want die remmen slecht in natte omstandigheden
Ben je dan niet beter af met discs i.c.m. carbon velgen ?
Die remmen wel goed, maar schijven zijn nu ook weer niet echt aero.
Dan toch maar lage alu-velgen nemen ?
Neen, die zijn wel niet zijwindgevoelig, ze remmen wel voldoende af icm. gewone remmen en ze zijn ook niet zwaar te noemen. Je kan er zowaar bergop als bergaf mee rijden. Maar de looks man ! Dat kun je gewoon niet maken !

Sportvelgen op auto's en carbon velgen op fietsen hebben beide hetzelfde nut.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16417
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jan 2017 17:42

Volledig mee eens.
Ik heb inderdaad sportvelgen op mijn auto en hoge full carbon wielen op mijn fiets. Het oog wil ook wat. :)

Maar in de "bergen" rijd ik altijd met mijn lage alu wielen omdat je, mocht je 1 maal een bocht missen door het mindere remmen, aan de looks niets meer hebt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 04 jan 2017 22:20

dwangarbeider schreef:Je moet dus eigenlijk altijd hoge aero velgen hebben ?
Neen want die zijn te zwaar
neen, want die sturen minder goed (vooral bij zijwind en in de bergen)
dwangarbeider schreef:Moet je dan Full Carbon clinchers nemen, die zijn bijna net zo licht als lage alu velgen ?
Neen want die remmen slecht in natte omstandigheden
Die remmen inderdaad slechter, maar voor het vlakke Nederland valt het wel mee met dat remmen. En die gebruik je toch voor het mooie weer. (voor slecht weer hou je een alu setje)
dwangarbeider schreef:Ben je dan niet beter af met discs i.c.m. carbon velgen ?
Die remmen wel goed, maar schijven zijn nu ook weer niet echt aero.
Klopt, maar carbon + discs is eigenlijk een hele mooie combinatie voor wie denkt dat hij gewicht wint met carbon en tegelijk goed kan remmen (maar vergeet dat schijven meer wegen). Dit wordt wellicht de meest geschikte combinatie voor zij die een all-weather carbon hoge velgen set willen, en meer geven om de looks en gebruiksgemak dan om de laatste gram of watt.
dwangarbeider schreef:Dan toch maar lage alu-velgen nemen ?
Neen, die zijn wel niet zijwindgevoelig, ze remmen wel voldoende af icm. gewone remmen en ze zijn ook niet zwaar te noemen. Je kan er zowaar bergop als bergaf mee rijden. Maar de looks man ! Dat kun je gewoon niet maken !
Ik rij 70% van mijn kms met lage alu velgen, (eurus en handgespaakt) maar ze zijn gewoon minder aero (de eurussen vallen nog mee, maar de 36-spaaks handgebouwd vallen tegen). Ik hou er gewoon minder lang snelheid mee als ik lang alleen rij. Het gaat dan niet om de looks maar om de aërodynamica.
dwangarbeider schreef:Sportvelgen op auto's en carbon velgen op fietsen hebben beide hetzelfde nut.
Alleen als je een motortje in je fiets hebt, of een paar profbenen. Ik heb geen van beide (maar probeer wel aan de benen te werken). ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 04 jan 2017 23:38

de zwarten schreef:
1. aero >>> gewicht, ook bergop.
Wat bedoel je hiermee? Aero is bergop belangrijker dan gewicht????? Echt een compleet onduidelijk statement terwijl dat met enige toelichting niet zou hoeven zijn.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 04 jan 2017 23:43

Zeer interessant leesvoer en excuse my ignorance... maar naast de aero- en gewichts factoren speelt de stijfheid van een wiel ook een rol lijkt mij, immers, je wenst zo min mogelijk energieverlies van je benen naar het wiel.

Zijn hier nog goede rekenmethodes van terug te vinden ? Zelf ben ik juist met name aero gaan rijden wegens mijn vermeende vermoeden dat een aerovelg stijver is. Ik weeg rond de 88/89kg en het gewicht van het wiel maakt mij geen biet uit, ook niet bij het klimmen. Daarentegen vind ik een stijf wiel des te belangrijker.

Vanuit die optiek kan ik mij ook voorstellen -excuse my ignorance again- dat juist de profs in de bergen ook aero achter blijven rijden omdat dan de krachtsoverbrenging het grootst is. We weten immers allemaal dat aero (als in hoge velgen) in een achterwiel een relatief geringe rol speelt. Vandaar ook een dicht achterwiel, dat geeft achter wel de juiste aerodynamica.

Shoot...

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 jan 2017 23:57

Zorro schreef:
de zwarten schreef:
1. aero >>> gewicht, ook bergop.
Wat bedoel je hiermee? Aero is bergop belangrijker dan gewicht????? Echt een compleet onduidelijk statement terwijl dat met enige toelichting niet zou hoeven zijn.
Je hebt het begrepen en de toelichting vind je in de 6 pagina's hiervoor.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 05 jan 2017 00:20

Graag de directe quote waar je het over hebt Keezx want op pagina 9 zie ik niet zo snel het directe antwoord.
Aero bergop belangrijker dan gewicht ........
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie