Het grote schijfremmentopic
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
Ja hoe veel auw denk je dat er komt bij massa valpartij in peleton.
Als ze gewicht en gevaar en snel van wiel kunnen wisselen ben ik om.
Maar dat zal nog wel wat jaren de tijd nodig hebben
Als ze gewicht en gevaar en snel van wiel kunnen wisselen ben ik om.
Maar dat zal nog wel wat jaren de tijd nodig hebben
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4694
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Blijkbaar hebben remschijven een grote aantrekkingskracht tot vallende ledematen.
Dat komt de acceptatie en integratie daarvan niet ten goede in het peleton.
Dat komt de acceptatie en integratie daarvan niet ten goede in het peleton.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6217
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
We krijgen straks gewoon 7 verschillende "standaarden" voor beschermkapjes om de schijven .
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
@ Ridley: Je hebt het nu over de profs? Het belangrijkste argument daar is dat iedereen dezelfde remcapaciteit heeft om valpartijen te voorkomen. Verder zijn er ook steekassen met 'snelle schroefdraad'. En met schijfremmen kun je een fiets van 6,8 kg bouwen.
Mocht jij geen prof zijn: waarom dan wel dezelfde fiets?
Heb je al eens op een racefiets met schijfremmen gereden?
Mocht jij geen prof zijn: waarom dan wel dezelfde fiets?
Heb je al eens op een racefiets met schijfremmen gereden?
En nu ben ik fietsen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6217
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Mijn Wind heeft schijfremmen .. weliswaar mechanisch, mag ik dan geen mening vormen over schijfremmen op basis van technische argumenten? "Je mag alleen meedoen aan de discussie als je ervaring hebt"
De vorige posts gingen over een val met insnijden tot gevolg. Op basis daarvan was mijn post. Veiligheid, risico op insnijden, is makkelijk af te schermen. Alleen de wielerfabrikanten kennende zullen ze allemaal met hun eigen systeempje komen daarvoor, indien nodig.
Voor profs het argument van gelijke remcapaciteit is gewoon onzinnig. Dan moeten ze ook eisen dat elke fiets+bereider even zwaar is, met dezelfde gewichtsverdeling tussen voor en achterwiel, met dezelfde banden en bandendruk, en dezelfde velgen en remblokken. Dat zijn allemaal factoren die de remweg bepalen. De verschillen heden ten dage tussen de renners, met velgremmen, zijn ook nooit een argument geweest om daar mee in gelijk te trekken. Het zou dan ook een zeer slechte reden zijn om schijfremmen om die reden niet toe te laten.
Bekijk het anders, remmen (in koers of in toertocht) gaat erom dat je afremt om een bocht te nemen, dus afremmen naar een snelheid op een bepaald punt. Remtesten doen altijd zo snel mogelijk stil staan VANAF een bepaald punt. Dat is geen wedstrijdsituatie. Valpartijen ontstaan dus niet sneller door verschil in remcapaciteit (dat verschil is er nu namelijk ook al). Naar mijn mening kan je schijfremmen gewoon zo toestaan in een koers. (al blijf ik van mening dat het nut van extra remcapaciteit overschat wordt).
De vorige posts gingen over een val met insnijden tot gevolg. Op basis daarvan was mijn post. Veiligheid, risico op insnijden, is makkelijk af te schermen. Alleen de wielerfabrikanten kennende zullen ze allemaal met hun eigen systeempje komen daarvoor, indien nodig.
Voor profs het argument van gelijke remcapaciteit is gewoon onzinnig. Dan moeten ze ook eisen dat elke fiets+bereider even zwaar is, met dezelfde gewichtsverdeling tussen voor en achterwiel, met dezelfde banden en bandendruk, en dezelfde velgen en remblokken. Dat zijn allemaal factoren die de remweg bepalen. De verschillen heden ten dage tussen de renners, met velgremmen, zijn ook nooit een argument geweest om daar mee in gelijk te trekken. Het zou dan ook een zeer slechte reden zijn om schijfremmen om die reden niet toe te laten.
Bekijk het anders, remmen (in koers of in toertocht) gaat erom dat je afremt om een bocht te nemen, dus afremmen naar een snelheid op een bepaald punt. Remtesten doen altijd zo snel mogelijk stil staan VANAF een bepaald punt. Dat is geen wedstrijdsituatie. Valpartijen ontstaan dus niet sneller door verschil in remcapaciteit (dat verschil is er nu namelijk ook al). Naar mijn mening kan je schijfremmen gewoon zo toestaan in een koers. (al blijf ik van mening dat het nut van extra remcapaciteit overschat wordt).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik weet niet hoe je erbij komt dat ik jou of iemand anders een mening zou ontzeggen.
Over schijfremmen in het profpeloton: die argumenten over remkracht komen van profs, niet van mij.
Ik snap ook waarom iemand velgremmen neemt ipv schijfremmen.
Met mechanische schijfremmen heb ik toevallig minder goede ervaringen (op een testfiets): geen extra remkracht en een kromtrekkende schijf, omdat er maar 1 remblok beweegt en de andere een vaste positie had.
Over schijfremmen in het profpeloton: die argumenten over remkracht komen van profs, niet van mij.
Ik snap ook waarom iemand velgremmen neemt ipv schijfremmen.
Met mechanische schijfremmen heb ik toevallig minder goede ervaringen (op een testfiets): geen extra remkracht en een kromtrekkende schijf, omdat er maar 1 remblok beweegt en de andere een vaste positie had.
En nu ben ik fietsen.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6217
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik reageerde wat gepikeerd, sorry.
Ik heb de spyre mechanische schijfremmen, die pakken van 2 kanten de schijf. Dus dat gaat wel goed. Zijn voor mij vergelijkbaar met velgremmen (want niet het voordeel van hydraulisch, waarmee je met een vingertje en gevoel kunt dosseren). Dus in feite verplaatsing van remmen aan de velg naar remmen op een schijf.
Ik heb de spyre mechanische schijfremmen, die pakken van 2 kanten de schijf. Dus dat gaat wel goed. Zijn voor mij vergelijkbaar met velgremmen (want niet het voordeel van hydraulisch, waarmee je met een vingertje en gevoel kunt dosseren). Dus in feite verplaatsing van remmen aan de velg naar remmen op een schijf.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
Ben in het gelukkige bezit van een gravel racer specialized sequoia met schijven.
Maar zal het niet in mijn hoofd halen om hier mee bij mijn wielerclub mee in een peleton te rijden.
Gewoon het gevaar ook voor andere mensen.
Maar zal het niet in mijn hoofd halen om hier mee bij mijn wielerclub mee in een peleton te rijden.
Gewoon het gevaar ook voor andere mensen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13698
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ach ja, waarom. Je kan dagelijks honderden foto,s plaatsen van wielrenners met (schaaf)wonden. Gebroken ledematen en erger. Dan zal er ook een keer eentje tussen zitten door een schijf, pedaal, voorblad, stuur etc.
Moeten we nu ook met riemaandrijving gaan rijden met een rolof naaf scheelt vast ook wel ergens een wond.
Mijn mening, zolang er nog bidons alle kanten worden opgegooid, jasjes uitgedaan op de fiets, tasjes bij de bevoorrading in iemand wiel raken moeten we zeker niet zeuren om een schijfrem wond.
Los daarvan is het natuurlijk heel vervelend als je zo ten val komt, daar niet van.
Je zou in wedstrijdverband kappen kunnen verplichten.
Moeten we nu ook met riemaandrijving gaan rijden met een rolof naaf scheelt vast ook wel ergens een wond.
Mijn mening, zolang er nog bidons alle kanten worden opgegooid, jasjes uitgedaan op de fiets, tasjes bij de bevoorrading in iemand wiel raken moeten we zeker niet zeuren om een schijfrem wond.
Los daarvan is het natuurlijk heel vervelend als je zo ten val komt, daar niet van.
Je zou in wedstrijdverband kappen kunnen verplichten.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Vraag 1: waarom zou je schijven willen als prof? Velgrem volstaat prima en als iedereen er mee rijdt is er toch ook gewoon voor iedereen de zelfde factor?
Less is bore