Het grote OAKLEY topic
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid
daarom ook dat ik niet weet wat ik moet kiezen:
photochromatische lenzen of polarized of iets anders...
heb dan ook geen enkele ervaring hiermee en vraag welke lens ik het best kan kiezen bij een eerste aanschaf.
photochromatische lenzen of polarized of iets anders...
heb dan ook geen enkele ervaring hiermee en vraag welke lens ik het best kan kiezen bij een eerste aanschaf.
-
- Forum-lid
Polarized is iig een aanrader. Heb net nieuwe black iridium lenzen (op sterkte, dure grap) voor m'n half jacket besteld bij de opticien en ze vroegen of ik polarized wilde. Wat is het verschil dacht ik... Lieten ze me even kijken door een non-polarized en vervolgens een polarized in een soort kastje met een landschap erin. Met non-polarized zag je vooral het licht spiegelen, met polarized zag je echt alles in hoog detail, kijkt véél mooier. Of ik dan 265 of 295 betaal, dan liever 295 voor polarized. Over een week of twee zal ik zien of het in werkelijkheid ook zoveel verschil uitmaakt, ben wel benieuw.
Over die photochromatische lenzen, daarmee heb ik geen ervaring. Maar ik rijd altijd met ice iridium lenzen, dus de minst licht-doorlatende lenzen en die vind ik persoonlijk ook bij bewolkt weer prima. Ik lees vaak dat mensen ze erg donker vinden. Bij erg felle zon zijn ze idd super, maar ik vind ze dus niet te donker voor bewolkt weer of mountainbiken met mooi weer. Bij regenachtig weer en mountainbiken met bewolkt weer gebruik ik persimmon, dat is dan wel veel fijner. Maar 'gewone' wisselend bewolkte omstandigheden zou ik dus persoonlijk zeggen, niet nodig die photochromatische lenzen. Maar ik heb er dus niet mee gereden, dus misschien dat het best goed zou bevallen...
Over die photochromatische lenzen, daarmee heb ik geen ervaring. Maar ik rijd altijd met ice iridium lenzen, dus de minst licht-doorlatende lenzen en die vind ik persoonlijk ook bij bewolkt weer prima. Ik lees vaak dat mensen ze erg donker vinden. Bij erg felle zon zijn ze idd super, maar ik vind ze dus niet te donker voor bewolkt weer of mountainbiken met mooi weer. Bij regenachtig weer en mountainbiken met bewolkt weer gebruik ik persimmon, dat is dan wel veel fijner. Maar 'gewone' wisselend bewolkte omstandigheden zou ik dus persoonlijk zeggen, niet nodig die photochromatische lenzen. Maar ik heb er dus niet mee gereden, dus misschien dat het best goed zou bevallen...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ik vind polarized op de fiets eigenlijk nergens goed voor, zoveel schitteringen heb je niet. Met autorijden is het een ander verhaal, want dan heb je schitteringen van al die andere auto's constant in beeld. Met bezigheden rond het water is polarized ook wel fijn.
Met photochromatische lenzen kan je gewoon af met 1 setje lenzen, in de volle zon zijn ze donker genoeg en uit de zon laten ze zoveel licht door dat je er zelfs in het donker mee kunt trainen.
Met photochromatische lenzen kan je gewoon af met 1 setje lenzen, in de volle zon zijn ze donker genoeg en uit de zon laten ze zoveel licht door dat je er zelfs in het donker mee kunt trainen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Gepolariseerd glas vind ik zelf heel erg fijn. Het geeft veel meer contrast aan de omgeving en haalt ongewenste schitteringen weg. Ook schitteringen waar je in 1e instantie geen last van hebt. Probeer maar eens met een gepolariseerde zonnebril in de mist te rijden. Je zult versteld staan hoeveel meer zicht je hebt. Lichtbreking in de mist is feitelijk ook een soort van schittering wat heel veel niet gepolariseerde stralen oplevert. Google maar eens op Polarisatiefilter. Bij mijn DSLR camera is het de meest gebruikte accesoire!
Het geeft ook op de fiets een stuk rust aan je ogen, zeker bij lange ritten erg prettig vind ik persoonlijk. Het landschap waar je doorheen fietst wordt ook een stuk aantrekkelijker haha.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... arizer.svg
Het geeft ook op de fiets een stuk rust aan je ogen, zeker bij lange ritten erg prettig vind ik persoonlijk. Het landschap waar je doorheen fietst wordt ook een stuk aantrekkelijker haha.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... arizer.svg
Less is bore
-
- Forum-lid
Amclassic-fan schreef:Ik vind polarized op de fiets eigenlijk nergens goed voor, zoveel schitteringen heb je niet. Met autorijden is het een ander verhaal, want dan heb je schitteringen van al die andere auto's constant in beeld. Met bezigheden rond het water is polarized ook wel fijn.
Ik ga hem ook als allround zonnebril op sterkte gebruiken, dus ook oa. met autorijden. Mede daarom idd polarized besteld. Als je jezelf het snot voor de ogen rijdt, zie je toch al niet optimaal dus heeft het idd minder nut
-
- Forum-lid HC
Iemand al eens bij de Oakley store in Maasmechelen geweest? Zo ja, hoe is hun assortiment?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
@Daniel heb jij dan een gepolariseerd glas in je Oakley zitten? Als ze het zijn staat dat op het linker glas aan de onderkant...
Punt is dat bij jouw de meerprijs voor Polarized maar heel klein is, dan had ik 't ook zonder twijfel gedaan. Alleen de meeste Oakley's hier komen van Ebay af en daar kost het je in verhouding veel meer geld, gepolariseerde m-frame glazen leveren meestal 2x zoveel op als hun goedkopere broertjes die niet-gepolariseerd zijn.
Punt is dat bij jouw de meerprijs voor Polarized maar heel klein is, dan had ik 't ook zonder twijfel gedaan. Alleen de meeste Oakley's hier komen van Ebay af en daar kost het je in verhouding veel meer geld, gepolariseerde m-frame glazen leveren meestal 2x zoveel op als hun goedkopere broertjes die niet-gepolariseerd zijn.
Ik zou niet speciaal voor Oakley naar de Outlet in Maasmechelen gaan want dan zal het zeker tegenvallen.
Ik heb zelf een VR50 photochromic glas geplaatst in mijn Retina. (montuur verkocht) En het is echt een goed glas. Je merkt zelf niet echt dat het veranderd. Maar dat doet hij toch wel degelijk. Vooral bij wisselvallig weer is het een ideale lens. Alleen bij heel zonnig weer komt hij wat tekort. Volgens Oakley kan deze net zo donker worden als bijv. een Black iridium. Maar dat gaat toch net wat te ver naar mijn mening. Het kan zijn dat hij wat lichter aandoet omdat het een contrast lens is, maar bij volle zon komt hij toch net wat tekort tegenover een Black iridium/Fire iridium/Ice iridium
Ik heb sinds een tijdje een Nanowire 3.0 (waarin een Black iridium polarized zit) en daarvoor vond ik Polarized altijd maar een beetje geldverspilling. Maar als je zo'n glas eenmaal hebt geprobeerd ben je wel overtuigd dat het verschil maakt.
Wat mij direct opviel was de coating op voorruiten bij Franse auto's.
Het helpt wel degelijk maar een black iridium path polarized kost wel gelijk het dubbele van een normale black. En ik denk niet dat veel mensen dat ervoor over hebben.
Ik heb zelf een VR50 photochromic glas geplaatst in mijn Retina. (montuur verkocht) En het is echt een goed glas. Je merkt zelf niet echt dat het veranderd. Maar dat doet hij toch wel degelijk. Vooral bij wisselvallig weer is het een ideale lens. Alleen bij heel zonnig weer komt hij wat tekort. Volgens Oakley kan deze net zo donker worden als bijv. een Black iridium. Maar dat gaat toch net wat te ver naar mijn mening. Het kan zijn dat hij wat lichter aandoet omdat het een contrast lens is, maar bij volle zon komt hij toch net wat tekort tegenover een Black iridium/Fire iridium/Ice iridium
Ik heb sinds een tijdje een Nanowire 3.0 (waarin een Black iridium polarized zit) en daarvoor vond ik Polarized altijd maar een beetje geldverspilling. Maar als je zo'n glas eenmaal hebt geprobeerd ben je wel overtuigd dat het verschil maakt.
Wat mij direct opviel was de coating op voorruiten bij Franse auto's.
Het helpt wel degelijk maar een black iridium path polarized kost wel gelijk het dubbele van een normale black. En ik denk niet dat veel mensen dat ervoor over hebben.
-
- Forum-lid HC
Stefan schreef:Ik zou niet speciaal voor Oakley naar de Outlet in Maasmechelen gaan want dan zal het zeker tegenvallen.
Ik woon in de buurt en eens per week zit ik wel in Eisden, normaal vind ik het in het weekend gewoon te druk om mijn auto bij de outlet te parkeren.
De Oakley stores in de US hebben vaak ook minder (Brillen) keuze dan de Sunnglas hut in de zelfde mall. Zelfs die in Beverley Mall in L.A. schijnt tegen te vallen, en dat zou de meest uitgebreide moeten zijn.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Amclassic-fan schreef:@Daniel heb jij dan een gepolariseerd glas in je Oakley zitten? Als ze het zijn staat dat op het linker glas aan de onderkant...
Nee, niet in mijn huidige Oakley. Wel in een vorige racebril die ik kapot heb laten vallen in LM2006.
En ik heb een gepolariseerde zonnebril in de auto, was zeer bewuste keuze.
Op de fiets zou ik er graag weer een hebben, maar nog niet voor een nette prijs gezien (ook nog niet keihard gezocht). Mijn huidige donkere glas is aan vervanging toe (paar krasjes op rotplekken), en wil die wel voor een pola glas vervangen deze winter.
Less is bore