Canyon
Voordeel van Di2 is vooral dat het quasi onderhoudsvrij is en dat de voorderailleur automatisch trimt. Het schakelt niet beter dan een goed afgestelde mechanische groep. Maar mechanisch vraagt van tijd tot tijd onderhoud (kabels bijstellen, kabels vervangen, kabelgoot onderaan frame schoonhouden om frictie te vermijden). Di2 werkt gewoon altijd...tenzij je batterij plat of choco is
Staat er nog iemand op het punt een fiets te bestellen bij Canyon vandaag? Heb een 5% kortingscode. DM maar bij interesse is alleen vandaag nog geldig.
Edit - is inmiddels ingewisseld.
Edit - is inmiddels ingewisseld.
Laatst gewijzigd door DonVino84 op 31 dec 2019 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Mechanisch is nu ook weer niet echt zoveel onderhoud. Die kabels lopen in een modern frame volledig binnendoor, waardoor vuil ook niet echt meer een factor is. Afstellen is ook echt een koud kunstje. Of Di2 daadwerkelijk minder problemen geeft, durf ik nog wel te betwisten. Ik denk niet dat daar fatsoenlijk onderzoek naar bestaat. Ik hoor en lees in ieder geval genoeg problemen met Di2.
Di2 + schijfremmen geeft wel minder lompe remgrepen ten opzichte van de mechanische variant met schijfremmen. Of dat een voor- of nadeel is, is denk ik erg persoonlijk.
Uiteraard zal Di2 fijner/beter/geiler zijn. Het is alleen ook even 600 euro duurder.
Waarom iemand voor Ultegra mechanisch zou gaan ipv 105: Looks, gewicht, emotie. Het verschil in prijs lijkt 'slechts' 200 euro te zijn. Er wordt echt veel meer geld uitgegeven voor veel slechtere redenen.
Di2 + schijfremmen geeft wel minder lompe remgrepen ten opzichte van de mechanische variant met schijfremmen. Of dat een voor- of nadeel is, is denk ik erg persoonlijk.
Uiteraard zal Di2 fijner/beter/geiler zijn. Het is alleen ook even 600 euro duurder.
Waarom iemand voor Ultegra mechanisch zou gaan ipv 105: Looks, gewicht, emotie. Het verschil in prijs lijkt 'slechts' 200 euro te zijn. Er wordt echt veel meer geld uitgegeven voor veel slechtere redenen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40093
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dus van 105 naar Ultegra mag wel op emotie en van ultegra naar di2 niet?
Rare jongens die fietsers
Rare jongens die fietsers
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40093
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Waarbij natuurlijk dé vraag is of Ultegra nu echt zoveel positieve emotie oproept
Less is bore
Het mag van mij beiden En inderdaad, fietsers zijn rare jongens. Prima toch?daniel1975 schreef: ↑31 dec 2019 10:15 Dus van 105 naar Ultegra mag wel op emotie en van ultegra naar di2 niet?
Rare jongens die fietsers
Volgens mij maken we al lang geen keuzes meer aan de hand van rationele argumenten. We houden onszelf alleen voor de 'gek' omdat we vinden dat we wel rationele beslissingen moeten maken.
Ik vind het zelf volkomen acceptabel om te accepteren dat we dingen kopen om irrationele argumenten. Daarop is onze economie gebaseerd.
Ik moest mijn huidige fiets kopen omdat hij blauw is. En mijn toenmalige fiets was dat niet...
Het verschil tss 105 en Ultegra is idd miniem. En een schakelgroep die emoties oproept, vind ik dan weer raar. Als het er goed uitziet en schakelt zoals het moet, ben ik tevreden.
Geilen op een schakelgroep. Tjah...
Geilen op een schakelgroep. Tjah...
Enkele pagina's eerder heb ik deze link al eens gepost in het kader van een andere onzinnige opmerking (105 zou 900gr zwaarder zijn dan Ultegra....) maar hier is hij nog eens:Pallieter schreef: ↑31 dec 2019 09:27Dan ga je toch voor 105? Het verschil tussen 105 en Ultegra lijkt me echt miniem.roelw schreef: ↑30 dec 2019 22:39Dit is toch onzin.Eddy Merckx schreef: ↑26 dec 2019 20:22 Ik begrijp dan weer niet waarom je ooit voor Ultegra zou kiezen. Ofwel ga je voor Di2, wat echt héél fijn werkt, ofwel ga je voor 105.
Ultegra mechanisch schakelt ook zeer goed.
Stel jezelf de vraag hoe vaak je schakelt tijdens een rit, hoe vaak je remt, hoe vaak je stuurt en hoe vaak je wielen draaien, hoe vaak je pedalen draaien,.....
Een goed kader, goede wielen,... dat zijn zaken die een enorm verschil kunnen maken. Schakelen moet goed werken en dat is bij de recente mechanische groepen zeker het geval.
Ik zie voor mezelf nog totaal niet de meerwaarde om enkele 100'den € meer uit te geven om mijn vingers iets minder hard te moeten bewegen tijdens de tientallen keren dat ik schakel tijdens een rit.
De verschillen tussen 105 R7000 en Ultegra R8000 onderdeel per onderdeel duidelijk vergeleken en verklaard:
https://road.cc/content/buyers-guide/20 ... r8000r8020
+1daniel1975 schreef: ↑31 dec 2019 10:15 Dus van 105 naar Ultegra mag wel op emotie en van ultegra naar di2 niet?
Rare jongens die fietsers
Sworks Venge
Ik citeer even de conclusieroelw schreef: ↑31 dec 2019 11:23
Enkele pagina's eerder heb ik deze link al eens gepost in het kader van een andere onzinnige opmerking (105 zou 900gr zwaarder zijn dan Ultegra....) maar hier is hij nog eens:
De verschillen tussen 105 R7000 en Ultegra R8000 onderdeel per onderdeel duidelijk vergeleken en verklaard:
https://road.cc/content/buyers-guide/20 ... r8000r8020
"If you’ve read everything above, looked at the pictures, and come to the conclusion that there’s not all that much difference between 105 and Ultegra components, you’re right. They work in the same ways, the shaping is the same and so is the engineering. There are no major technological features in the Ultegra groupset that aren’t included in 105."
Verschil is 209 gram. Het prijsverschil snel 300-400 euro (als je groep los koopt).
Da's 1 tot 2 euro per gram
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je hebt helemaal gelijk.
Als geld geen issue was reden we allemaal met de electronische variant van de respectievelijke topgroepen.
- Campagnolo Super Record EPS
- Shimano Dura Ace Di2
- Sram Red Axs
Al dan niet met schijven
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend