Fons bikes
Zonder de ins and outs te weten, een gokje.
Net als alle fietsen-in-elkaar-schroevers heeft Fons en Part genoeg frames liggen maar missen er telkens onderdelen om een fiets af te bouwen, uit te leveren en het geld te innen.
Liquiditeit komt onder druk te staan waardoor minder onderdelen in een keer ingekocht kunnen worden = duurder per stuk = minder marge = nog minder liquide middelen.= kleine orders sluiten achter aan de rij qua levertijd = nog trager fietsen afbouwen en leveren = nog minder cashflow enz enz
Door in een keer 150.000 aan orders uit te zetten hopen ze wellicht wat eerder aan de beurt te komen qua leveringen en zakken de prijzen wat. Dan krijg je als bedrijf weer even een slinger.
Uit het document: "Daarom zijn we begonnen om een deel van onze producten weer in Nederland te gaan produceren"
Het is algemeen bekend dat op dit moment Shimano een van de grootste bottleneck is, waardoor nieuwe fietsen niet uitgeleverd kunnen worden. Wat gaat Fons en co doen dan? Shifters en derailleurs in Nederland produceren?
Wellicht krijg je als geïnteresseerde wat meer informatie die er toedoet over de plannen en hoe het bedrijf er voor staat. Maar obv het document op de site en als je echt het fietsen een warme hart toedraagt (en dus weet hoe de markt in elkaar zit momenteel), ga je hier je vingers niet aan branden.
Net als alle fietsen-in-elkaar-schroevers heeft Fons en Part genoeg frames liggen maar missen er telkens onderdelen om een fiets af te bouwen, uit te leveren en het geld te innen.
Liquiditeit komt onder druk te staan waardoor minder onderdelen in een keer ingekocht kunnen worden = duurder per stuk = minder marge = nog minder liquide middelen.= kleine orders sluiten achter aan de rij qua levertijd = nog trager fietsen afbouwen en leveren = nog minder cashflow enz enz
Door in een keer 150.000 aan orders uit te zetten hopen ze wellicht wat eerder aan de beurt te komen qua leveringen en zakken de prijzen wat. Dan krijg je als bedrijf weer even een slinger.
Uit het document: "Daarom zijn we begonnen om een deel van onze producten weer in Nederland te gaan produceren"
Het is algemeen bekend dat op dit moment Shimano een van de grootste bottleneck is, waardoor nieuwe fietsen niet uitgeleverd kunnen worden. Wat gaat Fons en co doen dan? Shifters en derailleurs in Nederland produceren?
Wellicht krijg je als geïnteresseerde wat meer informatie die er toedoet over de plannen en hoe het bedrijf er voor staat. Maar obv het document op de site en als je echt het fietsen een warme hart toedraagt (en dus weet hoe de markt in elkaar zit momenteel), ga je hier je vingers niet aan branden.
Naief om te veronderstellen dat lokaal produceren van onderdelen een succesvol businessmodel wordt. Productieproblemen in ZO Azië zijn tijdelijk en concurreren tegen die lonen voor productie is niet mogelijk.
Kan alleen maar concluderen dat het een poging is om Fons weer een jaartje verder te helpen. Hoop niet dat veel mensen zo dom zijn om hier geld in te investeren. Daar ga je niets van terug zien.
Kan alleen maar concluderen dat het een poging is om Fons weer een jaartje verder te helpen. Hoop niet dat veel mensen zo dom zijn om hier geld in te investeren. Daar ga je niets van terug zien.
o'7o
Anders pakken we even Google Translate Fons -> Nederlands erbij
"Met input van een fysiotherapeut en een cardioloog een frame ontwikkelen en laten produceren"
bleek destijds dus te betekenen:
"Een frame bestellen uit een Aziatische catalogus"
Dan zou...
"Investeren in productie in Nederland"
inderdaad zomaar
"Een container Ultegra groepen bestellen om (in NL) fietsen te kunnen assembleren"
kunnen betekenen
"Met input van een fysiotherapeut en een cardioloog een frame ontwikkelen en laten produceren"
bleek destijds dus te betekenen:
"Een frame bestellen uit een Aziatische catalogus"
Dan zou...
"Investeren in productie in Nederland"
inderdaad zomaar
"Een container Ultegra groepen bestellen om (in NL) fietsen te kunnen assembleren"
kunnen betekenen

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
ALS je al van plan was om nu een fons te kopen, én ze zouden die direct kunnen leveren, én je kan het risico lopen je (€1000-€500 voucher-€250 rendement) €250 te missen, dán zou ik het doen. Maar ook mij verbaast het dat er nergens iets over AFM toezicht staat. Ik kan me zo voorstellen dat dit een achtergestelde lening betreft, waarbij je als schuldeiser bij een faillisement echt helemaal achterin de rij staat.
Ik denk dat de aannames hierboven best correct kunnen zijn, en dat dit een laatste stuiptrekking is om nog aan liquide middelen te komen.
Ook die eigenaar van ERE research reageerde zo vaag op vragen wat hij bedoelde als hij zei dat er geen in China geproduceerde middelen waren. Ik snap dat soort geheimzinnigheid niet. Als Fons echt zou investeren in productie in Nederland, van wat dan? Als dat om een nieuwe groepset zou gaan zou ik daar ook erg sceptisch over zijn, zie het verhaal met IQsquare (IQscam).
Ik denk dat de aannames hierboven best correct kunnen zijn, en dat dit een laatste stuiptrekking is om nog aan liquide middelen te komen.
Ook die eigenaar van ERE research reageerde zo vaag op vragen wat hij bedoelde als hij zei dat er geen in China geproduceerde middelen waren. Ik snap dat soort geheimzinnigheid niet. Als Fons echt zou investeren in productie in Nederland, van wat dan? Als dat om een nieuwe groepset zou gaan zou ik daar ook erg sceptisch over zijn, zie het verhaal met IQsquare (IQscam).
Die van een ander Nederlands wielenmerk kan er ook wat van. Lightbicycle velgen omdopen tot het eigen merk. Gewoon exact dezelfde velgen. Ok, ze beweren een eigen kwaliteitscontrole te hebben maar ik geloof toch niet dat ze daar een mannetje hebben rondlopen.
Kreeg mij toch een boze PB hoe ik dat toch durfde te beweren....
Man, doe niet zo moeilijk...en zeg gewoon dat je de beste velgen uit de batch neemt voor je eigen merk.
Kreeg mij toch een boze PB hoe ik dat toch durfde te beweren....
Man, doe niet zo moeilijk...en zeg gewoon dat je de beste velgen uit de batch neemt voor je eigen merk.
Ride bikes, not tanks!
Het lijkt imho nog het meest op de marktbenadering van Santos.
Frames in Azië laten maken. De rest per container inkopen en dan de fietsen hier op klantspecificatie assembleren met leuke keuzes voor de kleuren van je frame en je decals.
En daar dan een forse prijs voor vragen. Dealers staan in de rij, want als je bouwt op klantspecificatie, dan hoef je geen voorraad aan te houden
Frames in Azië laten maken. De rest per container inkopen en dan de fietsen hier op klantspecificatie assembleren met leuke keuzes voor de kleuren van je frame en je decals.
En daar dan een forse prijs voor vragen. Dealers staan in de rij, want als je bouwt op klantspecificatie, dan hoef je geen voorraad aan te houden
Maar Santos ontwerpt en ontwikkelt tenminste nog zelf frames en bepaalde onderdelen. En sowieso valt er bij de opbouw van een reisfiets iets meer te kiezen dan bij de opbouw van een racefiets.
[Disclaimer: ik ben zeker geen Santos fanboy]

Behalve de verzameling kleurenstaaltjes dan

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"