Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Jan Janssen

bladejanjmagic
Forum-lid

bladejanjmagic 01 nov 2013 18:52

Cadans vind ik ook onzin.

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 01 nov 2013 22:30

bladejanjmagic schreef:Cadans vind ik ook onzin.
Ik vind cadans geen onzin!

Het heeft mij geholpen mijn fiets-tred te veranderen. Ik was (ook) meer van het stoempen. Door in de winter op de tacx op cadans te trainen, rijd ik nu meer op souplesse. Daardoor fiets ik makkelijker en wordt minder snel moe.

In het zomerseizoen tijdens het buiten fietsen let ik er niet zo op. Maar als ik achteraf dan de jaargemiddelden na kijk, zie ik dat er ieder jaar een paar extra omwentelingen bijkomen.

Maar goed wat bij mij werkt hoeft dat natuurlijk bij een ander niet te doen. Denk dat het vooral zelf ontdekken is of het werkt of niet.

wido
Forum-lid

Gebruikersavatar wido 02 nov 2013 03:44

Uiteraard is "cadans" geen onzin, stephan68, dat heeft ook niemand beweerd. Mijn stelling was dat het aanleren van een goede cadans ook kan zonder (dure) cadansmeter !! ......
Maar laten we deze discussie niet verder voeren op het Jan Janssen topic; er is vast wel een forum topic over allerlei technische aspecten van het wielrennen :-)
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

bladejanjmagic
Forum-lid

bladejanjmagic 02 nov 2013 08:34

@wido helemaal mee eens!

joeywl
Forum-lid

joeywl 02 nov 2013 09:26

stephan68 schreef:
bladejanjmagic schreef:Cadans vind ik ook onzin.
Ik vind cadans geen onzin!

Het heeft mij geholpen mijn fiets-tred te veranderen. Ik was (ook) meer van het stoempen. Door in de winter op de tacx op cadans te trainen, rijd ik nu meer op souplesse. Daardoor fiets ik makkelijker en wordt minder snel moe.

In het zomerseizoen tijdens het buiten fietsen let ik er niet zo op. Maar als ik achteraf dan de jaargemiddelden na kijk, zie ik dat er ieder jaar een paar extra omwentelingen bijkomen.

Maar goed wat bij mij werkt hoeft dat natuurlijk bij een ander niet te doen. Denk dat het vooral zelf ontdekken is of het werkt of niet.

Klopt, ieder zn ding ;) Als het helpt, waaorm niet!

Contrastique
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Contrastique 02 nov 2013 09:30

wido schreef:Persoonlijk zou ik mijn geld voor andere mooie (fiets-?)spulletjes reserveren (ik ben een beetje van de oude stempel en weet ook dat veel mensen het niet eens zijn met mijn afkeer van hartslagmeters en cadansmeters :-D ).
Er zijn eenvoudige vuistregels om een goed beenritme aan te leren: Een goede cadans voor toerrijders zoals wij zit tussen de 90 en 100 rpm (op de vlakke weg). Als je dan uitgaat van een snelheid van rond de dertig per uur, betekent dat een verzet van 42x16 (42 tanden vóór, 16 tanden achter). Als je daar een groot deel van je trainingskilometers in de buurt komt, zit je goed.
PS. Omdat een voorblad van 42 bij de moderne jeugd :-) bijna niet meer voorkomt, kun je op deze geweldige site ( http://www.bikecalc.com/cadence_at_speed ) alle verhoudingen van cadans, verzet en snelheid opzoeken. Doe er je voordeel mee,.... Succes!!!
Oeff….daar weet ik dus nog echt niets van…ik fiets met een 50/34 compact triple maar hoe zich dat precies verhoudt tot de cadans? Daar moet ik me echt in gaan verdiepen. Dank je voor de tip. Ik ben persoonlijk aan het kijken voor een Edge 800. De versie met cadens en hartslagmeter is €60,- duurder dan zonder; kom ik wel overheen denk ik. Lijkt me wel makkelijk(er) onder het fietsen om het bij te houden en er meer gevoel voor te krijgen.

Maar, jouw methode vergt wel meer begrip van het crankstel en dan ga je ook zien/begrijpen wanneer degene die je hebt optimaal functioneert bij het type weg dat je fietst en wanneer niet. En dan zou ik bij het samenstellen van een eventueel nieuwe fiets in de toekomst (een Jan Janssen uiteraard om even terug te komen op het eigenlijke onderwerp van deze thread :D ) daar rekening mee kunnen houden. Ik weet nu niet of hetgeen dat nu op mijn fiets zit daadwerkelijk een heel handig systeem is.

Maar goed..dank voor je tips en de link! Dank jullie allen overigens voor de zeer veelzijdige input :)

bladejanjmagic
Forum-lid

bladejanjmagic 02 nov 2013 11:17

@contrastique Uiteraard een Jan Janssen! ;)

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 02 nov 2013 13:18

wido schreef:Maar laten we deze discussie niet verder voeren op het Jan Janssen topic; er is vast wel een forum topic over allerlei technische aspecten van het wielrennen :-)
Het was geenszins mijn bedoeling een discussie op te starten , voor zover deze niet al gaande was. ;-) Mijn bedoeling was om Contrastique te laten weten hoe ik dat voor mezelf aangepakt heb. En inderdaad zoals ze zelf aangeeft zijn de kosten van een cadansmeter wel te overzien.

bladejanjmagic
Forum-lid

bladejanjmagic 02 nov 2013 19:35

Oke laten we het dan weer over/met JJ fietsen hebben! 8-)

bladejanjmagic
Forum-lid

bladejanjmagic 03 nov 2013 17:41

Is er belangstelling om na de succesvol verlopen Forum rit van 19 oktober als volgende evenement op 21 juni 2014 de Jan Janssen Classic samen te gaan fietsen.

Harry Jacques
Forum-lid

Harry Jacques 03 nov 2013 18:03

bladejanjmagic schreef:Is er belangstelling om na de succesvol verlopen Forum rit van 19 oktober als volgende evenement op 21 juni 2014 de Jan Janssen Classic samen te gaan fietsen.
YESS!!!!, wat mij betreft 115 of 150 km.......
Laatst gewijzigd door Harry Jacques op 03 nov 2013 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.

wido
Forum-lid

Gebruikersavatar wido 03 nov 2013 18:15

Is deze rit niet ooit begonnen als "Hel van Wageningen" (200 km) ?? Die heb ik een paar keer gereden, erg mooie tocht. Maar 200 km vind ik nu te veel. Als er ook kortere afstanden zijn hou ik me aanbevolen. De datum 21-6-2014 ga ik alvast reserveren.
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Plaats reactie