Klopt, paar weken geleden nog geluncht met een van onze Russische contacten (reizen kan nog, kost alleen meer moeite) en bevolking baalt er enorm van. Alleen een x-percentage hardliners en de machthebbers gaan gewoon door.wasbeer2006 schreef: ↑08 okt 2023 08:54 Dat is in meer landen zo. Ik denk dat de gemiddelde Rus dit ook niet wil.
Politiek
- daniel1975
- Forum-lid HC
Less is bore
Leestip in dit kader: Rutger Bregman - De meeste mensen deugen.wasbeer2006 schreef: ↑08 okt 2023 08:54 Dat is in meer landen zo. Ik denk dat de gemiddelde Rus dit ook niet wil.
Als ik erover nadenk vind ik het altijd heel bijzonder dat een ander voor jouw gaat bepalen dat je iemand dood moet gaat schieten. En die persoon zelf in een grote luxe villa zit. Dat is heel plat opgeschreven, maar daar komt het wel op neer. Heel bijzonder als je daar over nadenkt.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Zijn boodschap kort samengevat: de meeste mensen willen niemand dood schieten. Ook het merendeel van de soldaten aan het front niet. Sterker, de meeste soldaten doen er vaak alles aan om maar niet te hoeven schieten.
Die paar die daar wel toe bereid zijn, zijn dusdanig geïndoctrineerd dat ze ervan overtuigd zijn geraakt daarmee het goede te doen. Worden gechanteerd of zijn zwaar gedrogeerd.
Gazelle Team TVM \'99
-
- Forum-lid HC
Ik heb al een paar keer gedacht dit boek te gaan lezen. Maar ik ben niet zo,n lezer.
Ga hem eens als luisterboek opzoeken.
Ik zit me het gewoon voor te stellen en kan er dan met mijn pet en alles wat ik heb niet bij.
Mijn zoon is bijna 15 en ik zie het al voor me dat ie over 3 jaar zeg, doei! doe voorzichtig he als ie naar het front wordt gestuurd.
Hoe voel je je dan als ouder??
Nu lekker met z,n vrienden aan het voetballen en hij zat/zit ook wel eens gewoon met russische kinderen te gamen en in de gamechat....... bizar dat er daar nu misschien een paar van overhoop zijn geschoten omdat zo,n idioot een stukje land wil
Ga hem eens als luisterboek opzoeken.
Ik zit me het gewoon voor te stellen en kan er dan met mijn pet en alles wat ik heb niet bij.
Mijn zoon is bijna 15 en ik zie het al voor me dat ie over 3 jaar zeg, doei! doe voorzichtig he als ie naar het front wordt gestuurd.
Hoe voel je je dan als ouder??
Nu lekker met z,n vrienden aan het voetballen en hij zat/zit ook wel eens gewoon met russische kinderen te gamen en in de gamechat....... bizar dat er daar nu misschien een paar van overhoop zijn geschoten omdat zo,n idioot een stukje land wil
-
- Forum-lid
Tsja, da's door de geschiedenis heen nooitt anders geweest.
Als de hoge heren gaan schaken, is de gewone man maar een pion die dient als kanonnenvoer.
Als de hoge heren gaan schaken, is de gewone man maar een pion die dient als kanonnenvoer.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
Bespaar je de moeite, Bregman is een prima opiniemaker, maar daar blijft het ook bij. Redeneert richting conclusie ipv conclusie te trekken uit redeneren. (zie bv Lord of the flies commentaar)
Lees liever Kahneman, zou Bregman ook moeten doen.
Het probleem is zo complex, binnen het huidige wereldsysteem komt er geen oplossing. Ik heb het geluk gehad bijvoorbeeld Ilan Pappe daarover live te mogen meemaken (wat een orator), en hij vertelde rake dingen, helaas zullen ze nooit gerealiseerd worden.MPolleke schreef: ↑08 okt 2023 01:11 Dat van die 5e colonne is toch een hoop flauwekul.
Kunnen we het niet eens zijn dat beide partijen fout zitten? Hamas heeft er belang bij dat de bevolking strijdvaardig blijft, zodat Hamas aan de macht blijft. Israel wil ook geen oplossing, de gematigde mensen verlaten het land want de meerderheid wil ook strijdvaardig zijn. En inderdaad, de gewone man is slachtoffer, aan beide kanten.
Vond het best een aardig boek, waarbij ik niet de indruk wil wekken dat het van enige wetenschappelijke relevantie is. Stonden desalniettemin best een paar ideeën in die het overdenken waard zijn.
T.a.v. Kahneman zie ik de leestips graag tegemoet.
Gazelle Team TVM \'99
-
- Forum-lid
Voor wat betreft het schieten op de vijand:
Het was al heel lang bekend dat de meeste mensen, zo in de oorlog gegooid, niet kúnnen schieten op een medemens. In WO2 heeft naar schatting 80% van de soldaten niet gericht geschoten. Vaak helemaal niet, of met opzet naast of over, met de ogen dicht. Er is, zeker door de Amerikanen, veel onderzoek gedaan. Die 80% kwam steeds naar voren, ook in Vietnam.
Van die 20% procent die wēl schoot, blijkt de helft een 'echte' held, die na de oorlog bijvoorbeeld bij de politie of brandweer gingen. De andere helft zijn de 'echte' psychopaten. Niet perse in de criminele zin van het woord, maar ze hebben er gewoon geen last van. Vaak werpen ze zich met ware doodsverachting in de strijd. Deze groep krijgt veruit de meeste medailles voor uitzonderlijke moed. Het is vooraf onmogelijk te bepalen tot welke groep je hoort.
Na Vietnam ging Amerika over op een beroepsleger. Die 80% kan je terugbrengen tot 10. Met eindeloos trainen, en niet op een roos schieten maar op poppen en foto's van mensen. Eindeloos er in hameren.
Bijvoorbeeld in Irak, daar schoot naar schatting 90% van de soldaten gericht, vanuit een reflex, zonder nadenken of dralen.
Maar ze bleven lid van de 80% en raakten erg vaak zwaar getraumatiseerd.
Je kan de mens uit uit een soldaat drillen. Maar na de strijd kan je de oorlog bijna niet meer uit de mens halen.
Het is hartverscheurend.
Het was al heel lang bekend dat de meeste mensen, zo in de oorlog gegooid, niet kúnnen schieten op een medemens. In WO2 heeft naar schatting 80% van de soldaten niet gericht geschoten. Vaak helemaal niet, of met opzet naast of over, met de ogen dicht. Er is, zeker door de Amerikanen, veel onderzoek gedaan. Die 80% kwam steeds naar voren, ook in Vietnam.
Van die 20% procent die wēl schoot, blijkt de helft een 'echte' held, die na de oorlog bijvoorbeeld bij de politie of brandweer gingen. De andere helft zijn de 'echte' psychopaten. Niet perse in de criminele zin van het woord, maar ze hebben er gewoon geen last van. Vaak werpen ze zich met ware doodsverachting in de strijd. Deze groep krijgt veruit de meeste medailles voor uitzonderlijke moed. Het is vooraf onmogelijk te bepalen tot welke groep je hoort.
Na Vietnam ging Amerika over op een beroepsleger. Die 80% kan je terugbrengen tot 10. Met eindeloos trainen, en niet op een roos schieten maar op poppen en foto's van mensen. Eindeloos er in hameren.
Bijvoorbeeld in Irak, daar schoot naar schatting 90% van de soldaten gericht, vanuit een reflex, zonder nadenken of dralen.
Maar ze bleven lid van de 80% en raakten erg vaak zwaar getraumatiseerd.
Je kan de mens uit uit een soldaat drillen. Maar na de strijd kan je de oorlog bijna niet meer uit de mens halen.
Het is hartverscheurend.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Indrukwekkend ![Sad :-(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
![Sad :-(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
Less is bore
Ik mag dan wel wat chargeren over de 5e colonne, maar het is nu niet bepaald zo dat Bij1 een echt verbindende partij is zullen we maar zeggen.MPolleke schreef: ↑08 okt 2023 01:11 Dat van die 5e colonne is toch een hoop flauwekul.
Kunnen we het niet eens zijn dat beide partijen fout zitten? Hamas heeft er belang bij dat de bevolking strijdvaardig blijft, zodat Hamas aan de macht blijft. Israel wil ook geen oplossing, de gematigde mensen verlaten het land want de meerderheid wil ook strijdvaardig zijn. En inderdaad, de gewone man is slachtoffer, aan beide kanten.
En inderdaad Israël is geen lieverdje, dat klopt.
Maar als Hamas het loopjongetje van Iran doelbewust! complete gezinnen kapot schiet , vrouwen en kinderen gijzelt en alles wat beweegt neer schiet dan is de vergelijking dat beide partijen fout zitten is in deze volkomen foute conclusie.
Zodra je de doden en gegijzelde meeneemt naar "je eigen land "en Alahu Akbar roepend als trofeeën toont aan je aanhangers, verspeel je ieder recht op begrip wat mij betreft.
Het verschil is dat niemand zal zeggen dat wat er nu gebeurt door Hamas niet verkeerd is. Maar het zijn van beide zijden de burgers die slachtoffer zijn. Dit is zo'n gevaarlijk onderwerp waarin beide kanten juist belicht moeten worden om een oplossing te vinden. Maar er wordt niet geluisterd, ieder gelooft in zijn/ haar eigen waarheid. Dat was gisteren bij Op1 aan tafel ook duidelijk. Om dan populaire kreten ertegenaan te gaan gooien helpt niet.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/