Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst in 2012

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 17 sep 2012 18:29

Vannacht teruggekomen van vakantie op Kreta. Na vandaag eerst wat familiaire beslommeringen aan het einde van de middag mijn standaard trainingsrondje van 55 km gereden.
Zo wat heb ik dat gemist zeg tijdens de vakantie. Wel wat op de hometrainer gezeten in de gym, maar dat is toch maar behelpen in vergelijking met fietsen op je eigen fiets!
Nu weer een beetje in vorm komen voor de laatste fietsweken van het seizoen en natuurlijk voor de http://www.janjanssenforumrit.nl" onclick="window.open(this.href);return false;!

Route
Afbeelding

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 17 sep 2012 20:45

Naar het Comtat Venaissin (Graafschap Venaissin, genoemd naar de vroegere hoofdstad Venasque; dit is een voormalig onafhankelijk staatje uit 17e
en 18e eeuw)

Vandaag heb ik een tochtje gemaakt met veel 'kort', maar ook wat langer 'klimwerk' naar het gebied van het Comtat Venaissin, aan de noordzijde van het
Plateau de Vaucluse.

De route

Mijn route zag er in grote lijnen als volgt uit: Maubec > Oppède-le Vieux > Oppède-le Village > les Imberts > Cabrières-d'Avignon > Fontaine-de-Vaucluse > la
Roque-sur-Pernes (le Plateau) > St. Didier > le Beaucet > Venasque > Malemort-du-Comtat > Blauvac > Méthamis > Malemort-du-Comtat > Venasque > Trois
Termes (574 m) > Gordes > les Imberts > Oppède-le Village > Maubec.

Het weer

Bewolking : ciel voilé (sluierbewolking), maar later ook wel even geheel bedekt, gevolgd door wat middelbare bewolking. Er waren ook veel zonnige
momenten.
Temperatuur: de middagtemperatuur was zo rond de 25 à 27 graden.
Wind: 10 km/u.
Voor het gevoel was het aangenaam fietsweer.

Tips

De klim van Venasque naar Trois Termes (aan de voet van de klim naar de Col de Murs rechtsaf richting Sénanque) is erg fraai, omdat je het
eerste deel van deze klim door een schitterende kloof fietst. Het wegdek is zo-zo, het eerste deel van de klim (door de kloof dus) is lastiger dan dat van de Col
de Murs, maar 't is er erg mooi. Als je uit de kloof komt, wordt het wegdek prima en vlakt de klim enorm af, wardoor je (bijna ) op het buitenblad naar de col
(Trois Termes) rijdt.

De klim vanuit het westen naar Blauvac (tegenover de 'gipsgroeve' van Lafarge en langs het monument ter ere van de Muscat du Ventoux = blauwe
tafeldruif) is trouwens ook de moeite waard, al was het alleen maar vanwege het schitterende panorama wat je bij het 'druivenmonument' voorgeschoteld krijgt.

Omdat ik mij nu eens niet telkens uit m'n ritme wilde laten halen door allerlei 'fotomomenten', heb ik vandaag slechts drie plaatjes te plaatsen.

De foto's

Op het colletje in de D57 bij la Roque-sur-Pernes (le Plateau):

Afbeelding


Op de belvédère in de D150 bij Blauvac:

Afbeelding


Op Trois Termes (574 m), foto speciaal voor Daniel1975 ;) :

Afbeelding


De dagafstand:

Afbeelding
60 x Ventoux

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 17 sep 2012 21:06

legrimpeur schreef:
Omdat ik mij nu eens niet telkens uit m'n ritme wilde laten halen door allerlei 'fotomomenten', heb ik vandaag slechts drie plaatjes te plaatsen.

Op Trois Termes (574 m), foto speciaal voor Daniel1975 ;) :

Afbeelding
Ik maak hieruit op dat je weer bijna naar ons kleine landje terugkomt?

En een bruggetje naar Daniel...

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 17 sep 2012 21:11

walterg schreef:...Ik maak hieruit op dat je weer bijna naar ons kleine landje terugkomt?...
Nee hoor, wij zijn nog niet aan het inpakken :lol: . Ik wilde gewoon eens lekker door kunnen fietsen :) .
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39664
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 sep 2012 08:49

legrimpeur schreef: [
Op Trois Termes (574 m), foto speciaal voor Daniel1975 ;) :
:lol:

(inside info: ik heb mij op de kaart suf gezocht naar dat colletje, maar werd niet benoemd)
Less is bore

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 18 sep 2012 09:44

daniel1975 schreef:
legrimpeur schreef: [
Op Trois Termes (574 m), foto speciaal voor Daniel1975 ;) :
:lol:
(inside info: ik heb mij op de kaart suf gezocht naar dat colletje, maar werd niet benoemd)
Kan wel kloppen hoor, want het is ook een 'col zonder naambord'. Op de paaltjes met de gele wegwijzertjes, staat altijd hoe dat punt heet plus de hoogte. Misschien staat het wel op de zogeheten 'IGN-kaarten' die de wandelaars gebruiken. Ik zoek op onbenoemde colletjes en côtes wel vaker naar dit soort naambordjes, want ik wil graag weten waar ik geweest ben ;).

Voilà, uitvergrote opnames van het paaltje op Trois Termes:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 18 sep 2012 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39664
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 sep 2012 09:51

Zijn veel colletjes zonder naambordje daar. Wel logisch ook met al dat op en af daar.
Zie je het bordje staan, denk je 'ik ben er', moet je iets verderop nog 100m omhoog :)
Less is bore

Sluus
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2012 02:10
Locatie: Zwartsluis

Sluus 18 sep 2012 21:35

Zondagochtend (wou toen plaatsen maar lukte niet) een nieuw rondje "Nederland" 50km.
Start; Zwartsluis / Giethoorn / Muggebeet / Nederland / Blokzijl / Vollenhove / Zwartsluis

Mooie rondje in het gebied "De Weerribben / De Wieden" in de Kop van Overijssel

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... =1&theater

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 19 sep 2012 22:30

@daniel1975: Doe maar rustig aan met je fotoverslag. We wachten nu een kleine twee weken. Eén dag langer is niet erg.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39664
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 sep 2012 08:23

LOL, ik ben 3 dagen thuis ;-) (en maar 8 dg weggeweest)
Less is bore

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 20 sep 2012 21:19

Vanmorgen was het weer beter dan voorspeld, dus vanwege de zuidwestenwind eerst maar
door de Staatsbossen richting Gieten.

Afbeelding

Bij het Booomkroonpad linksaf over de flinten richting Borger.

Afbeelding

De aardappelen moeten van het land, er is heel veel bedrijvigheid rondom de bossen.

Afbeelding

Via Ees en Westdorp naar Schoonloo en via Amen, Rolde, Loon, Taarlo, Oudemolen en Zeegse weer terug naar huis.

Een kleine drie uur gefietst met toenemende bewolking, maar geen regen!

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 20 sep 2012 22:04

Rondje in de andere richting...

Ging mijn vorige verslag over een rondje over het Plateau de Vaucluse 'met de wijzers van de klok mee', dit verslag gaat over een tocht in omgekeerde richting...
Gisteren hadden we hier een dagje met een stevige Mistral, die gelukkig in de loop van de afgelopen nacht geheel ging liggen. We, mijn vrouw en ik, hebben
gisteren uit de wind hier op het enige echte terrasje in Maubec nog wel van het fraaie weer kunnen genieten onder begeleiding van een glaasje rosé...
Dus zo slim was het nu ook weer niet. Alleen maken de rukwinden het dan geen prettig fietsweer. Vanmorgen was er hier en daar nog wat sluierbewolking en
waren er een paar flarden laaghangende bewolking. Volgens de weerberichten zou het echter een mooie dag moeten worden en dat is het zeker ook geworden!
Toen ik vanmorgen om negen uur wegfietste (korte mouwen, korte broek), was het nog behoorlijk fris. Je kunt dan wel iets 'warmers' aantrekken, maar een half
uurtje later, als je al weer aan het klimmen bent, is dat dan al weer veel te warm. Terwijl ik mijn weg 'binnendoor' naar het Plateau de Vaucluse zocht, genoot ik
van het landschap in het vroege ochtendlicht.

Olijfbomen en de Luberon in het vroege ochtendlicht, gezien vanaf de D148 bij St. Pantaléon (kijkend in de richting van Ménerbes):

Afbeelding


Het Plateau de Vaucluse in het vroege ochtendlicht, gezien vanaf de D104 tussen St. Pantaléon en Gordes (kijkend in de richting van Joucas):

Afbeelding

Gelukkig kan ik de tijd nemen om alles rustig op mij in te laten werken. Nadat ik bovenstaande foto genomen heb, schiet ik rechtsaf een ongenummerd weggetje
in en zoek ik al zig-zaggend de D60 richting Joucas. Deze keer besluit ik door Joucas te rijden en bij het verlaten van het dorpje neem ik de weg naar Murs.

In Joucas begint de klim naar Murs:

Afbeelding

Het is een mooie klim, dat stuk vanaf Joucas naar Murs. En dat geldt nog meer voor het stuk klimmen van Murs naar de Col de la Ligne. Ik schreef al eerder dat
deze 9 km lange klim echt de moeite waard is. Ook vanmorgen was het weer volop genieten geblazen: met de warmte van de septemberzon op je rug fietsen in
de stilte van het arrière pays provençal (het Provençaalse achterland), wat kan een fietser zich nog meer wensen? Tussen de laatste huizen van Murs en de
col ben ik zegge-en-schrijve één racefietser tegengekomen. Verder was er geen enkel verkeer... Op de Col de la Ligne was, zoals gewoonlijk, weinig te
beleven. Op de parkeerplaats stonden wel erg veel auto's. Jagers of wandelaars? Ik denk het laatste, want ik hoorde eigenlijk geen 'geknal'. In de verte lag de
Mont Ventoux in de zon te blinken.

Op de Col de la Ligne (756 m) :

Afbeelding

Na een paar kilometer gedaald te zijn, ben ik op de driesprong linksaf richting Méthamis verder gaan dalen. Ook dit is een erg mooie route, vooral het laatste
stuk is schitterend. Je rijdt daar door fraaie gorges, zoiets als de Gorges de la Nesque, maar dan kleiner en korter. Aan het einde kijk je dan telkens heel
mooi op Méthamis en op de Mont Ventoux. Maar eerst kom je nog lang de Chapelle Sainte Foy. Het is mij dit jaar al vaken opgevallen dat er tegenwoordig
groen-witte richtingwijzers voor fietsers staan. Een goed initiatief van het Département de Vaucluse. Zo ook hier bij het kapelletje. Er wordt zelfs aangegeven
dat je er water kunt tappen en dat kan met heet weer hier op het Plateau de Vaucluse erg welkom zijn. Zo veel tappunten vind je daar niet...

Bij de Chapelle Sainte Foy langs de D5 tussen St. Hubert en Méthamis:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Na de driesprong blijf je dalen tot je in Méthamis bent. Ik ben echter diverse keren gestopt om foto's te maken en tegelijkertijd even rustig van het landschap en
de panorama's te genieten.

Hier beginnen de gorges, die pas vlak voor Méthamis eindigen:

Afbeelding


Méthamis en de Mont Ventoux:

Afbeelding


Méthamis:

Afbeelding


De 'nieuwe' wegwijzers voor fietsers:

Afbeelding

Behalve bovenstaande wegwijzers met plaatsnaam en afstand, vind je op de diverse routes ook kleine bordjes met alleen het fietssymbooltje. Zo kun je dus
makkelijk een bepaalde route volgen. Ik heb ooit eens ergens op de website van een camping hier gelezen dat de Vaucluse een paradijs voor fietsers is. Dat
valt natuurlijk niet te ontkennen! Na Méthamis heb ik mijn weg vervolgd richting St. Estève. Net voorbij dit gehuchtje kun je tweemaal linksaf en kom je op een
erg steil weggetje (op de Michelinkaart staat 15%) naar de Belvédère AOC Raisin Muscat du Ventoux (zie mijn vorige verslag). Maar eerst nog even een
foto schieten van het landschap hier.

Op de D14 tussen Méthamis en St. Estève:

Afbeelding

Het steile, ongenummerde, weggetje is snel gevonden. Je blijft eerst 'vlak' rijden, dus moet het inderdaad wel erg steil worden, want de belvédère ligt toch
op een respectabele hoogte. Nu, steil wordt het. Het is een enigszins 'golvend' weggetje met heel erg steile passages, maar wel leuk om eens een keertje te
doen. Ik heb er wel de 34 x 29 voor nodig gehad! Je komt een honderdtal meters ten oosten van het 'druivenmonument' uit. Daar stop ik even om nogmaals van
het panorama te genieten en wat te drinken. Daarna daal ik weer, richting de brede en goed geplaveide D158 die langs de steengroeve van Lafarge naar
Malemort-du-Comtat loopt. Vervolgens gaat het over de mooie D5 richting St. Didier. Bij het binnenrijden van dit dorpje word je welkom geheten in het gebied
van de zes Cantons (bestuurlijke eenheid binnen een arrondissement) die zich verenigd hebben onder de naam Ventoux - Comtat-Venaissin.

Welkom:

Afbeelding


St. Didier, de toren met poort van de kerk aldaar:

Afbeelding

Na St. Didier moet er weer geklommen worden. Het is zo'n 4,5 km klimmen naar La Roque-sur-Pernes (le Plateau) en de daar voorbij gelegen naamloze
col. Daarna volgt er een lange afdaling die je langs Saumane voert. Aan het einde van deze afdaling heb ik even het 'lusje' door Fontaine-de-Vaucluse gepakt,
om zo op de Route Touristique naar Gordes te geraken. Dit is ook weer even stevig klimmen, vooral de laatste paar bochten zijn pittig. Als je boven bent,
staat er een bord dat aangeeft dat het een 14%-hellinkje betreft!

Een 14%-hellinkje:

Afbeelding

Na het plateautje volgt de afdaling richting Lagnes, maar in de bocht ben ik lanksaf richting Cabrières-d'Avignon gegaan. Dat betekende opnieuw een stukje
klimmen, wat daarna beloond werd met een mooie afdaling naar Cabrières. De rest van de rit liep via Les Imberts en Petit-Coustellet weer terug naar
Maubec. Het was schitterend weer, er waren schitterende landschappen en panorama's te zien en het was overal heerlijk rustig, dus ik heb genoten!

De dagafstand (wordt dit de nieuwe 'standaard' ;)?):

Afbeelding
60 x Ventoux

Gesloten