Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 31 jan 2015 23:19

theodorocampagnolo schreef:Quando siamo aperto sei sempre benvenuto
:D

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 31 jan 2015 23:32

orari di apertura:

martedi - venerdi 9.00h - 14.00h
sabato 9.00h - 18.00

Chiuso domenica e lunedi

Indirizzo: Nw. Uilenburgerstraat 30, Amsterdam, Paesi Bassi

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 31 jan 2015 23:34

theodorocampagnolo schreef:
Nw. Uilenburgerstraat 30, Amsterdami
ik zet de route vast in m'n garmin :lol:

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 31 jan 2015 23:37

Bravo! Ti aspetto, facciamo un buon' caffè e poi vedremo che successo :)

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 feb 2015 10:17

Nu afgelopen zomer m'n Merlin project is afgerond en m'n Vetta CX project ook vrijwel klaar is, richt ik mijn ogen op mijn oude vertrouwde Presto Rapido, een frame dat ik in 1996 nieuw kocht op de Haarlemmerstraat maar dat achttien jaar later niet meer moeders mooiste is. Op een afstandje (eerste foto) oogt het allemaal nog fraai, het is een fraaie parelmoerkleur, een paar tinten lichter dan Bianchi celeste, en het plan was dan ook om het singlespeed achterwiel te vervangen door een Veloce derailleur en een 10-speed achterwiel (het 46t voorblad is geschikt voor een smalle ketting). Met een nieuw zadeltje en remhoeven kan hij zo de weg op als slechtweerfiets.

Maar, de lak is er wel heel erg belabberd aan toe en sommige decals zijn destijds wel erg haastig en daardoor scheef geplakt (let voor op de decal op de bovenbuis). Zo belabberd dat een retourtje Brady eigenlijk de enige optie is. Maar dan is het idee om er goedkoop een prettige slechtweerracer van te maken al snel om zeep, door de kosten van het spuitwerk en omdat je aan een frame met een verse laklaag ook mooiere onderdelen zou willen hangen. Maar ja, echt exclusief buismateriaal is het nou ook weer niet.

Dus dillema: spuiten, gewoon rijden tot hij weg roest, of is er een middenweg?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 01 feb 2015 10:30

timo2.0 schreef:
Dus dillema: spuiten, gewoon rijden tot hij weg roest, of is er een middenweg?

Ik zou de Presto (jesuss wat een mooi ding man. Die voorvork, wàt een schoonheid) helemaal uitelkaar halen, zeer goed reinigen met de ontvetter van de Wibra en 'm insmeren met Owatrol of liever nog Abozotrol, dan verdient Bok op de Bloemgracht er nog wat aan. Dit langzaam laten drogen en uitharden. Dan de fiets opbouwen als volwaardige racer met onderdelen die een frame van dit kaliber verdient, hoeft niet per se Campagnolo te zijn.

Of de facebook pagina van Rijwielatelier 'De Specialist' kan je zien wat Abozotrol doet

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 01 feb 2015 10:34

Tja, inderdaad een lastig dilemma. Zoals je al aangaf lijkt herlakken de enige optie en dan is het zonde om als slecht weer fiets te gebruiken. Je kunt je wel afvragen of deze fiets, bij een complete restyle, nog iets toevoegt aan wat je al hebt. Waarschijnlijk geniet je Merlin dan toch de voorkeur. Een andere optie is om de fiets van de hand te doen, meestal krijg je daar dan achteraf wel weer spijt van. Ik zou zelf denk ik voor de restylen gaan.
Afbeelding

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 01 feb 2015 10:40

ik zou er idd een slechtweerfiets van maken maar dan eens iets anders.
Buitenzijde laten ontlakken en poedercoaten (met een verkeerslak, dus bijv. wit reflecterend met nieuwe betellering). Dan heb je overdag een fraaie witte fiets en ben je bij slecht weer perfect zichtbaar, zeker als je de binnenkant met Caprotech RX5 en RX7 behandeld kun je er nog heel lang van genieten.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 feb 2015 10:46

theodorocampagnolo schreef:
timo2.0 schreef:
Dus dillema: spuiten, gewoon rijden tot hij weg roest, of is er een middenweg?

Ik zou de Presto (jesuss wat een mooi ding man. Die voorvork, wàt een schoonheid) helemaal uitelkaar halen, zeer goed reinigen met de ontvetter van de Wibra en 'm insmeren met Owatrol of liever nog Abozotrol, dan verdient Bok op de Bloemgracht er nog wat aan. Dit langzaam laten drogen en uitharden. Dan de fiets opbouwen als volwaardige racer met onderdelen die een frame van dit kaliber verdient, hoeft niet per se Campagnolo te zijn.

Of de facebook pagina van Rijwielatelier 'De Specialist' kan je zien wat Abozotrol doet
Mooie tip, precies het soort advies dat ik zoek! Voor wat betreft "een frame van dit kaliber", het is slechts Columbus Gara hè, destijds het instapmodel van de bij Pesenti gebouwde Presto's. Betaalde toen 699 gulden voor een frameset die ik vervolgens heb opgebouwd met Ultegra 8-speed van mijn vorige fiets. Wat dat betreft is de mix van Veloce (met Record balhoofdstel en Pista cranks) die er nu op zit niet zo ver uit de buurt.

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 feb 2015 10:56

apexrider schreef:Tja, inderdaad een lastig dilemma. Zoals je al aangaf lijkt herlakken de enige optie en dan is het zonde om als slecht weer fiets te gebruiken. Je kunt je wel afvragen of deze fiets, bij een complete restyle, nog iets toevoegt aan wat je al hebt. Waarschijnlijk geniet je Merlin dan toch de voorkeur. Een andere optie is om de fiets van de hand te doen, meestal krijg je daar dan achteraf wel weer spijt van. Ik zou zelf denk ik voor de restylen gaan.
Dat is inderdaad precies het dilemma. M'n Merlin mag bij slecht weer van mij niet buitenspelen en ik overweeg zelfs om hem in Frankrijk te laten om alleen daar te gebruiken. Die crosser is natuurlijk ideaal als slechtweerfiets maar die Presto zou een ideale "wat maakt het ook uit" racer zijn voor dagelijkse regen en bagger tijdens het forensen. De tip van "Theodore" spreekt mij daarom erg aan: het frame met de lakschade "conserveren" zoals hij nu is (kleur origineel en de lakschade hoort bij mijn fietsverleden). Met de relatief goedkope Veloce onderdelen kun je dan ook rustig wat kettingen en cassettes opofferen aan de weergoden. Uiteraard blijven de 10-speed Ergopowers die er nu opzitten (die gedrochten die Campa tegenwoordig maakt blijven ver van mijn fietsen). Setje wielen met Ambrosio Zenith naven, ja ik denk dat de inspiratie er is 8-)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 01 feb 2015 11:00

Theo, welke fiets op de FB pagina is het voorbeeld van Abozotrol dat je bedoelt?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

carver83
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 okt 2014 22:05

carver83 01 feb 2015 11:20

Een peugeot gaan halen gisteren in frankrijk, wel handig als je vlak bij de grens woont :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen reeds gedaan: versleten stuurlint er af gehaald, remmen en stuur goed gezet.

Geplande werken: ander zadel, nieuw stuurlint, nieuwe ketting en wielen (5speed) vervangen want deze zijn niet echt meer rijwaardig vrees ik.
Een idee is mijn wielen uit mijn batavus te gebruiken.

carver

Plaats reactie