Ervaring met staal
Genesis is er niet in mijn maat en KVA is stuk minder duur dan XCR Max.
En dan is Blacksmith ook nog geen XCR Max (Max is duurder dan gewone XCR).
Max is oversized / geovaliseerd, gewone XCR is rond.
En dan is Blacksmith ook nog geen XCR Max (Max is duurder dan gewone XCR).
Max is oversized / geovaliseerd, gewone XCR is rond.
Laatst gewijzigd door roos69 op 28 okt 2015 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
RVS zit niet standaard in het aanbod bij Vetta en aangezien het lassen van RVS andere techniek vereist, zou het mij niks verbazen als ze het helemaal niet hebben...
** Vetta heeft wel XCR, maar ze zijn niet goedkoper...
** Vetta heeft wel XCR, maar ze zijn niet goedkoper...
Laatst gewijzigd door roos69 op 28 okt 2015 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Gosforth verkoopt reynolds 953 frames voor 900 pond. Likje verf erover en je hebt hem precies als je hem hebben wilt. Kun je hem helemaal roze maken als je dat mooi vind. Als de geometrie je bevalt natuurlijk. Ik heb geen verstand van spuitschema's en vond de headtube te lang dus ben bij een taiwanees uitgekomen.
Tommasini X-Fire Columbus XCr ook nog overwogen maar dan kom je weer boven die 3000 euro's uit.
Tommasini X-Fire Columbus XCr ook nog overwogen maar dan kom je weer boven die 3000 euro's uit.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6219
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Volgens mij gaat t in deze vooral om het soort staal - de XCR Max, van Roos69.
Met alleen het criterium "staal" kan je bijv ook bij forumlid Bart terecht voor columbus Zona of Life buizen frame, vanaf een euro of 1100. Met deels tot volledige vrijheid in buisvorm, dikte, geo, kleuren en schema's. Maargoed, ik ben wat dat betreft bevooroordeeld, met mijn eigen Wind
http://windcycleworks.nl/
Met alleen het criterium "staal" kan je bijv ook bij forumlid Bart terecht voor columbus Zona of Life buizen frame, vanaf een euro of 1100. Met deels tot volledige vrijheid in buisvorm, dikte, geo, kleuren en schema's. Maargoed, ik ben wat dat betreft bevooroordeeld, met mijn eigen Wind
http://windcycleworks.nl/
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
@kilometervreter
Echt nog nooit van Rikulau gehoord, hoe kom je daar nu terecht?
En je moet (neem ik aan) hem zelf invoeren?
@Markveenstra
Ligt inderdaad voornamelijk aan de staalsoort.
Ik denk dat in RVS, de Columbus XCR Max de duurste buizen zijn voor de fiets (en de mooiste!).
Wind maakt ook mooie frames, maar ik vind persoonlijk TIG gelast wat mooier dan fillet-brazed.
Echt nog nooit van Rikulau gehoord, hoe kom je daar nu terecht?
En je moet (neem ik aan) hem zelf invoeren?
@Markveenstra
Ligt inderdaad voornamelijk aan de staalsoort.
Ik denk dat in RVS, de Columbus XCR Max de duurste buizen zijn voor de fiets (en de mooiste!).
Wind maakt ook mooie frames, maar ik vind persoonlijk TIG gelast wat mooier dan fillet-brazed.
Blacksmith heeft geen XCR max, maar wel Reynolds 953 en dat doet daar volgens mij niet voor onder (heb zelf een Acciaio met Reynolds 953 buizen; bevalt zeer goed)roos69 schreef:Genesis is er niet in mijn maat en KVA is stuk minder duur dan XCR Max.
En dan is Blacksmith ook nog geen XCR Max (Max is duurder dan gewone XCR).
Max is oversized / geovaliseerd, gewone XCR is rond.
Ik heb destijds ook gekeken naar Reynolds 9xx RVS vs Columbus XCr RVS.
Mede na mailcontact met IF (waar ik mijn eerste RVS frame heb gekocht), gekozen voor XCR.
Hier legt Gary Smith (eigenaar IF) uit waarom zij hebben gekozen voor XCR.
http://www.velocipedesalon.com/forum/f2 ... 528-2.html
Quote van Jesse Fox (IF) uit een email aan mij:
Mede na mailcontact met IF (waar ik mijn eerste RVS frame heb gekocht), gekozen voor XCR.
Hier legt Gary Smith (eigenaar IF) uit waarom zij hebben gekozen voor XCR.
http://www.velocipedesalon.com/forum/f2 ... 528-2.html
Quote van Jesse Fox (IF) uit een email aan mij:
When we first started making the SSR back in 2006, we used Reynolds
953 tubing exclusively. Then, in 2008, we transitioned from 953 to Columbus XCr, and we now use XCr exclusively in the SSR.
The reasons are many, but most importantly, we were having trouble keeping the 953 tubing that we needed in stock. Furthermore, after our initial tests with XCr when it first became available, we liked it so much that it made the choice easy.
XCr is some of the finest bicycle tubing we've ever seen- it always arrives in pristine condition from Columbus, with very tight tolerances, very few voids and blemishes, and the best part is that it builds up into a very, very nice frame. XCr is also available in larger diameters than 953 was, and we have been taking advantage of the large diameter, thin walled tubing available in XCr to make frames that are both light and surprisingly stiff and responsive for a steel frame. For example, we use the 1.5" diameter down tube available in XCr quite a bit- this is one of the largest diameter, lightweight road frame tubes in steel that we use on any of our bikes. This results in a really solid main triangle and lends the frame a nice, robust feel.
XCr also has all of the properties that makes stainless steels attractive in bicycle frames, particularly its high strength and resistance to corrosion. You also don't need to paint an XCr frame, and the raw, polished stainless finish is really nice!
Kleine aanvulling: Voor full-custom frames zijn ook andere staalsoorten mogelijk. Bijvoorbeeld Reynolds 853 en ook rvs sluit ik niet uit ...MarkVeenstra schreef:Volgens mij gaat t in deze vooral om het soort staal - de XCR Max, van Roos69.
Met alleen het criterium "staal" kan je bijv ook bij forumlid Bart terecht voor columbus Zona of Life buizen frame, vanaf een euro of 1100. Met deels tot volledige vrijheid in buisvorm, dikte, geo, kleuren en schema's. Maargoed, ik ben wat dat betreft bevooroordeeld, met mijn eigen Wind
http://windcycleworks.nl/
Blacksmith kan ongetwijfeld aan Xcr Max buizen komen. Deze buis wordt niet op de website genoemd, maar die loopt wat achter. Ook Columbus Spirit HSS, ook een nieuwe, sterk oversized en "multishaped" buis, wordt daar niet genoemd, maar B werkt er volop mee. Zie de laatste frames op de Facebookpagina.