Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vrouwenwielrennen 2021, 2022, 2023 en 2024

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5182
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 03 aug 2023 08:58

Bij ons op de werkvloer is de beperkte taalkennis van werknemers soms toch een probleem. Het gaat dan vooral over laaggeschoolde werkkrachten
(meestal migranten) die zeker wanneer de communicatie via de telefoon moet verlopen tot problemen leidt.
Dit heef al geleid tot een aantal fouten in productie en levering van producten en diensten. Maar vooral problematisch zijn het kennen, overbrengen en uitvoeren van veiligheidsprocedures vooral dan inzake gebruik van industriële apparatuur.
Het bestuur legt de lat voor talenkennis de laatste decennia regelmatig lager. Omdat het blijkbaar erg moeilijk is om personeel te vinden, of omdat de lonen in die functies erg laag zijn en het bestuur dat liefst zo houdt.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1493
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 03 aug 2023 09:54

Dan kan je ook wel stellen dat het verstaan en verstaanbaar maken niet meer afgevinkt wordt?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39839
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 aug 2023 10:09

Voor de interne mensen met een andere taal (veelal pools) hebben we teamleiders die hun talen heel goed spreken. Sommige Polen al >10jr bij ons, incl talencursus NL.
Werkt heel goed.
Less is bore

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 03 aug 2023 10:57

Ondanks dat het ver buiten het topic is wel iets waar ik dagelijks mee te maken heb en me zorgen baart. Bij mij op het werk worden de eisen aan nieuwe medewerkers, voor op de werkvloer, al enkele jaren steeds verder naar beneden bijgesteld. Een van de eisen die is vervallen is het Nederlands kunnen spreken en lezen. Is nu Nederlands of Engels. Dit geeft meer vrijheid in het aannemen van mensen en inderdaad we konden meer mensen aannemen. Instructies, veiligheidsfilm, scanner enz enz enz allemaal tweetalig uitgevoerd en we dachten er helemaal klaar voor te zijn. Wat bleek de mensen die we in dienst hebben (we hebben heel veel 45 plussers op de werkvloer) spreken helemaal geen Engels en er is een heel groot probleem onstaaan in de communicatie tussen de nieuwe en de oude mederwerkers vanwege deze taalproblemen. Erg lastig om Nederlandstalige mensen die al jaren in dienst zijn op een cursus Engels te sturen, om te kunnen communiceren met de nieuwe colleg's, blijkt. Probleem is nog niet opgelost, maar gelukkig is er bij teamleiders een grote bereidheid om wel Engels te leren. Ander probleem dat is ontstaan, is dat de nieuwe collega's die best een gesprekje in het Engels kunnen voeren bij aanname, toch niet echt Engels blijkken te kunnen lezen en spreken en zeker bij instructies en dergelijke heel veel kennis van het Engels te kort komen.
Verder snap ik het probleem van personeel vinden wel, maar vind ik het zelf wel echt irritant dat ik in de horeca meer en meer te maken krijg met bediening die geen Nederlands spreekt of verstaat. Zal wel aan mij liggen maar ik vind het toch echt vervelend als ik in het Engels moet uitleggen dat ik geen tomaat op mijn hamburger wil. (aan iemand die Engels ook alleen van TV heeft geleerd en niet echt Engelstalig is)Maar ben bang dat ik maar aan moet wennen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16449
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 aug 2023 11:24

ophetkantje schreef: 03 aug 2023 10:57 ...... Wat bleek de mensen die we in dienst hebben (we hebben heel veel 45 plussers op de werkvloer) spreken helemaal geen Engels en er is een heel groot probleem onstaaan in de communicatie tussen de nieuwe en de oude mederwerkers vanwege deze taalproblemen. Erg lastig om Nederlandstalige mensen die al jaren in dienst zijn op een cursus Engels te sturen, om te kunnen communiceren met de nieuwe colleg's, blijkt. ...........
Nu gaan we wel heel ver off-topic.
Het "probleem" zijn de "oude" werknemers die geen Engels spreken/verstaan/schrijven.
In de praktijk doen de oudere werknemers meestal wel meer dan hun best om nieuwkomers zich welkom te laten voelen en te integreren op de werkvloer, maar door in een soort van Engels , wat ook niet de moedertaal van de nieuwkomers is, te communiceren hou je het "probleem" alleen maar in stand.

De integratie, zowel op als naast het werk, van nieuwkomers verloopt in de eerste plaats via de Nederlandse taal, niet door wij een soort Nederengels te spreken/verstaan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 03 aug 2023 11:27

Helemaal met je een Lcsmet.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8901
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 aug 2023 12:04

ophetkantje schreef: 03 aug 2023 11:27 Helemaal met je een Lcsmet.
Maar een flink deel van de Nederlanders, met de Belgen zal het niet anders zijn, doen veel te goed hun best om Engels te spreken. Echt heel veel jaar geleden kregen we kort na elkaar een Franse en een Engelse collega, op een werkplek met laten we zeggen MAVO niveau. De Engelse dame leerde in 6 maanden nog amper een paar Nederlandse woorden, de Franse dame sprak in een paar maanden nagenoeg foutloos Nederlands. Ze moest wel, niemand sprak Frans tegen haar.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5829
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 aug 2023 12:42

In alle landen van Europa zou Engels de tweede taal na de moedertaal moeten worden. In alle scholen dus ook moet het als tweede taal aangeleerd worden. Binnen X aantal jaren kan iedereen in Europa met elkaar communiceren en ook met een groot deel van de wereld. (australie, Canada, VS, veel mensen in Latijns Amerika en bvb Zuid-Afrika. Ook in India zijn er veel mensen met een goede kennis van het Engels, enz..).
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39839
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 aug 2023 12:49

Engels van de gemiddelde puber in Frankrijk is nog steeds tranentrekkend slecht merk ik ook nu weer.
Mijn dochter van 7 begrijpt al meer.
Less is bore

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4194
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 03 aug 2023 12:51

Image 03-08-2023 at 12.51.jpeg
Ik ga voor Spaans.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39839
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 aug 2023 12:54

Ik niet, want economisch gezien is engels veel belangrijker.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8901
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 03 aug 2023 13:04

daniel1975 schreef: 03 aug 2023 12:49 Engels van de gemiddelde puber in Frankrijk is nog steeds tranentrekkend slecht merk ik ook nu weer.
Mijn dochter van 7 begrijpt al meer.
Vooral omdat ze niet leren spreken en het onderwijzend personeel spreekt het ook beroerd. Jammer.
Maar als je er van uit gaat dat Frankrijk het middelpunt van de wereld is...

Plaats reactie