Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Marmotte 2024

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 01 jul 2024 23:24

Verslagen van de Marmotte zijn er in vele soorten en maten. Daarom nog maar een paar summiere woorden van mij als toevoeging.
Ik ga geen Marmotte meer fietsen
Ik ga geen Marmotte meer fietsen
Ik ga geen Marmotte meer fietsen.
Deze heb ik immers al zes keer gedaan, mijn eerste editie was in 1995.
Er zijn nog zoveel andere leuke cyclo’s, fiets tochten en fietsgebieden die ik ook wil doen
Dit jaar zou voor de tweede keer de Alpenchallenge op het programma staan.
Die ging dus niet door vanwege het meer dan slechte weer, kijk maar eens naar de foto’s. In plaats van fietsers gingen er sneeuwruim ploegen de berg op.
Ik ga geen Marmotte meer fietsen
Ik ga geen Marmotte meer fietsen
Ik ga geen Marmotte meer fietsen.
Enfin, er was nog plaats en vooruit, na mijn laatste editie in 2009 sta ik er weer.
Beetje getwijfeld of ik wel zou starten vanwege het weer. Zolang de temperatuur niet in de extremen valt geef ik daar niet zoveel om als het maar droog is. Volgens de diverse meteo apps zou het droog zijn met een zonnetje tot ongeveer 16:00 uur waarna het een beetje zou motregenen met in de avond meer regen.
Dat was dus fout, echt fout, ja echt heel erg fout.
Snelheid heb ik niet, ik kan het alleen maar lang volhouden. Dus sta ik met mijn verwachte tijd in het achterste start vak wat om 07:40 Franse tijd zou starten. In de verte klinkt tientallen minuten een hoop gebrul uit een luidspreker en wij rollen dus zo tegen 08:00 uur over de start lijn. Ik zei al een Franse tijd van 07:40.
De Glandon verliep droog, de afdaling van de Glandon verliep droog.
In vallei was het benauwd, bewolkt en met veel wind. Ik fiets in de achterste regionen en ook daar worden groepen gevormd. Wel anders dan vooraan. Ik zat in een groep van naar schatting een man of 50. Niemand wil op kop. Ook de personen die op kop fietsen willen van kop af. Niemand wil overnemen. Dan gaan de personen op kop maar 15 km/h fietsen met de gedachte, dan komen ze wel voorbij. Vervolgens proef je bij de groep van zeker 50 man de gedachte, dat is goed dan fietsen wij ook 15 km/h maar wij nemen niet over.
Uiteindelijk geraken ook wij bij de voet van de Telegraphe. Die verliep nog redelijk droog.
Vanaf Valloire gaat het dan regenen, De beklimming van de Galibier verloopt in de regen en je voelt de wind. Wat hoger voel ik ook wel hagel.
De top is afgesloten. Te gevaarlijk vanwege de harde wind. Wij mogen dan een keer door de tunnel, heb ik dat ook eens meegemaakt.
De afdaling verloopt in de stromende regen en met veel wind. Vanaf de Lautaret in de eerste bochten zelfs heel veel wind en ik ben hier in Zeeland echt wel wat gewend aan wind maar zelfs ik vind dit wel veel. Soms dalen we zelfs stapvoets.
Bij passage van ongeveer de voet van Les Deux Alpes wordt de regen minder en Alpe d’Huez verloopt zelfs droog.
Ik moet maar op internet kijken wat mijn tijd is. Ze blijken mij afgeklokt te hebben op 09:18 waarbij ik 68ste ben in mijn (oude mannen 😉 ) categorie. Dat is natuurlijk niet zo belangrijk.
O ja, tot slot: Ik ga geen Mamotte meer fietsen. Ga weer andere tochten doen.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 03 jul 2024 12:39

Dit jaar was mijn eerste ervaring met de Marmotte en uberhaupt met een cyclo. Ik vond het schitterend, ik vond sommige momenten ook vreselijk :mrgreen:

Tot boven op de Glandon ging het vlotjes en soepel. Ik was prima in staat om in de spaarstand naar boven te fietsen en vast te houden aan m'n eigen vermogen & ritme.

In de vallei naar de Telegraphe was het onrustig rijden. De groep was groot en het was continue schuiven en opletten. De groep brak uit elkaar in meerdere groepjes met de stevige wind, waardoor m'n 2 fiets maten in andere groepen terecht kwamen. Bij het waterpunt zag ik in m'n broer weer, en samen naar de voet gereden en gestart aan de klim. De Telegraphe ging redelijk en het was nog steeds droog gelukkig. Vlak voor de top begon ik pijn in m'n knie te krijgen. Opzich niet onoverkomelijk maar toch geprobeert wat soepeler te draaien maar dat is op een gegeven moment ook beperkt natuurlijk. Boven gauw bevoorrading gepakt en bij het afstappen van m'n fiets schoot er kramp in m'n hamstring. Verbaast als ik was, want ik voelde me uitstekend en de benen gingen prima, het los gemasseerd en zonder problemen verder gekunt. Het was helaas wel een voorbode...

Eenmaal beneden en naar de voet van de Galibier gereden, kreeg ik al vrij snel last van opspelende darmen. Een Dumoulinnetje lag op de loer want het ging van kwaad tot erger :shock: De eerste 6-7km was een ramp daardoor, en was ik vooral daar mee bezig mentaal en fysiek. Zo'n 4km onder de top begon het, naast de stevige wind, ook nog is snoeihard te regenen. De kramp leeg weg te zijn en er ging een knop om waardoor ik weer een stuk lekkerder op de fiets zat. Eenmaal boven de tunnel in en gauw afdalen. Het knetterde van de onweer, de wind was bizar (ik woon aan de kust dus ook ik ben wat gewend) en de kou met regen was een slechte combi. Tijdens de afdaling toch een restaurantje ingedoken om het trillende lijf enigszings opte laten warmen en wachtend tot het ergste voorbij was. Wetende dat het m'n eindtijd geen goed zou doen, maar dat kon mij eigenlijk gestolen worden op dat moment :mrgreen:

Ik kreeg daar echter al gauw een belletje dat m'n fiets maat een paar km verder onderkoelt zat, dus toen besloten daarheen af te dalen toen het wat droger werd en even te checken hoe alles er voor stond. Hij had het ff goed slecht maar kon gelukkig wel door. Gelukkig werd het toen droog, wat enorm hielp. Ondertussen wel al bijna een uur verloren. De ouderwetse kranten gepakt en tussen de shirts de gedaan, zijn we verder afgedaald waarna het voelde alsof er nieuwe benen onder zaten en waren we snel bij de voet van de Alp. Die deed gewoon heel erg pijn, een keer of 5 kramp gehad, maar met de streep in zicht neem je dat voor lief.

Het was mijn eerste ervaring met een cyclo en het smaakt naar meer! Nu wat nieuwe doelen stellen, trainingsvolume vergroten en met meer ervaring aan de volgende cyclo gaan deelnemen. Organisatie vond ik overigens echt goed geregeld!

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 03 jul 2024 20:43

Marmotte werd een echec. Op de Gladon werd ik aagetikt door een passant en kwam ik ten van. Het resultaat een gebroken zadel en gebroken zadelpen. Nu wil ik tijdens de zomervakantie de route solo gaan fietsen. Voeding meenemen voor de hele rit is geen probleem. Ik voorzie een probleen met het vinden van genoeg plekken om water/drinken te kunnen krijgen.

Heeft iemand tips voor mij. Waar is overal water en drinken te verkrijgen?

Dank alvast voor de tips.

Arno

chris80
Forum-lid
Berichten: 1229
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 03 jul 2024 20:52

Vriend van mij heeft een paar jaar terug ook in de zomer de Marmotte gereden. Qua eten en drinken geen probleem, genoeg dorpjes onderweg. Wat mij zo al te binnen schiet:

Klim Glandon halverwege dorpje met water
Afdaling glandon dorpje met water.
Onderaan Glandon dorp
St jean de maurienne
St michel de maurienne
Vaillore
Plan Lachat zit een cafe
Ik denk ook wel op de Lautarette
En als je aan de Alpe begint en zonder eten/drinken zit kun je altijd Bourg in rijden.

En zelf natuurlijk wat gelletjes/repen/bananen meenemen.

Succes!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27838
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 jul 2024 23:21

Dan heb je dus niet de Marmotte gereden.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1229
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 03 jul 2024 23:34

havana schreef: 03 jul 2024 23:21 Dan heb je dus niet de Marmotte gereden.
Typfoutje, de route van de Marmotte solo gereden dus :oops:

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27838
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 jul 2024 06:48

Dat kan natuurlijk wel :)

el_loco
Forum-lid
Berichten: 1030
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 04 jul 2024 08:11

Hootie schreef: 03 jul 2024 20:43 Marmotte werd een echec. Op de Gladon werd ik aagetikt door een passant en kwam ik ten van. Het resultaat een gebroken zadel en gebroken zadelpen. Nu wil ik tijdens de zomervakantie de route solo gaan fietsen. Voeding meenemen voor de hele rit is geen probleem. Ik voorzie een probleen met het vinden van genoeg plekken om water/drinken te kunnen krijgen.

Heeft iemand tips voor mij. Waar is overal water en drinken te verkrijgen?

Dank alvast voor de tips.

Arno
Klote man, hopelijk geen/weinig lichamelijke schade? Water op deze route is geen enkel probleem, wel handig om twee 750 mL bidons mee te hebben. In bijna alle dorpjes is water te vinden in deze streek, vorig jaar heb ik bijgetankt in de afdaling van de Croix de Fer, bovenop de Telegraphe en op de Lautaret. Prima te doen.

Gebruikersavatar
Hootie
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 dec 2018 13:29
Locatie: Meerssen

Gebruikersavatar Hootie 04 jul 2024 19:01

Dank voor de tips!

Arno

Peterfietst
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2024 22:37

Peterfietst 04 jul 2024 22:38


stefan
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 05 jul 2024 15:43

peteri200 schreef: 30 jun 2024 09:15 Sochtends had de organisatie nog een bericht uitgestuurd dat we door de tunnel gingen op de Galibier ivm storm op de top. Ik dacht nog dat zal nu ook wel weer meevallen... Een uur voordat we moesten starten vanuit Villard Reculas via de Alp D'Huez naar beneden gereden en plaats genomen in het startvak. Na het start gelijk lekker tempo gemaakt en reden we in een mooie groepje naar de voet van de Glandon.

Voorzichtig afgedaald, zeker nadat ik 2 ambulances zag staan bij diverse valpartijen. In de laatste kilomers dalen merkte je dat het harder en harder begon te waaien.

Het eerste stuk in het dal verzamelde zich er een groep die wel wat wou rijden af en toe zelf ook even meegereden om de boel draaiende te houden. Toen we bij de grote doorgaande weg kwamen stond er gewoon een stormachtige wind recht op kop. Het was flink werken om überhaupt in de groep mee te rijden, van freewheelen was geen sprake. Koud was het nog steeds niet eerder wat aan de benauwde kant. Op dat stuk door de wind wel veel tijd verloren.

De Telegraphe behoudend opgereden mede ook omdat ik niet echt een lekker gevoel had. Op de top weer nieuwe bidonnen en eten aangevuld en gestart aan de afdaling. Precies aan de start van de Galibier begon het te regenen, eerst gewoon wat gespetter maar dat ging vrij snel over in flinke regen wat duurde tot op de top van de klim, daarbij koelde het ook nog eens flink af en kreeg ik het wat koud, windstopper op de klim al maar aangedaan. Het lange recht stuk naar Plan Lachat hadden we ook nog eens keiharde wind tegen, wat een vreselijk rotstuk was dat. En dan moest de eigenlijke klim nog beginnen. Ik voelde op de Galibier verre van goed, ik haalde het gewenste vermogen niet meer en het leek eeuwig te duren voor ik boven was. Na 5u en 42min stond ik op de top en daar stond nieuwe bevoorrading klaar, na wat opbeurende woorden van de begeleider weer vertrokken.

Uiteindelijk was daar toch ineens de finish en drukte ik na 7u en 57min af. Een Marmotte eindtijd van 7u en 29min de 493ste tijd vad 5381 in totaal en de 109de tijd van 1408 deelnemers in de 40+ categorie.
Grote kans dat wij dan veel samen gereden hebben. Ik reed om 7:05 over de start en gefinished na 7:34 uur. Ik was na 5:51 boven op de Galibier. Beweegtijd op Strava was 7:53.
Voor iemand die vroeger bij de eerste de beste klim eraf werd gereden in een elite / belofte wedstrijd ging het best prima. :lol: Wij waren met een groepje van 6 clubgenoten gestart en tot aan de top van de Telegraph met 6 bij elkaar. Daarna reed er 1 vooruit en 1 bleef achter. Eigenlijk dus de complete dag met 4 samen gereden wat ook wel fijn was.
Ik verbaasde mij in de afdaling van de Glandon ook over sommige kamikaze acties en heb ook een ambulance zien staan. Onderaan de afdaling leek het alsof iemand met een fohn stond te blazen. Tempratuur verschil was echt groot.

Ik reed zelf in het dal mee in een grote groep maar draaien konden ze echt niet... Ik behaalde in het dal ook mijn hoogste hartslag die dag. Bergop ging ik niet hoger dan 165 terwijl mijn omslagpunt op 178 ligt normaal. Geen idee waarom want ik voelde mij verder prima.
Ik had vooraf wel gedacht dat het beter weer zou zijn. Ik had zoveel repen en Maurten poeder bij dat ik besloten heb om enkel een vel bakpapier mee te nemen. Zonder bakpapier was ik waarschijnlijk onderkoeld geraakt. Nu ging het nog wel al was het wel even rillen in de afdaling van de Galibier. :mrgreen:

Gebruikersavatar
flipper01
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mar 2014 18:59

Gebruikersavatar flipper01 06 jul 2024 22:08

Hootie schreef: 03 jul 2024 20:43 [..] Nu wil ik tijdens de zomervakantie de route solo gaan fietsen. Voeding meenemen voor de hele rit is geen probleem. Ik voorzie een probleen met het vinden van genoeg plekken om water/drinken te kunnen krijgen.

Heeft iemand tips voor mij. Waar is overal water en drinken te verkrijgen?
Ik wil komende zomer ook zelf de route gaan fietsen en heb een kaart gemaakt met drinkwaterpunten, deze kan je exporteren en als POI op je Garmin zetten.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Handige website hiervoor is: https://kraanwatertappunten.nl/
--------
Update [08-07]: Ik heb de kaart aangepast, als het goed is moet iedereen er zo bij kunnen en kan je de punten downloaden als KML bestand (linksbovenin op de 3 puntjes klikken -> KML downloaden). Via kml2gpx.com kan je het vervolgens omzetten als GPX bestand wat je op je Garmin kan zetten.
Laatst gewijzigd door flipper01 op 08 jul 2024 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie