Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
Jorio
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:24
Locatie: Zwolle

Gebruikersavatar Jorio 25 feb 2015 21:11

@timo2.0 Ja, zadelpen was wat lastig om de juiste maat te vinden. (Jammer dat de oude echt slecht was) Een digitale schuifmaat had me waarschijnlijk sneller geholpen en proefondervindelijk uitvinden wat er past (25.4 uit mijn hoofd)

Gebruikersavatar
Jorio
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:24
Locatie: Zwolle

Gebruikersavatar Jorio 25 feb 2015 21:16

@hanz bé Deze zat er op toen ik 'm kreeg en zou nog iets lager kunnen. Maar goed, hij hoeft ook weer niet net zoveel drop als m'n hedendaagse racer

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 25 feb 2015 21:23

Ik had een Peugeot op het oog, in de lichtblauw parelmoerkleur met oranje decals die zo kenmerkend is voor 1980/81, de kleur waarin mijn allereerste racefietsje met 26" wielen was gespoten die ik destijds fonkelnieuw bij Rijwielhuis Alberts in Abcoude aan de hand van mijn vader mocht ophalen. Compleet met wollen Peugeot truitje en broekje en wit Esso-Peugeot petje. De verkoper vraagt alleen veel te veel geld voor wat in feite een oude roestbak is en aangezien ik komende zomer weer een maandje Bourgogne doe ga ik, opnieuw met paps, via de Franse marktplaats daar eens wat lichtblauwe Peugeots bekijken want die worden daar dagelijks aangeboden.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
Jorio
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:24
Locatie: Zwolle

Gebruikersavatar Jorio 25 feb 2015 21:27

Is ook leuk, daar een mooi exemplaar op de kop tikken. De prijzen die je hier soms ziet zijn echt bizar!

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 feb 2015 14:12

Jorio schreef:Kids in bed, dus laatste dingetjes kunnen doen aan m'n retro-idee-projectje. Resultaat is een flink korter to-do-listje: nog even keertje poetsen en sjieke buitenfoto's maken maar so far ben ik er best blij mee!
Mooie fiets hoor! Alleen nog een paar dingetjes. Ik zou de remgrepen veel hoger op 't stuur monteren want nu kan je er alleen bij als je helemaal in de beugel zit. De remkabels lopen niet mooi, vooral de achtterremkabel zal gaan 'hangen' en je hebt 't stuurlint verkeertom gewikkeld: De linkerstuurhelft moet je rechtsom wikkelen en de rechter linksom. Nieuw stuurlint is niet nodig, gewoon heel langzaam er weer vanafhalen en dan het linker lint rechts doen en het rechter links

Gebruikersavatar
Jorio
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 jul 2014 19:24
Locatie: Zwolle

Gebruikersavatar Jorio 26 feb 2015 14:25

@theodorocampagnolo Bedankt voor de scherpe blik! Komend weekend maar eens kijken of ik kabelloop anders kan doen en dan maar meteen even het lintje goed wikkelen :-)

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5875
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 26 feb 2015 15:39

chrissiewizzie schreef:Er zijn meer waarheden ;-) ik wikkel altijd links linksom en rechts rechtsom.
Zo doe ik het ook al jaren. ;)

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 26 feb 2015 18:51

chrissiewizzie schreef:Er zijn meer waarheden ;-) ik wikkel altijd links linksom en rechts rechtsom. Waarom? Vind ik mooi en ik doe dat al sinds m'n 14e denk ik. Wat zeggen de Velominati hier eigenlijk over? :mrgreen:
Als je 't stuurlint rechts over rechts wikkel dan kom je uit met 't uiteinde van 't lint boven aan de bovenkant van 't stuur van je af. Als je met je racefiets fiets en vaak met je handen bij de stuurpen rijd dan duw je je handen niet van je af toch? Dan trek je -wellicht onbewust maar toch- je handen naar je toe, en trek je zo je stuurlint aan de bovenkant van 't stuur los ipv dat je 't steeds strakker 'trekt'.
Als experiment heb ik 's een stuurlint met de beide kanten dezelfde kant op gewikkeld: rechterkant rechtsom, linkerkant ook rechtsom. Na een half jaar fietsen kwam de rechterkant los terwijl de linkerkant onberispelijk bleef zitten.
Kijk, als je met fietsen je handen alleen op je hoods houdt zal 't allemaal wel loslopen maar 't valt me op als ik bij retroritjes of andere evenementen ben zie ik veel fietsen waarbij 't stuurlint heel lelijk zit. Dan is 't stuurlint verkeertom gewikkeld vandaar deze crusade

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 feb 2015 19:33

Om de reden die Theo aanhaalt, wikkel ik al 'sinds mensenheugenis' inderdaad mijn stuurlint 'tegendraads', dus rechts linksom en links rechtsom :ugeek: ;) .
60 x Ventoux

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 27 feb 2015 10:13

chrissiewizzie schreef:
Is jouw gips trouwens links- of rechtsom gewikkeld? ;-)
Foei Chris, je weet toch dat heupfracturen al jaaaaren niet meer ingegipst worden? Men gipst breuken alleen in als er twee gewrichten aan weerszijde van de breuk gefixeerd kunnen worden (onderarm? Pols en elleboog). Bij een heupfractuur zou dat dus knie en heupgewricht worden, da's wel heeel ouderwets.
Ik stelde het de orthopeed nog voor maar hij vond 3 maanden in de gipsbroek en dan daarna pas revalideren geen goed vooruitzicht. Dus heb ik nu dit: http://www.nijsmellinghe.nl/.../D7CBBAF ... BDF1AC9F87...

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 28 feb 2015 15:09

Als je tijd over hebt Chrissiewizzie: ik ben voor een Gazelle (mini) projectje op zoek naar: een blauwe kabelset (rem- en schakel) en een bijpassen blauw stuurlintje tegen een 'zacht' prijsje. Tips?
Previous name Jansen01

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 28 feb 2015 15:38

jansen2.0 schreef:Als je tijd over hebt Chrissiewizzie: ik ben voor een Gazelle (mini) projectje op zoek naar: een blauwe kabelset (rem- en schakel) en een bijpassen blauw stuurlintje tegen een 'zacht' prijsje. Tips?

Hoe zacht is zacht? BLB heeft kabelsetjes en bijpassend gekleurd stuurlint. Samen iets van €20 zo uit 't hoofd. Bij Mac Bike op de Overtoom hebben we alle kleuren in voorraad

Plaats reactie