Er is waarschijnlijk geen cijfer, maar de meeste mensen die goed duurgetraind zijn weten dat van zichzelf wel. Ik zou de volgende regel hanteren: als je niet weet of je duurgetraind bent dan ben je het waarschijnlijk ook niet. Zoals Zaballa al zegt, doe eens een lange rit in de Ardennen met veel hoogtemeters. Luik-Bastenaken-Luik of Fleche de Wallonie zijn bij uitstek geschikt als perfecte voorbereidingsritten. Als je in dit soort ritten nog tot het einde door kunt rijden zonder dat je compleet scheel op je fiets zit of moet afstappen, ben je al een heel eind. Maar zwaar is het sowieso, dus kapot gaat iedereen hier.Marcel1975 schreef: ↑26 mar 2018 07:53 Toen ik voor me zelf 2 jaar geleden een Strava-pr poging deed... reed ik zo de weekmarkt van Alp ‘D Huez op... om de laatste 200 meter lopend met de fiets in de hand “de finish” te halen
Wel leuk inderdaad alle data: als FTP, omslagpunt etc.. maar met welk cijfer meet je eigenlijk of je genoeg DUURVERMOGEN hebt voor de Marmotte...?
Marmotte 2018
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Wellicht het aantal km's van januari t/m juni:Marcel1975 schreef: ↑26 mar 2018 07:53 Wel leuk inderdaad alle data: als FTP, omslagpunt etc.. maar met welk cijfer meet je eigenlijk of je genoeg DUURVERMOGEN hebt voor de Marmotte...?
< 1000: wordt een lastig verhaal
1001-3000: krap aan, maar met wilskracht kom je een heel eind
3001-5000: genoeg getraind, genieten maar
5000-7000: alleen goud halen is nog de vraag
>7000: ambitieuze plannen, topnotering?
Grtz
Misschien iets te kort door de bocht? Die 7000+ kilometers haal ik wel (als ik geen blessures oploop), maar ik vermoed dat ik niet genoeg snelheid bergopwaarts heb om goud te kunnen halen. Maar goed, ik heb andere hoofddoelen dit jaar en bij de Marmotte ga ik het rustig aan doen (voor zover dat mogelijk is).
Als dit klopt dan zou ik, een van elk klimtalent gespeende 60 plusser, toch kunnen overwegen ooit de Marmotte te fietsen.Erik1.0 schreef: ↑27 mar 2018 13:29
Wellicht het aantal km's van januari t/m juni:
< 1000: wordt een lastig verhaal
1001-3000: krap aan, maar met wilskracht kom je een heel eind
3001-5000: genoeg getraind, genieten maar
5000-7000: alleen goud halen is nog de vraag
>7000: ambitieuze plannen, topnotering?
De 4000 kilomter zou voor mij begin juli te doen zijn. Of mioet ik dan toch eerder aan 7.000 kilometer denken?
Courir c'est mourir un peu
-
- Forum-lid
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 01 mei 2015 09:29
- Locatie: Nijmegen
Ik heb onlangs in een artikel (cyclo bijlage van de Grinta meen ik) gelezen dat het aantal uren ook erg belanrijk is. Voor La Marmotte zou je dan het aantal km's in uren (175uur) getraind moeten hebben om deze rit normaal uit te kunnen rijden.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik vrees dat er weinig over te zeggen valt als je iemand z'n sportgeschiedenis niet kent. Iemand die al 10 jaar veel duursport heeft gedaan bouwt veel sneller z'n conditie op dan iemand die nog een blanco blad is.Erik1.0 schreef: ↑27 mar 2018 13:29Wellicht het aantal km's van januari t/m juni:Marcel1975 schreef: ↑26 mar 2018 07:53 Wel leuk inderdaad alle data: als FTP, omslagpunt etc.. maar met welk cijfer meet je eigenlijk of je genoeg DUURVERMOGEN hebt voor de Marmotte...?
< 1000: wordt een lastig verhaal
1001-3000: krap aan, maar met wilskracht kom je een heel eind
3001-5000: genoeg getraind, genieten maar
5000-7000: alleen goud halen is nog de vraag
>7000: ambitieuze plannen, topnotering?
Grtz
@pedaalridder, heart rate decoupling is echt zo'n getalletje wat soms klopt met de praktijk, maar meestal niet kloppend is. Er zijn zoveel factoren die veel meer invloed hebben op je hartslag dan je duurvermogen.
Met bijbehorende hartslag,al zal die wel iets hoger zijn dan bij een rit van 3 uur.c.zaballa schreef: ↑26 mar 2018 14:07Niets is veel gezegd, maar zaligmakend is het niet idd.
Als je een indicatie wil van je ftp icm duurvermogen zou ik zeggen. Ga een keer naar de Ardennen/Eifel. Ritje van 150-200km. Knal elke klim om en nabij je omslagpunt/ftp op. En kijk of je na 5/6 uur je nog richting je omslagpunt/ftp komt. PS. Vergeet niet te eten en drinken onderweg.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 20 nov 2017 16:54
Wel interessant dit.
Het gaat er natuurlijk ook om HOE je aan die kilometers bent gekomen.
Is het inclusief 10 ritten van meer dan 130km of zijn het tig ritten Woon/Werk verkeer van 60 km retour? Zitten er 1000 of 10.000 hoogtemeters in?
Ik ga met een groepje, een aantal daarvan zijn pas sinds 1,5 jaar serieus aan het fietsen (met trainingsplan etc.). Zij halen de 4000 km wel voor juli... maar hebben geen duursport verleden (hooguit voetbal of rondje joggen)... wat zullen hun kansen zijn.....? 1 van hen gaat ook serieus voor goud... ik zie het hem wel doen...maar... is het wel realistisch met zo’n korte “fiets-geschiedenis”?
Het gaat er natuurlijk ook om HOE je aan die kilometers bent gekomen.
Is het inclusief 10 ritten van meer dan 130km of zijn het tig ritten Woon/Werk verkeer van 60 km retour? Zitten er 1000 of 10.000 hoogtemeters in?
Ik ga met een groepje, een aantal daarvan zijn pas sinds 1,5 jaar serieus aan het fietsen (met trainingsplan etc.). Zij halen de 4000 km wel voor juli... maar hebben geen duursport verleden (hooguit voetbal of rondje joggen)... wat zullen hun kansen zijn.....? 1 van hen gaat ook serieus voor goud... ik zie het hem wel doen...maar... is het wel realistisch met zo’n korte “fiets-geschiedenis”?
Tja, dat is een lastige vraag. Ik ken de personen niet. Sommigen zijn echte natuurtalenten en rijden zomaar goud in de Marmotte. Serieus aan de slag met een trainingsschema is een goede aanpak. Maar je moet wel echt goed duurgetraind zijn. Enkel op wilskracht goud halen is uitgesloten. Lange ritten maken op lage intensiteit is een belangrijke voorwaarde. Mi. zelfs belangrijker dan hoogtemeters maken, maar dit is wellicht discutabel. Slim rijden tijdens de rit, je niet laten opnaaien, niet teveel kopwerk doen en eigen tempo rijden zijn eveneens belangrijke zaken. En dit soort discipline is niet elke fanatieke wielrenner gegeven.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Talent is natuurlijk ook nog een dingetje.Marcel1975 schreef: ↑27 mar 2018 19:51 Wel interessant dit.
Het gaat er natuurlijk ook om HOE je aan die kilometers bent gekomen.
Is het inclusief 10 ritten van meer dan 130km of zijn het tig ritten Woon/Werk verkeer van 60 km retour? Zitten er 1000 of 10.000 hoogtemeters in?
Ik ga met een groepje, een aantal daarvan zijn pas sinds 1,5 jaar serieus aan het fietsen (met trainingsplan etc.). Zij halen de 4000 km wel voor juli... maar hebben geen duursport verleden (hooguit voetbal of rondje joggen)... wat zullen hun kansen zijn.....? 1 van hen gaat ook serieus voor goud... ik zie het hem wel doen...maar... is het wel realistisch met zo’n korte “fiets-geschiedenis”?
Hoogtemeters zou ik mij niet zo druk om maken. Het is natuurlijk leuk om ieder weekend de heuvels in te gaan en daar je km's weg te trappen, maar op een dijk tegen de wind in rijden doet qua effectiviteit daar niet veel voor onder.