Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Fietskanon
Forum-lid

Fietskanon 24 dec 2019 12:53

roelw schreef: 24 dec 2019 11:12 Ik heb hier enkele pagina's terug een link gedeeld met een gedetailleerd verschil tussen 105 en Ultegra. De verschillen tussen de huidige versies (R7000 en R8000) zijn kleiner dan ooit (vroeger waren de verschillen duidelijker en groter (gewicht, afwerking,..)).
Indien ik vandaag zou moeten/mogen kiezen zou ik ook een 105 overwegen.
Beide fietsen hebben wel nog 2 andere verschillen:
1) De zadelpen (lichter exemplaar op de Ultimate 8,0 met meer setback) en
2) De wielen (degelijke maar zwaardere DT Swiss wielen op de Ultimate 7,0).

Upgraden van groepset zou ik nooit doen. Dat is niet rendabel.
Upgrade van wieset valt te overwegen en de zware wielset uitrusten met nog bredere 28mm Continental 4Season voor de winterritten.
Ook tips voor die zadelpen dan? Voor normaal budget ;)

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 dec 2019 13:14

sinds wanneer is een zadelpen zo'n cruciaal/keuze bepalend item van een fiets?

Volgens mij moet je bij canyon, tussen verschillende uitvoeringen van hetzelfde model vooral kijken naar de groep (in dit geval 105 vs ultegra), en de wielen. En eventueel het stuur (maar dan heb je vaak al over de aero variant of de SLX variant oid)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 dec 2019 13:17

En wielset, afhankelijk van wat je al hebt staan in de garage en je budget.,. zou ik me ook niet snel druk om maken. Ofwel het is goed. Ofwel het is wat lomp/zwaar.., dat setje leg je dan als reserve neer en je zoekt een geschikte upgrade voor het normale werk. Al dan niet pas na een paar maanden of een jaar. Ok, het is een alternatieve route, maar wel een optie in de overwegingen
Canyon Ultimate AL 2013

Fietskanon
Forum-lid

Fietskanon 24 dec 2019 15:16

MarkVeenstra schreef: 24 dec 2019 13:14 sinds wanneer is een zadelpen zo'n cruciaal/keuze bepalend item van een fiets?

Volgens mij moet je bij canyon, tussen verschillende uitvoeringen van hetzelfde model vooral kijken naar de groep (in dit geval 105 vs ultegra), en de wielen. En eventueel het stuur (maar dan heb je vaak al over de aero variant of de SLX variant oid)
Dat het cruciaal is maak jij ervan, vroeg alleen voor evt advies voor aankoop van een vervangend wat er ook mooier uitziet.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 24 dec 2019 15:17

Nouja, het werd eerder ook door roelj benoemd als verschil. En een pagina terug al als een verschil tussen 2 groepen zelfs.., Dus het kwam al 3x terug binnen 1 pagina. Vandaar mijn vaststelling ;)
Canyon Ultimate AL 2013

roelw
Forum-lid

roelw 24 dec 2019 18:17

Fietskanon schreef: 24 dec 2019 15:16
MarkVeenstra schreef: 24 dec 2019 13:14 sinds wanneer is een zadelpen zo'n cruciaal/keuze bepalend item van een fiets?

Dat het cruciaal is maak jij ervan, vroeg alleen voor evt advies voor aankoop van een vervangend wat er ook mooier uitziet.
De pen op de 8,0 is niet alleen iets lichter en mooier (als spare part te bestellen bij Canyon voor 150€) maar heeft ook veel meer setback; Dus voor je positie op de fiets kan het dus belangrijk zijn maar dit is uiteraard geen cruciaal punt om te beslissen tussen beide modellen.

Wielset kan wel een groot verschil maken (gewicht, weggedrag, duurzaamheid).
Indien je overweegt om op korte termijn reeds van wielset te wisselen zou ik wel beginnen vergelijken want de prijs van een 7,0 + nieuwe wielset zal dan waarschijnlijk de prijs van de 8,0 overtreffen.
Canyon houdt er namelijk soms een moeilijk te begrijpen prijszetting op na. Zo kost de Utimate 7,0 compleet nauwelijk meer (100€) als een los frame en krijg je dus groepset en wielen voor een prikje erbij.

Fietskanon
Forum-lid

Fietskanon 24 dec 2019 18:50

Ben wel in twijfel om er op korte termijn een hogere set carbon wielen (evt. China) bij te halen.
Er zou dan ongeveer 500 euro bijkomen.

Kurt Retroica
Forum-lid

Kurt Retroica 24 dec 2019 23:38

€500 aan Chinese carbon wielen besteden? Klinkt niet als verstandig. Überhaupt vraag ik mij af waarom je als beginnend fietser op carbon wielen wilt gaan rijden. Als je hoge velgen mooi vindt, zijn er goedkopere alternatieven. En als je als renner zo ver gevorderd bent dat elke gram en seconde tijdwinst telt, dan zal zelfs de Ultimate cf sl niet meer aan je eisen voldoen. Als het geld in je broekzak brand zou ik eerder als extra een mooie fietscomputer kopen zodat je je vorderingen bij kunt houden (en leuke routes kunt uitstippelen).

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 dec 2019 02:02

Als ik andere topics moetbgeloven kan je in China een full Carbon wielset kopen voor 270 Euro. :?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Fietskanon
Forum-lid

Fietskanon 25 dec 2019 09:12

Kurt Retroica schreef: 24 dec 2019 23:38 €500 aan Chinese carbon wielen besteden? Klinkt niet als verstandig. Überhaupt vraag ik mij af waarom je als beginnend fietser op carbon wielen wilt gaan rijden. Als je hoge velgen mooi vindt, zijn er goedkopere alternatieven. En als je als renner zo ver gevorderd bent dat elke gram en seconde tijdwinst telt, dan zal zelfs de Ultimate cf sl niet meer aan je eisen voldoen. Als het geld in je broekzak brand zou ik eerder als extra een mooie fietscomputer kopen zodat je je vorderingen bij kunt houden (en leuke routes kunt uitstippelen).
Bedankt voor de tips, inderdaad vind ik hogere velgen mooier. ;-)

Wat zijn de alternatieven?
Computer staat idd ook nog op het lijstje. Garmin edge 530 of elemnt roam

Kurt Retroica
Forum-lid

Kurt Retroica 25 dec 2019 15:55

Er zijn genoeg fietswinkels in NL met toegankelijke sites waar je heerlijk kunt rondstruinen op zoek naar bijvoorbeeld wielen die passen binnen jouw budget en voldoen aan jouw wensen. Denk aan Mantel, Salden, 12gobiking, Futurumshop en nog vele vele andere (Google is your best friend).
Jij noemt jezelf een beginnend fietser. Ik weet niet hoe stuurvast jij al bent, maar besef wel dat hoge velgen windgevoelig kunnen zijn (en het wil wel eens waaien in NL). Velgen van bijv. 35mm hoogte hebben al een mooie 'look' en zijn ook goed te sturen. Voor €350 heb je al een set mooie Fulcrum 4 wielen, geschikt voor schijfremmen en met Shimano body. Het gulden devies hier is "zoek en gij zult vinden", maar laat je vooral de kop niet gek maken.

Eddy Merckx
Forum-lid

Eddy Merckx 25 dec 2019 20:45

roelw schreef: 19 dec 2019 09:51
Eddy Merckx schreef: 18 dec 2019 15:40 De Grail AL is gewoon te duur, kan je evengoed bij de andere A-merken terecht.
Welk 'A-merk' levert je een goede gravelfiets met GRX600 tegen 1600€ (Grail AL 7.0)?
Dit nieuwe model van Cube heeft een interessante prijs
https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/road/ ... blue-2020/

Plaats reactie