Pagina 149 van 259

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 14 feb 2018 11:39
door ophetkantje
+1 voor MarkVeenstra

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 14 feb 2018 12:09
door marcus66
Je remt, ondanks de griplimiet van je band, wel degelijk beter met schijfremmen, omdat er veel minder vertraging is voordat de rem aangrijpt. Dat verschil wordt groter als het nat is. Dat is vrij objectief getest en aangetoond.
Daarnaast worden fietsen met schijfremmen meestal geleverd met 25 of 28 mm banden, die meer grip en minder rolweerstand (en met de juiste velg minder luchtweerstand) hebben. Ook dat is getest en aangetoond.
Dat is ook mijn persoonlijke ervaring. Tenslotte ben ik zeer tevreden over de betere doseerbaarheid van schijfremmen. Vooral tussen hard remmen en blokkeren kun je vrij nauwkeurig bewegen, daar waar velgremmen een meer aan/uit gevoel hebben.
Verder is het natuurlijk vreemd om een racefiets andere remmen te hebben dan op een ATB, veldfiets, motorfiets, ...
Schijfremmenpolitie, leef je uit... ;)

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 14 feb 2018 12:33
door daniel1975
marcus66 schreef: 14 feb 2018 12:09
Daarnaast worden fietsen met schijfremmen meestal geleverd met 25 of 28 mm banden, die meer grip en minder rolweerstand (en met de juiste velg minder luchtweerstand) hebben.
Dat is natuurlijk een onzinreden, want die banden kunnen ook gewoon op velgen voor velgremmen worden gemonteerd ;)

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 14 feb 2018 12:36
door amclassic-fan
Een 25 mm band heeft nooit minder luchtweerstand dan een 23 mm band/tube met een optimale velg, wordt iedere keer opnieuw bewezen in windtunnel testen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 14 feb 2018 13:16
door jeroen@tajoby.com
amclassic-fan schreef: 14 feb 2018 12:36 Een 25 mm band heeft nooit minder luchtweerstand dan een 23 mm band/tube met een optimale velg, wordt iedere keer opnieuw bewezen in windtunnel testen.
Klopt, daarnaast heeft op een perfect geasfalteerde weg (zoals de lekdijk hier) een smalle hard opgepompte band ook nog eens minder rolweerstand dan een brede band.

Die rolweerstand van brede banden is alleen beter bij slechter wegdek, helaas is perfect wegdek een uitzondering en daarmee hebben bredere banden met lagere spanning een lagere rolweerstand.
Op kasseien is bv een MTB met vering ook nog eens sneller dan een racefiets met brede banden.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 14 feb 2018 13:21
door Ernie C.
marcus66 schreef: 14 feb 2018 12:09
Verder is het natuurlijk vreemd om een racefiets andere remmen te hebben dan op een ATB, veldfiets, motorfiets, ...
Schijfremmenpolitie, leef je uit... ;)
Tuurlijk, altijd handig om het wiel van je crossmotor in je racefiets te kunnen steken in geval van nood...

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 14 feb 2018 13:24
door MarkVeenstra
marcus66 schreef: 14 feb 2018 12:09 Je remt, ondanks de griplimiet van je band, wel degelijk beter met schijfremmen, omdat er veel minder vertraging is voordat de rem aangrijpt. Dat verschil wordt groter als het nat is. Dat is vrij objectief getest en aangetoond.
Daarnaast worden fietsen met schijfremmen meestal geleverd met 25 of 28 mm banden, die meer grip en minder rolweerstand (en met de juiste velg minder luchtweerstand) hebben. Ook dat is getest en aangetoond.
Dat is ook mijn persoonlijke ervaring. Tenslotte ben ik zeer tevreden over de betere doseerbaarheid van schijfremmen. Vooral tussen hard remmen en blokkeren kun je vrij nauwkeurig bewegen, daar waar velgremmen een meer aan/uit gevoel hebben.
Verder is het natuurlijk vreemd om een racefiets andere remmen te hebben dan op een ATB, veldfiets, motorfiets, ...
Schijfremmenpolitie, leef je uit... ;)
(bijna) allemaal prima argumenten waarom iemand schijfremmen zou willen.
Maar geen van deze argumenten leiden tot meer onveilige situaties in een peloton als in dat peloton ook nog velgremmen gebruikt wordt.
Wat mij betreft staan ze schijfremmen dan ook gewoon toe, ik ben altijd kritisch over de positieve argumenten (meer remkracht met name). Maar het niet toestaan in koers om veiligheidsredenen door remkrachtverschillen vind ik pas echt kolder. (En die scherpe schijven moet je gewoon afronden, of kapje omheen doen, heb je dat argument ook afgedekt).

- Ik snap niet je argument dat schijfremmen minder vertraging oplevert voordat de rem aangrijpt, dan velgremmen. Bedoel je dat de aerodynamica van het systeem beter is? Waardoor je in je reactietijd minder vertraagd met schijfremmen, dan met velgremmen? Of bedoel je juist dat schijfremmen eerder aangrijpen, en je dus eerder begint met vertragen?

- Als je dan eerder begint met vertragen, is dat voor een test heel nuttig als je met een snelheid X op een pion afrijdt, en de opdracht hebt zo kort mogelijk na de pion stil te staan, waarbij je vanaf de pion je remhendel pas mag bewegen. Maar in de praktijk moet je niet zo snel mogelijk remmen vanaf een punt, maar rem je juist naar een punt toe, waarbij je ten alle tijde het gedrag van de renners om je heen in de gaten moet houden en op moet anticiperen. Dat is niet anders dan op dit moment, waar iedereen met velgremmen rijdt en

- Die banden keuze heb je nu ook, is geen argument in deze discussie.

- Het is niet vreemd dat verschillende vervoersystemen, verschillende remmen hebben. Een ATB heeft iets aan schijven, omdat je er dik rubber onder hebt zitten en dus die grotere remkracht kwijt kunt in je vertraging (en nodig kunt hebben). Een motorfiets a 220kg, die 130km/u rijdt, heeft andere/betere remmen nodig dan een racefiets van 7kg die 40km/u gaat. Het is wel makkelijk als we overal hetzelfde systeem op zetten, maar het is niet nodig. Als je kunt besparen op complexiteit, kosten, gewicht ... en je wel aan de randvoorwaarde van veiligheid blijft voldoen, dan is dat toch prima? In het veld rijden ze nog maar zeer kort met schijfremmen, daar was cantilever, ondanks het matige remmen, nog lang het gekozen systeem. Ook toen schijfremmen al beschikbaar waren.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 14 feb 2018 13:46
door daniel1975
jeroen@tajoby.com schreef: 14 feb 2018 13:16
Op kasseien is bv een MTB met vering ook nog eens sneller dan een racefiets met brede banden.
Overdrijven is ook een vak ;-)
Dat eventuele voordeel doe je volledig teniet door meer luchtweerstand door je houding, energieverlies in je vering (hoe efficient deze ook is) en hogere rolweerstand door nog bredere banden.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 14 feb 2018 14:37
door jeroen@tajoby.com
daniel1975 schreef: 14 feb 2018 13:46
jeroen@tajoby.com schreef: 14 feb 2018 13:16
Op kasseien is bv een MTB met vering ook nog eens sneller dan een racefiets met brede banden.
Overdrijven is ook een vak ;-)
Dat eventuele voordeel doe je volledig teniet door meer luchtweerstand door je houding, energieverlies in je vering (hoe efficient deze ook is) en hogere rolweerstand door nog bredere banden.
Bewijs ;) : https://www.youtube.com/watch?v=QvO74sZxVs4

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 14 feb 2018 15:18
door Ernie C.
En hoeveel km kasseien zitten er in P-R en hoeveel verlies je in de rest?

Doe je dezelfde test in Vlaanderen op een helling dan gaat het gewicht ook nog meespelen.

Met een ligfiets ben je in een vlakke etappe trouwens flink sneller dan met een racefiets. Maar zoals ik eerder zei; Wielrennen doe je op een racefiets.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 14 feb 2018 15:36
door jeroen@tajoby.com
Ik had het alleen over het kasseienstukje, als bewijs voor dat bredere banden beter rollen op slecht wegdek.

Als je over een combi van ondergronden rijdt moet je gaan rekenen wat in die omstandigheden het snelste is.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 14 feb 2018 15:42
door Ernie C.
En dan zul je niet boven een breedte die in moderne direct mount rem past uitkomen.