Pagina 141 van 259

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 12 jan 2018 14:57
door DDX
Kan iemand mij de logica uitleggen dat er bij shimano remschijven een lockring geleverd wordt die je met cassette tool moet vastzetten ?
Als je dan 15mm steekas hebt moet je andere lockring kopen nml.
Zou het niet handiger zijn als ze gewoon de andere variant standaard meeleveren ? (die je dus met bottombracket tool moet vastzetten)

En ook zo handig dat de SM-HB20 bijna nergens te bestellen is.
Je zou verwachten dat meer mensen die nodig hebben, maar mantel en futurumshop leveren het beide niet.
Weet iemand of de Formula Centerlock ook werkt icm shimano schijven ? (icm dt swiss wielen)
https://www.mantel.com/formula-centerlock-ring

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 13 jan 2018 19:02
door wasbeer2006
Bij BC gewoon op voorraad en maar 6 euro.

De meeste race wielen zijn natuurlijk 12mm en op de schimano wielen past dat ook allemaal gewoon.
Echter de meeste derde fabrikanten pakken zeker vaak voor een 15mm as en leveren voor 12mm verlopen en dan past het niet. Ik schreef het pas nog in een ander topic waar iemand het vroeg.

Bij sram schijven zit niet eens een lockring bij.

ben het met je eens dat je heel weinig lockringen ziet en vrij wel niemand ze heeft, maar via het grote boze internet zijn ze prima te krijgen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 13 jan 2018 19:19
door Marxten
Ik vraag me af wat het verschil is tussen de SM-HB20 en de volgende van shimano:
https://www.mantel.com/shimano-lockring ... RhcnQxNQ==
Verder gaat het volgens mij vooral over of de lockring strak genoeg aangedraaid kan worden dat de schijf vastzit. Centerlock lijkt me daarbij vooral de centerlock standaard, die andere merken dan toch ook zullen volgen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 15 jan 2018 11:31
door wasbeer2006
Dat is dezelfde ring bij Mantel, is alleen het sparepart nummer van shimano.
Ik heb hem daar ook nooit kunnen vinden, nu dus wel, bedankt!

Centerlock is gepatenteerd door shimano, dat is het probleem.
Je mag de centerlock standard gebruiken, maar of je mag de naaf maken of de schijf.

Hope bv heeft de keuze gemaakt de naaf te maken en niet de schijf.
Sram weer wel de schijf.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 15 jan 2018 14:50
door DDX
Inmiddels had ik hem al besteld bij bc ja, maar toch vreemd dat zo'n lockring amper te koop is.
Dacht nog even om bij een lokale fietsenmaker langs te fietsen maarja als zoiets op het internet al amper verkrijgbaar is...

Linkje van mantel meld trouwens: 'Dit product is inmiddels uitverkocht en komt niet meer terug op voorraad.'

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 27 jan 2018 08:55
door Newton
De KNWU blijft nog wat langer hangen in de oude wereld: https://www.knwu.nl/nieuws/schijfremmen ... toegestaan

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 27 jan 2018 09:24
door colnagofreak
Newton schreef: 27 jan 2018 08:55 De KNWU blijft nog wat langer hangen in de oude wereld: https://www.knwu.nl/nieuws/schijfremmen ... toegestaan
Niet alles wat nieuw is beter! ;)
Als je het hele verhaal lees, is het meer een juridische zaak dan technisch, begrijpelijk in deze tijd waarbij alles draait bij een eventueel ongeval om aansprakelijkheid en schadeclaims.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 27 jan 2018 11:16
door daniel1975
Dus in een dameskoers waar UCI teams en amateur teams door elkaar rijden rijdt een deel mét en een deel zonder schijfremmen? Hoe ga je dat rechtlullen? Dat is dan niet gevaarlijk en als iedereen er mee rijdt wel? ja ja...... :roll:

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 28 jan 2018 16:51
door MarkVeenstra
Ik snap ook niet wat het probleem zou zijn als schijfremmen en velgremmen in 1 peloton samen rijden.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 28 jan 2018 16:59
door daniel1975
Ik ook niet, maar laat de keus vrij. Nu is het weer een halfwas regel.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 29 jan 2018 09:58
door amclassic-fan
Gisteren bij een trainingskoersen werd er actief gezocht naar schijfremmen. Persoonlijk vind ik het veel te ver gaan bij zo'n Jip en Janneke koersje. Zeker op een rondje waar je alle bochten door kunt trappen en dus überhaupt niet hoeft te remmen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 29 jan 2018 10:12
door dwangarbeider
MarkVeenstra schreef: 28 jan 2018 16:51 Ik snap ook niet wat het probleem zou zijn als schijfremmen en velgremmen in 1 peloton samen rijden.
De redenering is dat schijfremmers veel harder kunnen remmen als velgremmers en dat daardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Ze vergeten dan wel dat het remvermogen ook bepaald wordt door de grip op de weg en die is met 23 of 25mm banden niet heel groot.