Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst in 2012

Michel.nl
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 sep 2012 22:41

Michel.nl 06 sep 2012 20:34

Vanavond weer een rondje gefietst, mooi voor het donker binnen :P

http://twitpic.com/arrath" onclick="window.open(this.href);return false;

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 06 sep 2012 21:27

Vanavond Rotterdam (via Brienenoord naar) - Zwijndrecht - langs de oude maas - Heinenoordtunnel door en weer min of meer zelfde route terug, totaal 60 km. Nét voor het donker terug. Wordt tijd om wat verlichting te gaan monteren :(

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 06 sep 2012 21:59

Sud-Luberon

De Route:
Maubec-le vieux village > Robion > Maubec-le village > Ménerbes > Bonnieux > Apt > Col du Pointu (499 m) > Lourmarin > Vaugines > Cucuron >
Ansouis > Lourmarin > Bonnieux > Lacoste > (Ménerbes) > Oppède-les Poulivets > Maubec-le village > Maubec-le vieux village

Enige details en foto's:
Na de rotonde bij Oppède begon bij de Moulin à Huile d'Olives Mathieu het 'klimwerk'. Het ging een beetje 'op-en-af' tot bij Ménerbes. Even klimmen
naar de zuidkant van het dorpje en dan verder klimmen richting Bonnieux. Na de splitsing waar de D103 op de D3 uitmondt, heb je een goed zicht op de
Abbaye St. Hilaire. De ingang naar deze abdij ligt aan de weg Ménerbes - Lacoste (D109), maar daar zie je alleen het bord dat naar de abdij verwijst.

De Abbaye St. Hilaire, gezien vanaf de weg Ménerbes - Bonnieux:

Afbeelding

Afbeelding

Even voor Bonnieux daal je een stuk, om vervolgens weer te klimmen naar het hooggelegen stadje. Vanuit Bonnieux volgt er een lange afdaling (12 km) over een
prima wegdek naar Apt. Je komt bijna midden in het centrum van dit provinciestadje uit. Daarna volgt de bijna 7 km lange klim naar de Col du Pointu (499 m).
Vooral het laatste stuk is erg mooi. Het was vandaag wel heel erg heiig, dus waren de vergezichten minder fraai dan doorgaans en leenden deze zich ook niet
voor het maken van mooie foto's. Op de col waren veel gemeen stekende dazen die het (natuurlijk) op mij gemunt hadden, dus snel even een foto maken (inclusief
een toevallig passerende mede-fietser) en daarna dalen door een schitterende landschap (gorges) naar Lourmarin.

Op de Col du Pointu:

Afbeelding

In Lourmarin kwam ik op de Route des châteaux dus Sud-Luberon. Ik ben ze niet allemaal langs gegaan ;). Na Lourmarin volgt er net na het gehuchtje
La Gravière even een steile côte, zodat het binnenblad er aan te pas moest komen. Vlak voor Vaugines loopt de weg trouwens ook weer stevig op.

Blik op een deel (château ?) van Vaugines:

Afbeelding


Het kerkje van Vaugines:

Afbeelding


Vanuit Vaugines was het nog slechts 2 km naar Cucuron. Ook hier staan overal de borden die verwijzen naar de kastelenroute van de zuidelijke Luberon.

Verwijzing naar de kastelenroute van de zuidelijke Luberon (hier bij Cucuron):

Afbeelding

Vanuit Cucuron ben ik over een brede weg met evenzo brede fietsstroken naar Ansouis gefietst. Vlak voor je bij de dorpje bent, zie je het kasteel al heel fraai
liggen. Op het tijdstip dat ik er aan kwam, lag het echter in tegenlicht in de heiige lucht, dus daar kon ik geen plaatje van schieten. Dan maar een ander punt
zoeken.

Ansouis vanuit het oosten gezien, met het hoog daarboven le Château:

Afbeelding


Het Château van Ansouis, gezien vanuit het westen:

Afbeelding

Na Ansouis ging het over een licht golvende weg weer richting Lourmarin. In Lourmarin waren de terrasjes van de diverse restaurants en cafés nog gezellig druk.
Van 'de crisis' lijkt hier geen sprake (maar ik kan mij natuurlijk vergissen... :roll: )

Het Château van Lourmarin:

Afbeelding

Na de korte stop in Lourmarin, 'moest' ik weer richting Bonnieux. Dat betekende eerst over een dikke 6 km een hoogteverschil van ruim 90 meter overbruggen.
Vals plat dus. Dat fietsen door de mooie gorges van de Combe Lourmarin gaat vlot hoor en ook de aansluitende klim naar Bonnieux (nog weer ruim
130 m hoger) liep 'lekker'. Bonnieux zit qua wegenstelsel een beetje ingwikkeld in elkaar. Het is een tegen de berg gebouwd stadje, met smalle straatjes en veel
éénrichtingsverkeer. Daarom moet je goed opletten, anders rijd je zo verkeerd. Je rijdt het stadje in, dan ga je er weer uit en vervolgens rijd je het opnieuw
binnen. Na Bonnieux daal je een stukje en daarna is het weer klimmen geblazen naar het uit de verte reeds duidelijk zichtbare Lacoste. Dit dorpje is veel kleiner
dan Bonnieux, doch ligt ook tegen de rotsen 'geplakt'. Bij het Café de France (tegenwoordig ook een restaurant(je), draait de weg scherp naar links en
verlaat je het dorpje zo ongeveer.

De entrée van Café de France in Lacoste:

Afbeelding

Nog even verder klimmen en dan begint de lange afdaling richting Ménerbes. Mijn weg terug voerde onder langs dit op een rots gelegen dorpje. Daarna was het
over min of meer vlakke wegen of over licht vals plat de laatste kilometers met een beetje wind tegen wegtrappen richting m'n standplaats.

De dagafstand:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 07 sep 2012 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 sep 2012 07:47

Ziet er weer mooi uit. Hoe lang blijf je nog in de Provence? Het viel mij op dat veel campings al vroeg hun deuren sluiten, vaak al half september.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 07 sep 2012 08:17

havana schreef:...Het viel mij op dat veel campings al vroeg hun deuren sluiten, vaak al half september.
Klopt! Maar er zijn hier voldoende campings (in Beaumes-de-Venise, Aubignan, Mazan, Bédoin, Vaison-la-Romaine, Apt etc.) die open zijn tot eind oktober of begin november (i.v.m. 'les vacances de Touissant'). De camping waar wij momenteel verblijven is ook nog tot half oktober open. Als het weer hier goed is, blijven wij doorgaans tot eind oktober. De terugweg moet je dan wel goed plannen, want onderweg zijn er dan nog maar weinig campings open.
60 x Ventoux

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 07 sep 2012 11:23

Je kunt dan altijd nog wel een B & B scoren, toch?

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 08 sep 2012 13:38

Zonet een rondje gemaakt met de Bianchi fixed.

Distance: 70,03 km
Time: 2:23:28
Avg Speed: 29,3 km/h
Max Speed: 56,7 km/h
Elevation Gain: 811 m
Calories: 1.783 C

http://connect.garmin.com/activity/220082718" onclick="window.open(this.href);return false;
http://app.strava.com/rides/21229625" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Ik ben een beetje aan het twijfelen aan de betrouwbaarheid van Strava.

Zojuist heb ik gefietst en 811m geklommen volgens Garmin na elevation correction. Eerst naar Strava geupload zonder elevation correction komt die uit op 710m en 92Km/u max? (onmogelijk met de fiets die ik bij me had) en na elevation correction in Garmin Connect een export gedaan en die geupload naar Strava heb ik ineens 1345m geklommen en wederom 92Km/u max..... tja... :roll:

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5011
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 08 sep 2012 14:58

Wat een topweer vandaag. 3,5 uur en 104 km. Nu op de bank en dadelijk de Vuelta kijken... :-))

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 08 sep 2012 16:06

Idd prima weer vandaag met weinig wind. Dit keer een rondje via Muiden, Weesp, Abcoude, Baambrugge, Nederhorst den Berg, Ankeveen. Terug bij Almere even rekening houden met de Holland Triathlon die vandaag werd gehouden, dus zo noordelijk mogelijk blijven om geen wegafsluitingen en omleidingen tegen te komen;

http://app.strava.com/rides/21232423
Afbeelding

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 08 sep 2012 18:47

Vandaag de huchiestocht van TTV gereden , de 160 kilometer.
was goed georganiseerd en uitgerpijld ,en idd heerlijk fiets weer.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5011
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 08 sep 2012 20:05

Jac Bulls schreef:Vandaag de huchiestocht van TTV gereden , de 160 kilometer.
was goed georganiseerd en uitgerpijld ,en idd heerlijk fiets weer.
Kwam ergens bij Ede op 't parcours daarna via grebbeberg en defensieweg. Even van groepje naar groepje gereden. Daar weer eigenweg gekozen.

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 08 sep 2012 20:44

kxlight schreef:
Jac Bulls schreef:Vandaag de huchiestocht van TTV gereden , de 160 kilometer.
was goed georganiseerd en uitgerpijld ,en idd heerlijk fiets weer.
Kwam ergens bij Ede op 't parcours daarna via grebbeberg en defensieweg. Even van groepje naar groepje gereden. Daar weer eigenweg gekozen.
bij de defensie weg was ik bijna thuis :D
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gesloten