Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst in 2011

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 05 jul 2011 18:29

De zon schijnt, weinig wind, perfect weer om lekker te gaan fietsen. In verband met de zuid-oosten wind was mijn doel om een rondje Gouda te doen.
Met op de terugweg dus fijn windje mee, ha! Had een route gedownload via gp-sies. Maar mijn edge 705 kreeg deze niet geladen en ging zelf twee keer uit tijdens het uitlezen van de route. Toen maar de routebepaling uitgezet en op de kaart en mijn kennis en gevoel richting Gouda gereden.

Eerst de gebruikelijke weg naar Zoetermeer: via Delft (Delftse Hout), Pijnacker en het Balijbos. Stukje langs de A12 om vervolgens over de Zegwaartseweg in Benthuizen te belanden. Via Rijnwoude en Boskoop reed ik me klem op de Gouwe. Maar zag in de verte een brug en werd op dat moment ingehaald door een brommertje die zo rond de 35 reed. Heb daar lekker achter gehangen tot de bruggen bij Alphen aan den Rijn. Vanaf daar doorgereden naar Zwammerdam en Bodegraven en over de fietspaden over de eilandjes van de Reeuwijkse Plassen gereden. Door Gouda heengereden en koers gezet naar Moordrecht. Langs de Zevenhuizerplas via Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs, Oude Leede en Delft weer terug naar Rijswijk gereden.

Thuisgekomen nog fijn het laatste uur van de etappe van de TdF kunnen zien. Eeeehhhhh waar was Gesink?
Voor de liefhebbers een kaart van de gereden route.

Afbeelding

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 05 jul 2011 18:46

Het zal dan hoogst waarschijnlijk stamsnijder zijn geweest, altijd lastig herkennen onder zo'n helm + bril.

Vandaag een retourtje Tecklenburg met de fiets, wat toch goed is voor iets meer als 150 KM. De benen waren bagger gezien ik ze gisteren 2 uur lang op spanning had staan doordat ik niet kon zitten op mijn zadel. Bleek een klein wondje te zijn wat vervelend deed, laagje uierzalf en een likdoornpleister doen dan wonderen. Vandaag dus wel kunnen zitten, als je echter 12-13% moet klimmen zit je ook niet meer ;)

Boven op de parkeerplaats van het uitzicht genoten en nog een 3-tal foto's gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

depoldertoerist
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 05 jul 2011 21:49

uit werk met een collega en haar vriend nog een extra slingertje gemaakt, het leuke is dat je soms nog eens over fietspaden gaat die je zelf nog niet gevonden had.
Lekker fietsweer was het weinig wind, aangename temperatuur.

hieronder de route:

Afbeelding
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

em
Forum-lid

em 05 jul 2011 21:58

Den Haag - Wateringen - Schipluiden - 't Woudt - langs de Zweth - Rotterdam aantikken en de brug over - Oude Leede - Pijnacker - Nootdorp - Delft - Rijswijk - Wateringen - Den Haag.

Had een superdag want heb het ruim binnen 2 uur kunnen doen vanavond. Was gelukkig ook niet meer zo warm. Ik wist het eigenlijk al, maar wat later op de dag presteer ik gewoon beter dan 's morgens vroeg. Vind die vroege starttijden van toertochten ook altijd een drama, maar daar is helaas niets aan te doen.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 06 jul 2011 11:06

In de Alpilles II

Dit schreef ik op 25 juni jl.:
legrimpeur schreef:...Het was dan ook mijn bedoeling om vandaag in het westelijke deel van de Alpilles te gaan fietsen. Maar toen ik de meteoroloog van Météo France hier vanmorgen op de radio hoorde zeggen '...un Mistral assez fort sur La Camargue vers 60 km/h...' (een tamelijk krachtige Mistral tegen 60 km/h in de Camargue), heb ik mijn plannen maar bijgesteld...
Gisteren was een mooie dag voor een herkansing. Er stond wel (aardig) wat wind, doch niet zo veel dat het een 'belemmering' zou vormen om fijn in de Alpilles te gaan fietsen...

Binnendoor naar Robion, Les Taillades en Cavaillon. Stad door, Durance over, TGV-tracé en A7 (die hier zesbaans is) over en ik was weer in de Bouches-du-Rhône. Doorgereden to net even voorbij Plan d'Orgon. De weg die dan volgt is de erg drukke en vanwege het rijden onder platanen ook donkere weg naar St. Rémy-de-Provence. Ik heb een alternatief gevonden in de D31 via Mollégès. Tot aan dit stadje is de saaie weg breed en overzichtelijk en bovendien niet druk. Na Mollégès wordt de weg veel smaller, doch is nog steeds niet druk. Je rijdt kilometers lang langs appel- en perenboomgaarden en hebt regelmatig doorkijkjes naar de Alpilles, die links van je route liggen. Maar het is nog steeds geen erg opwindende omgeving. Je ziet hier wel regelmatig fietsers, touristen en racefietsers. Vlak voor St. Rémy kom je uit op de uit het noorden van Noves komende D30. Het is dan nog 3 km tot je in St. Rémy bent. Een paar rotondes en vervolgens worstelde ik mij, tezamen met het andere verkeer, door het gezellige, maar altijd (erg) drukke Provençaalse stadje. Ik ben de stad uit gereden richting 'Les Antiques' en 'Les Ruines de Glanum'. Net buiten het centrum ben ik vervolgens rechtsaf gegaan, om via een piepklein binnenweggetje (is alleen te vinden door mensen die 'de weg hier weten' ;)) uiteindelijk uit te komen op de 'Vieux Chemin d'Arles' (de 'Oude Arlense Weg' zouden wij zeggen). Bij 'Le Tour Cardinal' kom je dan op de D27 en de schitterende klim richting Les Baux-de-Provence. Geen echt moeilijke klim, maar 't begon al behoorlijk warm te worden hier in 't zuiden en dat vraagt dan toch iets meer van je. Ik passeerde talrijke toeristen, vaak van de categorie 'helm naar achteren op het hoofd' ;), die zich op hun al dan niet gehuurde hybrides en VTT's (ATB's) omhoog worstelden (soms met sandalen aan of met de hakken trappend). Eigenlijk wel een beetje koddig om te zien, maar ze komen wel allemaal boven, dat dan weer wel! Eenmaal boven op het colletje heb je een schitterend uitzicht op de prachtige omgeving en zie je in de verte Arles duidelijk liggen (is op de foto helaas wat lastiger te onderkennen).

...een schitterend uitzicht op de omgeving... (net voor het colletje in de D27):

Afbeelding

Vanwege het droge weer en de wind, is het bosbrandgevaar hier erg groot. Veel wegen de bossen en bergen in zijn dan ook beperkt toegankelijk. En de patrouillerende gele blusauto's van de speciale bosbrandweer kom je dan ook veelvuldig tegen. Bij het colletje in de D27 was zelfs een informatiepunt om bezoekers te wijzen op de gevaren van bosbrand.

Informatiepunt van de bosbrandweer:

Afbeelding

Het colletje in de D27, gezien vanuit de richting St. Rémy-de-Pce:

Afbeelding

Net over het colletje, krijg je een spectaculair uitzicht op enkele van de hier erg grillige rotsformaties voorgeschoteld. En even verder zie je hoe de weg zich onder je richting Les Baux kronkelt. Het bij Les Baux uitstekende plateau is zelfs al te zien.

Grillige rotsformatie in de Alpilles bij Les Baux:

Afbeelding

De D27, kijkend richting Les Baux:

Afbeelding

Even een stukje dalen en dan kom je in een bocht waar 'alles en iedereen' stopt, ik dus ook. Vanuit die bocht heb je een magnifique zicht op Les Baux en het wemelt er dan ook van de fotograferende toeristen. Daar wilde ik ook wel een plaatje schieten. 't Was nog wel even lastig om de fiets goed en veilig te parkeren, doch ik kon toch een geschikte boom vinden en met de achterrem aangedaaid, kon er verder weinig mis gaan. Zo halverwege de ochtend heb je op die plek helaas wel met tegenlicht te maken en valt het uiteindelijke resultaat altijd wat tegen. De foto toch maar even plaatsen hier.

Les Baux-de-Provence, gezien vanaf de D27:

Afbeelding

Na dit 'fotomoment' ben ik verder doorgereden naar Fontvieille, helemaal in het westen van de Alpilles. In het stadje heb ik de D33 opgezocht en dat was geen probleem, want je volgt gewoon de borden 'Moulin de Daudet'. De weg klimt licht, tot je net buiten het stadje bij de parkeerplaats voor bezoekers aan de 'Moulin de Daudet' bent aangekomen ('Parking Payant': 3 euro). Voor de niet-ingewijden: Alphonse Daudet was een bekende Franse schrijver en zijn bekendste werk is 'Les Lettres de mon moulin' (De brieven uit mijn molen). De molen zelf is vanaf de weg helaas niet te zien (m'n vrouw en ik zijn er een aantal jaren geleden al wel wezen kijken, toen kon je er geloof ik nog gratis parkeren).
Na deze côte daal je een stuk door het mooie Mediterrane landschap. Bij het bord 'Aqueducs Romains' ben ik linksaf geslagen, weer richting het oosten. Je komt al snel bij de overblijfselen van wat ooit een enorm Romeins auquaduct moet zijn geweest.

Restanten van een Romeins auquaduct, ten zuiden van Fontvieille in de Alpilles:

Afbeelding

Daarna gaat het over een smalle en rustige weg aan de zuidflank van de Alpilles richting Paradou. In Paradou vond ik bij een kerkje een bankje in de schaduw. Een mooie plek om even een sachetje met gel weg te werken, wat repen en fruit te eten en flink te drinken. Na deze pauze was ik snel in Maussane-les-Alpilles en ben ik over de stille D78 verder naar het oosten gereden. Dit is een erg mooie route, waar je tussen olijfboomgaarden rijdt, leuk kunt klimmen en toch ook een goed zicht op de omgeving houdt. De hoge middagtemperatuur (zo rond de 33 graden C) deed zich inmiddels goed voelen! In de D78 kom je over verschillende côtes, maar de eerste (vanuit Maussane gezien) is de hoogste.

Op de côte in de D78, ten oosten van Maussane-les-Alpilles:

Afbeelding

Bij het gehucht Le Destet ben ik linksaf gegaan en begon voor mij de erg mooie, vrij lange klim naar een côte op 209 m. Dat lijkt een peulenschilletje, maar met de hitte van gistermiddag ben je toch blij dat je 'boven' bent en even een stuk naar beneden kunt suizen. Maar mooi is 't daar in elk geval wel. De weinige fietstoeristen die ik ontmoette, hadden gekozen voor een rustpunt in de schaduw.
Het vervolg van de rit is exact dezelfde route zoals beschreven in m'n verslag van de eerste rit door de Alpilles ('lees hier'). Het venijn zat echter wel in de staart... In Robion, op zo 'n 2 km van onze standplaats reed ik lek (achter). En ik rijd nagenoeg nooit lek... Toch maar voorzichtig (staand op de pedalen, om het achterwiel te ontlasten) 'naar huis' gereden. Terwijl ik aan 't douchen was, ontdekte mijn vrouw de 'boosdoener': een heel dun nietje had zich in de band genestelt. Enfin, een nieuwe binnenband zat er vrij snel in en aan de buitenband was geen schade te ontdekken. Wel schade had ik aan de voorband, waar ik na de vorige rit een piepklein scherfje uitgepeuterd had. Bij de 'bandeninspectie na elke rit' zag ik gisteren dat er toch een behoorlijk 'gat' in het loopvlak ontstaan was. Nou ja, dan maar een nieuwe Michelin Pro2 er op. Wel jammer, om na goed 600 km een nog nauwelijks versleten band al af te moeten danken. In Frankrijk heb ik vaak de pech dat nieuwe buitenbanden al snel beschadigd raken.
Om positief af te sluiten, kan ik gelukkig toch zeggen dat de 108 km lange tocht van gisteren wel weer een fijne 'fietsbeleving' was!
60 x Ventoux

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 07 jul 2011 15:13

Vandaag gefietst met de zogenaamde "vrije vogels" van de club. Mannen die onregelmatig werken, niet (meer) werken of vakantie hebben.
We reden weg met een man of 18, maar door diverse omstandigheden haakte er onderweg een paar af.

Met de wind tegen reden we vanuit Rijswijk via 't Woudt, De Lier, Maassluis en Vlaardingen naar de Beneluxtunnel. Onder Hoogvliet, Portugaal
en Albrandswaard door fietsten we richting Smitshoek om vervolgens bij Barendrecht te stoppen bij 't Schaepje voor koffie met. Hierna via IJsselmonde over de Van Brienenoordbrug. Via de Kralingse Zoom en het Kralingse Bos naar Oud Verlaat om via de Rotte uit te komen bij de A12. Via Zoetermeer, Pijnacker en Delft weer terug naar huis gereden. Ging best weer lekker en thuisgekomen met weer 115 kilometers extra op de teller.

O ja, In de buurt Zevenhuizen nog dikke rookpluimen gezien van iets wat daar in de brand stond. Was volgens mij een heftig vuur!
Iemand daar uit de omgeving met meer info?

EDIT: http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieu ... ieuwerkerk" onclick="window.open(this.href);return false;

Route
Afbeelding
Laatst gewijzigd door stephan68 op 07 jul 2011 19:49, 2 keer totaal gewijzigd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 jul 2011 16:40

Eerste ritje na de Marmotte. Veenhuizen en terug, goed voor 83 km. Normaal gaat het na een weekje Alpen altijd extreem slecht, maar vandaag liep 't heel aardig: 30 gemiddeld in D1.

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 08 jul 2011 12:21

Gisteren op Ahoy (Rotterdam) gereden. Zat weer eens niet in de kopgroep, balen. Werd gelijk vanaf het begin gevormd, en ik heb liever eerst een paar rondjes gewoon lekker rijden. Moet ik nodig eens op gaan oefenen.

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 08 jul 2011 22:10

In de Alpilles III

Omdat ik niet zo vaak in dit hoekje van de Provence bivakkeer èn omdat het er zo mooi is, vandaag nog maar eens een tocht door de Alpilles gepland. De aanloop vanuit mijn standplaats is inmiddels bekend uit de vorige verslagen. Bij het vertrek was het, mede door de aanwezige wind, aangenaam fris. Ook de meteroloog van Météo France meldde vanmorgen op de radio dat het hier in het zuiden aangenamer weer zou zijn dan gisteren, toen het hier 'drukkend warm' was. Omdat ik per se vanuit St. Rémy-de-Provence het gebied binnen wilde rijden en de saaie route van de vorige keer mij toch niet zo beviel, besloot ik om vandaag toch maar de weg Cavaillon-St. Rémy te nemen. Op de weggedeelten zonder platanen aan weerszijden, heeft de noordzijde van de weg brede 'vluchtstroken'. Dat was dus gunstig voor mij, rijdend richting St. Rémy, omdat je daar betrekkelijk veilig kunt fietsen. Maar..., de weg bestaat voor het grootste deel uit stukken waar wèl aan weerszijden platanen staan. Er geldt op die stukken wel een snelheidslimiet van 80 km/u, maar het blijft een 'stress-weg'. Op de stukken met een nieuwer wegdek, kunt je goed 'op de kant' rijden op de witte 'randmarkering'. Maar er liggen ook nog een paar stukken met 'oud' wegdek en daar bevinden zich op die 'randmarkering' waarschuwingsribbels (of wat daar nog van over is). Als je dan 'op de kant' gaat rijden, heb je het idee dat je aan Parijs-Roubaix bezig bent. Maar goed, na een dikke 26 km passeerde ik enigszins opgelucht het bord 'St. Rémy-de- Provence' en kon ik aan de volgende 'uitdaging' beginnen: het stadje door zien te komen. Dat is op een racefiets ook geen onverdeeld genoegen, kan ik zeggen. Vrachtautootjes die staan te lossen, langzaam verkeer wat de boel ophoudt, talloze voetgangers die gretig gebruik maken van hun recht op voorrang op de zebra's, het 'loopt' allemaal voor geen meter. Maar ik wilde graag nog een keer van deze kant over de côte naar Les Baux rijden en dan moet je je dus niet te snel uit het veld laten slaan, toch?
Na alle 'hindernissen' genomen te hebben, begon ik aan de D5, die al in het stadje begint te stijgen. Nog voordat je het bord 'einde bebouwde kom' gepasseerd bent, liggen links de 'Ruines de Glanum' en rechts 'Les Antiques'. Omdat de klim nog maar net begonnen was en nog niet veel om het lijf had, ben ik geheel tegen m'n gewoonte in, toch even gestopt voor een paar foto's. Er waren op dit relatief vroege tijdstip nog nauwelijks toeristen, hetgeen dus mooie 'schone' foto's opleverde ;).

'Les Antiques' in St. Rémy-de-Provence:

Afbeelding

Afbeelding

De klim naar de côte op 240 m is makkelijk en voert door een erg mooi landschap. Zelfs ik, als 'de toch al wat oudere klimmer/racefietser' ;), kon met 34x21 en in het tweede stuk van de klim met 43x19 een mooi tempo vasthouden. Je bent dan ook zo boven, waar links de onverharde weg naar La Caume en de zendmast begint. Na de côte daal je een flink stuk over een prima wegdek, tot je bij de afslag naar Les Baux bent aangekomen. In de afdaling was ik nog even de aanwijzingen van mijn computertje geheel kwijt, mogelijk als gevolg van de 'straling' van de zendmast op La Caume (?).
De brede weg naar Les Baux begint vrij vlak, doch wordt steeds steiler en omdat ik hier ook nog de wind tegen had, ben ik met 34x23 omhoog gereden. Toch is het geen erg lastig klimmetje. Als het niet te heet is, zijn alle klimmetjes hier makkelijk te doen, want echt hoog is 't hier nergens. Omdat het vandaag kennelijk vrij helder was, zag ik in de klim in het zuiden heel duidelijk de installaties van de petrochemische industrie, die gelegen is tussen de Camargue en de Étang de Berre (bij Marseille). Op de Col de la Vayède (183 m), ben ik even gestopt voor een paar foto's.

De Col de la Vayède (183 m), aan de voet van Les Baux-de-Provence:

Afbeelding

Blik op de ruïnes van Les Baux, gezien vanaf de Col de la Vayède:

Afbeelding

Na deze col ben ik even een stukje gedaald, om daarna weer een eindje te klimmen naar het colletje in de D27 (zie mijn vorige verslag hierboven). Door het vrij heldere weer, kon je nu Arles nog duidelijker zien liggen vanaf dit colletje. Een van de voorlichtertjes van de bosbrandweer begon geheel ongevraagd zijn 'voorlichtingsverhaal' (compleet met brochure) tegen mij af te steken. Hem vertellen dat ik slechts op de gewone verkeerswegen zou blijven, niet rookte, de gevaren van bosbrand wel kende en mij daarvan bewust was, hielpen allemaal niet. Hij moest en zou zijn verhaal 'aan iemand' kwijt! Tsja, dat krijg je als het niet druk is en er verder geen toeristen voorbij komen...

Op het colletje in de D27, met Arles op de achtergrond (links van de rots):

Afbeelding

Na het aanhoren van 'het verhaal', het nemen van de foto en het eten van een fruitreep, ben ik weer terug gegaan en helemaal gedaald tot in Maussane-les-Alpilles. Na Maussane ben ik, met de wind in de rug, doorgereden naar Mouriès en via Aureille verder naar Eyguières. Je rijdt dan een dikke 20 km over nagenoeg vlak terrein. Bij het binnerijden van Eyguières stond een bord 'Village en fête' en 'Déviation'. Meestal staat er dan midden in het dorp een podium midden op de weg, met een soort mini-kermis er om heen. 't Is dus wel verstandig om de omleiding om de dorpskern te volgen.
Na Eyguières ben ik eerst een stukje richting Orgon gereden en heb ik na zo'n 3 km de afslag richting Eygalières genomen. Je rijdt dan op de D25 in de oostelijke Alpilles en moet eerst een stuk klimmen, alvorens de lange afdaling begint.
Net na de streep met 'GPM' boven op de côte, heb ik in de schaduw onder een dennenboom even een korte pauze ingelast om wat te eten en te drinken. Daarna tegen de wind in dalen en even een stop voor een foto van dit deel van de Alpilles.

Op de D25 in de oostelijke Alpilles:

Afbeelding

In Eygalières is er op vrijdag markt. Gezellige drukte dus, maar je kunt er gelukkig wel met de fiets gewoon door.

Eygalières, de vrijdagmarkt...:

Afbeelding

...en gezellig volle terrasjes:

Afbeelding

Net buiten dit Alpilles-stadje heb ik nog maar eens een foto van de Chapelle St. Sixte gemaakt, nu vanaf de voorzijde (voor de liefhebbers ;)).

Chapelle St. Sixte bij Eygalières in de oostelijke Alpilles:

Afbeelding

Met de wind nu weer een beetje in de rug, ging het vlot verder over de 'Route de Jean Moulin' en ik was dan ook snel bij de foeilelijke en dominante witte fabriek van Omya in Orgon. Daarna nog even het stukje naar Cavaillon, de stad door etc. etc. Voor de zekerheid heb ik deze keer voor het steile hellinkje net voor Robion maar 34x29 geselecteerd, zodat ik mijn 'snelheid' goed vast kon houden. Jeetje, wat is dat toch een gemeen steile 'bult'!

O ja, nog even de score voor vandaag:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 17 jul 2011 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 10 jul 2011 13:37

Schitterende plaatsjes weer legrimpeur: chapeau!!

Zelf vandaag weer met de club gereden. Waarbij je van te voren weet dat er op de zondagrit behoorlijk doorgereden wordt. Ik noem het wel eens de wekelijkse afbeulsessie, ha! Thuisgekomen met 85 kilometer op de teller met een gemiddelde van 31 km p/u. Het was soms behoorlijk aanpoten,
maar ben er bij gebleven en dat geeft weer een lekker gevoel.

De rit ging vandaag via Delft, Pijnacker-Nootdorp, Zoetermeer, Zevenhuizen, Zuidplas, Ouderkerk aan den IJssel, Capelle aan den IJssel, via Rotterdam
en Delft weer terug naar Rijswijk.

Kan het zijn dat ik Arepol heb zien rijden bij het voormalig Calvé terrein, zo rond 12:30 uur???

Route
Afbeelding

waterman
Forum-lid

waterman 10 jul 2011 14:48

Na een maand geen fietsen door veel werk, nu weer de 2'de rit met fietscollega ons favoriete rondje naar de Eifel, Duitsland.
Landgraaf, Zweifall, Simonskall. Een klein ontbijt en een halve liter Weizenbier in het gehucht Simonskall, dat smaakte pas echt goed.
Op de terugweg nog wat extra Hm genomen. We hebben een heerlijke dag gehad

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 10 jul 2011 16:02

Vandaag de wekelijkse lange duurtocht gefietst. Samen met 2 vrienden vanochtend vertrokken voor een rondje Posbank. Vanaf hier vertrokken Deventer-wilp-dieren-Posbank. Daar 2 beklimmingen gedaan, de nr's 1 en 3 van heuvelsfietsen.nl. Vanaf de nr 1 doorgefietst richting Arnhem. En vanaf daar doorgereden naar Apeldoorn. Bij Heerde het pontje gepakt richting Wijhe en na 150 kilometer weer thuis gearriveerd. Geweldig fiets weer vandaag!
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

Plaats reactie