Automobilisten terreur
We rijden met 8 man, keurig twee aan twee. Wind in de rug. Automobilist wil er voorbij. Wij horen hem niet aankomen. (Bij wielrenners staan de oren naar voren en de wind overstemt veel omgevingsgeluid). Da's schrikken. Ook voor de tegenligger die een ongeluk alleen nog kan voorkomen door de berm in te duiken.
De bestuurder moet bij de volgende kruising langer wachten dan hij wenst, dus sta ik naast hem en klop op z'n raam. Ik moet van z'n auto afblijven, ophoepelen. Geen inzicht in eigen gedrag, Ook niet als je vertelt dat die inhaalmanoeuvre goed-fout had kunnen aflopen. Dat maakt hem geen bal uit.
Nummerplaat en merk/model auto onthouden en de Hermandad geïnformeerd. Die maakt er direct werk van. Zelfde avond nog een telefoontje teruggekregen van de wijkagent.
Aan het eind van de zelfde training rijd ik met iemand op tot we bijna thuis zijn. De rest is al huiswaarts. We worden door een automobilist over het hoofd gezien, maar het loopt goed af. Meneer draait het raampje open, zegt sorry en zegt dat hij ons over het hoofd zag. Hij krijgt van mij een hand en ik ben blij dat het goed is afgelopen.
En dat allemaal op een mooie dinsdagavond in mei.
(Anekdotisch bewijs: het is de toon die de muziek maakt)
De bestuurder moet bij de volgende kruising langer wachten dan hij wenst, dus sta ik naast hem en klop op z'n raam. Ik moet van z'n auto afblijven, ophoepelen. Geen inzicht in eigen gedrag, Ook niet als je vertelt dat die inhaalmanoeuvre goed-fout had kunnen aflopen. Dat maakt hem geen bal uit.
Nummerplaat en merk/model auto onthouden en de Hermandad geïnformeerd. Die maakt er direct werk van. Zelfde avond nog een telefoontje teruggekregen van de wijkagent.
Aan het eind van de zelfde training rijd ik met iemand op tot we bijna thuis zijn. De rest is al huiswaarts. We worden door een automobilist over het hoofd gezien, maar het loopt goed af. Meneer draait het raampje open, zegt sorry en zegt dat hij ons over het hoofd zag. Hij krijgt van mij een hand en ik ben blij dat het goed is afgelopen.
En dat allemaal op een mooie dinsdagavond in mei.
(Anekdotisch bewijs: het is de toon die de muziek maakt)
Inderdaad, een mooi voorbeeld. Zo zou het ook moeten. Het is al vol genoeg en mensen zijn niet allemaal perfect. Op het forum zijn nog legio voorbeelden van 'anderen' die de fout ingaan, maar zijn er ook voorbeelden van fietsers die een fout begaan en dan even netjes hun excuses maken? Of zijn wij de laatste groep onfeilbare weggebruikers?
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
- alliance_0
- Forum-lid
Feit is natuurlijk wel dat je met tweeën naast elkaar MAG fietsen als je het overige verkeer niet hindert. Dat dit bijna altijd wel het geval is maakt dus dat je, zeker in een groep, niet met z'n tweeën naast elkaar moet gaan rijden, maar achter elkaar moet blijven. Ik weet het het is niet "gezellig" , maar wel veiliger. Ik rijd daarom ook altijd in mijn eentje.
Laatst gewijzigd door alliance_0 op 17 mei 2017 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet om kritiek te leveren, want je maakt een punt vwb het geluid, maar in zo'n groep - en zeker als je met z'n achten sociaal probeert te rijden - is het ook handig dat de achtersten in de gaten houden of je achteropkomend verkeer hebt. Dat is ook handig om te weten als langzamer verkeer moet passeren.
Zoals ik verwacht dat automobilisten hun spiegels gebruiken, verwacht ik ook van fietsers dat ze om zich heen kijken. Je bent bijna nooit de snelste op de weg en kan elk moment ingehaald worden.
Meestal gaat het goed en hebben we op tijd in de gaten dat er achteropkomers zijn. Maar niet altijd. Ik zou er wat voor over hebben om bij automobilisten tussen de oren te krijgen dat wij geen spiegels hebben en dat onze oren niet naar achteren gericht staan.
Ik heb altijd dat ze dan uit de auto gaan hangen een TUUT TUUUUT roepen. Ik roep dan altijd terug heb je geen claxon, zeker te zwaar heh, voor jouw raceauto.
Ook het met zijn 2en naast elkaar fietsen mag idd volgens de verkeerswet wel, maar alleen als je geen andere weggebruikers hindert. Dat auto bestuurders dit ook wel eens zat kunnen raken snap ik wel. Wat al aangedragen werd, eigenlijk moeten de achterste paartjes constant opletten of er iemand aankomt.
-
- Forum-lid
Ach als je 2 keer per rit achterom kijkt dan kijk je al vaker dan de gemiddelde automobilist in zijn spiegels
Maak joe woar
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
-
- Forum-lid
dat is makkelijk verholpen (deze bevallen mij erg goed, maar er zijn diverse andere modellen als je geen racebocht hebt)
Ik weet graag wat er achter me gebeurt tijdens het fietsen, geeft me een veiliger gevoel Zowel mijn racefiets als MTB zijn voorzien van een achteruitkijkspiegeltje. Als je hier aan gewoon bent, kun je nog moeilijk zonder. Is ook fijn om te kunnen zien wanneer een van je fietsmaten moet lossen.FryskBloed schreef: ↑26 jan 2018 11:57dat is makkelijk verholpen (deze bevallen mij erg goed, maar er zijn diverse andere modellen als je geen racebocht hebt)
Vandaag kwam er een vw busje naast me rijden (Het gebeurt niet vaak dat er een auto naast me blijft rijden. In de ruim 25 jaar dat ik nu rondfiets in de regio is het me 3x overkomen. 1x werd ik getracteerd op een blote konten show, 1x ging het raampje aan passagierszijde open en kreeg ik een duimpje (“meneer, u rijdt 35 km/h !”) en 1x kreeg ik een verwensing naar mijn hoofd dat ik richting aan moest geven).
Goed...Ik dacht een fractie van een seconde aan 1 van deze scenario’s maar nee. Schuifdeur van het busje ging open en een jongedame begon te schreeuwen dat “jullie gvd eens op het fietspad moeten fietsen”. Roflolwtfbbq ??
Ik wijs de dame op het feit dat het fietspad naast de weg geen verplicht fietspad is (indien wel, dan fiets ik altijd op het fietspad, ook al vind ik het soms gevaarlijker dan op de weg blijven (overstekende wandelaars in dit geval, veel slingers in het pad met veel mtb’s, boomwortels).
Ik wijs mevrouw er nog op dat een verplicht fietspad aangegeven wordt met een blauw, rond bord met een witte fiets er in en maak haar ook duidelijk met een handgebaar wat rond is (ik teken een circel in de lucht).
Dat mag niet baten. Ik krijg nog wat verwensingen naar mijn hoofd geslingerd en het busje rijdt weer door. Een tegemoetkomende fietster (E-bike) wordt met rust gelaten.
Tja....
Goed...Ik dacht een fractie van een seconde aan 1 van deze scenario’s maar nee. Schuifdeur van het busje ging open en een jongedame begon te schreeuwen dat “jullie gvd eens op het fietspad moeten fietsen”. Roflolwtfbbq ??
Ik wijs de dame op het feit dat het fietspad naast de weg geen verplicht fietspad is (indien wel, dan fiets ik altijd op het fietspad, ook al vind ik het soms gevaarlijker dan op de weg blijven (overstekende wandelaars in dit geval, veel slingers in het pad met veel mtb’s, boomwortels).
Ik wijs mevrouw er nog op dat een verplicht fietspad aangegeven wordt met een blauw, rond bord met een witte fiets er in en maak haar ook duidelijk met een handgebaar wat rond is (ik teken een circel in de lucht).
Dat mag niet baten. Ik krijg nog wat verwensingen naar mijn hoofd geslingerd en het busje rijdt weer door. Een tegemoetkomende fietster (E-bike) wordt met rust gelaten.
Tja....
older Budweiser