Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 feb 2015 12:40

Ik dacht dat dit een bij Gianni Motta gebouwd frame is uit half jaren 70/begin 80 oa voor de profploeg die Wagtmans toen leidde. Een Shimano 600 6100 zou niet misstaan en ook niet veel kosten.

De foto's zijn niet al te best maar zo op het eerste gezicht ziet het er prima geconserveerd uit.
Campagnolo Ultra Dork

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 feb 2015 12:46

Met googlen op Wagtmans Union vond ik deze:

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
jupiler11
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 jul 2013 21:55

Gebruikersavatar jupiler11 15 feb 2015 13:20

De fiets ziet er inderdaad nog erg netjes uit hoor, geen roest, rottige plekken of wat dan ook. Kan ik me met zo'n afbouw wel vertonen op een retrotour? Lijkt me inderdaad wel een keer leuk! Mijn schoonvader heeft nog wel zo'n oud bandjeshelmpje denk ik haha
Die retrobandjes horen er wel op eigenlijk, mooi.
Fiets eens een olifant, gewoon omdat het kan, check mijn route @Strava: http://tinyurl.com/prwxvbs

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 feb 2015 13:26

Voor een retrotoer hoef je hem echt niet terug te brengen naar volledig origineel. De groep die er nu op zit is naar mijn weten oud genoeg en heeft geen geïntegreerde rem/schakelgrepen dus dat gaat prima. Ik weet niet, staat er iets in de retroregels over clipless pedalen?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 15 feb 2015 13:28

Mooie fiets hoor, ik ben toch wel een fan van die koperkleur. Wat betreft het doel, ik kan zelf niet wachten tot het 's avonds weer wat langer licht is zodat ik weer lekker kan rondkarren op mijn stalen fietsjes ... niet voor niks de afgelopen maanden mee bezig geweest. Het enige waar ze op zo'n retrokoers moeilijk over kunnen doen, is dat de remkabels onder het lint zitten. Als je er echt mee aan de slag wil, zou je de oude groep eraf kunnen halen en een periodecorrecte groep kunnen aanschaffen. En anders gewoon lekker fietsen, " steel is real", je zal alleen moeten wennen aan het feit dat sommigen je nastaren omdat je niet op een moderne fiets rondrijdt. ;)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 15 feb 2015 13:31

De groep is niet erg begerenswaardig maar het is wel degelijk spul. Helaas zien de echte retropuristen het liefste de remkabels niet onder het stuurlint en en inderdaad horen er eigenlijk andere pedalen op. Gelukkig zijn niet alle organisatoren even streng.

Na even wat googelen zie ik dat het frame is gemaakt van Columbus Tre Tubi (de 3 hoofdbuizen van Columbus) met Campagnolo padden. Er zijn in die periode mindere frames gebouwd die graag gezien worden bij retroritten, hier kun je je dus prima mee vertonen.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
jupiler11
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 10 jul 2013 21:55

Gebruikersavatar jupiler11 15 feb 2015 13:39

Het is inderdaad een Columbusframe,
Afbeelding
Een beetje oude trappers met een riempje is wel aan te komen denk ik, die verkoop de plaatselijke fietsenmaker hier nog wel denk ik. Maar of ik de hele remgroepenhandel ga aanpassen weet ik nog niet.

Als het weer wat langer licht blijft ga ik denk ik toch liever met mijn Gilbertson op pad maar een keer een rondje op de Union ga ik zeker doen.
Fiets eens een olifant, gewoon omdat het kan, check mijn route @Strava: http://tinyurl.com/prwxvbs

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 feb 2015 13:41

Ik kom binnenkort trouwens ook met een Fransoos voor retroritten. Puur toeval hoor, ik kan een Peugeot uit 1980/81 overnemen in exact dezelfde parelmoerblauwe kleur met oranje letters als het allereerste racefietsje die ik destijds van mijn ouders kreeg. Dus uit nostalgische overwegingen, en ik moet nog wel wat doen voor hij weer "origineel" is. Ik denk aan remgrepen met kabels die "door de lucht" lopen, een crosscommandeur rechts, zwartkatoenen lintje, een enkel voorblad en dikke Challenge Strade Bianche banden. Zo staat hij bij de huidige eigenaar...

Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 15 feb 2015 13:53

jupiler11 schreef:Een beetje oude trappers met een riempje is wel aan te komen denk ik, die verkoop de plaatselijke fietsenmaker hier nog wel denk ik. Maar of ik de hele remgroepenhandel ga aanpassen weet ik nog niet.
Lijkt mij inderdaad ook wat teveel van het goede. Als je een mooi setje remmen vindt horen ze feitelijk niet bij de rest van de groep terwijl het nu juist een mooi complete groep is.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 feb 2015 19:30

Kunnen we nog eens een herpresentatie van de Claude Criquelion fiets hebben, ter nagedachtenis aan hem?

Gebruikersavatar
Jorio
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:24
Locatie: Zwolle

Gebruikersavatar Jorio 20 feb 2015 23:10

Afbeelding

Net mn PE200 Peugeot frame opgehaald. Geen bijzonder of erg waardevol frame, maar met eigen invulling wel resultaat waar ik blij van wordt. Zoals eerder vermeld heb ik met dit projectje zeker niet de ambitie om een hysterisch correcte fiets af te leveren, maar een voor mijzelf leuk "geïnspireerd door" oudere fietsen exemplaar voor "dagelijks" gebruik te maken. De afmontage wordt een mix van Golden Arrow/600 ex. De komende vrije avonden/uurtjes ben ik iig weer van de straat

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 21 feb 2015 15:10

taaadaaaa!!!! De Champion mondial cross is rijdbaar. Vanmorgen het stuurlint aangebracht en een proefritje gemaakt.
Afbeelding
Uiteindelijk gekozen voor een 105 5701ss achterderailleur en een CX70 Top pull voorderailleur. Dit in combinatie met 6700 Ultegra brifters.
Afbeelding
Bottom bracket is een BBR60 /6800 geworden. Het is net of deze voor het stalen frame is ontworpen. Zo mooi sluit dit aan. Afbeelding.
Afbeelding
Je kunt hier ook zien hoe krap het binnenblad langs de achtervork gaat.

Plaats reactie