Ervaring met staal
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 24 apr 2014 14:58
Ik bezit een Gazelle Giro (staal, carbon/aul voorvork) met Shimano Ultegra 9-speed, en een Alu Pinarello uit 2005 of 6 (carbon/alu voorvork) met Campagnolo Chorus 11-speed. Ik heb eraan gedacht een mooi, nieuw Italiaans raspaard aan te schaffen, maar om financiele / budgettaire redenen heb ik daarvan afgezien.
De fietsen hebben allebei hun goede kanten; de Gazelle rijdt comfortabeler, in regen en storm, onderdelen zijn goedkoop, en de Pina is lichter en stuurt beter. Ik heb op vakantie eens een Specialised Carbon-racefiets gehuurd, en die vond ik niet minder comfortabel dan mijn alu. Een vriend van mij die een carbonframe heeft, zegt zelfs dat hij het comfortabeler vindt dan aluminium. Het is in ieder geval lichter, en dat telt als je veel wilt klimmen. Op het vlakke maakt dat wat minder uit. Het waren denk ik vooral de eerste carbonframes die te stijf waren, tegenwoordig worden ze daar waar nodig stijf gemaakt, en waar mogelijk, elastischer.
Ik vraag mij wel eens af of het wel nodig is allemaal. Ik reed op een Reynolds-frame van staal en met 6-speed-commandeurs op het frame zeker 5 km/u harder dan nu. Nu hebben we compacte crankstellen, 11 speed, carbon e.d., is prachtig natuurlijk, maar ook veel duurder.
De fietsen hebben allebei hun goede kanten; de Gazelle rijdt comfortabeler, in regen en storm, onderdelen zijn goedkoop, en de Pina is lichter en stuurt beter. Ik heb op vakantie eens een Specialised Carbon-racefiets gehuurd, en die vond ik niet minder comfortabel dan mijn alu. Een vriend van mij die een carbonframe heeft, zegt zelfs dat hij het comfortabeler vindt dan aluminium. Het is in ieder geval lichter, en dat telt als je veel wilt klimmen. Op het vlakke maakt dat wat minder uit. Het waren denk ik vooral de eerste carbonframes die te stijf waren, tegenwoordig worden ze daar waar nodig stijf gemaakt, en waar mogelijk, elastischer.
Ik vraag mij wel eens af of het wel nodig is allemaal. Ik reed op een Reynolds-frame van staal en met 6-speed-commandeurs op het frame zeker 5 km/u harder dan nu. Nu hebben we compacte crankstellen, 11 speed, carbon e.d., is prachtig natuurlijk, maar ook veel duurder.
"Al je gelukkig wilt worden, moet je dingen doen waar je gelukkig van wordt" (J. Cruijff).
Die fiets wordt echt mooi Delsol
Persoonlijk vind ik de zadelpen niet zo mooi, daardoor lijkt het net of je met een pen fietst, die nauwelijks uitsteekt... Maar voor de rest een plaatje!
Persoonlijk vind ik de zadelpen niet zo mooi, daardoor lijkt het net of je met een pen fietst, die nauwelijks uitsteekt... Maar voor de rest een plaatje!
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Ik ook!alpine03@hotmail.com schreef:l. Ik reed op een Reynolds-frame van staal en met 6-speed-commandeurs op het frame zeker 5 km/u harder dan nu.
Is wel 30 jaar geleden, zou dat er iets mee te maken hebben?
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
-
- Forum-lid
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Met een compact zul je zeker niet sneller fietsen. Het is een eigenlijk oplossing voor wie een 39 binnenblad bergop te zwaar is. Daar bestond eigenlijk al een perfecte oplossing voor, nl. de triple. Maar dat was dan weer te zwaar of te lomp ofzo...alpine03@hotmail.com schreef:
Ik vraag mij wel eens af of het wel nodig is allemaal. Ik reed op een Reynolds-frame van staal en met 6-speed-commandeurs op het frame zeker 5 km/u harder dan nu. Nu hebben we compacte crankstellen, 11 speed, carbon e.d., is prachtig natuurlijk, maar ook veel duurder.
Het soort framemateriaal zal zeker in de lage landen heel weinig invloed hebben op je snelheid. Heel veel zaken uit de fietswereld zijn rationeel bekeken hun prijs niet waard, maar het blijft zo wel leuk natuurlijk.
5 km harder dan op een stalen fiets? Ik heb alleen staal
Dus ik kan al m'n ritten met 5 km/pu corrigeren
Als iemand aan competitieve (ook cyclo's en GF's vallen daar onder) en daar leuke resultaten kan bereiken lijkt me de keuze van materiaal sterk bepaald worden door performance. Licht van gewicht en aerodynamisch zijn dan twee belangrijke aspecten.
Daarnaast zijn er natuurlijk 1000en fietsers die graag op een fiets (merk) rijden van hun idool.
Spelen die zaken geen rol kan je gewoon kopen wat je mooi vind. In mijn geval is dat staal.
Omdat?
- Mooi rank
- Klassieke uitstraling
- crash bestendig
- recyclebaar (heb een 40 jaar oude Gios daar laten spuiten en kwam gewoon een nieuw frame terug)
- lak op staal vind ik mooier dan op kunststof
Dit zijn persoonlijk motieven die performance onbelangrijk maken. Maar - ik ben 59 - toen ik in oktober de Stelvio opfietste was ik niet bezig of dat nu 5 minuten sneller of langzamer zou gaan. Ik was gewoon met een mooi avontuur bezig op een mooie stalen fiets. In mijn ogen passend bij de historie van die berg.
Ik vind stalen (en ranke titanium) fietsen gewoon mooier. En met een moderne groep en wielen is een stalen fiets gewoon een prima ding die in gewone wegritten niet zomaar 5km minder hard gaat
Dus ik kan al m'n ritten met 5 km/pu corrigeren
Als iemand aan competitieve (ook cyclo's en GF's vallen daar onder) en daar leuke resultaten kan bereiken lijkt me de keuze van materiaal sterk bepaald worden door performance. Licht van gewicht en aerodynamisch zijn dan twee belangrijke aspecten.
Daarnaast zijn er natuurlijk 1000en fietsers die graag op een fiets (merk) rijden van hun idool.
Spelen die zaken geen rol kan je gewoon kopen wat je mooi vind. In mijn geval is dat staal.
Omdat?
- Mooi rank
- Klassieke uitstraling
- crash bestendig
- recyclebaar (heb een 40 jaar oude Gios daar laten spuiten en kwam gewoon een nieuw frame terug)
- lak op staal vind ik mooier dan op kunststof
Dit zijn persoonlijk motieven die performance onbelangrijk maken. Maar - ik ben 59 - toen ik in oktober de Stelvio opfietste was ik niet bezig of dat nu 5 minuten sneller of langzamer zou gaan. Ik was gewoon met een mooi avontuur bezig op een mooie stalen fiets. In mijn ogen passend bij de historie van die berg.
Ik vind stalen (en ranke titanium) fietsen gewoon mooier. En met een moderne groep en wielen is een stalen fiets gewoon een prima ding die in gewone wegritten niet zomaar 5km minder hard gaat
Wat een prachtige fietsen zijn er te zien in dit topic!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat van de Festka van roos69. Hoe is de fiets geworden, of heb ik 'm gemist op het forum?
Zijn er overigens mensen die ervaring hebben met een Stoemper TAYLöR?
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat van de Festka van roos69. Hoe is de fiets geworden, of heb ik 'm gemist op het forum?
Zijn er overigens mensen die ervaring hebben met een Stoemper TAYLöR?
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Heb ook maar eens een stalen (Tange double-butted) ros gekocht.
Vork is ook staal, misschien daarvoor in de plaats een carbon voorvork.
Ben benieuwd naar de rijeigenschappen.
Volgens forums moet het wel geweldig rijden.
Is wel zwaarder dan dat ik gewend ben maar is geen bezwaar voor op het vlakke.
Opbouw weet ik nog niet, misschien een keertje Sram Apex, is toch een vrij goedkope en lichte groep.
Vork is ook staal, misschien daarvoor in de plaats een carbon voorvork.
Ben benieuwd naar de rijeigenschappen.
Volgens forums moet het wel geweldig rijden.
Is wel zwaarder dan dat ik gewend ben maar is geen bezwaar voor op het vlakke.
Opbouw weet ik nog niet, misschien een keertje Sram Apex, is toch een vrij goedkope en lichte groep.