Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks
Harder fietsen of digitalepo.com? Jij vind dat 30.08 bijna 31 km/u is begrijp ik?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dit heeft denk ik niet met afronden te maken, maar dat Strava iets anders.body schreef:Rondaf naar beneden dus als voorbeeld van 30,08 naar 30. Is daar iets aan te doen?ypuh schreef:Van 30,8 naar 30,0 bedoel je? Of 30,08 naar 30 rond? Dat laatste maak ik me niet zo druk om.
Vooral bij bv woon-werk verkeer met veel stops zie ik dat ik wel eens 1/10 of 2/10 kwijt raak. Ik vermoed dat dit ligt omdat mijn Garmin uitgaat als ik stop, maar als ik dan een seconde later alweer vertrokken ben gaat deze net iets later aan. Ik denk dat Strava dat corrigeert en zegt dat je dus even langzaam gereden hebt en dat kan best wel eens uitmaken op je gemiddelde.
Ik zie niet zo snel een oplossing, maar maak me er ook niet druk om. Het gaat toch om het vergelijken van ritten en dan doet die .1 er echt niet toe.
Als het om absolute snelheid gaat is die 30.08 toch al te hoog: Zoom maar eens in en kijk hoe je over de straat zwalkt. Ik heb nog geen GPS gezien die 100% zuiver is en dus geven ze allemaal teveel aan.
Ik registreer mij gespartel met een TomTom Multisport;
Deze heeft de vervelende eigenschap dat wanneer er een snelheids/cadans sensor beschikbaar is, het snelheidsignaal van de sensor voorrang krijgt tov het GPS snelheidssignaal.
Het gebeurt nog wel eens dat door vervoeren fiets het kastje van de sensor verschuift, en er dus een halfgebakken snelheidssignaal doorkomt.
Hier is later in Strava niets van terug te zien;
De informatie die van TomTom Mysport (volgens mij generiek bestandssoort) naar Strava gaat is blijkbaar in de vorm van GPS coördinaten + tijdstip per coördinaat, waaruit Strava weer de snelheid terugrekent.
Misschien dat dit ook de genoemde kleine verschillen bij een Garmin kan veroorzaken?
Deze heeft de vervelende eigenschap dat wanneer er een snelheids/cadans sensor beschikbaar is, het snelheidsignaal van de sensor voorrang krijgt tov het GPS snelheidssignaal.
Het gebeurt nog wel eens dat door vervoeren fiets het kastje van de sensor verschuift, en er dus een halfgebakken snelheidssignaal doorkomt.
Hier is later in Strava niets van terug te zien;
De informatie die van TomTom Mysport (volgens mij generiek bestandssoort) naar Strava gaat is blijkbaar in de vorm van GPS coördinaten + tijdstip per coördinaat, waaruit Strava weer de snelheid terugrekent.
Misschien dat dit ook de genoemde kleine verschillen bij een Garmin kan veroorzaken?
Bij mij is het precies andersom. Ik gebruik een etrex30 en die heeft geen aparte snelheidssensor, wel een hoogtemetersensor.
Het rijgemiddelde op Strava is altijd hoger dan op de etrex, de hoogtemeters lager. Als ik dit combineer met de andere meldingen van Garmins met een snelheidssensor vermoed ik dat de Garmin sensoren iets teveel in je voordeel rekenen, de GPS logs iets in je nadeel, en Strava daar tussenin gaat zitten.
Het rijgemiddelde op Strava is altijd hoger dan op de etrex, de hoogtemeters lager. Als ik dit combineer met de andere meldingen van Garmins met een snelheidssensor vermoed ik dat de Garmin sensoren iets teveel in je voordeel rekenen, de GPS logs iets in je nadeel, en Strava daar tussenin gaat zitten.
-
- Forum-lid HC
Het lijkt me toch dat die snelheidssensor van Garmin juist accurater is dan het GPS signaal en Strava? Dan lijkt het me juist een goed gegevendat Strava deze data voorrang geeft boven het GPS snelheidssignaal.
Van de Garmin sensoren ga ik uit dat ze elke omwenteling meetellen, waar GPS wel eens een data-interval overslaat en vervolgens zelf gaat rekenen (daardoor lees ik soms ook topsnelheden van 65km/u terwijl dit op dat moment waarschijnlijk slechts de helft was).
Van de Garmin sensoren ga ik uit dat ze elke omwenteling meetellen, waar GPS wel eens een data-interval overslaat en vervolgens zelf gaat rekenen (daardoor lees ik soms ook topsnelheden van 65km/u terwijl dit op dat moment waarschijnlijk slechts de helft was).
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Een snelheidssensor is sowieso accurater dan GPS - dus kan mij niet voorstellen dat het "vervelend" is als je kilometerteller die sensor voorrang geeft boven GPS. Wat DickW ook zegt, jouw GPS meting is nooit mooi strak en recht. Hangt dan ook nog eens samen met instelling van je apparaat (hoe vaak slaat hij gegevens op, elke seconde? elke 2, elke 5, elke 10 sec?).
Voor snelheidssensor geldt natuurlijk ook dat je de juiste wielomtrek moet instellen.. Anders klopt die meting ook niet natuurlijk.
Wat strava exact doet weet ik niet, maar iets van een hercalculatie aan de hand van de route en de wegenkaarten zit er dacht ik wel achter. Even uitgaande dat je kilometerteller registratie gebruikt als input voor je strava upload. En niet een strava recording van je telefoon naast je meting van je kilomterteller hebt gelegd.
Voor snelheidssensor geldt natuurlijk ook dat je de juiste wielomtrek moet instellen.. Anders klopt die meting ook niet natuurlijk.
Wat strava exact doet weet ik niet, maar iets van een hercalculatie aan de hand van de route en de wegenkaarten zit er dacht ik wel achter. Even uitgaande dat je kilometerteller registratie gebruikt als input voor je strava upload. En niet een strava recording van je telefoon naast je meting van je kilomterteller hebt gelegd.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Zelf rij ik met edge705 ook met snelheidsmeter/cadansmeter, en maar bij mij geeft na upoloaden strava vaak een hoger gemiddelde aan dan op de edge705 aan eoinde rit, maar daar maak ik niet zo'n punt van
Wel zie ik het omgekeerde wat je bij "digitalEpo" ziet, om de zoveel afstand een onverklaar reperterend dipje ( waar digitalepo piekjes geeft) in de snelheid, en ik vermoed dat dat komt door correctieslag tussen afstandsmeting obv Snelheidsmeting van wiel en GPS-afstandsmeting.
Wel zie ik het omgekeerde wat je bij "digitalEpo" ziet, om de zoveel afstand een onverklaar reperterend dipje ( waar digitalepo piekjes geeft) in de snelheid, en ik vermoed dat dat komt door correctieslag tussen afstandsmeting obv Snelheidsmeting van wiel en GPS-afstandsmeting.
Je bedoelt waarschijnlijk dat dan de snelheid van 30,08 te laag is omdat je nou eenmaal in een rechte lijn minder meters maakt in dezelfde tijd dan in een "zwalkende" lijn. Verder geeft een GPS meting altijd een lagere cq. gemiddelde snelheid aan. Dit komt hoofdzakelijk doordat het in een rechte lijn tijd en afstand meet tussen twee signalen met een nauwkeurigheid van ong. 20 meter. Snelheid bepaling op een rechte weg zal daardoor altijd nauwkeuriger zijn dan op een bochtig parcours.!dickw schreef:Als het om absolute snelheid gaat is die 30.08 toch al te hoog: Zoom maar eens in en kijk hoe je over de straat zwalkt. Ik heb nog geen GPS gezien die 100% zuiver is en dus geven ze allemaal teveel aan.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Strava heeft toch geen sensoren? Als jij een bestand met een lange lijst coordinaten uit je ETrex haalt, dan veranderen die coordinaten niet als je dat bestand bij Strava invoert. Waarom er dan andere waarden uitkomen, is mij ook niet duidelijk.ultra_ivo schreef:Bij mij is het precies andersom. Ik gebruik een etrex30 en die heeft geen aparte snelheidssensor, wel een hoogtemetersensor.
Zo heb ik gisteren een rit gelogd met Garmin. In BC en MS leverde dat 2.400hm op. Toen ik het bestand daarna ongefilterd bij Strava ingevoerd had, waren het er 3.400 geworden.
Strava doet helemaal niets met de data van je snelheidssensor.ypuh schreef:Het lijkt me toch dat die snelheidssensor van Garmin juist accurater is dan het GPS signaal en Strava? Dan lijkt het me juist een goed gegevendat Strava deze data voorrang geeft boven het GPS snelheidssignaal.
Daarom heb ik die er ook gewoon afgehaald bij mijn fiets.
Hoogtemeters pakt strava wel van goedgekeurde devices (barometer)
Voor andere devices laten ze eigen berekening los op basis van hoogtekaart die ze hebben.
Maar dat gaat vooral in buitenland met bergen de mist in ivm tunnels en gps punt die net naast weg ligt.
Dat snap ik niet goed. Dat je bij het meten (lezen) fouten maakt in je feitelijke positie kan ik volgen. Elke gps meting is min of meer nauwkeurig. 10 meter meer naar links of rechts kan per meetpunt (coördinaat) een hoogteverschil opleveren. Dat kan flink oplopen
Bij het wegschrijven (schrijven) in BC of MS of Strava veranderen die gegevens niet meer
Dus waar konen die extra bonus hoogtemeters in Strava dan vandaan?
Bij het wegschrijven (schrijven) in BC of MS of Strava veranderen die gegevens niet meer
Dus waar konen die extra bonus hoogtemeters in Strava dan vandaan?
-
- Forum-lid HC
Heeft al eens iemand geprobeerd een oude rit te verwijderen en daarna weer opnieuw toe te voegen? Zie het Relive dat dan al een nieuwe rit?Herman_N schreef:Ritten uit het verleden kun je nog niet 'reliven' maar op speciaal verzoek willen ze er wel eentje voor je maken. Ik heb de proef op de som genomen en dit is het resultaat https://www.relive.cc/view/176804038?r=ride