Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 14 feb 2018 11:39
+1 voor MarkVeenstra
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Dat is natuurlijk een onzinreden, want die banden kunnen ook gewoon op velgen voor velgremmen worden gemonteerd
Klopt, daarnaast heeft op een perfect geasfalteerde weg (zoals de lekdijk hier) een smalle hard opgepompte band ook nog eens minder rolweerstand dan een brede band.amclassic-fan schreef: ↑14 feb 2018 12:36 Een 25 mm band heeft nooit minder luchtweerstand dan een 23 mm band/tube met een optimale velg, wordt iedere keer opnieuw bewezen in windtunnel testen.
(bijna) allemaal prima argumenten waarom iemand schijfremmen zou willen.marcus66 schreef: ↑14 feb 2018 12:09 Je remt, ondanks de griplimiet van je band, wel degelijk beter met schijfremmen, omdat er veel minder vertraging is voordat de rem aangrijpt. Dat verschil wordt groter als het nat is. Dat is vrij objectief getest en aangetoond.
Daarnaast worden fietsen met schijfremmen meestal geleverd met 25 of 28 mm banden, die meer grip en minder rolweerstand (en met de juiste velg minder luchtweerstand) hebben. Ook dat is getest en aangetoond.
Dat is ook mijn persoonlijke ervaring. Tenslotte ben ik zeer tevreden over de betere doseerbaarheid van schijfremmen. Vooral tussen hard remmen en blokkeren kun je vrij nauwkeurig bewegen, daar waar velgremmen een meer aan/uit gevoel hebben.
Verder is het natuurlijk vreemd om een racefiets andere remmen te hebben dan op een ATB, veldfiets, motorfiets, ...
Schijfremmenpolitie, leef je uit...
Overdrijven is ook een vakjeroen@tajoby.com schreef: ↑14 feb 2018 13:16
Op kasseien is bv een MTB met vering ook nog eens sneller dan een racefiets met brede banden.
Bewijs : https://www.youtube.com/watch?v=QvO74sZxVs4daniel1975 schreef: ↑14 feb 2018 13:46Overdrijven is ook een vakjeroen@tajoby.com schreef: ↑14 feb 2018 13:16
Op kasseien is bv een MTB met vering ook nog eens sneller dan een racefiets met brede banden.
Dat eventuele voordeel doe je volledig teniet door meer luchtweerstand door je houding, energieverlies in je vering (hoe efficient deze ook is) en hogere rolweerstand door nog bredere banden.