Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Join app - ervaringen met training

hond
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 19 jun 2024 14:44

Klopt, maar ook dat is makkelijk op te nemen in je trainingen door bv wekelijks (na voldoende rust) een training in te plannen met VO2max blokjes. Als je daar specifiek op wilt verbeteren.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5152
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 jun 2024 16:20

hond schreef: 19 jun 2024 14:44 Klopt, maar ook dat is makkelijk op te nemen in je trainingen door bv wekelijks (na voldoende rust) een training in te plannen met VO2max blokjes. Als je daar specifiek op wilt verbeteren.
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Je kan ook een vo2max blok inbouwen waarbij je 3 weken lang voornamelijk Vo2max doet en de rest duur (block periodization)

Zoals ik zei JOIN is vooral een meerwaarde voor mensen die vaak hetzelfde doen. Ik train nu ook met JOIN omdat ik even geen zin heb om mezelf te trainen, maar er zit totaal geen opbouw in qua blokjes etc. Het is nooit progressief. Stel je doet vandaag 5x5 Vo2max, dan kan het zo zijn dat je de volgende week 4x3 moet doen ofzo. Normaal gesproken wil je de tijd in vo2max zone steeds uitbouwen. Het is dus willekeurig veel variatie zodat het voor de gebruiker ook leuk blijft.

Maar dit is voor 95% van de fietsers nog altijd beter dan altijd wat grijs buffelen.

Voor mensen die al wat meer in de trainingsleer zitten voegt JOIN niet veel toe.

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 443
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 19 jun 2024 16:45

Hond, ik denk dat je Join te groots probeert te bekijken.

Join is geen magische app die jou ineens veel beter gaat maken dan je al was. Want zoals jij beschrijft trainde je zonder Join eigenlijk ook al behoorlijk gestructureerd en goed.
Join is imo vooral handig voor mensen die geen geld willen uitgeven aan een (dure) coach en niet meteen weten hoe ze correct moeten trainen (zoals mezelf).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13019
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 jun 2024 21:40

Exact. @hond doet het misschien uit zichzelf al heel goed.

Ik heb dat vroeger ook gehad. 20 jaar terug reed ik per week 1x mtb, 1x groepje en 1x met mijn vrouw.
Achteraf was dat al redelijk de sweetspot. Toen ik meer zelf ging rijden 10 jaar terug, werd ik helemaal niet beter.
Met join kwam ik erachter dat ik veel te hard trainde. Voor mij is het een fijne extra tool die me tegenhoud te hard te gaan

peteri200
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 20 jun 2024 10:38

Kornuit schreef: 19 jun 2024 16:20
hond schreef: 19 jun 2024 14:44 Klopt, maar ook dat is makkelijk op te nemen in je trainingen door bv wekelijks (na voldoende rust) een training in te plannen met VO2max blokjes. Als je daar specifiek op wilt verbeteren.
Er zijn meerdere wegen naar Rome. Je kan ook een vo2max blok inbouwen waarbij je 3 weken lang voornamelijk Vo2max doet en de rest duur (block periodization)

Zoals ik zei JOIN is vooral een meerwaarde voor mensen die vaak hetzelfde doen. Ik train nu ook met JOIN omdat ik even geen zin heb om mezelf te trainen, maar er zit totaal geen opbouw in qua blokjes etc. Het is nooit progressief. Stel je doet vandaag 5x5 Vo2max, dan kan het zo zijn dat je de volgende week 4x3 moet doen ofzo. Normaal gesproken wil je de tijd in vo2max zone steeds uitbouwen. Het is dus willekeurig veel variatie zodat het voor de gebruiker ook leuk blijft.

Maar dit is voor 95% van de fietsers nog altijd beter dan altijd wat grijs buffelen.

Voor mensen die al wat meer in de trainingsleer zitten voegt JOIN niet veel toe.
Ik rij veel alleen, en reed dus vroeger naar nu blijkt veel grijs, en had min of meer altijd vermoeide benen. Nu ik met join rijd heb ik voor het eerst ervaren hoe het voelt om goed te zijn en ergens met frisse benen te kunnen starten. durven rusten heb ik echt wel dankzij join geleerd. Daarnaast voegt het voor mij echt wel wat toe, anders reed ik soms maar wat doelloos rond, nu heb je altijd een training om te volgen en het toewerken naar een specifiek doel vind ik ook leuk om te doen. In het begin vond ik het lastig om een doel te bepalen omdat ik dan dacht, ja maar dan en dan en dan wil ik ook goed zijn of een tocht rijden. nu rijdt ik die tussentijdse dingen wel echt in functie van 2 a 3 echte doelen op een jaar (Marmotte, Bart brentjes challenge etc). ik ben ooit begonnen met een join score van 22 en inmiddels is deze 1 week voor de marmotte 37. ftp van 275 op 69kg 1.93m. mijn ftp is zo'n 45watt gestegen. deze stijgt nu niet meer echt verder, maar ik merk vooral in de zones daaronder dat ik alles echt veel langer kan volhouden en veel sneller herstel in een rit van een inspanning. Daarnaast hebben alle podcasts me geleerd om echt goed te eten tijdens het fietsen. Ook ik vertrok vroeger om 4u te gaan trainen met 1 peperkoekje en 2 bidonnen, omdat ik dacht dat je daar van afviel, en kon vervolgens de rest van de middag niks meer zonder dat het zwart werd voor je ogen. na echt eens bestuurd te hebben hoeveel Kh je nu echt moet eten om 60-90 gr per uur binnen te krijgen dit langzaam aan gaan toepassen. en wat een wereld ging er toen voor me open zeg. je kunt als het ware blijven fietsen zonder echt op te raken. je voelt je tijdens het rijden zoveel sterker en beter.

hond
Forum-lid
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 jun 2006 12:20

hond 20 jun 2024 22:18

peteri200 schreef: 20 jun 2024 10:38 Daarnaast hebben alle podcasts me geleerd om echt goed te eten tijdens het fietsen. Ook ik vertrok vroeger om 4u te gaan trainen met 1 peperkoekje en 2 bidonnen, omdat ik dacht dat je daar van afviel, en kon vervolgens de rest van de middag niks meer zonder dat het zwart werd voor je ogen. na echt eens bestuurd te hebben hoeveel Kh je nu echt moet eten om 60-90 gr per uur binnen te krijgen dit langzaam aan gaan toepassen. en wat een wereld ging er toen voor me open zeg. je kunt als het ware blijven fietsen zonder echt op te raken. je voelt je tijdens het rijden zoveel sterker en beter.
Ik doe dat ook 2 bidonnen en 1 of 2 koeken voor 4u, wat neem je nu dan allemaal mee voor zo'n rit? En waar laat je het?
Veel meer kan ik ook niet meenemen op de fiets. Helemaal leeg van een rustige lange duurrit herken ik wel, dat je de rest van de dag geen puf meer over hebt om nog iets te doen. Terwijl ik dat niet heb van 2 uur knallen. Te weinig voeding dus?

1094
Forum-lid
Berichten: 1843
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 20 jun 2024 22:27

Sinds ik 80gr per uur neem heb ik daar minder last van ja

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5152
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 jun 2024 23:01

@hond, geen puf meer na een duurrit kan betekenen dat je, of te hard rijdt, of te lang (dus dat je duurvermogen nog niet op punt is) of te weinig drinken en/of te weinig eten. Een duurrit rij je al snel te hard. Meestal zit ik rond de 60% van mijn FTP en dat voelt gewoon easy, maar dan wel voor 4-5u.
Drinken neem ik dan zeker wel 500ml per uur, ook als het minder warm is. Als ik 4-5u ga dan neem ik vaak 1x 750ml met sportdrank en 1x 750ml met water mee. + een banaan, gelletje, 2 sportrepen zoiets. Meestal is de gel dan voor nood. 80gr koolhydraten per uur voor een duurrit is wel wat veel van het goede.

peteri200
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 21 jun 2024 11:06

join laat je altijd duurritten doen tussen de 60 en 70%, ik houd inderdaad ook 500ml drinken per uur aan. en meer als het echt warm is. Vroeger at ik dan halverwege een snelle jelle of banaan. Nu op duurritten om het half uur afwisselend een snelle jelle, en een gel/suikerblock, in mn bidonnen rijdt ik hoofdzakelijk zonder koolhydraten, ik merk dat ik veel sneller last van mn maag krijg als ik sportdrank met koolhydraten gebruik, geen idee waarom. ik zit tijdens die duurritten dan aan ongeveer 60gr koolhydraten per uur en dat dus ieder uur opnieuw. Bij echte intensieve ritten eet ik om de 20min een gel/suikerblock of snelle jelle dan ga je richting de 80gr per uur.
Ik ben maar weer met zadeltasje gaan rijden, dan heb ik meer plek in mn achterzakken, afhankelijk van hoelang ik ga rijden, 1 zak voor mn telefoon en vaak 2 snelle jelles, middelste zak passen ook 4 a 5 snelle jelles in, in het 3de zakje kunnen makkelijk 6 gels+6 suikerbloks, dus dan heb je al behoorlijk eten mee natuurlijk.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8695
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 21 jun 2024 11:15

peteri200 schreef: 21 jun 2024 11:06 join laat je altijd duurritten doen tussen de 60 en 70%, ik houd inderdaad ook 500ml drinken per uur aan. en meer als het echt warm is. Vroeger at ik dan halverwege een snelle jelle of banaan. Nu op duurritten om het half uur afwisselend een snelle jelle, en een gel/suikerblock, in mn bidonnen rijdt ik hoofdzakelijk zonder koolhydraten, ik merk dat ik veel sneller last van mn maag krijg als ik sportdrank met koolhydraten gebruik, geen idee waarom. ik zit tijdens die duurritten dan aan ongeveer 60gr koolhydraten per uur en dat dus ieder uur opnieuw. Bij echte intensieve ritten eet ik om de 20min een gel/suikerblock of snelle jelle dan ga je richting de 80gr per uur.
Ik ben maar weer met zadeltasje gaan rijden, dan heb ik meer plek in mn achterzakken, afhankelijk van hoelang ik ga rijden, 1 zak voor mn telefoon en vaak 2 snelle jelles, middelste zak passen ook 4 a 5 snelle jelles in, in het 3de zakje kunnen makkelijk 6 gels+6 suikerbloks, dus dan heb je al behoorlijk eten mee natuurlijk.
Maltodextrine in de bidon smaakloos en kleurloos.
Clubrit van 3.5- 4 uurtjes in beide bidons 650 ml 100 gr maltodexstrine en 15 gr dorstlesser 1 snelle jelle en 1 reep en als reserve 1 gelletje.Bij elkaar 325 gram Koolhydraten.Uiteraard ga ik niet met een lege maag starten.
Je kan dus aardig wat ondervangen door de bidons te gebruiken als koolhydraten opslag en het voordeel je iedere slok is raak;)
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27764
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 jun 2024 11:16

Laten we hier geen voedingstopic van maken.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13019
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jun 2024 12:19

peteri200 schreef: 21 jun 2024 11:06 join laat je altijd duurritten doen tussen de 60 en 70%
Nou..... sommige blokken maar de meeste (blauwe) zitten bij mij tussen de 65 en 75%, ik vind dat fors, misschien ligt aan het aan mijn momenteel wat lage FTP van 280 en als je dan net tegen die bovengrens aanzit dan kan ik afhankelijk van mijn andere blokken best wel de vermoeidheid inschieten.

Ik denk niet dat een proef veel duurblokken op 70% dat lijkt me erg hoor. 60% komt veel beter in de buurt.
Maargoed dat zeg ik zonder onderbouwde kennis

Plaats reactie