Ervaring met staal
Nu dus wel. Dat weet ik, omdat ik met Patrick de mogelijkheid heb besproken om deels HSS, deels Xcr buizen te gebruiken. Was geen probleem.
Ik zie overigens niet in waarom een Chesini GP de voorkeur zou verdienen; geen custom made frame, in afwerking m.i. niet beter dan Blacksmith.
Als het dan toch per se buitenlands HSS moet zijn, dan liever een Legend Fedaia, een Hampsten Maglia Rosa Superissimo, een Aurora Borealis, een Firefly Bones project of een Cycles Victoire.
Ik zie overigens niet in waarom een Chesini GP de voorkeur zou verdienen; geen custom made frame, in afwerking m.i. niet beter dan Blacksmith.
Als het dan toch per se buitenlands HSS moet zijn, dan liever een Legend Fedaia, een Hampsten Maglia Rosa Superissimo, een Aurora Borealis, een Firefly Bones project of een Cycles Victoire.
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Ik mis in dat praatje van Jesse Fox het argument dat ze liever niet met Reynolds 953 werken omdat Columbus Xcr gewoon veel makkelijker te bewerken is.
Reynolds 953 is over het algemeen ietsje lichter en veel stijver dan Xcr. Xcr is meer te vergelijken met 931 van Reynolds.
Rikulau is Taiwanees. Eerst gekeken naar Gosforth. Voor 900 pond een high end 953 frame. Echter ik vond de geometrie een beetje vreemd. Ik heb een 56 frame nodig en deze had een stuurbuis van 185mm. Met Balhoofd kom je dan snel op 225mm. Heb ik wel ruimte voor mijn buik.
Beide frames worden overigens door ORA engineering gemaakt. De Rikulau was overigens ook niet eenvoudig te bemachtigen. Uiteindelijk een distributeur in Taipei gevonden die het voor mij wilde opsturen. Bij hem kon ik ook nog onderhandelen over de prijs. Hij was zelfs goedkoper dan de offerte die ik direct bij de Rikulau kreeg.
Wel moest ik aan de deur even met de belastingdienst afrekenen. Gelukkig ziet de belastinginspecteur niet het verschil tussen CroMo, Xcr en 953.
Reynolds 953 is over het algemeen ietsje lichter en veel stijver dan Xcr. Xcr is meer te vergelijken met 931 van Reynolds.
Rikulau is Taiwanees. Eerst gekeken naar Gosforth. Voor 900 pond een high end 953 frame. Echter ik vond de geometrie een beetje vreemd. Ik heb een 56 frame nodig en deze had een stuurbuis van 185mm. Met Balhoofd kom je dan snel op 225mm. Heb ik wel ruimte voor mijn buik.
Beide frames worden overigens door ORA engineering gemaakt. De Rikulau was overigens ook niet eenvoudig te bemachtigen. Uiteindelijk een distributeur in Taipei gevonden die het voor mij wilde opsturen. Bij hem kon ik ook nog onderhandelen over de prijs. Hij was zelfs goedkoper dan de offerte die ik direct bij de Rikulau kreeg.
Wel moest ik aan de deur even met de belastingdienst afrekenen. Gelukkig ziet de belastinginspecteur niet het verschil tussen CroMo, Xcr en 953.
Stijfheid komt niet alleen uit het materiaal, ook uit de doorsnede van de buis.
Volgens mij geeft IF wel degelijk aan dat XCR makkelijker te bewerken is, maar ook dat het makkelijker is om goede lasverbindingen te maken met XCR.
Als je een stalen frame koopt, kijk je meestal niet zo naar het gewicht, dan kan je beter naar wat anders kijken als je een 'weight-weenie' bent.
953 wordt ook niet aangeraden voor grote mensen die geen lichtgewichtjes zijn, en ik ben geen lichtgewicht en 1.96m
Zo te zien is Gosworth meer sloping, dus dan heeft het weinig zin om naar de framehoogte te kijken. Dan kan je beter kijken naar lengte bovenbuis + hoogte balhoofdbuis. Daarbij kan je ook een integrated headset gebruiken dat scheel weer.
Volgens mij geeft IF wel degelijk aan dat XCR makkelijker te bewerken is, maar ook dat het makkelijker is om goede lasverbindingen te maken met XCR.
Als je een stalen frame koopt, kijk je meestal niet zo naar het gewicht, dan kan je beter naar wat anders kijken als je een 'weight-weenie' bent.
953 wordt ook niet aangeraden voor grote mensen die geen lichtgewichtjes zijn, en ik ben geen lichtgewicht en 1.96m
Zo te zien is Gosworth meer sloping, dus dan heeft het weinig zin om naar de framehoogte te kijken. Dan kan je beter kijken naar lengte bovenbuis + hoogte balhoofdbuis. Daarbij kan je ook een integrated headset gebruiken dat scheel weer.
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 31 mei 2013 14:10
Ik heb de afgelopen 3 jaar 30 stalen fietsen gekocht, opgeknapt, bereden en weer doorverkocht en nu is het tijd voor een maatfiets.
Na echt 15 offertes te hebben opgevraagd ga ik in november waarschijnlijk een Xcr frame bestellen bij http://www.ciclibarco.it/?portfolio=prova-provao. Zij zijn volgens de geruchten de sub contractror van http://www.cinelli.it/site/index.php?pa ... =9&lang=eni en http://www.passoni.it/mirror.php?n=7. Kijk maar eens naar de overeenkomsten. Had ook een tijd gedacht over Pelizzolli, Jaegher en Masi. Qua prijs en ervaring is Pelizzoli echt heel goed, maar als je de recensies ziet op hun Facebook pagina ziet het afgelopen jaar mbt levering dan pas ik daarvoor. Jaegher lijkt mij ook top, maar is alleen ruim 500 duurder en dan heb je ook een Festka. Daarbij zie ik ook wat rare berichten t.a.v. hun verf kwaliteit en after service.
De afwerking en ervaring van Barco doen mij toch overwegen om daarvoor te kiezen. Nu alleen nog een lastige keuze t.a.v. van de afwerking...
Mijn argumenten om voor stainless te kiezen zijn, duurzaamheid, licht en mijn voorliefde voor (modern en oud) staal.
Ik wilde eigenlijk een gelugd xcr frame. Maar ik vind eigenlijk een tig frame met een oversized 44mm headtube ook wel tof.
Heb een 2014 super record groep met boras die nu nog op m'n colnago master zitten. Fietsmaat zei eigenlijk dat het geen porem is op 'n gelugd frame. Kan weer wel op een tig frame.
En stel als ik dan kies voor tig, moet ie dan gepolijst, gebrushed, of in een enkele kleur met een gepolijste achterbug?
Overigens maakt Jan Kole van Colossi ook mooie Xcr frames.
Na echt 15 offertes te hebben opgevraagd ga ik in november waarschijnlijk een Xcr frame bestellen bij http://www.ciclibarco.it/?portfolio=prova-provao. Zij zijn volgens de geruchten de sub contractror van http://www.cinelli.it/site/index.php?pa ... =9&lang=eni en http://www.passoni.it/mirror.php?n=7. Kijk maar eens naar de overeenkomsten. Had ook een tijd gedacht over Pelizzolli, Jaegher en Masi. Qua prijs en ervaring is Pelizzoli echt heel goed, maar als je de recensies ziet op hun Facebook pagina ziet het afgelopen jaar mbt levering dan pas ik daarvoor. Jaegher lijkt mij ook top, maar is alleen ruim 500 duurder en dan heb je ook een Festka. Daarbij zie ik ook wat rare berichten t.a.v. hun verf kwaliteit en after service.
De afwerking en ervaring van Barco doen mij toch overwegen om daarvoor te kiezen. Nu alleen nog een lastige keuze t.a.v. van de afwerking...
Mijn argumenten om voor stainless te kiezen zijn, duurzaamheid, licht en mijn voorliefde voor (modern en oud) staal.
Ik wilde eigenlijk een gelugd xcr frame. Maar ik vind eigenlijk een tig frame met een oversized 44mm headtube ook wel tof.
Heb een 2014 super record groep met boras die nu nog op m'n colnago master zitten. Fietsmaat zei eigenlijk dat het geen porem is op 'n gelugd frame. Kan weer wel op een tig frame.
En stel als ik dan kies voor tig, moet ie dan gepolijst, gebrushed, of in een enkele kleur met een gepolijste achterbug?
Overigens maakt Jan Kole van Colossi ook mooie Xcr frames.
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Maar ja, dan heb je zo'n mooi frame zit er weer zo'n laffe carbonvork in....woutervanwijk schreef: Na echt 15 offertes te hebben opgevraagd ga ik in november waarschijnlijk een Xcr frame bestellen bij http://www.ciclibarco.it/?portfolio=prova-provao...
Deze vind ik van hunnie dan ook veel mooier: http://www.ciclibarco.it/?portfolio=lugs#
Overigens, als je voor oversized ga, waarom dan niet met Bart in zee? http://windcycleworks.nl/ Die gast maakt zukke mooie spullen, daar word zelfs ik zenuwachtig van
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Juwelen zijn het maar dan allezins betaalbaarTumTumTum schreef:Dat zijn geen fietsen meer, dat zijn juwelen.
Zelf koop ik staal in het wat "gewonere" segment. Maar dat iemand een staal frame van 3-4k koopt snap ik nog wel. Veel gekker vind ik dat ik 10tallen plastic frames van dat bedrag hier langs zie komen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
raceframe + stalen vork €1300,-TumTumTum schreef:...Dat zijn geen fietsen meer, dat zijn juwelen.
Als ik ooit de loterij win dan.....
Ik snap niet hoe hij 't ervoor kan doen
En daar wordt ik dan weer zenuwachtig van …theodorocampagnolo schreef: ... Die gast maakt zukke mooie spullen, daar word zelfs ik zenuwachtig van
Prima, ik heb je vast op de lijst gezet.TumTumTum schreef:Dat zijn geen fietsen meer, dat zijn juwelen.
Als ik ooit de loterij win dan mag Bart een fietsenpark voor me smeden. (race/mtb/crosser...desnoods nog een 14 karaats boodschappenfiets)
Nu nog wel ...theodorocampagnolo schreef: ... Juwelen zijn het maar dan allezins betaalbaar