Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 19 jun 2024 10:15

Als je het aantal beschikbare uur aanpast. Wordt je voorspelde score dan niet hoger?

1094
Forum-lid
Berichten: 1843
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 19 jun 2024 10:32

Je niveau is al behoorlijk hoog gezien het aantal trainingsuren waar je op zit, ik denk ook dat dit een beperkende factor is

peteri200
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 19 jun 2024 10:52

om beter te worden zul je meer moeten doen inderdaad, op een gegeven moment wordt je met iedere week dezelfde trainingsload niet meer beter en bereik je een plafond.

hond
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 19 jun 2024 11:37

peteri200 schreef: 19 jun 2024 10:52 om beter te worden zul je meer moeten doen inderdaad, op een gegeven moment wordt je met iedere week dezelfde trainingsload niet meer beter en bereik je een plafond.
Meer tijd vrijmaken om te fietsen is lastig, maar is de trainingsload dan niet op te voeren door vaker intensief te trainen? Het nieuwe schema begint nu weer met heel veel zone 2 trainingen van een uur of 2, en af en toe paar minuten interval. Ik zou ook prima zwaarder kunnen trainen in diezelfde tijd, die basis is er al en door alleen maar zone 2 te rijden word ik ook niet beter (zoals Join nu zelf al aangeeft).

Xheanortx
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 22 feb 2022 20:05

Xheanortx 19 jun 2024 11:46

Kun je niet beter kiezen voor ftp verhogen in deze tijd van het seizoen? Zoals je zelf al aangeeft is de basis er wel.

hond
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 19 jun 2024 12:08

Xheanortx schreef: 19 jun 2024 11:46 Kun je niet beter kiezen voor ftp verhogen in deze tijd van het seizoen? Zoals je zelf al aangeeft is de basis er wel.
Huidige score is vandaag 29,8.
Als ik nu kies voor een nieuw schema van 3 maanden, krijg ik bij 'FTP verhogen' een max score te zien van 31,7 op het eind.
Bij 'conditie opbouwen' 31,9, dus beide ongeveer hetzelfde eindresultaat? Of zou ik bij FTP verhogen toch op een hogere FTP uitkomen uiteindelijk? Maar wel dezelfde join score...

Als ik het LSRF schema zou volgen voor 3 maanden, zie ik trouwens een max van 33,6 op de lijn staan.
Dus dan kan ik in het kader van 'beter worden' dus het beste dit schema gaan gebruiken lijkt me?
Het doel is uiteindelijk zo hard mogelijk kunnen fietsen, met prio korte (mtb)wedstrijden van een uur.

peteri200
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 19 jun 2024 12:27

Als je niet meer uren kan maken, kom je hoe dan ook altijd aan een grens te zitten. Door "anders" te trainen in de tijd die je beschikbaar hebt kun je op een bepaald doel nog wel beter worden denk ik. Conditie opbouw lijkt me dan ook niet het meest voor de hand liggende schema op dit moment. Wat eerder al gezegd is je hebt best al een hoog niveau voor de tijd die je per week "maar" traint. Er staan toch ook doelen in als "criterium" "cyclocross" of "strandrace" die lijken me qua trainingen beter aan te sluiten bij hetgeen je wilt bereiken. Nu zou ik me ook niet blind staren op die prognose van je join score over 3 maanden. Vaak veranderd die door de tijd heen nog wel wat, en iedere uurtje aan extra training wat je kan bijsprokkelen telt toch weer mee.

hond
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 19 jun 2024 12:39

Cyclocross had ik hiervoor al als doel gebruikt, omdat dat het dichtste aansluit bij mtb wedstrijden van een uur. Vandaar dat ik nu wat anders wou proberen, want als ik weer als doel selecteer kom ik over 3 maanden ook rond de 32 uit.

Als ik het LSRF plan volg, dan komen de eerste trainingen wel weer bekend voor, er zal ook een hoop overlap inzitten tussen de plannen, met misschien nog wat meer focus op korte VO2 max intervallen bij de 'cyclocross'. Er is volgens mij geen mogelijkheid om het complete trainingsplan al in detail in te zien? Zodat je opbouw kunt vergelijken. Je ziet namelijk altijd alleen maar de trainingen tot een week vooruit.

Maar komt er dus op neer dat het op een gegeven moment niet mogelijk is om nog te verbeteren, zonder meer uren op de fiets te zitten.

1094
Forum-lid
Berichten: 1843
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 19 jun 2024 12:44

Dat laatste is wel de juiste conclusie, vergeet niet dat je met level 30 al behoorlijk hoog zit. De schaal gaat tot level 50 (pogacar)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5152
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 jun 2024 13:57

1094 schreef: 19 jun 2024 12:44 Dat laatste is wel de juiste conclusie, vergeet niet dat je met level 30 al behoorlijk hoog zit. De schaal gaat tot level 50 (pogacar)
Volgens mij is die vergelijking niet helemaal juist, want stel dat iemand zoveel uren gaat trainen dat hij richting level 50 gaat, dan zal hij nog nooit het niveau van Pogacar halen.

Ook geen idee wat ze er wel mee bedoelen. Ik zit momenteel op 37 en met 11u per week is dat wel echt het max qua hoogte.

hond
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 19 jun 2024 14:23

Al vraag ik me dan nog wel af wat de meerwaarde dan nog is van Join als ik nu al tegen mijn 'persoonlijke max' aan loop.
Ik heb namelijk het idee dat mijn conditie ongeveer gelijk is aan jaren dat ik niet met Join trainde, en ook dezelfde aantal uren trainde (vermogenswaardes blijven ook ongeveer hetzelfde). Ik heb nu meer interval blokjes gereden volgens schema, en minder getraind in groep op 'max' tempo, maar het resultaat lijkt hetzelfde.

Ik bereik gewoon een piek vanaf mei zoiets en op dat niveau blijf ik dan heel de zomer hangen tot de dagen weer korter worden in september. Omdat ik dan minder ga fietsen. Dus ik ga als de dagen langer worden geleidelijk van score 20 naar 30 en blijf daar dan heel het seizoen rond hangen. Ik had gehoopt dat ik met Join in deze periode nog een stap erboven op kon doen, maar eigenlijk maakt het dan niet uit of ik om mijn eigen manier verder train of het schema van Join volg?

Variëren tussen duurtraining en intervalwerk doe ik toch al, met af en toe een wedstrijd of snelle groepsrit, maar wel altijd voldoende uitgerust voor een zware training. Volgens mij is dit dan het hele concept van training en maakt het niet eens zo uit of je de blokjes precies doet zoals in het schema staat, of dat je besluit om een snelle groepsrit te rijden met stukjes kopwerk? Als je maar varieert en tussendoor voldoende rustige ritten maakt. Uiteindelijk bereik je je persoonlijke top toch wel als je het zo aanpakt, en kun je alleen nog maar verbeteren door meer uren op de fiets te zitten.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5152
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 jun 2024 14:36

hond schreef: 19 jun 2024 14:23 Al vraag ik me dan nog wel af wat de meerwaarde dan nog is van Join als ik nu al tegen mijn 'persoonlijke max' aan loop.
Ik heb namelijk het idee dat mijn conditie ongeveer gelijk is aan jaren dat ik niet met Join trainde, en ook dezelfde aantal uren trainde (vermogenswaardes blijven ook ongeveer hetzelfde). Ik heb nu meer interval blokjes gereden volgens schema, en minder getraind in groep op 'max' tempo, maar het resultaat lijkt hetzelfde.

Ik bereik gewoon een piek vanaf mei zoiets en op dat niveau blijf ik dan heel de zomer hangen tot de dagen weer korter worden in september. Omdat ik dan minder ga fietsen. Dus ik ga als de dagen langer worden geleidelijk van score 20 naar 30 en blijf daar dan heel het seizoen rond hangen. Ik had gehoopt dat ik met Join in deze periode nog een stap erboven op kon doen, maar eigenlijk maakt het dan niet uit of ik om mijn eigen manier verder train of het schema van Join volg?

Variëren tussen duurtraining en intervalwerk doe ik toch al, met af en toe een wedstrijd of snelle groepsrit, maar wel altijd voldoende uitgerust voor een zware training. Volgens mij is dit dan het hele concept van training en maakt het niet eens zo uit of je de blokjes precies doet zoals in het schema staat, of dat je besluit om een snelle groepsrit te rijden met stukjes kopwerk? Als je maar varieert en tussendoor voldoende rustige ritten maakt. Uiteindelijk bereik je je persoonlijke top toch wel als je het zo aanpakt, en kun je alleen nog maar verbeteren door meer uren op de fiets te zitten.
Wanneer je van jezelf al genoeg varieert in training en je zit aan je max qua uren dan gaat JOIN jou minder brengen dan iemand die eigenlijk altijd hetzelfde doet. Het kan wel zijn dat je bijv nog kunt verbeteren in je 5min waarde (Vo2max). Dat is niet direct zichtbaar in je JOIN score of FTP, maar kan wel net het verschil maken bij koersjes waar de 5min waarde vaak veel meer van doorslaggevend zijn dan je FTP.

Plaats reactie