Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39462
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 12 jan 2024 18:21

rob74 schreef: 12 jan 2024 17:56 Ik vraag me nog steeds af waar dat niet-met-opzet verhaal vandaan komt. Waar is dat op gebaseerd??
Geen idee, maar ik begrijp dat de Wada dat zelf heeft aangegeven.
Less is bore

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5494
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 12 jan 2024 21:09

Opwekken van eisprongen
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 12 jan 2024 21:55

fiedoo schreef: 12 jan 2024 18:18 Hoe dikwijls zijn er al geen ongewilde of zelfs giftige stoffen in onze voedselketen geraakt met de gekende voedselcrisissen tot gevolg? Hoeveel hormonale stoffen krijgen we binnen via ons vlees? Als de hoeveelheid zogezegd stimulerende middelen onbetekenend is moet de straf ook navenant zijn. Je kunt toch niet voor bewezen toediening van epo of bloeddoping dezelfde straf geven als een eventuele accidentele minimaal ingenomen stof die zo goed als geen stimulerende werking heeft? Antwoord: de Uci blijkbaar wel.
+1.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 12 jan 2024 23:47

…Een van hun doktoren heeft gezegd dat niet uit te sluiten valt dat het goedje via voeding door het lichaam opgenomen kan worden.…
En daar heb je dus precies de crux te pakken. Zoals in het bericht hierboven ook al aangegeven is.

Ja: je kunt het aangrijpen als excuus. En ja: je kunt de sjaak zijn als je toevallig net na je kerstdiner een controle krijgt
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 13 jan 2024 15:54

Als je ziet wat ze in de US in de koebeesten pompen mag het toch niet verbazen dat een coureur die even niet goed oplet gejost is.
Uno-X Mobility or bust!

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 13 jan 2024 16:49

Gejost?

Ik snap de straf wel, ook als je het niet express doet, draag je verantwoordelijkheid voor de zooi die je in je lichaam stopt/ zit. Als je dat niet zou zijn, dan wordt het te makkelijk om daar misbruik van te maken.
:winkthumb:

Mehekachtohapi
Forum-lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 17 nov 2020 11:26

Mehekachtohapi 13 jan 2024 23:23

SantaSCSI schreef: 13 jan 2024 15:54 Als je ziet wat ze in de US in de koebeesten pompen mag het toch niet verbazen dat een coureur die even niet goed oplet gejost is.
Dan heeft Lance heel erg niet goed opgelet blijkbaar.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 jan 2024 23:51

fiedoo schreef: 12 jan 2024 17:32 Voor ongewild dopinggebruik 2 jaar schorsing opleggen is echt van de pot gerukt! Dat is hetzelfde als dezelfde straf opleggen voor terroristische moord en een passionele doodslag ( of door een autoongeluk veroorzaakte doodslag ) in een opwelling. Maximum een 6 maand schorsing was al voldoende geweest als er dan toch geschorst moet worden
Met het verschil dat je in geval 2 ook een effectieve gevangenisstraf krijgt en in geval 1 je gewoon vrij kunt gaan en staan waar je wilt, behoudens dus wielerwedstrijden.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 jan 2024 09:05

Enzzo schreef: 13 jan 2024 23:51
fiedoo schreef: 12 jan 2024 17:32 Voor ongewild dopinggebruik 2 jaar schorsing opleggen is echt van de pot gerukt! Dat is hetzelfde als dezelfde straf opleggen voor terroristische moord en een passionele doodslag ( of door een autoongeluk veroorzaakte doodslag ) in een opwelling. Maximum een 6 maand schorsing was al voldoende geweest als er dan toch geschorst moet worden
Met het verschil dat je in geval 2 ook een effectieve gevangenisstraf krijgt en in geval 1 je gewoon vrij kunt gaan en staan waar je wilt, behoudens dus wielerwedstrijden.
Logischer in elk geval dan de UCI sanctioneert.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5803
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 14 jan 2024 09:09

hendrikjan schreef: 13 jan 2024 16:49 Gejost?

Ik snap de straf wel, ook als je het niet express doet, draag je verantwoordelijkheid voor de zooi die je in je lichaam stopt/ zit. Als je dat niet zou zijn, dan wordt het te makkelijk om daar misbruik van te maken.
Dus als je iemand omver rijdt met je auto moet jij kunnen bewijzen dat het niet opzettelijk was? En de Franse dopinginstantie beweert zelf dat het niet intentioneel was en toch straffen? Ik denk zelfs op die basis in beroep ( en dat is nu feitelijk ook al gebeurd) zou vrijgesproken worden en haar straf kwijtgescholden maar dat ze de centen gewoon niet heeft om in beroep te gaan
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6074
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 jan 2024 09:36

wat ik er tot nog toe van begrijp, is dat de een Frans arts van de Franse doping autoriteit heeft aangegeven dat het niet uitgesloten is dat de gevonden stof ook door gewone voeding zou kunnen zijn veroorzaakt. Niet meer dan dat. Niet uitgesloten en dan alleen heel misschien de oorzaak. De atleet maakt er een eigen verhaal van. Niet met opzet, niet intentioneel, toch de maximale straf. En meer blabla. De kans dát het door een specifiek melk product uit de regio zou komen, acht ik zelf heel erg klein. Dan zouden er toch veel meer Normandische atleten tegen de lamp moeten lopen. Ik denk dat ze gewoon gepakt heeft, die arts een onhandige uitspraak heeft gedaan en dat ze conform regelement is gestraft.

En vergelijkingen met terroristische aanslagen en passionele doodslag, dat is echt van de pot gerukt. We hebben het hier over valsspelen met een spelletje (wielrennen / veldrijden).
Live fast; die young. mijn blog

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 14 jan 2024 12:26

+1

Plaats reactie