Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 15 jul 2012 13:05

De reden waarom GPSies voor mij onbruikbaar is is dat hij niet snapt dat je een fietsroute wilt tekenen. Het is of voor de auto (grote wegen) of voor wandelen (onverharde wegen). Ze hebben inmiddels wel de functionaliteit verbeterd zie je ik dat je bij het corrigeren van je route teruggaat naar het punt van je laatste muisklik en niet alle 5000 tussenliggende waypoints hoeft te verwijderen.

wijnse
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:36
Locatie: Gent

wijnse 15 jul 2012 13:28

@lvgh: dat heb je mis voor hoor, via OSM in GPSies kan je wel fietsroute uittekenen, je kan zelfs een hikebike kaart kiezen! via Googlemaps is het inderdaad niet zo duidelijk tekenen.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 15 jul 2012 13:32

Het gaat niet om de kaart maar om de opties voor het tekenen. Je kunt bij de autoroutering opties niet aangeven dat je een fietser bent. Er staat "volg wegen (autoroutering)" en "walking", andere opties zie ik niet..? In beide gevallen krijg ik de eerste de beste klikken die ik doe al routes waar ik niks mee kan dus dan moet ik alsnog op elke straathoek klikken om een route te maken wat bij BRT niet hoeft.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jul 2012 15:22

Handig van BRT vind ik dat één stap terug betekent dat je teruggaat naar de laatste klik die je gezet hebt. Bij GPsies ga je naar het vorige waypoint dacht ik. Afijn, met beide kan ik prima leven, ik gebruik ze beide.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 15 jul 2012 15:28

havana schreef:Handig van BRT vind ik dat één stap terug betekent dat je teruggaat naar de laatste klik die je gezet hebt. Bij GPsies ga je naar het vorige waypoint dacht ik. Afijn, met beide kan ik prima leven, ik gebruik ze beide.
Nee dat is dus niet meer zo, ook bij GPSies ga je nu terug naar de vorige klik.

Qua autoroutering is ridewithgps.com trouwens wel een goed alternatief voor bikeroutetoaster. Is een mooie site, ga ik nog een paar keer uitproberen. Ik zie alleen geen mogelijkheden om routes snel te wijzigen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jul 2012 15:32

Ah ok, weer wat geleerd.

BRT werkt gewoon uitstekend. Het zit zeer simpel in elkaar en het werkt vrijwel altijd. Niet teveel opties > less=more. Enige nadeel is dat de OSM-kaart soms traag laadt en dan krijg je een soms time-out. Maar de laatste tijd komt dat niet zo vaak meer voor. Als je de hoogtedata uitzet krijg je eigenlijk nooit een time-out. Voor vlakke ritjes heeft dat toch geen nut.

Als ik ritten wil aanpassen wil ik vaak meer dan één aanpassing en dan is natekenen IMHO altijd sneller dan gaan zitten slepen met waypoints. Zeker met twee browservensters naast elkaar is dat zo gepiept.

Voor mijn vakantie komende week heb ik een oude laptop met Mapsource klaarliggen. In combinatie met WinGDB3 werkt dat redelijk. Ik blijf het een (klein) drama vinden. De leesbaarheid van de kaarten is in Mapsource al tamelijk dramatisch. Je kunt maar op basis van één kaart tekenen, waardoor je nooit een second opinion kunt halen. In Mapsource kun je niet als TCX opslaan, nog zoiets doms. Daar heb je WinGDB3 voor nodig. Ik vind het maar behelpen, ik hoop dan ook dat ze WiFi hebben op de camping :D

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 18 jul 2012 16:15

Sinds kort ben ik ook in het bezit van een Garmin Edge 800 en wat een verbetering t.o.v. van de 705 echter een nadeeltje bij de 705 kun je tijdens het fietsen van een koers 4 gegevensvelden tijdens het navigatiescherm instellen, bij de 800 kom ik niet verder dan 2 gegevensvelden.
Weet iemand of je bij de 800 ook 4 velden in kunt stellen en zo ja hoe en waar?
Bij voorbaat dank.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 18 jul 2012 16:21

peterj schreef:Sinds kort ben ik ook in het bezit van een Garmin Edge 800 en wat een verbetering t.o.v. van de 705 echter een nadeeltje bij de 705 kun je tijdens het fietsen van een koers 4 gegevensvelden tijdens het navigatiescherm instellen, bij de 800 kom ik niet verder dan 2 gegevensvelden.
Weet iemand of je bij de 800 ook 4 velden in kunt stellen en zo ja hoe en waar?
Bij voorbaat dank.
Ik kan het ook niet vinden, het veld aantal hoogte meters tot volgende punt mis ik ook nog steeds. Er zit wel heel veel andere functionaliteit, met name in combinatie met power meter, in waardoor de 800 toch veel beter is als de 705.
Afbeelding

Gebruikersavatar
RRon
Forum-lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 12 okt 2011 20:06

Gebruikersavatar RRon 19 jul 2012 08:16

peterj schreef:Sinds kort ben ik ook in het bezit van een Garmin Edge 800 en wat een verbetering t.o.v. van de 705 echter een nadeeltje bij de 705 kun je tijdens het fietsen van een koers 4 gegevensvelden tijdens het navigatiescherm instellen, bij de 800 kom ik niet verder dan 2 gegevensvelden.
Weet iemand of je bij de 800 ook 4 velden in kunt stellen en zo ja hoe en waar?
Bij voorbaat dank.
BLZ 31 ;)

:-)
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 08 mar 2012 23:23

:-) 19 jul 2012 10:14

RRon schreef: BLZ 31 ;)
In de kaartweergave kun je alleen kiezen tussen 2 velden of geen.
Op de aparte timerpagina's kun je per pagina tot 10 velden instellen.
En ja, dit staat niet in de gebruikershandleiding op pagina 31. :lol:

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 19 jul 2012 18:29

Ik zoek hulp voor het tekenen van wat langere routes, zeg meer dan 150km in gpsies. Het probleem is er vooral als je geen ronde rijdt maar een lijn van a naar b.
Ik heb problemen met het overzicht houden. Als ik te weinig inzoom zie ik niet duidelijk of je er wel kan fietsen, bij verder inzoomen is het lastig om te zien of je wel de meest "logische" route tekent.
Hoe doen jullie dat?
Allard

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 20 jul 2012 08:34

beren040 schreef:Ik zoek hulp voor het tekenen van wat langere routes, zeg meer dan 150km in gpsies. Het probleem is er vooral als je geen ronde rijdt maar een lijn van a naar b.
Ik heb problemen met het overzicht houden. Als ik te weinig inzoom zie ik niet duidelijk of je er wel kan fietsen, bij verder inzoomen is het lastig om te zien of je wel de meest "logische" route tekent.
Hoe doen jullie dat?
De diverse mogelijkheden die er geboden worden gebruiken . Kaart : Google / Bing / Yahoo / OpenStreetMap Satelliet : Google/ Bing OSM/ Hike Bike Dit alles vind je onder het V rechts boven bij de kaart .

Bij de een lijkt een weggetje verhard , maar bij een ander lijkt dat weer niet . Verschilt het van elkaar , dan kun je er van uit gaan dat je hem moet mijden .

Mocht het toch niet verhard zijn , dan gebruik ik mijn kaart op de Edge wel om toch een alternatieve weg te vinden om dat stukje te omzeilen .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gesloten