Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2510
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 11 jul 2012 10:40

daniel1975 schreef:Wat zijn de sterkste magneten die je momenteel kunt vinden voor fietscomputertjes? De Garmin is idd heel gevoelig op een fijne afstelling. Als ik de trapfreq goed krijg doet de snelheid het niet en andersom.
Ik heb een jaar geleden een magneet gekocht via het wielertoerist.be forum.
Bij mij op het werk, zijn we nu met drie, die met deze magneet rijden, i.c.m. een Edge 800.
Magneetje is een stuk dikker dat een gewoon corsage magneetje, en is beresterk.
Gewoon er voor zorgen dat de snelheidsmagneet van de garmin, net langs de sensor passeert. De cadansmagneet in de trapas plaatsen, die mag enkele mm van de sensor passeren.
http://www.wielertoerist.be/forum/viewt ... 49&t=27880
Afbeelding

kltalsma
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 apr 2007 11:55
Locatie: Heerenveen

kltalsma 11 jul 2012 10:45

havana schreef:Dat armpje zit dus wel verkeerd om. Hoort omlaag te staan.
Is dat zo?, dat kan ik nergens vinden, het zal toch niet voor niets draaibaar zijn?
Zelf ook problemen gehad en de beste resultaten tussen magneet en sensor zijn er als de sensor omhoog staat.(Edge 500 welliswaar, niet de 800)

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 11 jul 2012 11:52

Om mijn oude fiets stond het armpje naar beneden en dat ging goed.
Sinds vorige week heb ik een nieuwe fiets, de Roubaix met fusee SL wielen, en met deze combinatie lukt dit dus niet en staat het armpje nu ook omhoog.
Ik zal vanavond eens kijken of ik de sensor niet aan de onderkant kan monteren, al ben ik bang dat dat hem ook niet zal gaan worden.
Ik heb twee corsage magneten op elkaar zitten wat dan perfect uitkomt qwa maatvoering een kracht.
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 11 jul 2012 18:50

Ik heb de sensor nu aan de onderzijde gemonteerd en dan kan het beugeltje wel ingeklapt gemonteerd zitten.
Het geheel valt zo ook veel minder op.


Opstelling bovenop, beugeltje kan dan NIET ingeklapt zitten.
Afbeelding

Opstelling onderop, beugeltje kan nu WEL ingeklapt functioneren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2510
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 11 jul 2012 20:29

hmmm, die montage onderaan de liggende achtervork.
Denk je niet dat de sensor nu veel meer onderhevig is aan steenslag, stof, water, modder, etc ... .
Wanneer de sensor bovenaan gemonteerd staat, is hij volgens mij meer beschermd, kzal er eens over nadenken of ik dat ook eens ga proberen of niet.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 11 jul 2012 20:53

Met de sensor bovenaan kan-ie in je wiel komen. Ik zou hem als het even kan dus altijd onderaan monteren.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39542
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 jul 2012 20:55

Ja, dat armpje naar beneden is veiliger voor je sensor. Maar naar beneden krijg ik hem gewoon niet werkend. Rij nu dus alleen op GPS en gebruik hem alleen als trapfreq.
Probleem zijn die rotnokjes die ze op het draaipunt hebben gemaakt. Je kunt het armpje niet traploos verstellen.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 jul 2012 08:02

Met GPS als snelheid vind ik toch maar matig werken. Er zit een vertraging in het signaal en bovendien is het gewoon minder accuraat dan snelheid via de sensor. Kun je met een vijltje niet die sensor een beetje bewerken?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39542
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jul 2012 10:03

Dan moet ik proberen om jet armpje eraf te halen en al die nokjes eraf te vijlen. Doe ik liever niet. Eerst maar een sterkere magneet proberen.
Less is bore

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 12 jul 2012 10:53

Op mijn R3 staat het armpje ook omhoog omdat de achterbrug teveel naar binnen staat om het armpje naar beneden te richten. Niet de 'schoonste' oplossing en inderdaad iets meer exposure maar het werkt nu wel. Om de trapfrequentie te laten werken heb ik de sensor iets naar de crankarm laten hellen. Op mijn Trek staat 'ie wel netjes naar beneden. Overigens lees ik hier wel eens dat het armpje naar onder 'hoort' te wijzen maar dat staat nergens officieel aangegeven. Sterker nog, dat het armpje naar boven kán en het indicatiestreepje ook dan matcht, duidt er imho voldoende op dat het ook als dusdanig is ontworpen.

De sensor onderop is misschien nog een sjiekere oplossing, hoewel ik niet weet of dat voor mijn achterbrug wél zou werken.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 12 jul 2012 15:51

Bij mijn R3 staat het armpje gewoon omlaag, geen enkel probleem
Afbeelding

rikbr
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2007 10:27

rikbr 12 jul 2012 16:45

Bijzonder genoeg maakt mn edge 800 plots geen verbinding meer met de pc (2 verschillende geprobeerd, bij beide worden ze sinds een week niet herkend). Drivers heb ik weer overnieuw geinstalleerd en dat helpt ook niet. Iemand ervaring hiermee en een mogelijke oplossing?

Gesloten