Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Politiek

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13605
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 sep 2023 13:37

Dat is allemaal wel heel zwart wit.........

Omtzicht was CDA en is dat nog steeds voor een groot deel. De lijst bestaat voor een groot deel uit (ex) CDA,ers die toen al in de club omtzigt zaten en niet bij De Jonge of Hoekstra. Dus het is veel grijzer, zo moeilijk is het niet om dat te lanseren en de kans dat er heel veel weer afhaken ook niet.

90% stemt toch niet op een heel partij programma maar hooguit op een paar oneliners in de media.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3210
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 28 sep 2023 14:02

De basis ideeën zijn te lezen in het boek van Omtzigt. Bovendien ligt er een concept verkiezingsprogramma. De kandidaten mogen op hun onderwerp nog meepraten of bijsturen op het verkiezingsprogramma. Lastiger is het op punten die je niet vooraf ziet aankomen, of de bekende medisch ethisch onderwerpen. Hoe sta je daar onderling in? Maar de punten die je vooraf niet ziet aankomen, heb je gewoonlijk ook een fractie overleg over. Dat is bij bestaande partijen niet anders. Dan kan het ook nog uitmaken of je mee regeert of oppositie bent.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16804
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 28 sep 2023 15:05

Klein_Verzet schreef: 28 sep 2023 13:21 Eerst de poppetjes dan de ideeën? Hoeveel gaan er straks afhaken van de lijst, die het niet eens kunnen worden met de richting van de partij, of slikken ze e.e.a. zolang mogelijk om hommeles te voorkomen?

Arbeidsrechten? Ik moet even denken aan het Kinderwetje van Van Houten, of hadden de Vakbonden dat ook maar moeten regelen?
Wat meer eigen inbreng scheelt wellicht afhakers.

En een recht dat voor de helft van het volk niet uitvoerbaar is, is nutteloos. Dat moet gewoon in de CAO.

Het arbeidsrecht is voor nuttiger zaken.
Campagnolo Ultra Dork

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 30 sep 2023 12:50

In de nieuwe wet moest "een werkgever een verzoek tot thuiswerken met ‘redelijkheid en billijkheid’ behandelen."

Na de Corona-ellende bleek dat een kwart van de thuiswerkers verplicht werd om weer naar kantoor te komen. Hoezo? Waar is die redelijkheid of billijkheid dan?
Een onderzoek van CNV wijst uit dat 63 procent van de werknemers zegt dat thuiswerken hen helpt om gezond te kunnen blijven werken, en dat 68 procent zegt dat ze thuis efficiënter en effectiever werken dan op kantoor.

Thuiswerken vermindert bovendien files en CO2-uitstoot (en ... overvolle treinen).

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1419
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 30 sep 2023 13:50

Ik heb het idee dat dat laatste wel meevalt. Mensen staan nog steeds dagelijks in de file en de treinen zijn ook super druk. Of in ieder geval ervaar ik de drukte in de trein op het traject waar ik gebruik van maak. Als iedereen naar kantoor zou gaan, dan is dat waarschijnlijk nog erger, maar thuiswerken verhelpt het probleem niet.

Ik zie overigens niet in waarom een organisatie niet kan bepalen dat elk personeelslid weer verplicht naar kantoor komt. Ik maak gebruik van de mogelijkheid om thuis te werken en ik vind het heel fijn dat het kan, maar ik vind niet dat het wettelijk vastgelegd zou worden.

Iedereen ging tot Corona toch praktisch altijd naar kantoor en is de mens nu gemeten gelukkiger dan voor 2020? Mijn vermoeden is van niet.

Er wordt volgens mij vergeleken met wat anderen hebben, en omdat anderen het mogen wil jij het ook en als jij het niet mag, dan ben je zielig en ongelukkig.

Overigens heel wat anders, maar ik vond dit wel een sterke column van Pieter Derks over investeringen in het OV of het gebrek daarvan ten opzichte van investeringen in ons wegennetwerk en de accijnzen/subsidie op brandstof.

https://youtu.be/tMBHabQev5Y?si=moinOAo5fNnXaV6w

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16804
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 30 sep 2023 19:54

"Redelijkheid en billijkheid" zijn begrippen die doorgaans door de rechter bepaald worden.
De werkgever gaat daar zijn eigen draai aangeven en de werknemer mag ervoor naar de rechter. Aangezien iedere situatie anders is zal iedere zaak uniek zijn.
Dat is dus een onuitvoerbare wet.
Campagnolo Ultra Dork

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 01 okt 2023 12:41

Ernie C. schreef: 30 sep 2023 19:54 "Redelijkheid en billijkheid" zijn begrippen die doorgaans door de rechter bepaald worden.
De werkgever gaat daar zijn eigen draai aangeven en de werknemer mag ervoor naar de rechter. Aangezien iedere situatie anders is zal iedere zaak uniek zijn.
Dat is dus een onuitvoerbare wet.
Juist omdat die begrippen in een wet zouden zijn vastgelegd, kan er een rechter aan te pas komen. Nu is het puur en alleen een kwestie van de werkgever. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat er een ontwrichtende willekeur ontstaat: manager wel thuis, overig (toetsenbord)arbeiders niet.

Verder heeft het niets met onuitvoerbaarheid te maken: elke moord is ook een unieke zaak.

Maar wat mij bovenal enorm slecht bevalt is de ommezwaai van die rechtse partijen, die in de Tweede Kamer voor stemden en in de Eerste tegen. Niet toevallig zitten daar leden die sterk gelieerd zijn aan het bedrijfsleven.

Over bedrijfsleven gesproken. Vastgoed magnaat Zadelhoff had een evenement georganiseerd om de partijkas van de VVD te spekken. Entree was minimaal €10.000, en zo werd het een feestje om Yesilgöz in de Nokia van menig werkgever te krijgen. Een van die werkgevers was eigenaar van een uitzendbureau van Oost Europeanen, die zijn zakken rijkelijk had gevuld met naar uitbuiting riekende tewerkstellingen. Het hoeft verder geen betoog dat deze perverse vorm van macht kopen indruist tegen een gezonde democratie. Opbrengst €1,2 miljoen.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3210
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 01 okt 2023 17:22

Klein_Verzet schreef: 01 okt 2023 12:41
Ernie C. schreef: 30 sep 2023 19:54 "Redelijkheid en billijkheid" zijn begrippen die doorgaans door de rechter bepaald worden.
De werkgever gaat daar zijn eigen draai aangeven en de werknemer mag ervoor naar de rechter. Aangezien iedere situatie anders is zal iedere zaak uniek zijn.
Dat is dus een onuitvoerbare wet.
Juist omdat die begrippen in een wet zouden zijn vastgelegd, kan er een rechter aan te pas komen. Nu is het puur en alleen een kwestie van de werkgever. Ik heb van dichtbij meegemaakt dat er een ontwrichtende willekeur ontstaat: manager wel thuis, overig (toetsenbord)arbeiders niet.

Verder heeft het niets met onuitvoerbaarheid te maken: elke moord is ook een unieke zaak.
Als je het werkelijk op een rechtszaak aan laat komen, zal het uiteindelijk uitdraaien op een ontslagvergoeding. Ook als je in gelijk wordt gesteld. Spiegelen aan managers is sowieso geen goed idee. Dat levert alleen maar frustraties op.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4954
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 07 okt 2023 08:41

Wat een ellende weer in Israël, houdt het daar nooit op :-(

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39840
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 07 okt 2023 08:43

Nee.
Beide partijen willen dat niet.
Less is bore

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4194
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 07 okt 2023 08:46

Nee. " mijn God is beter dan de jouwe" gaat er nooit uit.
Niet zijken maar reiden !

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5057
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 07 okt 2023 08:49

pino schreef: 07 okt 2023 08:46 Nee. " mijn God is beter dan de jouwe" gaat er nooit uit.
Fietsforum maar dan in t groot ;-)

Gesloten