Sud-Luberon
De Route:
Maubec-
le vieux village > Robion > Maubec-
le village > Ménerbes > Bonnieux > Apt >
Col du Pointu (499 m) > Lourmarin > Vaugines > Cucuron >
Ansouis > Lourmarin > Bonnieux > Lacoste > (Ménerbes) > Oppède-
les Poulivets > Maubec-
le village > Maubec-
le vieux village
Enige details en foto's:
Na de rotonde bij Oppède begon bij de
Moulin à Huile d'Olives Mathieu het 'klimwerk'. Het ging een beetje 'op-en-af' tot bij Ménerbes. Even klimmen
naar de zuidkant van het dorpje en dan verder klimmen richting Bonnieux. Na de splitsing waar de D103 op de D3 uitmondt, heb je een goed zicht op de
Abbaye St. Hilaire. De ingang naar deze abdij ligt aan de weg Ménerbes - Lacoste (D109), maar daar zie je alleen het bord dat naar de abdij verwijst.
De Abbaye St. Hilaire, gezien vanaf de weg Ménerbes - Bonnieux:
Even voor Bonnieux daal je een stuk, om vervolgens weer te klimmen naar het hooggelegen stadje. Vanuit Bonnieux volgt er een lange afdaling (12 km) over een
prima wegdek naar Apt. Je komt bijna midden in het centrum van dit provinciestadje uit. Daarna volgt de bijna 7 km lange klim naar de Col du Pointu (499 m).
Vooral het laatste stuk is erg mooi. Het was vandaag wel heel erg heiig, dus waren de vergezichten minder fraai dan doorgaans en leenden deze zich ook niet
voor het maken van mooie foto's. Op de col waren veel gemeen stekende dazen die het (natuurlijk) op mij gemunt hadden, dus snel even een foto maken (inclusief
een toevallig passerende mede-fietser) en daarna dalen door een schitterende landschap (
gorges) naar Lourmarin.
Op de Col du Pointu:
In Lourmarin kwam ik op de
Route des châteaux dus Sud-Luberon. Ik ben ze niet allemaal langs gegaan
. Na Lourmarin volgt er net na het gehuchtje
La Gravière even een steile
côte, zodat het binnenblad er aan te pas moest komen. Vlak voor Vaugines loopt de weg trouwens ook weer stevig op.
Blik op een deel (château ?)
van Vaugines:
Het kerkje van Vaugines:
Vanuit Vaugines was het nog slechts 2 km naar Cucuron. Ook hier staan overal de borden die verwijzen naar de kastelenroute van de zuidelijke Luberon.
Verwijzing naar de kastelenroute van de zuidelijke Luberon (hier bij Cucuron)
:
Vanuit Cucuron ben ik over een brede weg met evenzo brede fietsstroken naar Ansouis gefietst. Vlak voor je bij de dorpje bent, zie je het kasteel al heel fraai
liggen. Op het tijdstip dat ik er aan kwam, lag het echter in tegenlicht in de heiige lucht, dus daar kon ik geen plaatje van schieten. Dan maar een ander punt
zoeken.
Ansouis vanuit het oosten gezien, met het hoog daarboven le Château:
Het Château van Ansouis, gezien vanuit het westen:
Na Ansouis ging het over een licht golvende weg weer richting Lourmarin. In Lourmarin waren de terrasjes van de diverse restaurants en cafés nog gezellig druk.
Van 'de crisis' lijkt hier geen sprake (maar ik kan mij natuurlijk vergissen...
)
Het Château van Lourmarin:
Na de korte stop in Lourmarin, 'moest' ik weer richting Bonnieux. Dat betekende eerst over een dikke 6 km een hoogteverschil van ruim 90 meter overbruggen.
Vals plat dus. Dat fietsen door de mooie
gorges van de
Combe Lourmarin gaat vlot hoor en ook de aansluitende klim naar Bonnieux (nog weer ruim
130 m hoger) liep 'lekker'. Bonnieux zit qua wegenstelsel een beetje ingwikkeld in elkaar. Het is een tegen de berg gebouwd stadje, met smalle straatjes en veel
éénrichtingsverkeer. Daarom moet je goed opletten, anders rijd je zo verkeerd. Je rijdt het stadje in, dan ga je er weer uit en vervolgens rijd je het opnieuw
binnen. Na Bonnieux daal je een stukje en daarna is het weer klimmen geblazen naar het uit de verte reeds duidelijk zichtbare Lacoste. Dit dorpje is veel kleiner
dan Bonnieux, doch ligt ook tegen de rotsen 'geplakt'. Bij het
Café de France (tegenwoordig ook een restaurant(je), draait de weg scherp naar links en
verlaat je het dorpje zo ongeveer.
De entrée van Café de France in Lacoste:
Nog even verder klimmen en dan begint de lange afdaling richting Ménerbes. Mijn weg terug voerde onder langs dit op een rots gelegen dorpje. Daarna was het
over min of meer vlakke wegen of over licht vals plat de laatste kilometers met een beetje wind tegen wegtrappen richting m'n standplaats.
De dagafstand: