Materiaaltransfers voor 2021
klagen om t klagen is natuurlijk niet best. Maar ik denk dat t bij Dumoulin uit perfectionisme komt. En dat is alleen maar goed. Kan toch niet dat een koersfiets meer dan 6,8 kg weegt... die renners zitten hun eten af te wegen zodat ze niet 0,5kg te zwaar zijn, ze spuiten een halve bidon leeg in de laatste kilometers om 0,2kg te sparen... maar dan zouden ze wel op een fiets van 7,3kg moeten gaan rijden...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Meer dan 3/4 van het peleton rijdt op fietsen van 7,3kg of zwaarder.
Maak daar maar 99% van.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Het belang van gewicht wordt soms wat overschat en zit zeker bij klimmers vaak meer tussen de oren als dat het ook echt impact heeft.Maar over die Cervelo klaagde hij ook. Alleen over Giant heb ik hem nooit negatieve dingen weten zeggen.
Dumoulin hecht simpelweg veel waarde aan een goede zit (tijdrijders eigen) en onderkent de impact ervan (al zal klagen weinig oplossen en gaat het al snel alle kanten op wat de prestaties ook niet bevorderd). De gemiddelde consumentenfiets is simpelweg niet geschikt voor de geometrie eisen die een profrenner daaraan stelt, op zich is dat geen probleem en regelmatig rijden prof op materiaal dat enkel lijkt op de spullen die consumenten kunnen kopen. Zowel Cervelo als Bianchi besteden de productie uit wat ze minder flexibel maakt in maatwerk en houden modellen relatief lang aan (Bianchi) waardoor ze op een gegeven moment achter de stand van de techniek aanlopen.
Giant heeft de productie in eigen hand en dat maar maatwerk en snelle aanpassingen mogelijk wat ze geschikter maakt voor een profrenner. Overall is het dus de keuze tussen het sponsorgeld en het belang van de renner en in het geval van JV en Sunweb heeft het geld gewonnen.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik denk dat de topframes elkaar echt niet veel ontlopen.
Maar het is voor een renner die niet presteert net iets gemakkelijker om de fout bij het materiaal te zoeken dan bij hem/haar zelf.
Roglic staat eerste met een Bianchi
Pogacar tweede op een Colnago en Uran op de derde plaats met een Cannondale.
Cosnefoy staat eerste in het bergklassement op een Eddy Merckx.
Ik denk dat deze stand meer te maken heeft met de intrinsieke kwaliteiten van de renners en de ploeg waar ze in rijden dan het merk van fiets.
Maar het is voor een renner die niet presteert net iets gemakkelijker om de fout bij het materiaal te zoeken dan bij hem/haar zelf.
Roglic staat eerste met een Bianchi
Pogacar tweede op een Colnago en Uran op de derde plaats met een Cannondale.
Cosnefoy staat eerste in het bergklassement op een Eddy Merckx.
Ik denk dat deze stand meer te maken heeft met de intrinsieke kwaliteiten van de renners en de ploeg waar ze in rijden dan het merk van fiets.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ik denk dat er momenteel geen enkele fabrikant nog maatwerk aan de profs levert (misschien Trek nog, de prof fietsen worden ook de USA gemaakt, de consumenten fietsen niet)
Ze moeten het gewoon doen met het materiaal dat 'wij' ook kunnen kopen (is ook een eis van de UCI)
Ze moeten het gewoon doen met het materiaal dat 'wij' ook kunnen kopen (is ook een eis van de UCI)
[edit]Ja dat is een eis van de UCI maar er is op allerlei manieren omheen te werken. De profs rijden vaak genoeg op prototypes of custom spullen (bijv. tijdritsturen van Edwin van Vught. in het verleden Walser TT frames, enzovoorts).
Frames zijn meestal wel consumentenversies, maar er wordt er niet zo maar ééntje uit het rek getrokken. Ze scannen die frames zorgvuldig en pakken de versies met de minste "voids", en uiteraard ook de lichtste. Spuitwerk is natuurlijk ook custom.
Custom mallen maken voor profs is geen doen, dat kost 200k per mal. Is in het verleden overigens wel gebeurd (o.a. voor Boonen). En in de tijd van tube-to-tube was alles natuurlijk anders, bijv. Voekler reed toen ook op een custom geo Colnago.
Frames zijn meestal wel consumentenversies, maar er wordt er niet zo maar ééntje uit het rek getrokken. Ze scannen die frames zorgvuldig en pakken de versies met de minste "voids", en uiteraard ook de lichtste. Spuitwerk is natuurlijk ook custom.
Custom mallen maken voor profs is geen doen, dat kost 200k per mal. Is in het verleden overigens wel gebeurd (o.a. voor Boonen). En in de tijd van tube-to-tube was alles natuurlijk anders, bijv. Voekler reed toen ook op een custom geo Colnago.
Laatst gewijzigd door havana op 15 sep 2020 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Die tijdritsturen kan je als consument ook gewoon kopen want alles wat profs rijden moet binnen de 12 maanden te koop zijn van de UCI:
Artikel 1.3.006: https://www.uci.org/docs/default-source ... nglish.pdf
Artikel 1.3.006: https://www.uci.org/docs/default-source ... nglish.pdf
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ze pakken inderdaad wel de beste uit het rek, maar de eis van de UCI is toch dat alle onderdelen commercieel beschikbaar moeten zijn?
Er was toen die ontwikkeling met die custom made ligstuurtjes van Team Sky. Die kostten ruim €10.000 per stuk, maar konden wel gewoon door iedere leek gekocht worden.
Overigens geloof ik ook niet dat er noemenswaardige verschillen tussen frames zitten of dat die 0.5kg het verschil maakt tussen winnen of verliezen. Het is alleen niet ideaal als je een afwijkende geometrie nodig hebt (bijv. hele lange benen i.c.m. met een merk wat alleen hele lange frames biedt). De rijeigenschappen wen je snel genoeg aan tot het punt dat je er niet iets mee verliest. Geen enkel frame is zo slap dat er echt watts verloren gaan, en dat hij niet scherp stuurt kun je mee leren leven.
Er was toen die ontwikkeling met die custom made ligstuurtjes van Team Sky. Die kostten ruim €10.000 per stuk, maar konden wel gewoon door iedere leek gekocht worden.
Overigens geloof ik ook niet dat er noemenswaardige verschillen tussen frames zitten of dat die 0.5kg het verschil maakt tussen winnen of verliezen. Het is alleen niet ideaal als je een afwijkende geometrie nodig hebt (bijv. hele lange benen i.c.m. met een merk wat alleen hele lange frames biedt). De rijeigenschappen wen je snel genoeg aan tot het punt dat je er niet iets mee verliest. Geen enkel frame is zo slap dat er echt watts verloren gaan, en dat hij niet scherp stuurt kun je mee leren leven.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 15 sep 2020 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Vaak bieden ze die componenten dan inderdaad tegen een achterlijk hoge prijs aan. Waardoor in de praktijk geen enkele consument deze even zal aanschaffen. Zo zal je die lotus baanfiets ook best kunnen kopen. Alleen in de praktijk komt t daar natuurlijk nooit van.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!