Dat zullen we binnen 20 of 30 jaar weten. Als er zijn die die tijd overleven, dan weten we het. Ik heb zo mijn twijfels of dat er veel gaan zijn.daniel1975 schreef: ↑21 mar 2025 18:59 Het kan niet zo zijn dat er sinds 2008 geen fantastische platen meer zijn gemaakt.
Muziek - Een streling voor het oor ...
Maar dat die platen iets betekenen voor jou, dat gaat niemand weerleggen. Maar dat recente muziek massaal gaat overleven over de tijden heen daar heb ik grote twijfels over.
- daniel1975
- Forum-lid HC
En er zijn zat klassiekers die nooit nummer 1 notering hebben gehaald.
Dat JIJ de huidige muziek niet klassiekerwaardig vindt zegt niets.
Denk je echt dat Hotel California een van de beste nummers ooit is? Of gewoon omdat iedereen het kent…. In principe is het geen haar beter dan All I want for Christmas; een catchy deuntje wat blijft hangen.
Denk je echt dat Hotel California een van de beste nummers ooit is? Of gewoon omdat iedereen het kent…. In principe is het geen haar beter dan All I want for Christmas; een catchy deuntje wat blijft hangen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Maar dan heb je het over persoonlijke klassiekers, die heeft iedereen. Of over zaken uit subculturen. Daar gaat het toch niet over.
Het gaat erover dat in het verleden grote groepen mensen aangesproken werden door muziek, door hun kwaliteit, en niet op individueel vlak of gebonden aan één scene of subcultuur. Dat is blijkbaar een tijdje geleden gestopt (of komt toch nog zelfden voor).
Laatst gewijzigd door lugosi op 23 mar 2025 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Een nummer-1 notering is inderdaad geen vereiste om een klassieker te worden.daniel1975 schreef: ↑22 mar 2025 19:56 En er zijn zat klassiekers die nooit nummer 1 notering hebben gehaald.
Mijn mening doet hier totaal niet ter zake.
Of iets al dan niet klassieker wordt, dat bepaalt de tijd en dat gaat vanzelf. Meer is dat niet. Dat is de mening van de massa die muziek koopt/luistert en toevoegt aan lijstjes die ons inzicht geven in wat grote groepen mensen tijdoverstijgend (generatieoverstijgend) vinden of niet.
Ik stel alleen vast dat muziek van pakweg de jaren 70 meer klassiekers kent dan bijvoorbeeld de jaren 00.
Het is niet mijn opinie, ik zeg ook niet of dat terecht is of niet, ik stel dat vast.
Zoals je welicht weet luister ik vooral klassiek en niche-muziek en heb weinig met hitmuziek, al zijn er zeker pareltjes bij.
Je mening met de vergelijking tussen Hotel California en All I Want.... mankeert toch wat aan nuance.
Er zijn best wel redenen waarom Hotel California een klassieker is, niet omdat iedereen het kent, maar omdat het eigenschappen heeft die mensen blijven aanspreken.
De melancholie van het nummer blijft mensen aanspreken. De melancholie wordt gecreeerd door niet zo gewone akkoordprogressie (het f# akkoord vlak na bm). De Frygische klank (zie bijvoorbeeld Spaanse gitaarmuziek).
Er zitten ook een aantal onverwachte toonwendingen in die je niet vindt in pop of rock muziek met traditionelere akkoordenstructuur. Je vindt online filmpjes die het geniale van de compositie veel beter uitleggen dan dat ik dat hier kan, met mijn beperkte kennis.
De melancholie wordt ook ondersteund door de lyrics die metaforisch zijn; de keerzijde van het hedonisme in Californie, of van de rock 'n' roll wereld. De gouden kooi, de keerzijde van luxe en materialisme. De tekst zelf is een makkelijk te volgen wat mysterieus verhaal; behapbaar voor een groot publiek.
De dubbele gitaarsolo aan het einde (door Felder en Walsh) is gewoonweg een van de beste die ooit gemaakt zijn (nu ja dat is ook maar gewoon mijn opinie, maar wordt blijkbaar door veel mensen gedeeld, dus zal er wel iets van aan zijn).
De vergelijking met All I want for ... is te ver gezocht om ze te maken.
Het is een typisch commercieel geinspireerd nummer met popsongstructuur met een eenvoudige en voorspelbaar akkoordenschema. Er is ook snel verlossing voorzien, wat bij Hotel California niet zo is.
Wat natuurlijk niet betekent dat je het niet graag kan horen, maar qua muzikale waarde zijn ze niet te vergelijken.
Hotel California is écht een heel vervelend nummer, maar dat terzijde. Sinds de commercie uitmaakt wat populair is en wat niet (nee, internet heeft daar echt niks aan veranderd) gaat het niet meer om muzikale waarde van het nummer. Je kunt dus niet zeggen dat klassiekers niet meer gemaakt worden, maar alleen dat de massa het niet meer te horen krijgt.
-
- Forum-lid
Goede vraag, geen eenduidig antwoord haha. Maar laten we zeggen dat Bohemian Rhapsody voor mij wat meer muzikale waarde heeft dan werk van de Vengaboys. Uiteraard is dat subjectief, zoals over smaak ook te twisten valt.
Overigens hoeft van mij niet altijd alles meetbaar te zijn, zeker niet als het kunstuitingen betreft. Die `meetbare samenleving` is wel een dingetje tegenwoordig. Alle managers willen meetbare doelen, alle voetbalanalisten meten `expected goals`, gelopen kilometers en meer van dat soort onzin. Soms is iets gewoon goed, punt. En daar mag je het dan best over oneens zijn.
Overigens hoeft van mij niet altijd alles meetbaar te zijn, zeker niet als het kunstuitingen betreft. Die `meetbare samenleving` is wel een dingetje tegenwoordig. Alle managers willen meetbare doelen, alle voetbalanalisten meten `expected goals`, gelopen kilometers en meer van dat soort onzin. Soms is iets gewoon goed, punt. En daar mag je het dan best over oneens zijn.
- daniel1975
- Forum-lid HC
@lugosi: prachtige verhandeling over HC, maar het interesseert de gemiddelde luisteraar geen bal of het een niet zo gewone akkoordenprogressie is of niet. Het is gewoon een melancholisch gitaarliedje voor vrijwel iedereen. Net als dat All I want een catchy kerstliedje is.
Dat de <90’s tijd meer klassiekers zou hebben opgeleverd is eigenlijk statistisch onmogelijk.
Dat de <90’s tijd meer klassiekers zou hebben opgeleverd is eigenlijk statistisch onmogelijk.
HC = Haute Culture . . . . ?daniel1975 schreef: ↑23 mar 2025 15:58 @lugosi: prachtige verhandeling over HC, maar het interesseert de gemiddelde luisteraar geen bal of het een niet zo gewone akkoordenprogressie is of niet. Het is gewoon een melancholisch gitaarliedje voor vrijwel iedereen. Net als dat All I want een catchy kerstliedje is.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
- daniel1975
- Forum-lid HC
Hotel Cal