Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40254
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2024 10:10

Ik heb de V60 een fractie naar beneden laten zetten op het kentekenbewijs en de caravan 50kg eraf en kom nu exact op 3500kg. Was goedkoopste en snelste (en op dat moment enige) manier om met die combi te kunnen rijden. Wachttijd bij CBR was hoog rond covid en nu heb ik het een paar jaar zo gelaten. Vrees dat ik voorjaar 2026 wel E moet hebben, want bijna elke nieuwe auto die 1500kg mag trekken is zwaarder. Een Audi A3 mag ook 1500kg trekken, maar ik weet 100% zeker dat een V60 + 1500kg caravan een heel stuk veiliger is (maar wel te zwaar). Eigenlijk moet die grens gewoon naar 4250kg.

@marsman: wat was er zo lastig aan?
Less is bore

leon1
Forum-lid
Berichten: 3390
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 03 dec 2024 10:16

BertL schreef: 02 dec 2024 23:04 Hoeveel betalen jullie aan wegenbelasting?
Nog half tarief (want PHEV met minder dan 50gr CO2 uitstoot). Dus iets van 49 euro. Vanaf januari weer vol tarief dus 98 euro. Per maand is dat.
Ride bikes, not tanks!

marsman
Forum-lid
Berichten: 2627
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 03 dec 2024 11:13

daniel1975 schreef: 03 dec 2024 10:10 Ik heb de V60 een fractie naar beneden laten zetten op het kentekenbewijs en de caravan 50kg eraf en kom nu exact op 3500kg. Was goedkoopste en snelste (en op dat moment enige) manier om met die combi te kunnen rijden. Wachttijd bij CBR was hoog rond covid en nu heb ik het een paar jaar zo gelaten. Vrees dat ik voorjaar 2026 wel E moet hebben, want bijna elke nieuwe auto die 1500kg mag trekken is zwaarder. Een Audi A3 mag ook 1500kg trekken, maar ik weet 100% zeker dat een V60 + 1500kg caravan een heel stuk veiliger is (maar wel te zwaar). Eigenlijk moet die grens gewoon naar 4250kg.

@marsman: wat was er zo lastig aan?
Gewoon omdat je weer helemaal back to basics moet. Spiegels en het gebruik, bijzondere verrichtingen, beetje inzicht. Etc. Ik ben om 08.00 begonnen, en had om 14.30 het examen. Dat was achteraf net te weinig tijd om alles goed onder de knie te krijgen. Ik rij al heel wat jaren met een caravan, maar met een onbekende bus + tandemasser aanhanger door hartje Utrecht was best een dingetje . . . .

Het zal wellicht afhangen hoe vaak je nu al met een aanhanger rijdt. Ik doe dat nu 1 tot 2 keer per jaar met de caravan. Terug uit straatje keren, beetje inzicht met bochten (je mag de stoeprand niet raken) etc. Alles ging goed bij het examen, maar straatje keren pas in 2e instantie. Beetje mazzel met de examinator.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40254
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2024 11:26

Ik ga het wel zien als ik er echt mee aan de slag moet. Vroeger op de boerderij met trekker en wagen reed ik alles op de spiegels achteruit, maakte niet uit welke bochtencombinatie dan ook. Incl achteruit inparkeren met links en rechts 30cm speling. Maar merk wel dat dat in de jaren wat verwaterd is helaas.
Ik zoek wel een rijschool met een lekker lange combinatie, dat stuurt lekker relaxed bij het achteruit rijden :-).
Less is bore

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4338
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 03 dec 2024 11:30

Hoe langer de dissel, hoe makkelijker. Nou een klein aanhangertje, dat gaat binnen de kortste keren dwars. Caravans en boottrailers gaan veel beter.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40254
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2024 11:31

Precies, dat dus!
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13810
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 dec 2024 11:47

Of zonder caravan op stap dat is ook nog een optie :-)
Met een auto durf en kan ik best een hoop al zeg ik het zelf.
Maar met een aanhanger durf ik echt niks. Wat spullen halen bij een bouwmarkt oid is wel de max voor mij.

Toch zit er wel wat in, hoe goed auto,s ook zijn. Ik heb een keer hard gereden in een Tesla S, maar als die gaat glijden sla je wel meteen twee meter over. Bij een lichtere auto is dat veel minder en veel makkelijker te controleren.

Sowieso vind ik veel EV,s gevaarlijk voor een niet kundig bestuurder. Vroeger had je minimaal geld nodig om met iets van meer dan 200PK te rijden.
Nu kan je onder de 50K of voor 600 euro per maand 500pk rijden.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4338
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 03 dec 2024 11:53

wasbeer2006 schreef: 03 dec 2024 11:47
Nu kan je onder de 50K of voor 600 euro per maand 500pk rijden.
Goedkope kleine plassercompensatie?
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40254
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2024 12:28

wasbeer2006 schreef: 03 dec 2024 11:47
Nu kan je onder de 50K of voor 600 euro per maand 500pk rijden.
Wat dan? Dat is nog goedkoper en sneller dan de bloedsnelle Volvo EX30.
(en los van het feit dat het idioot is).
Less is bore

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 03 dec 2024 13:02

Caravan gewoon thuis laten, veel aangenamer reizen 😂😉🥳

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13810
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 dec 2024 13:14

Tesla model 3 dual motor lease je gewoon vanaf dat soort bedragen.

Ja zo,n EX30, waarom maken ze zo,n model met zoveel vermogen.
Daar heb je alleen rechtdoor wat aan.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16914
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 dec 2024 13:51

Smart 3 Brabus komt een heel eind in de buurt. Die is echt vreselijk snel, onder de 4 seconden naar de 100.
Is hetzelfde platform al de EX30, maar dan een beetje bruikbaarder.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie