Het grote schijfremmentopic
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6217
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=tpI2S3GQ-gA[/youtube]
Dit kan met schijfremmen wel, maar met velgremmen niet
Dit kan met schijfremmen wel, maar met velgremmen niet
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13694
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat een onzin dat remmen in de bocht niet kan. Ik wilde nog zeggen kijk naar de moto GP........
Mooi filmpje Mark
Op die manier is de fiets veel stabieler en kan je vaak nog harder door de bocht.
Dus een aantal willen hier stellen dat je de hele 180 graden van een haarspeldbocht zonder rem rijd, dan valt er nog veel tijd te winnen in een afdaling voor diegene
Daarnaast aan heel veel haarspeldbochten gaat een flauwe bocht vooraf, waar remmen jullie dan???
Ervoor is dan het enige antwoord, dat kan niet want dan rijd je alweer te hard voor een haarspeld.
Dus iedereen die een beetje afdaling heeft gereden remt in een bocht.
Remmen betekent vaak juist controle, mooi met je achterrem zodat de fiets beter de bocht in gaat en meer grip heeft op het voorwiel.
Mooi filmpje Mark
Op die manier is de fiets veel stabieler en kan je vaak nog harder door de bocht.
Dus een aantal willen hier stellen dat je de hele 180 graden van een haarspeldbocht zonder rem rijd, dan valt er nog veel tijd te winnen in een afdaling voor diegene
Daarnaast aan heel veel haarspeldbochten gaat een flauwe bocht vooraf, waar remmen jullie dan???
Ervoor is dan het enige antwoord, dat kan niet want dan rijd je alweer te hard voor een haarspeld.
Dus iedereen die een beetje afdaling heeft gereden remt in een bocht.
Remmen betekent vaak juist controle, mooi met je achterrem zodat de fiets beter de bocht in gaat en meer grip heeft op het voorwiel.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zojuist rijdt Viviani lek in Dubai, met schijfremmen. Achterwiel wisselen, gaat toch niet zo snel. Vervolgens al een gat van 1,5 minuut om dicht te rijden, terwijl de auto vooraan reed.
Scheelt dan wel dat ze daar met Q7's rond rijden, geeft toch meer aerodynamisch voordeel dan een Octavia.
Scheelt dan wel dat ze daar met Q7's rond rijden, geeft toch meer aerodynamisch voordeel dan een Octavia.
Sowieso zijn schijfremmen natuurlijk een fijne oplossing voor de grote groep fietsers die niet 'op het randje' fietst en dat randje ook zeker niet durft op te zoeken. Dan geven de moderne schijfremmen opeens heel veel controle en vertrouwen en hoeven ze niet al slepend met de velgrem naar beneden.
Zie je dat achterwieltje in het eerste deel???MarkVeenstra schreef: ↑05 feb 2018 15:06 [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=tpI2S3GQ-gA[/youtube]
Dit kan met schijfremmen wel, maar met velgremmen niet
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6217
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Huh, daarnet was het argument nog dat je met schijfremmen juist beter op de limiet (van je grip) kunt remmen. En nu is het voordeel juist voor als je niet die limiet op wilt zoeken? Als je toch niet de limiet op zoekt, heb je toch eerder de situatie dat velgremmen nog prima voldoen?wouterf schreef: ↑07 feb 2018 12:25 Sowieso zijn schijfremmen natuurlijk een fijne oplossing voor de grote groep fietsers die niet 'op het randje' fietst en dat randje ook zeker niet durft op te zoeken. Dan geven de moderne schijfremmen opeens heel veel controle en vertrouwen en hoeven ze niet al slepend met de velgrem naar beneden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6217
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Zekers, gaat goed op de limietdeoudegek schreef: ↑07 feb 2018 12:30Zie je dat achterwieltje in het eerste deel???MarkVeenstra schreef: ↑05 feb 2018 15:06 [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=tpI2S3GQ-gA[/youtube]
Dit kan met schijfremmen wel, maar met velgremmen niet
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Er is een verschil tussen de limiet van de grip van de band op de ondergrond, en de limiet die de fietser aandurft . Hoeveel fietsers weten die eerste fysieke limiet herhaaldelijk te vinden en hoeveel fietsers worden mentaal geremd door de snelheid en de risico's? Die laatste groep zal groter zijn en dan geven schijfremmen toch een heel zeker gevoel: Dat je altijd harder kan remmen als het nodig is, dat onverwachte situaties en situaties buiten je comfortzone best te handlen zijn.MarkVeenstra schreef: ↑07 feb 2018 12:30Huh, daarnet was het argument nog dat je met schijfremmen juist beter op de limiet (van je grip) kunt remmen. En nu is het voordeel juist voor als je niet die limiet op wilt zoeken? Als je toch niet de limiet op zoekt, heb je toch eerder de situatie dat velgremmen nog prima voldoen?wouterf schreef: ↑07 feb 2018 12:25 Sowieso zijn schijfremmen natuurlijk een fijne oplossing voor de grote groep fietsers die niet 'op het randje' fietst en dat randje ook zeker niet durft op te zoeken. Dan geven de moderne schijfremmen opeens heel veel controle en vertrouwen en hoeven ze niet al slepend met de velgrem naar beneden.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6217
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik zou datzelfde argument juist aanvoeren waarom je aan velgremmen meer dan genoeg hebt. Omdat die groep al geremd wordt door mentale lef en durf.. heb je die extra remkracht niet nodig. Dat is puur technisch bepaald dan.
Kijk als iets (remmen, frame, wielen) je een zekerder gevoel geven, dan is/kan dat al voldoende argument zijn om daarvoor te kiezen natuurlijk. Maar dat is dan een persoonlijk argument, en geen objectief argument meer.
Kijk als iets (remmen, frame, wielen) je een zekerder gevoel geven, dan is/kan dat al voldoende argument zijn om daarvoor te kiezen natuurlijk. Maar dat is dan een persoonlijk argument, en geen objectief argument meer.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik weet niet of dat per se een voordeel is. Ik moest bijvoorbeeld heel erg wennen aan mijn dual-pivot achterrem (velgrem uiteraard) nadat ik een single pivot (= minder remkracht) gewend was. Bij een beetje agressieve afdaling voelde ik, zeker in het begin, mijn achterwiel regelmatig wegglijden bij remmen. Mijn conclusie is dan dat zelfs velgremmen al over een surplus aan remkracht beschikken, en dat meer niet altijd beter is.Dat je altijd harder kan remmen als het nodig is, dat onverwachte situaties en situaties buiten je comfortzone best te handlen zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13694
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat gevoel zal per persoon verschillen. Ik heb ook mensen gehoord die 10 uur aan double tap shifters moesten wennen ik zelf 100m.
Dat is hetzelfde met overstappen van racer naar MTB kost me maximaal 1 bocht wennen, Voor de ander zal dat langer kunnen duren, das niet goed of slecht maar wel iets waar je rekening mee kan houden.
Schijven geven wel een veel consistenter gevoel, dat is veel belangrijker dan remkracht. Een velgrem in de regen en droog is een veel groter verschil dan een schijf in nat en droog,
@53x11 Als je even aan je dual pivot moest wennen, vraag ik me af hoe goed deze te doseren is. Dat zou toch niet zo,n probleem moeten zijn denk ik. Jij hebt volgens mij ook een MTB, dan heb je toch ook een behoorlijk verschil? Heb je daar dan ook veel last van?
Dat is hetzelfde met overstappen van racer naar MTB kost me maximaal 1 bocht wennen, Voor de ander zal dat langer kunnen duren, das niet goed of slecht maar wel iets waar je rekening mee kan houden.
Schijven geven wel een veel consistenter gevoel, dat is veel belangrijker dan remkracht. Een velgrem in de regen en droog is een veel groter verschil dan een schijf in nat en droog,
@53x11 Als je even aan je dual pivot moest wennen, vraag ik me af hoe goed deze te doseren is. Dat zou toch niet zo,n probleem moeten zijn denk ik. Jij hebt volgens mij ook een MTB, dan heb je toch ook een behoorlijk verschil? Heb je daar dan ook veel last van?