Pagina 15 van 29
Geplaatst: 04 jun 2010 10:55
door edwin01
BassieG15 schreef:
Waarom begrijpen sommigen onder ons maar niet dat het niet uit maakt hoe zwaar de fiets weegt (hoe groot de massa is)?
Nogmaals, als je op het vlakke één tempo blijft rijden, maakt het niets uit hoe zwaar jij bent en je fiets. De krachten die je dan moet overwinnen zijn wrijvingskrachten. De zwaartekracht speelt geen rol aangezien deze haaks op de beweging staat... cos 90 graden is.... 0 ja!
Wielrennen is iets anders dan op het vlakke één tempo rijden... Wielrennen is bochten en accelereren, reageren op aanvallen, demarreren.... Dan komt de wet van traagheid van massa om de hoek kijken. Een lichte fiets heb je sneller op gang dan een zware.
En Noord-Frankrijk is niet het biljartlaken dat Nederland is. Dat is meer glooiend terrein.
Geplaatst: 04 jun 2010 11:02
door dc
Edwin01 schreef:BassieG15 schreef:
Waarom begrijpen sommigen onder ons maar niet dat het niet uit maakt hoe zwaar de fiets weegt (hoe groot de massa is)?
Nogmaals, als je op het vlakke één tempo blijft rijden, maakt het niets uit hoe zwaar jij bent en je fiets. De krachten die je dan moet overwinnen zijn wrijvingskrachten. De zwaartekracht speelt geen rol aangezien deze haaks op de beweging staat... cos 90 graden is.... 0 ja!
Wielrennen is iets anders dan op het vlakke één tempo rijden... Wielrennen is bochten en accelereren, reageren op aanvallen, demarreren.... Dan komt de wet van traagheid van massa om de hoek kijken. Een lichte fiets heb je sneller op gang dan een zware.
En Noord-Frankrijk is niet het biljartlaken dat Nederland is. Dat is meer glooiend terrein.
Sorry, dat valt onder het kopje "mythe". Accelereren e.d. gaat zelfs bij een prof zo traag (en over een zo kort bereik, bij een forse demarage van 40 tot 60) dat zelfs een paar kilo meer niet al te veel verschil uitmaken. Ik was ooit eens heel blij met echt lichte wielen... totdat het voor me werd uitgerekend. It's all between the ears.
Betreft klimmen: Wat naar boven gaat moet weer naar beneden komen
Alle gekheid op een stokje, P-R is (zeker voor profs) vlak.
Daarnaast: Als er al lood aan de vehicles wordt gehangen om binnen het Uci bereik te blijven kan een motortje er ook wel in.
Of te wel: Gewicht is hierbij absoluut geen argument.
Geplaatst: 04 jun 2010 11:07
door edwin01
Als het between the ears zit werkt het ook...
Maar mythe? Proefondervindelijk heb ik zelf wel vastgesteld dat mijn redelijk lompe trainingsfiets met Vista wielen behoorlijk minder rap wegtrekt dan mijn wedstrijdfiets... Ik kan wel koersen op die trainingsfiets, maar het is een stuk harder werken.
Geplaatst: 04 jun 2010 12:41
door louise
De parodie erop al gezien?
Tom Boonens antwoord! (met dank aan tweets van @Vannieuwkerke en @lvanbon)
Ik lag echt helemaal in een deuk, want ik heb al jaren hamsters als huisdier. M'n huidige is hoogbejaard, dus daar heb ik helaas niet meer zo veel aan
Louise
Geplaatst: 04 jun 2010 13:12
door wasbeer2006
Het gewicht van zo'n systeem is echt geen 7 kilo. Voor een kilootje of 2 a 3 kan je een prima systeem maken. Afhankelijk van hoe je het vermogen wil afgeven, kan het hoger of lager zijn, snel veel en minder langer.
circa 50 watt zou zo'n systeem een aantal minuten kunnen leveren, wellicht laad het ook nog bij en kan je het meerdere keren gebruiken of kan je in niet herlaadbare accu's meer vermogen kwijt.
De formule met het gewicht klopt natuurlijk niet. Puur omhoog zonder luchtweerstand zou dat waar zijn, maar natuurlijk niet op een vlakke weg.
of er iemand is die met zo'n fiets gereden heeft is niet meer na te gaan, wel weet ik dat rose momenteel al redelijk goede electrische MTB levert die 250 watt extra kunnen leveren, die zijn wel 10kilo zwaarder en je ziet het, maar toch! De techniek is er!
Als je op een F1 auto een systeem kunt bouwen wat 60pk extra levert en weegt zo'n 20-30kg, waarom dan niet in een fiets maar dan iest kleiner.
Geplaatst: 04 jun 2010 14:01
door dc
Edwin01 schreef:Als het between the ears zit werkt het ook...
Maar mythe? Proefondervindelijk heb ik zelf wel vastgesteld dat mijn redelijk lompe trainingsfiets met Vista wielen behoorlijk minder rap wegtrekt dan mijn wedstrijdfiets... Ik kan wel koersen op die trainingsfiets, maar het is een stuk harder werken.
Dan loopt hij niet soepel.. Fiets heeft 1-2 jaar geleden ook al zo'n onderzoek gedaan.. het maakt gewoon geen bal uit tenzij het flink omhoog gaat.
Deze mythe komt heel vaak naar voren, maar het is gewoon een mythe. Gewicht is niet belangrijk op het vlakke. Acceleratie is ook geen issue, het gaat om zo weinig massa en een zo kleine snelheidheid delta dat het niet te merken is.
Geplaatst: 04 jun 2010 14:17
door Theo V
Louise schreef:De parodie erop al gezien?
Tom Boonens antwoord! (met dank aan tweets van @Vannieuwkerke en @lvanbon)
Ik lag echt helemaal in een deuk, want ik heb al jaren hamsters als huisdier. M'n huidige is hoogbejaard, dus daar heb ik helaas niet meer zo veel aan
Louise
[img=
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 2295_n.jpg]
Geweldig gevonden.
Van dit soort humor hou ik wel.
Geplaatst: 04 jun 2010 14:23
door edwin01
DC schreef:Edwin01 schreef:Als het between the ears zit werkt het ook...
Maar mythe? Proefondervindelijk heb ik zelf wel vastgesteld dat mijn redelijk lompe trainingsfiets met Vista wielen behoorlijk minder rap wegtrekt dan mijn wedstrijdfiets... Ik kan wel koersen op die trainingsfiets, maar het is een stuk harder werken.
Dan loopt hij niet soepel.. Fiets heeft 1-2 jaar geleden ook al zo'n onderzoek gedaan.. het maakt gewoon geen bal uit tenzij het flink omhoog gaat.
Deze mythe komt heel vaak naar voren, maar het is gewoon een mythe. Gewicht is niet belangrijk op het vlakke. Acceleratie is ook geen issue, het gaat om zo weinig massa en een zo kleine snelheidheid delta dat het niet te merken is.
Ik wil je onmiddelijk geloven, maar mijn benen geven andere signalen....
En ook mijn trainingsfiets loopt bijzonder soepel, bijna gloedjenieuwe lagers...
Geplaatst: 04 jun 2010 16:47
door gt10
ericpeters schreef:Ik had het al eens geschreven maar die nieuwe Specialized hebben een 27.2mm zadelpen en daar past een gruber assist in ieder geval niet in. Daarnaast moet de carbon huls in het BB worden open gefreesd om de Gruber op de trapas aan te sluiten en dat lijkt me nu niet de meest verstandige frame modificatie tijdens de Kasseienklassiekers.
Je hebt groot gelijk, momenteel is er 1 en ander niet compatibel. Maar een beetje vermogende firma (en dat is Saxo wel, ik geloof alle wielerploegen wel) kan gemakkelijk ergens in China of Taiwan iets op maat laten maken, wat stiller werkt met bijbehorende aangepaste batterij. Gruber assist is enkel 1 type moteurke. Dit concept is uiteraard voor verbetering vatbaar.
Onder het motto dat alles betaalbaar is, kan je met de juiste specificaties wel iets op maat laten maken.
en voor zij die iets van elektro motors kennen: ook daar heb je verschillende types. Je hebt er die kracht zetten vanuit stilstand (denk maar aan een startmotor van een auto, die geen groot toerental aankan) en je hebt er ook die op hoog toerental de beste performanties leveren (denk maar aan een tandartsboor). Ergens tussenin zal de ideale motor voor een assist wel te vinden zijn zeker.
Geplaatst: 04 jun 2010 17:37
door Mr_T
Ja gaaf.
We maken er 1 met magnetic bearings, inductie aangedreven.
Hoor je niks van.
En hoef je nergens doorheen te boren.
Geplaatst: 04 jun 2010 19:30
door embee64
Prof-fietsen zijn /kunnen afwijkend zijn t.o.v. de seriemodellen. De fabrikant maakt wat de renner vraagt,
dus dat met die 27,2 mm kun je niet als argument gebruiken.
Geplaatst: 04 jun 2010 19:37
door rennsport