Pagina 143 van 180
Re: Mathieu van der Poel
Geplaatst: 04 okt 2022 10:18
door daniel1975
Ernie C. schreef: ↑04 okt 2022 08:29
Er staan veel goede wegwielrenners aan de start. Ik ben benieuwd of de dedicated gravel dames en heren kans maken.
Eindelijk antwoord op de vraag: Is gravel een aparte tak van sport of het afvoerputje voor mislukte/over the hill wegwielrenners?
Wordt een beetje WK veldrijden als je niet oppast; grote mannen die vooral op de weg rijden die "even" de WK titel komen ophalen.
Re: Mathieu van der Poel
Geplaatst: 04 okt 2022 11:50
door rikkert
Tsja. ik moet zeggen dat ik gravelrijden als vrijetijdsactiviteit helemaal snap. Maar als wedstrijd: het gaat wat langzamer dan op de weg, maar voor MTB en cross heb je nog techniek nodig, voor gravel veel minder, dus wat de toegevoegde waarde dan is? Als vrijetijdsbesteding rijd je verder weg van auto's, vaak in de natuur, dus die snap ik, maar als wedstrijdvorm voegt het niks toe imho, en is dus ook geen WK-waardig.
Re: Mathieu van der Poel
Geplaatst: 04 okt 2022 12:23
door Lcsmet
rikkert schreef: ↑04 okt 2022 11:50
.............maar als wedstrijdvorm voegt het niks toe imho, en is dus ook geen WK-waardig.
Voor de UCI een volledig nieuwe inkomstenbron.
Re: Mathieu van der Poel
Geplaatst: 04 okt 2022 13:03
door daniel1975
Lcsmet schreef: ↑04 okt 2022 12:23
rikkert schreef: ↑04 okt 2022 11:50
.............maar als wedstrijdvorm voegt het niks toe imho, en is dus ook geen WK-waardig.
Voor de UCI een volledig nieuwe inkomstenbron.
Vergeet de wielerfabrikanten niet!!!
Hele nieuwe markt die een goede impuls geeft aan het optimaal aantal fietsen = N+1
Re: Mathieu van der Poel
Geplaatst: 04 okt 2022 13:21
door el_loco
Heb ook vooral de indruk dat dit een commercieel initiatief vanuit de fietsenfabrikanten is. Bijna iedereen heeft nu bredere banden en schijfremmen, dus is het tijd voor een nieuw soort fiets. Ach ja, geld moet rollen en als je het kan betalen waarom niet? (ik heb voorlopig nog wel genoeg aan mijn MTB en racer)
Re: Mathieu van der Poel
Geplaatst: 04 okt 2022 14:07
door rikkert
daniel1975 schreef: ↑04 okt 2022 13:03
Lcsmet schreef: ↑04 okt 2022 12:23
rikkert schreef: ↑04 okt 2022 11:50
.............maar als wedstrijdvorm voegt het niks toe imho, en is dus ook geen WK-waardig.
Voor de UCI een volledig nieuwe inkomstenbron.
Vergeet de wielerfabrikanten niet!!!
Hele nieuwe markt die een goede impuls geeft aan het optimaal aantal fietsen = N+1
Je kunt nooit genoeg fietsen hebben, en gravel voegt als fiets ook wel wat toe. Met de tochten, routes ed kopen mensen die fietsen vast wel. Maar of een WK daar iets aan toevoegt?
Qua schouwspel: een soort wegkoers op een lager tempo omdat ze op bredere banden en een slechte ondergrond rijden. Lijkt me best wel saai...maar goed, we gaan het zien.
Re: Mathieu van der Poel
Geplaatst: 04 okt 2022 14:23
door scottpch
De echte gravelartiesten maken het onderscheid in de bochten met gravel, wie durft het snelst door de bocht op onverhard!
Stuurmanskunst en lef dus gevraagd bij het gravelen, ik vind het wel een leuke aanvulling.
Niet als bij een wegwedstrijd wachten tot op het laatste moment in een grote groep en dan de laatste km's pas echt koers.
Nee doorlopend koers en veranderd wedstrijdbeeld door onverhard, lekke banden, valpartijtjes en zeker in Veneto de hoogteverschillen!
Dat het gravelen weer nieuwe mogelijkheden voor de fietsbranche opent om de verkopen weer op te poetsen, prima toch.
Degenen die het kan betalen neemt ook een gravelfiets erbij...
Beter mee verlegen dan om verlegen!
Re: Mathieu van der Poel
Geplaatst: 04 okt 2022 14:54
door bartdr
Ik zie toch weinig gelijkwaardige tegenstanders voor een VDP op het WK gravel.
Over die fietsen: jullie vergeten allemaal dat je minstens 2 gravelfietsen moet hebben om alle mogelijke parcoursen af te dekken. 1 snel(ler) model met banden tot pakweg 40-42mm en dan nog eentje voor de technische parcoursen waar vering en 50mm banden een must zijn. Eventueel nog een 3e fiets grenzend aan racegeometrie, 32-36mm bandjes voor de bijna-asfaltweg-gravelpaden, is ook nog niet al té overdreven natuurlijk.
Re: Mathieu van der Poel
Geplaatst: 04 okt 2022 14:58
door rikkert
bartdr schreef: ↑04 okt 2022 14:54
Ik zie toch weinig gelijkwaardige tegenstanders voor een VDP op het WK gravel.
Over die fietsen: jullie vergeten allemaal dat je minstens 2 gravelfietsen moet hebben om alle mogelijke parcoursen af te dekken. 1 snel(ler) model met banden tot pakweg 40-42mm en dan nog eentje voor de technische parcoursen waar vering en 50mm banden een must zijn. Eventueel nog een 3e fiets grenzend aan racegeometrie, 32-36mm bandjes voor de bijna-asfaltweg-gravelpaden, is ook nog niet al té overdreven natuurlijk.
Aha, n+1 geldt niet voor fietsen, maar per categorie fiets dus:
het juiste aantal ATB's: n+1
het juiste aantal racefietsen: n+1
het juiste aantal tijdritfietsen: n+1
het juiste aantal gravelbikes: n+1
het juiste aantal cyclocrossers: n+1
Dat biedt perspectieven
Maar goed, waar hadden we het over? Mathieu van der Poel geloof ik.
Re: Mathieu van der Poel
Geplaatst: 04 okt 2022 15:41
door scottpch
rikkert, je mag de gravelfietsen en cyclocrossers wel bij elkaar voegen, die schelen mekaar niet veel...
Re: Mathieu van der Poel
Geplaatst: 04 okt 2022 15:43
door bve
Door de lagere snelheid is er iets minder aerodynamisch nadeel voor een eenzame aanvaller.
Re: Mathieu van der Poel
Geplaatst: 04 okt 2022 16:13
door rikkert
scottpch schreef: ↑04 okt 2022 15:41
rikkert, je mag de gravelfietsen en cyclocrossers wel bij elkaar voegen, die schelen mekaar niet veel...
Nah, ik heb geen gravelfiets maar heule ouwe ridley crossbow, met canti's. Als ik daarmee rem, zou ik willen dat ik zo'n hippe kekke gravelbike met schijfremmen had...
En een gravelbike schouderen met zo'n hippe frame-tas en een zwikkie bidons ertussen, is ook niet je van het.
Dus ik zeg: aparte categorie. Heeft mijn vrouw je gebeld ofzo