Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

feddek
Forum-lid

feddek 08 dec 2011 08:18

natres schreef:Maar de praktijk is vaak anders. Heb tot nu toe vier china frames gekocht en niet één keer belasting, btw of belasting over belasting hoeven te betalen. ook geen belastingdienst gezien. Ik praat over de afgelopen vier jaar.
Met de douane heb je dan geluk. Je moet je aankopen zelf opgeven bij de belastingdienst voor btw-afdrage. Als je wel door de douane bent aangeslagen en je kiest er voor je aankoop niet op de te geven bij de belastingdienst voor 19 % dan loop je een risico en ben je in feit 'strafbaar' bezig... hoe groot dat risico is weet ik niet.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 dec 2011 08:22

Ik heb altijd gewoon een complete rekening van de douane gekregen inclusief administratie kosten, invoerrechten en btw. Natres heeft gewoon mazzel gehad, je kan er gewoon vanuit gaan dat je wat moet betalen. Het is echt niet realisitisch om er maar vanuit te gaan dat je alles zonder extra kosten op de stoep afgeleverd krijgt.

Ga je er vanuit dat je wel moet betalen dan kan 't alleen maar mee vallen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

natres
Forum-lid

natres 08 dec 2011 09:21

Ik ging er ook vanuit dat ik wel extra kosten zou krijgen, inderdaad wel mazzel gehad. Ik gun anderen deze mazzel ook graag, want dan loont het ook om chinese onderdelen/frames te kopen.

maruc
Forum-lid

maruc 08 dec 2011 11:03

feddek schreef:
natres schreef:Maar de praktijk is vaak anders. Heb tot nu toe vier china frames gekocht en niet één keer belasting, btw of belasting over belasting hoeven te betalen. ook geen belastingdienst gezien. Ik praat over de afgelopen vier jaar.
Met de douane heb je dan geluk. Je moet je aankopen zelf opgeven bij de belastingdienst voor btw-afdrage. Als je wel door de douane bent aangeslagen en je kiest er voor je aankoop niet op de te geven bij de belastingdienst voor 19 % dan loop je een risico en ben je in feit 'strafbaar' bezig... hoe groot dat risico is weet ik niet.
Volgens mij geldt dit niet voor particulieren, ik heb er ook wel eens naar gekeken, maar waar zou ik dit moeten aangeven (als student)?

feddek
Forum-lid

feddek 08 dec 2011 11:21

Je krijgt inderdaad een totaalrekening, zie hier:
http://www.douane.nl/particulier/intern ... .html#P0_0" onclick="window.open(this.href);return false;
en hier:
http://www.douane.nl/particulier/intern ... l#P34_2721" onclick="window.open(this.href);return false;

maruc
Forum-lid

maruc 08 dec 2011 11:31

Ja maar hieruit blijkt toch dat de verantwoordelijkheid van aangifte bij het post bedrijf en de verantwoording van waardebepaling bij de afzender ligt?
Als particulier ben je daarom toch alleen verantwoordelijk voor het feit of het een legaal product is?

xytras
Forum-lid

xytras 08 dec 2011 12:11

Hier zijn ze. Zie ook Cervelo topic (wist niet goed waar te plaatsen)

http://imageshack.us/photo/my-images/818/dsc05830r.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;

feddek
Forum-lid

feddek 08 dec 2011 12:50

maruc schreef:Ja maar hieruit blijkt toch dat de verantwoordelijkheid van aangifte bij het post bedrijf en de verantwoording van waardebepaling bij de afzender ligt?
Als particulier ben je daarom toch alleen verantwoordelijk voor het feit of het een legaal product is?
Ik heb er laatst over gebeld, en je moet het hoe dan ook betalen.. ook als je er niet om gevraagd wordt

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 08 dec 2011 14:56

amclassic-fan schreef:Zo werkt dat niet meer in veel gevallen. De douane rekent tegenwoordig vaak met een berekende waarde voor grote dozen. Ze weten bij de douane namelijk ook dat een groot DHL pakket uit China $150 dollar kost om te versturen en dat je dat niet doet met iets wat maar €50 waard is.

De grens voor een gift is overigens €44 oid
Euro stond eerst wat beter :p maar laat vaker grote dozen uit china komen eigelijk altijd zonder problemen. Het zijn dan wel geen fietsonderdelen maar wel vrij dure producten.

wolly68
Forum-lid

wolly68 08 dec 2011 23:41

maruc schreef:Ja maar hieruit blijkt toch dat de verantwoordelijkheid van aangifte bij het post bedrijf en de verantwoording van waardebepaling bij de afzender ligt?

Ik kreeg van Postnl een "bericht van aankomst reaktieformulier". Daarop moest ik zelf de waarde opgeven en een rekening of overschrijf bewijs bijvoegen. Zonder deze gegevens ging het niet eens naar de douane.

jsparie
Forum-lid

jsparie 09 dec 2011 00:01

Als het niet duidelijk is zal Postnl wellicht contact opnemen, maar als er gewoon een geloofwaardige factuur bij zit regelt het zichzelf. TNT of UPS klaart het in en berekent de BTW en wat administratiekosten. Die mag je contant betalen bij aflevering of je krijgt achteraf nog een nota. Ook als je er niet om gevraagd hebt komt dit meestal vanzelf goed. Goedkope kleine pakketjes zullen er makkelijker door glippen, maar een frame niet zo snel. Is mijn ervaring tenminste.
Laatst gewijzigd door jsparie op 09 dec 2011 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

pedro koi
Forum-lid

pedro koi 09 dec 2011 05:55

zelf men eerste 4frames taxen op betaalt
men laatste 3 frames zijn zo aan gekomen zonder enige tax btw enz

mvg pedro

Plaats reactie